субота, 7. јануар 2017.

Najbolji reditelji 21. veka (3. deo): NEKI NOVI KLINCI



            Evo trećeg i poslednjeg dela epopeje zvane „Najbolji reditelji 21. veka“. Prvi deo, u kojem su izlistani još uvek aktivni i obećavajući VETERANI iz 20. veka je OVDE; drugi deo, gde su već bogato dokazani debitanti sa značajnim opusima iz 21. veka je OVDE... A sada, na kraju (ali ne najmanje bitno!) – dolaze reditelji koji za sada imaju samo jedan igrani film, ili eventualno nekolicinu ali im je samo jedan baš baš baš dobar a preostali komad-dva su im tako-tako, pa je još nejasno da li će ostati ONE TRICK PONIES (autori JEDNOG vrednog filma) ili će nam pružiti još ponešto stvarno veliko.   
Status ovih dole je malo klimaviji u odnosu na reditelje iz prethodna dva nastavka ove liste jer za sada imamo premalo materijala za ozbiljan sud i prognozu o tome kuda će ovi mladunci (i ne nužno mladunci) dalje ići i šta će s njima biti. Ipak, valja ih imati na umu. Po redu moje vere u njih, to su:



Ilya Khrzhanovskiy
Ruski ludak, maestro nihilizma, besni mladi čovek koji već skoro 10 godina nikako da završi svoj novi megalomanski, fascinantni projekat. Za sada imamo samo njegov debi – ali kakav!


Tetsuya Nakashima


Robert Eggers
Odličan scenograf pokazao se i kao jednako dobar reditelj – i možda jedina osoba na američkom kontinentu od koje se može očekivati nešto pažnje vredno od još jednog rimejka NOSFERATUA (!) koji sprema.


Panos Cosmatos


Tomas Alfredson


Lucille Hadžihalilović
Iako je njen EVOLUTION bio blago razočaravajuć, čak i u tom poludupasto-intrigantnom obliku, zajedno sa superiornim debijem (i kratkim filmovima), predstavlja ozbiljan kapital za nadu u bolje sutra.
INNOCENCE


Mladen Đorđević
Jedina zaista autohtona, autentična i osobena pojava u srpskom filmu ovoga veka. Ipak, još čekamo na njegov drugi igrenjak.


Jang Joon-hwan
SAVE THE GREEN PLANET


Julia Ducournau
Ova francuskinja debitovala je odličnim hororom GRAVE (RAW); njen prethodni, kratki (JUNIOR) takođe pokazuje ozbiljne znake da se radi o veoma unikatnoj i smeloj pojavi koju ćemo rado nadalje pratiti.


Srđan Spasojević
Tek treba videti kolika je ovde zasluga koscenariste, Ace Radivojevića, tj. da li će i ŠTA Spaske napraviti bez njega. Kratki filmić u omnibusu ABCs of DEATH (po konfuznom scenariju Dimba Vojnova) svakako nije obećavajuć. A do tada, ostaje nesporno odlično osmišljen i napravljen debi:


Gareth Evans


Bill Paxton
Bil sprema novi horor-triler, tako da njegova rediteljska knjiga neće spasti na jedno (ali i te kakvo!) slovo zvano
FRAILTY


Hitoshi Matsumoto


Severin Fiala
On je zaslužan za jezovitost ovog upečatljivog, atmosferičnog, zlokobnog austrijskog horora; sve i ako ode izvan žanra, biće zanimljivo videti gde će ići.


Anders Thomas Jensen
Ovaj odličan scenarista nekih od najbitnijih danskih filmova u poslednjih 20-ak godina takođe je i dobar reditelj.
Obavezno videti Adam's Apples
& The Green Butchers.


György Pálfi
TAXIDERMIA


Edgar Wright
Da, znam da se mase neće složiti sa mnom što Rajta stavljam ovde, ali – ubeđen sam da taj nikad više neće napraviti nešto tako sveže i zabavno i dobro i pamćenja vredno kao što je


Robin Campillo
LES REVENANTS
U veštini hvatanja tog elementa začudnosti, u frustraciji pred misterijom smrti, u odsustvu odgovora na pitanja koja živi postavljaju, Povratnicima nema ravnog. Inteligentnom upotrebom odličnih glumaca, suptilnim nijansama, detaljima, sporim ali nikad dosadnim ritmom, film uspeva da nas uhvati u svoju magiju i još jednom nas (nenametljivo) dovede pred neka od suštinskih pitanja postojanja. 


Rob Zombie


Fernando Meirelles
CITY OF GOD


Juan Carlos Fresnadillo


Veiko Ounpu


Nimrod Antal
Nestao u akciji (Holivudu), ali taj debi...
KONTROL


J. Benson, A. Moorhead

* * *

Cristian Nemescu
Mogao je biti jedan od najvažnijih živih reditelja, da se samo neka pijana budala nije autom zabila u njegov na nekom semaforu. Zbog toga je sada Nemesku „samo“ jedan od najvažnijih mrtvih reditelja 21. veka. Ipak, pored par vrlo dobrih kratkih filmova, njegov dugometražni debi masterpis neće biti zaboravljen, jer i dalje je to jedan od najsnažnijih filmova ovog veka: