U okviru akcije "Blast from the past" (aka Kad već nema ništa novo dobro od horora, da se podsetimo jednog bisera iz boljih vremena) - evo mog teksta koji je izvorno izašao u jednom broju magazina ZNAK SAGITE kao deo daleko opširnijeg bavljenja italo hororom.
Quella villa accanto al cimitero (1981)
aka The House by the Cemetery
Kuća kraj groblja
***
3
Najeksplicitniji
Fulčijev pokušaj neo-gothica, sa
žestokim splater detaljima, očito se naslanja na skorašnje uspehe filmova UŽAS
AMITVILA (1979) i ISIJAVANJE (1980), uz pokušaje da u to uplete novelu 'Okretaj
zavrtnja' Henrija Džejmsa (koga citira u epilogu), i sa začinom u vidu amalgama
Frojda i Frankenštajna (ludi doktor zove se, genijalno, Frojdštajn!).
.jpg)
Od ostalih
gotik-splatera koje je Fulči radio u ovo vreme, a već su prikazani ovde na
blogu (vidi: THE
BEYOND, ZOMBI,
CITY
OF THE LIVING DEAD), KUĆA se izdvaja linearnijom i (uslovno
govoreći) logičnijom pričom, te većim insistiranjem na sugestiji, pretnji i
stravi, umesto čiste visceralne groze.
.jpg)
To znači
da film ima suzdržan početak, i relativno lagan uvod, sa fino građenom
atmosferom zlokobne kuće i njene grobljanske okoline, ali kada ubijanje krene –
krv obliva zidove kuće kao nigde do tada!
.jpg)
U vrhunce
spada ubistvo žaračem, koji probada vrat jedne žene i proizvodi slow-motion fontanu krvi, kao i kasnije
ubistvo bebisiterke, kojoj kuhinjski nož nekoliko puta zaseca vrat dok glavu
potpuno ne razdvoji od njega.
.jpg)
Efekti
maske Đaneta de Rosija su savršeni kao i uvek, a kulminacija sadrži prizore
čija eksplicitnost prelazi granice patološkog, tim pre što uključuju prisustvo
dečaka na koga se okomljuje krpenjača od leševa iz podruma kuće.
.jpg)
Frojdštajnovo
podzemno leglo vrhunac je nadahnutog scenografskog dizajna, ali i klaničke
imaginacije – sa užasno iskasapljenim, rasporenim, raskomadanim leševima
razbacanim i obešenim na sve strane.
.jpg)
Perfektna
kamera Serđa Salvatija jednako je dobra za gotik kao i za splater, i uvek je na
pravom mestu da na najupečatljiviji način zabeleži naumljeni prizor. Fabio
Frici je bio zauzet, pa je skor za KUĆU napisao Volter Ricati – kompozitor bez
bitnijeg iskustva u žanru, što ga nije sprečilo da isporuči možda i najbolji
Fulčijev skor (uz onaj za GRAD ŽIVIH MRTVACA): predivne gotske teme, sa horovima,
orguljama, zlokobne i pompezne, neraskidivi su doprinos opipljivoj atmosferi
ovog filma.
.jpg)
Sve u
svemu, iako je KUĆA povremeno trapava i neujednačena, a scene ubistava štrče iz
naracije (i logike iza nje), sveopšte iskustvo je u suštini pozitivno: mnogo
dobre zabave za one sa jakim stomacima, i tolerancijom za 'anything goes' pristup dramaturgiji.