четвртак, 19. јул 2012.

FANTASTIC ZAGREB: Osvrt na filmove

          Dok još nisam zatrpao mozak Grossmannovom ponudom novih horror ludila, evo mog pregleda filmova viđenih na FANTASTIC ZAGREB festivalu pre desetak dana.

CODE 37: THE MOVIE
Belgija; Policijski / Kriminalistički
Hannah Maes i njen tim istražuju seriju nemoralnih prijestupa u noćnom životu Ghent-a, ali za Hannah, potraga za počiniteljem uskoro postaje potraga za sobom. 
**(*) (2+/3-)
Ovo bi, zapravo, bila sasvim solidna epizoda neke okej TV serije – a po svemu sudeći, to i jeste "filmska" verzija postojeće serije – ali mereno aršinima filma, ovo je tek osrednje, odnosno, potpuno nesamostalno, previše zavisno od (ne)poznavanja tih likova i serije iz koje su. Recimo, baš nikakav kod, a kamoli kod 37, ne zaigra nigde u zapletu ovog filmića.

EXTRATERRESTRE / IZVANZEMALJSKO
Španija; SF rom-kom
Svi znaju što napraviti kada jutarnje nebo prekriju UFO letjelice: bježi koliko brzo možeš. Ali, što bi se dogodilo kada bi invazija počela dok si u stanu djevojke svojih snova, one koju si upravo upoznao? 
** (2-)
Posle ove TV drame maskirane u film, praviću od blata inače neshvatljivo precenjeni CRONOCRIMENES kojim je Načo debitovao. Jedva zanimljivi rom-com o 3,5 lika u 2,5 sobe, sa 0,3 letećeg tanjira iznad njih i sa 0,0 vanzemaljaca u filmu! Nije to dovoljno ni romantično ni duhovito, i zapravo predstavlja jedan od najiritirajućijih modernih predstavnika teze "less is more" dovedene do travestije, ovde u obliku "NOTHING is more". U onom odvratno dosadnom i precenjenom MONSTERS barem videsmo, nešto malo, na kraju, nekakva čudovišta. U ovom VANZEMALJCU ovde videsmo – kurac (zamalo).
Ne shvatite me pogrešno: nije stvar (samo) u tome što ovde nema vanzemaljaca, invazije, akcije, horora, saspensa, spec. efekata i drugih čuda. To bih nekako i podneo, da je barem ta romansa oko koje se sve vrti bila duševnija i zabavnija. Avaj, Načo me nije vezao za te likove niti za njihovu situaciju (leteći tanjir im lebdi nad glavom, ali glavni problem je da li će dečko br. 1 saznati od napasnog komšije da se naša curica jebala sa dečkom br. 2) a kardinalnu grešku čini time što za glavne junake ima preslatku devojku i militantno ružnog mužjaka, a osoba koja se sve vreme šetka samo u gaćama ili bez njih nije devojka nego – ovaj akrep!

HELL
Njemačka / Švicarska; SF
Sunce je pretvorilo cijeli svijet u vruću i neplodnu pustopoljinu. Marie, njena mlađa sestra Leonie i Phillip kreću u planine u autu zatamljenih stakala. Namamljeni su u zasjedu kanibala... 
** (2)
Osim što ima nešto malo vizuelnih čarolija u prikazu sveta sažeženog vrelim Suncem, sve ostalo je krajnje uninvolving i neoriginalno – kao nemačka verzija meni ionako mrskog THE ROAD-a, s tim što je ovo ROAD-lite, sa manje brutalnosti i čemera, i čak sa kretenski nalepljenim nagoveštajem hepienda na kraju. Sve ove likove i situacije videli smo i čitali ih već stotinama puta, a ovaj film ne daje dovoljno razloga da krenemo tim istim putem još jednom.

ONCE UPON A TIME IN THE NORTH
Finska; Western-drama
19. stoljeće. U zapadnoj Finskoj, tradicija opstaje prema kojoj prvorođeni sin nasljeđuje sve dok se ostali moraju pobrinuti za sebe. Problemi nastanu kada tatko ostavi imanje mlađem (dobrom) sinu, a stariji (zli) ubije oca, protera brata i otme bratovljevu ženicu...
**(*) (2+)
Nije to negledljivo, zbog finskih prirodnih krajolika, egzotičnog ambijenta i običaja i simpatičnog, mada previše pasivnog protagoniste, ali u suštini – previše je to old school u lošem smislu reči: deluje lokalno i prevaziđeno, i tematski i stilski, otprilike kao da uzmete da čitate neki tamošnji romančić iz 19. veka, solidan ali ništa za klasiku. Moglo je to biti kraće za 15-ak minuta, ali i ovako ne smara previše, ali i ne zabavlja naročito. Tipičan "može ali i ne mora" film srednjeg puta.

BUNOHAN
Malezija; Akcija/Drama
Smješten u graničnom Malezijskom gradu istog imena, Bunohan prati tri otuđena brata čije su se sudbine tragično isplele u mrežu prevare i korupcije. Nakon bijega s borbe u Tajlandu, Adil, kickboxer je u bijegu od Ilham-a ubojice...
** (2+)
Aca Radivojević je ovo smesta prekrstio u BUNOVAN. Mene dramurda nije toliko smorila, čak sam mestimično bio sklon da budem rudimentarno zabavljen pokušajima poetizacije i atmosfere u filmu koji je bio pogrešno najavljivan kao "borilački" (to malo makljaže koja postoji zaista nije ni po čemu memorabilna, ni po koreografiji, ni po režiji), ali u krajnjem saldu ovo je tek jedva-osrednji, zaboravljiv filmić.

YORU GA OWARU BASHO / END OF THE NIGHT / NA KRAJU NOĆI
Japan; Film Noir
Pronađen i udomljen od profesionalnog ubojice, Akira je naučio pravila zanata u ranom djetinjstvu. Danas, čini se naviknut na smrt i nezainteresiran za ljude koje je plaćen smaknuti. No, kada susreće mladu prostitutku Yukine, postaje joj privržen i odan namjeri da ju spasi sa ulice.
* (1)
Kuku, majko! Ovo je najgori japanski film koji sam ikada odgledao od početka do kraja (a i to sam podneo samo zbog prijatne atmosfere otvorenog bioskopa na Tuškancu koja mi se nije napuštala)! Kakva gnjavaža, kakva ispraznost, kakva pretenciozna šupljina i taština praznine! Patetika koja bi posramila južnokorejce, pa možda čak i hongkonžane! I nesnosni slooooow mooootiooooon – ali ne u stilu pregenijalnog CONFESSIONS, nego u smislu dugih kadrova u kojima mutavi "likovi" zure u daljinu a farba se tiho suši na zidovima... U jednom trenu naš mutavi "junak" kroz beeeskrajneee seeekundeee kazuje curi: "Imam... nešto... važno. Da ti... kažem..." Tu ne odoleh nego spontano uzviknuh, iznerviran: "Pa reci već jednom, jebote!" čime sam izazvao smeh i aplauz okoline, ali ne i ubrzavanje ovog kratkog, a opet predugog filma.

JUAN OF THE DEAD
Španjolska / Kuba; Horor komedija
U Havani prepunoj krvoločnih zombija, jedan junak, Juan, hrli u pomoć. Juan usvaja moto ‘mi ubijamo Vaše najmilije’… za razumnu cijenu naravno...
**(*) (2+)
Još jedna zombi komedija! Naslovni junak je ružno-antipatični lik, njegova družina ništa bolja, premisa sa ljudima koji lešinarski pokušavaju da eksploatišu globalnu katastrofu ima u sebi nešto alanfordovsko, ali nije tretirana ni približno sa bliskim duhom, inventivnošću ili idejnošću, Sve se svodi na nizanje gegova od kojih neki nisu loši, ali većini nedostaje PUNCH, ili dodatni twist, nego se svaka situacija, svaka dosetka završava prerano, samodovoljno, a bez punog impakta. Najbolji deo filma je odjavna špica, animirana, uz Sid Vicious obradu "My Way"!

KILL LIST / LISTA SMRTI
UK; Kriminalistički / Horor / Triler
**(*) (2+)
O ovome sam već rekao šta sam imao, ovde.

LITTLE DEATHS / MALE SMRTI
UK; Horor
Redatelji: Sean Hogan (“House and Home”), Andrew Parkinson (“Mutant Tool”), Simon Rumley (“Bitch”)
** (2)
Triptih o seksu i stravičnoj smrti. O ovome sam već rekao šta sam imao, ovde.

THE INCIDENT / INCIDENT
USA/Fra; Horor
George, Max i Ricky su u rock bendu, a inače rade u kuhinji psihijatrijske ustanove visokog rizika. Jedne noći, prije večere, ogromna oluja sruši sigurnosni sustav, vrata se otvore i bolesnici su slobodni...
** (2)
Oho, francuski horor! Odbegli ludaci! Mrak, crnilo, brutalnost? Retro ugođaj? Šolderov ALONE IN THE DARK, pa na kub?
Pih! Potpuno protraćen potencijal: likovi su kreteni za koje nas nije briga, situacije u koje zapadaju su usiljene a nezanimljive, čak dosadne, pretnja je difuzna, neodređena, kilava, nikakva, bez profilisanog negativca ili grupe, upamtljivih set-pisova, brutalnosti... Bilo kakvog entertainment value-a nema ni za lek, sve je to odrađeno krajnje mlakonjavo i besciljno, pa zato, ako vam je baš do ludaka koji vršljaju kad nestane struja – bolje još jednom obnovite masterpis ALONE IN THE DARK, a ovo slobodno zaobiđite.

THE RAID
Indonezija; AKCIJA!
**** (4+)
Moj hvalospev odavno ste čitali, ovde. S najvećim uživanjem pogledao sam ga ponovo, po treći put (drugi put na velikom platnu) ali moram sa žaljenjem reći da je ovo bila ista ona malko skraćena i bezveznom muzikom okrnjena, amerikanizovana, TodBraunizovana verzija koju ste već skinuli sa neta, a ne izvorna, bezgrešna, indonežanska, koju sam gledao u Beču prošlog septembra!

BEYOND THE BLACK RAINBOW
Kanada; SF Horor
***(*) (4-)
Moj hvalospev odavno ste čitali, ovde. S najvećim uživanjem pogledao sam ga ponovo, po drugi put (prvi put na velikom platnu, projektovano sa 35mm trake, kako jedino sme i mora)!

TWIXT
SAD; Copula-horror.
*(*) (2-)
Moje zgražanje nad ovim čudom već ste čitali, ovde.

KEYHOLE
Kanada; Guy Maddin.
Inače volim Medina, ali ova extravagancija mi je bila potpuno nesnosno uninvolving i naporna, i napustio sam je na pola filma, što ne radim često, a naročito ne s delima autora koje poštujem. Ipak, ovo mi nije leglo ama baš nimalo.

REZ (Gut)
SAD; Horor-triler
Nešto fali u Tomovom životu. Svaki dan mu je isti, te postaje sve više odvojen od najbližih. Njegov najbolji prijatelj Dan misli da ima riješenje, tajnovit video koji mora vidjeti da bi povjerovao. Što mu Dan pokaže ostavlja Toma nemirnim, umom preplavljenim uznemirujućim slikama i željama, vezujući dva prijatelja zauvijek kroz svoju ružnu tajnu.
*(*) (2-)
Jeftino i ružno snimljeno, u kućnoj radinosti, sa par glumaca, a "ideja" je jednako jeftina kao i sve ostalo u filmu, sa naravoučenijem: čuvaj se hororista, jer njihova sjebana gikovština će u vaš strejt porodični život uvesti neslućene dimenzije pornografije, snafa i užasa koji će da vam izedu i ženu i dete i vas same! Ubij gika dok još možeš, ne daj mu da te smara tim horor kasetama i dvd-ima! Kraj je unikatno ravno-promašeno-bezveznjački.

RAMPART
SAD; Krimi triler
Smješten u Los Angeles 1999, film istražuje mračnu stranu policajca Davea Browna (Woody Harrelson), mizogina, rasista i nasilnika, ali i navodnog zagovornika jednakih mogućnosti. Kako bi održao obitelj na okupu, živi s dvije bivše supruge, sestrama Barbarom (Cynthia Nixon) i Catherine (Anne Heche), s kojima odgaja zajedničke kćeri. Dave i dalje održava seksualne odnose sa svojim bivšima, ali i s ljubavnicama izvan kuće. Nakon što njegov policijski odjel zapadne u korupcijski skandal, Rampart će istražiteljima poslužiti kao laka meta.
** (2+)
Hm, da. Eto tako. Ušli smo u život jednog korumprianog, promašenog nikogovića zahvaljujući dokumentaristički mrdajućoj kameri i čestom snimanju sleđa, i pratili neko vreme njegove šenanigane. Zahvaljujući Vudiju Koji Nije Alen to sve nije negledljivo, ali mi izmiče poenta ove ekskurzije u njegov neživot i okruženje. Sležem ramenima.

KILLER JOE
***(*)  (3+)
          O najboljem filmu koji sam premijerno video na festivalu već sam detaljnije pisao ovde.