четвртак, 6. март 2014.

TRACKMAN (PUTEVOJ OBHODCHIK, 2007)


**
2

Besramno derivativan i isto toliko apsurdan, ovo je ipak vizuelno dovoljno zanimljiv i dinamičan film da zadrtim hororistima posluži za ubijanje vremena do nekog narednog malo boljeg i supstancijalnijeg užitka. Zapravo, lokacija napuštenog metroa je glavni lik i najbolji glumac ovde, i uslikana je maestralno – mada sa apsurdnim zahvatima. Npr. u nekim scenama je toliko hladno da likovima izlazi para iz usta: u nekima toga nema; još gore, pred kraj se u tim tunelima javi i IZMAGLICA – iako to s mozgom veze nema, važno je da lepo izgleda! 
Muzika tokom filma je standardno kompetentna, ali neupečatljiva; zato je pesmica koja ide tokom (odlične!) najavne špice - izvanredna! Zašto se češće dečji horovi ne koriste za horor skorove?! Podsetilo me na početak CHILDREN OF THE CORN (gde takođe uz tu creepy tra-la-la muziku idu morbidni dečji crteži ubijanja i klanja).
Režija uglavnom drži vodu, na svoj derivativni, nadrkani copycat način – barem u rutinskim scenama, ali drastično pada onda kada treba da ISPORUČI svoju glavnu poentu, tj. napetost, stravu ili barem grozu. U ove 3 stavke film je – gromoglasan promašaj. Pošto nije baš svakoj šuši dato da ume da kreira stravu, očekivalo bi se da bar splatter (kao najsiroviji efekat horora) funkcioniše, naročito sa tim konceptom vađenja očiju kao glavnim zaštitnim znakom ubice – ali ne! Groza se dešava ili offscreen, ili sa nekim imbecilnim slow-motionom koji uništava žestinu i udar događaja, a možda ni majstori za maske nisu bili na visini da bi se njinim umećem razmetalo, tako da ovde nema ništa od eye-violence prizora fulčijevskih dometa, ili igde blizu tome! Jedna lepa otkinuta šaka je jedino što mogu da pohvalim na ovom planu.
Likovi su kliše-skice, svi odreda iritantni; scenario je jalova reciklaža sa nizom neubedljivih i smešnih momenata (likovi neprestano rade glupe stvari a glupe stvari im se dešavaju i nevezano za njihove glupe odluke); ubica je neznalački modeliran, njegovo prikazivanje je baš slabo urađeno, sa očiglednim nepoznavanjem horor stilema, a o motivaciji da i ne govorim (kroz dijalog se sugeriše da je to černobilski mutant, ali u surprise twist endingu se vidi da je to zapravo neki patetični čiča – što TEK TAD nema veze s mozgom); završetak je, naizmenično: nenamerno smešan, zbrzan i glup.
Film izgleda kao da ga je pravio ruski mladunac koji je odrastao tokom sjebanih 90-ih gledajući američke B-filmove i kradući iz njih šminku a ne i suštinu, i sada sa tim bagažom loše kulture, lošeg ukusa, lošeg poznavanja žanra i lične praznine koja nema svetu šta da kaže on, ipak, insistira da ga Zapad kupi jer je (površno gledano) uspeo da ejpuje njihove trećerazredne fazone.
            No, ako je verovati imdb-u, taj reditelj je rođen 1962. i ima iza sebe nekoliko filmova, od kojih me najmanje jedan -uprkos svemu- vrlo zanima: Semya vurdalakov (1990), po priči Alexeja Tolstoja koju je Mario Bava već superiorno ekranizovao u TRI PRIČE STRAHA. Pronašao sam i ovog VURDALAKA, ali bez titla.
Uprkos autorovoj 'zrelosti' (po godinama i iskustvu), film ipak deluje klinački i nesvareno, half-assed. Ipak, iz istih razloga iz kojih je nešto sofisticiranom gledaocu gadno on može biti privlačan nekom zapadnom šlok-producentu kome TREBA jeftina najamna snaga za trećerazredne jeftinoće koje bi išle za neprobirljiviji deo direct to DVD marketa. Stoga me nimalo neće iznenaditi ako uspe da se ovim sočinjenijem dodvori nekom zapadnom producentu koji će ga angažovati za rimejk PETKA 13-OG, PART VI ili tako nečeg. Time će ovaj siroti rus možda rešiti svoj egzistencijalni problem, i na ličnom nivou negde mogu da razumem njegovu besramno očiglednu želju da se proda – ali, objektivno posmatrano, time ljubitelji horora neće nimalo biti obogaćeni.
Ovaj baja nema svetu da (po)kaže ništa što već nismo drugde videli mnogo bolje, inventivnije i efektnije. Siguran sam da će ga mnogi pogledati SAMO ZATO ŠTO JE FILM RUSKI – i u tom smislu, kao kuriozitet, on zaslužuje pažnju; ali njegova 'ruskost' je razočaravajuće tanka, skoro nepostojeća: film bi ladno mogao da se DABUJE NA ENGLESKI, pri tome da se imena junaka promene u anglosaksonska, a CGI-jem da se par natpisa na ćirilici zamene latiničnim - et voila! Dobili smo još jedan generički američki direct to DVD flick.
Majko Rusijo, zar si na to spala?! Da oponašaš drugorazredni američki drek?