.jpg)
„Mi smo ovde samo zbog klanja“ – ali ne od sorte „Došo Đejson s mačetom, sekirom, harpunom, pa čerečio“, nego onog više u duhu Pevca Krelca (ili Ruba Goldberga) gde jedna sitnica čačne drugu, ova lupne treću, ona obori četvru koja padne na petu i – eto belaja! Sa što više splatera i crnohumornog zaginuća!
I, kako ovde po tom pitanju – jedinom koje nas stvarno zanima – stojimo?
Pre toga, kratko priznanje: prvi i drugi deo ovog serijala smatram vrlo dobrim (jake trojke) i zabavnim filmovima, pri čemu je drugi imao onu antologijsku scenu sa balvanima na auto-putu koja se toliko urezala u pamćenje narodu, delom jer je izvanredno izvedena, delom jer je bliska realnosti i svakodnevnom iskustvu: ona bi se, za razliku od 90% drugih situacija u ovom serijalu, zapravo mogla desiti, manje-više onako, svakome od nas. A toliko je postala ikonična da je korišćena i u epp kampanji za ovaj najnoviji film – a, s izvesnom varijacijom, ali i očiglednim „migom“, upotrebljena je i u poslednjoj sceni ovoga. Međutim, posle drugog dela ovaj je serijal prestao da me zanima, ne sećam se ni da li sam gledao treći, valjda jesam, ali posle njega sigurno ne… sve do ovoga. Imao je solidne kritike i reakcije fanova, pa rekoh, ajd da odmorim mozak uz ovo.
Problem kod ovog serijala je što je svaki naredni film posle prvog zapravo njegov rimejk, sa drugim „likovima“, ali manje-više istom strukturom, istom pričom.
Tako i ovaj: počinje scenom zaista spektakularne pogibije, sa dve varijacije: „dešava se“ u 1960-ima ne u „sadašnjici“, i zapravo se NE dešava, jer ubrzo shvatimo da to nije vizija koja se ostvarila, nego vizija koja je jednu curu navela da spreči to dešavanje. Naravno, svi ti spaseni ubrzo su izginuli na druge načine, a jedino je ona pretekla – i to čak do danas. Ovo poslednje nije baš ubedljivo, jer bi ona 2025. morala imati najmanje 77 godina, a baba koju vidimo u filmu ne izgleda baš toliko stara.
Tu viziju iz 1968. sada sanja unuka te žene, jer Smrt sad i njenu familiju oće da ganja, isto kao ajkula u JAWS IV: THE REVENGE („This time it’s personal!“) i onda imamo sve one rutinske i YAAAWNN dosadno predvidive scene i motive: odlazak kod Osobe koja Zna (baba), koja je naravno čudak i lujka i živi u survajvalistički ograđenoj kolibi u divljini (kao Lori u HALLOWEEN 2018), i koja naravno ima obaveznu Kupusaru gde je mahnito išvrljano i iscrtano sve (s ponekom zalepljenom fotkom)… Sve je povezano!
I naravno da mora da se ode i na još jednu rutinu ovog serijala: Poseta Toniju Todu, ovog puta zaista poslednja, jer u vreme snimanja on je već imao svoju smrtnu presudu i premijeru nije doživeo, a i u toj kameo pojavi izgleda kao da nam se obraća s one strane groba sa svojom Carpe Diem porukom. To je solidno koncipirana scena u svojoj meta-dimenziji koja će samo fanovima biti očita: Toni nam maše, poslednji pozdrav šalje, odlazi, prvo na filmu a ubrzo i u životu, tj. smrti, mada dramaturški baš ništa i nigde ne gura dalje, to je jedno slepo crevce da se oprostimo od Tonija, i tolko. Ćao Toni, bio si super u rimejku NOĆI ŽIVIH MRTVACA, naravno iznad svega u KENDIMENU, a solidan i u svim dosadašnjim EKSKURZIJAMA... R.I.P.
I naravno da su likovi topovsko meso, i da su svi odreda antipatični i iritirajuće negledljivi, čak ružni. Prošla su ta vremena, moj Radovane, zemlja ti se radovala, kad su američki glumci/glumice bili baš onako leeeeeeeepi. Ovo sad sve na bućkalo vađeno bog te pita odakle, ova glavna izgleda ko neki A.I. da je napravio melting pot Amerike, nešto što nit je melez nit nije, izgleda nezanimljivije od prosečne prodavačice na niškoj Velikoj pijaci (filipinskog porekla, vidim sad), smućkano sve, sem duše.
Svi su glumci loši, dijalozi su im ili debilni ili strogo info-damperski funkcionalni, ukratko film je maltene NEGLEDLJIV u scenama koje nisu „meso“, odnosno „krv“ filma. Sreća što ovo nisam išao u bioskop da ov gledam, jer bih u tim scenama ili zaspao ili pao u iskušenje da izvadim telefon da brauzujem net, jer tu se po pet puta ponavljaju stvari koje smo videli, ili se nagvažda o stvarima koje su predvidivi kliše u prepoznatljivom, ofucanom mehanizmu zapleta, tako da iole verziran gledalac tu vrti palčevima (ako nema telefon pri ruci) i zeva dok čeka da neko sledeći zagine.
I? Za krv mi reci, pusti to ostalo.
Prva scena je najbolji deo filma: to masovno stradanje na nekakvom restoranu na vrhu tornja nalik avalskom (iliti pre onom u Sijetlu) fino je i zamišljeno i režirano: ko je oguglao na previše CGI-ja, neće mu smetati ni ovde, valjda.
I nadalje, imamo pretežno CGI krv, pa mi je teško da osetim entuzijazam pred time, čak i kad konceptualno neka splater scena nije loše zamišljena, npr. vetrokaz kroz usta. Glava koju spljeska kontejner đubretarskog kamiona deluje barem realno. Iz nosa s alkom se moralo izvući nešto krvi! Staklena srča u piću morala je biti progutana a ne nagažena – nagaženo staklo videli smo na filmu već sto puta, a u grlu (iznutra) baš i ne tako često. Jedno spljeskavanje se dešava prebrzo u mraku – nisam ni opazio koji je to kurac doleteo s neba da zgnjavi jednu od otpisanih osoba u trepni-i-propusti SPLATTT!!! kadru. A pančlajn sa brvnima je toliko očigledno nacrtan da ta aluzija na FD2 samo dodatno podseća da je sve to mnogo lepše i ubedljivije bilo u drugom delu.
Još jedan problem imam s ovim: treš materijal se tretira „ozbiljno“, kao da je strejt horor, umesto „s jezikom u obrazu“, što bi jedino imalo smisla. Ovo je, kažem, igrana verzija Pevca Krelca u spoju s nekim splater crtićem poput MR. PICKLES ili METALOCALYPSE, samo što nema ni blizu duha i humora kao oni. A imajući u vidu kolko je ovde kompjuterske animacije, uslovno shvatite ono „igrani“, jer veći deo splatera ovde je nacrtan. Sve bi ovo bilo zabavnije da je tretirano s duhom, ironijom, ali ne, nema toga.
Nekima će možda zasmetati i to koliko su elementarno neubedljive skoro sve glavne scene u filmu na nivou fizike ili bilo kog načela stvarnosti. Alo, bre, neko je u Americi 1968. napravio stakleni pod na nekakvom tornju, predviđen za ne znam kolku težinu krova i ljudi i svega – i on će da se rasprsne od jednog staklića s lustera koji padne na njega? Pa ko vam je to pravio? SNS?! Izvinte me, ali Amerika je godinu dana kasnije, dakle 1969, POSLALA LJUDE NA MESEC, nije ovo Vučić Ugradnja Inc pa da im jedan staklić sjebe podno staklo restorana.
Isto, i još više, važi za novčić. Dobro, znam da uvek ima mudrosera koji će u tom novčiću da čitaju simboliku ne znam kakvu (Novac-Amerika-propast; kritika kapitalizma, boga Mamona, ne znam čega), ali nemojmo se zajebavati – ja, kao neko ko je u detinjstvu običavao da stavi novčić na prugu da ga točkovi voza spljeskaju u tanki lim, dobro znam da taj novčić, na kraju, ne bi mogao da iz šina izbaci voz, ama ni blizu: bio bi spljeskan ko ništa, ali onda tog debilnog kraja ne bi bilo… Kao ni scene s magnetnom rezonancom, koja samo što u sebi ne otvori crnu rupu i ne usisa celu bolnicu u drugu dimenziju…
Ukratko, ja sam bio prilično ugnjavljen i slabo, tek mestimično zabavljen ovim filmom.
**(*)
2+