Pojedini kritičari danas raspoznaju njegovo ime pri pomenu Johna Osborna, kao koautora i saradnika na scenarijima za Look Back in Anger i The Entertainer (zaslužan za veštu adaptaciju istih), a većina ga vezuje za njegovo remek delo moderne fantastike, sagu o profesoru Quatermassu, delo koje je više puta ekranizovano sa manje i više uspeha.

U sklopu ponovnog izučavanje njegove zostavštine reprizirao sam Quatermass and the Pit, film R.W.Bakera iz 1967. Jedan od najpompeznijih Hammerovih filmova sezdesetih, u korelaciji sa 20th Century Foxom, ovo delo širem auditorijumu najbolje reprezentuje svu tragediju i genijalnost Nigela Kneala. Idejno Kneale je daleko ispred svoje generacije. On hrabro uvodi elemente istinske strave u učmali i posrtajući žanr naučne fantastike. Za njega pojam "marsovac" ili vanzemaljac nije samo pikantno ekspolatatorski aspekt, u kome autori mahom tragaju za jeftinom zabavom sa edukativno-moralnom konotacijom. Ne, Kneale je jedan od pionira horor žanra, koji prepoznaje samu esenciju i srž straha od nepoznatog. Za njega izučavanje i traganje za životom van našeg svemira predstavlja tematiku koja uvek paraleno ide u dva pravca: uvođenje modernih tehničkih dostignuća i sredstava u sklopu pronalažnenja do tad nepoznatih frekvencija ljudske svesti (podsvesni moždani talasi i ljudskom oku nevidljivi oblici), i borba pojedinca protiv sistema koji želi da po svaku scenu svojom konzervativnošću sputa utemeljena naučna dostignuća, i samim tim uguši i zaustavi nezaustavljiv proces otkrivanja novih dimenzija čovečanstvu.
Bakerov film je kvalitetnije ostvarenje od The Quatermass Xperiment V.Guesta (prva ekranizacija iz 1955), ali tehnički i dalje nedovoljno dobro. Traljav završetak sa mršavim specijalnim efektima, u kome se đavo na bizaran način invocira kao kvintesecijalni pokretač zla, ne postiže i ne dostiže genijalnost i univerzalnost Knealovih dijaloga, referenci i vešto vođenog scenarija. Preslikani fijasko, iz današnje perspektive gledano, koji je doživeo Jamesov Night of the Demon.

U godinama oko ova dva naslova Kneale ne prestaje da piše za TV. Neki od serijala u kojima je on učestvovao kao autor su i delom zauvek izgubljeni! A većina je van ostrva prošla relativno nezapaženo. U sklopu ponovnog izučavanja njegovog dela tek nedavno su neka detektovana i preneta na DVD.
Knealova nezgodna, principijelna narav ga je konsekventno sputavala od upuštanja u rizik. Odbijanje da piše za tv serijale kao što su Doctor Who ili The X Files, ga je prilično koštala ingeniozne reputacije nepogrešivog autora. Fijasko sa posledicama predstavljao je i njegov scenario za treći nastavak Halloween serijala. Zbog sukoba oko priče i velikih promena režisera Wallacea, Kneale traži povlačenje njegovog imena iz cele priče.

Potpunu satisfakciju doživljava kroz adaptaciju romana Susan Hill The Woman in Black. Uvodeći promene u tekst, praćene intersantnim poigravanjem sa ranim i primitivnim za današnje vreme aparatima za beleženje zvučnih zapisa, Kneale daje posebno jeziv elemenat već postojećoj stravi ove maestralne priče.
U poznijoj fazi života stižu i priznanja za minuli rad, kako od strane kritičara, tako i od samih kolega. omaž mu daju J. Carpenter, S. King, Pink Floyd, M. Palin...
Ipak, ostaje utisak da će tek naredne godine dokazati punu vrednost njegovog dela, kroz različite ekranizacije, dokumentarce, a uradiće se tu nadam se i po koji valjan rimejk u britanskoj produkciji.
Odlican txt; thnx, dude. Meni ne bi smetalo ni da je triput duzi. Kneale je izvanredan scenarista. To niposto ne smije da se zaboravi.
ОдговориИзбриши