izabrana dela

izabrana dela

субота, 24. децембар 2016.

Najbolji reditelji 21. veka: MODERNI KLASICI

  

            Listu najboljih reditelja koji stvaraju u 21. veku podelio sam u tri celine: 1) VETERANI, 2) MODERNI KLASICI i 3) NEKI NOVI KLINCI.
            Već sam nedavno na blogu okačio prvi deo ove liste (VETERANI) gde sam izdvojio autore pod rubrikom I DALJE AKTIVNI RELIKTI IZ 20. VEKA. To su oni koji su svoje najznačajnije filmove proizveli u 20. veku, i mada su tanke šanse da će u ovom proizvesti neko remek-delo na nivou onoga što su radili ranije, ipak u većini njih još postoji pomena vredna žeravica i dovoljno nade da se od njih još mogu očekivati velike i vredne stvari.
Sad je kucnuo čas da izdvojim one reditelje koji su debitovali u 21. veku – ili, ako baš cepidlački gledano i nisu debitovali (nego snimili film ili dva krajem prošlog veka), svoje prve masterpisove zbog kojih zaslužuju mesto na ovoj listi (MODERNI KLASICI) napravili su posle 2000. godine.
Evo koji su ti: tamo gde treba ima i poneki komentar. Kod svakoga je izdvojen najbolji mu film, a ponegde i nekolicina. Ako je naslov zaplavljen, znači da ima link ka mojoj kritici na blogu ( = klikći pa čitaj).


Najbolji reditelji 21. veka: MODERNI KLASICI
Po redosledu mog uvažavanja
(i verovatnoće da isporuče još nešto vrhunsko).


Alfonso Cuaron
Vrhunski talentovan režiser, što uključuje i maestralno korišćenje najnovijih tehnologija, nadahnutu vizuelnost, vrhunsku veštinu kreiranja i upravljanju emocija (a da pamet pritom ne trpi)...
CHILDREN OF MEN


Na Hong-jin
Iako, posle spektakularnog debija, naredna dva filma nisu dosegla (neponovljivu?) snagu prvenca, to su i dalje natprosečni i itekako relevantni filmovi: solidni THE YELLOW SEA a naročito najsvežiji, THE WAILING. Ipak, ništa nije kao prvi put:


Peter Strickland

Nepredvidivi ludak, predivan vispren originalan duh, vrhunski istančana vizuelnost...


Chan-Wook Park
Nepredvidivi genije: ume i od govna da napravi pitu (STOKER) i od pite – govno (I'M A CYBORG, BUT THAT'S OK), ume da uprska naizgled sigurnu pobedu (THIRST). Ipak, upravo je potpisao jedan od filmova godine (THE HANDMAIDEN). Vrhunci su mu, ipak, (pomalo zabrinjavajuće) na samom početku:
SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE
& OLDBOY


Bong Joon-ho
U svojim najboljim momentima ume da bude visceralan, žestok i sentimentalan, pa i pametan, na pametan način. U drugim, pritisne ga njegova korejskost (MOTHER). Vrhunski mu ostaje:
MEMORIES OF A MURDER


Mel Gibson
Nek priča ko šta oće, ali ovaj looney tune je prvorazredan reditelj sposoban da proizvede impakt onako kako to umeju samo najveći. Ako ima Azatota, ovaj čovek će jednog dana napraviti horor... Sve moje molitve usmerene su u tom pravcu. Napravio je najbolji film ove godine (HACKSAW RIDGE) i jedan od najboljih filmova 21. veka:


Pascal Laugier
Ovaj čovek poznaje užas i ume da ga prenese na ekran! Opraštam mu i pipanje u mraku (SAINT ANGE) i posrnuće (THE TALL MAN) zbog:


Fabrice du Welz

Unikatno wicked spirit i audio-vizuelni maestro koji ne ide utabanim stazama. Nepredvidiv, žestok, mračan, bizarno vickast... Odlični su CALVAIRE i ALLELUIA ali, bato, kakav je samo atmosferično-vizuelni i konotativni masterpis njegov


Dennis Villeneuve
Njegov najnoviji ARRIVAL predstavlja solidno, srednje-uspelo ali i blago-zabrinjavajuće koketiranje sa mejnstrimom. Ipak, još ima nade da nam Vilnev postane thinking man's SF director izražene vizuelnosti (dogodine gledamo njegov nastavak BLEJD RANERA a zatim je u planu da radi novu verziju DINE!). Do tada, rani remek:


Kim Jee-Woon


Yorgos Lanthimos
Dobar je bio LOBSTER (iako je posustao u drugoj polovini) i veoma obećava njegov naredni, koji mi je u vrhu najočekivanijih za 2017. a dok njega ne vidimo, ostaje vrh:


Kyoshi Kurosawa
Sticajem okolnosti, na blogu sam pisao o nekim novijim i srednjačkim Kjošijevim filmovima kao što su LOFT (2005) i RETRIBUTION (2006), ali glavni razlozi za njegovo prisustvo na ovoj listi su njegovi nešto stariji (nedostižni?) filmovi CURE (1997) i PULSE (2000). Njegov najnoviji hororčić, CREEPY (2015) je sasvim solidan (3-).


Kim Ki-Duk
Ludi pesnik brutalnosti, ljubavi i patetike: vrlo dobri su mu The Isle, Samaritan Girl, Spring, Summer, Fall, Winter... And Spring, ali vrhunac, za sada, jeste:


Andrey Zvyagintsev
Vozvrashchenie


Helen Cattet, Bruno Forzani


Gaspar Noe
CARNE & I STAND ALONE
& IRREVERSIBLE
Svi su izgledi da Noje neće nikad više ni blizu prići svojim počecima, ali... ko zna? Lud je on.


Koji Shiraishi
Odličan: Noroi: The Curse
Vrlo dobar: GROTESQUE


Cristian Mungiu
BEYOND THE HILLS


Jaume Balaguero
FRAGILE


Alexandre Aja
Napravio je jedan od najboljih horora ovog veka, HAUTE TENSION. Ako neko u to sumnja, moje objašnjenje tog masterpisa (da, uključujući i zloglasni, neshvaćeni, navodno loš „twist“!) imate OVDE.
Ne verujem da će ikad više prići tom nivou, ali već i samo zbog tog jednog filma mesto mu je ovde. Plus, još je mlad...


NASTAVIĆE SE
u idućem delu – NEKI NOVI KLINCI (reditelji sa jednim ili dva filma do sada)


10 коментара:

mgw је рекао...

Pored Kurosawe, KKD i Chan-Wook Park ja bi izdvojio i rezisere Nuri Bilge Ceylan i Tetsuya Nakashima, ciji su mi filmovi, za sada, vrhunac ovoga vijeka.

Marko Pajic је рекао...

Medju rezisere iz Juzne Koreje dodao bih Yoo Ha. Režirao odlican A Dirty Carnival.

Dejan Ognjanovic је рекао...

A Dirty Carnival nisam gledo, ali evo skidam ga, pa ću overiti - hvala na preporuci. Čejlana možda stavim među 1-trick-ponije. Nakašimu sam isto stavio tamo (vidi nastavak, tj. 3. deo)

Man from Valley је рекао...

Ne pratim rediteljski svet, ali smatram da je Brian Cox školski primer glumca sa svim atributima, pa čak i nesavršenošću oko koje mu zameraju zbog škotskog akcentovanja.

matoji је рекао...

Hitoshi Matsumoto je predstavljen screen shot-om iz Simbola, a nema ga na listi?!
Izuzetno cenim i Zhangke Jia i Toshiaki Toyodu, a Sang-soo Hong, Wong Kar-Wai, i Tsai Ming-liang su mi grešna zadovoljstva;)



Dejan Ognjanovic је рекао...

Matsumoto i Jia su zvezde 3. dela, sa po JEDNIM remekom iza sebe. Ovi ostali meni nisu za vrh, mada respektujem (neke).

Zo Ran је рекао...

Рефн није успео да се избори за своје место иако је снимио неколико одличних фимова и једно мерак-дело? Није ваљда толико засрао са стилским вежбама у последње време? :)

Dejan Ognjanovic је рекао...

nisi pazio na času: refn je tamo gde mu je mesto (u prvom delu liste) a ne ovde, među debitantnima iz 21. veka.

Zo Ran је рекао...

Чини ми се да се Рефн уклапа у овакво одређење (као и Гашпар и Дуки):

Sad je kucnuo čas da izdvojim one reditelje koji su debitovali u 21. veku – ili, ako baš cepidlački gledano i nisu debitovali (nego snimili film ili dva krajem prošlog veka), svoje prve masterpisove zbog kojih zaslužuju mesto na ovoj listi (MODERNI KLASICI) napravili su posle 2000. godine.

А не у овакво:

...prvi deo ove liste (VETERANI) gde sam izdvojio autore pod rubrikom I DALJE AKTIVNI RELIKTI IZ 20. VEKA. To su oni koji su svoje najznačajnije filmove proizveli u 20. veku, i mada su tanke šanse da će u ovom proizvesti neko remek-delo na nivou onoga što su radili ranije, ipak u većini njih još postoji pomena vredna žeravica i dovoljno nade da se od njih još mogu očekivati velike i vredne stvari.

Dejan Ognjanovic је рекао...

istorija će pokazati! činilo mi se da refn ipak ima previše odličnih filmova u prošlom veku da bih ga stavljao uz one koj isu prve remeke (ili prvo bilo šta) napravili u ovom. ali te finese su nebitne, važno je da je refn prisutan na listi, manje je bitno u kojem njenom delu.