početak je bio pomalo zabrinjavajući – dugi kadrovi, osrednje-sirova kamera (tipično grčka, ako je suditi po mom krajnje svedenom iskustvu sa tom kinematografijom), ambijentalni zvuk bez skora, puno tišine... delovalo je kao neka artsy-fartsy dramurda minornih estetskih dometa. na svu sreću, ubrzo me je film demantovao. iako to jeste pre svega artsy-fartsy film, ovo je jedan od sorte koju najviše volim – artsy sa jakim elementima onoga što bi neki nazvali exploatacijom (sex, nasilje, subverzija ove i one vrste...).
u mom rivjuu za POPBOKS sam ga uporedio s filmovima m. hanekea – to je ta tematika, a donekle i stil (s tim što su hanekeovi filmovi bolje snimljeni i režirani). takođe, to su ti šokovi – reditelj vas zavara dugim tišinama, mirom, nedešavanjem, a onda vas opauči nekom maštovito sadističkom scenom – koja je, pak režirana u anderstejtmentu – recimo, u srednjem ili širokom planu, ništa krupni planovi, niti zumovi, muzički i zvučni naglasci i slična preterivanja (američkih) žanrovskih filmova.
u principu, ovo nije film za one koji svršavaju vrišteći 'jooooj, kako montira!' i 'uuuuu, ala režira!' veći deo filma izgleda relativno banalno, i dešava se u takvom ambijentu. odnosno, predstavlja genijalan primer toga kako se originalan i žestok i zanimljiv film IPAK može snimiti ceo celcat za sitne pare u jednoj jedinoj kući i njenoj avliji a da ne bude orgija banalnosti i idiotizma kao PARANORMAL ACTIVITY. sjajan recept za srbiju gde svi kukaju da nema para. a zapravo, niko nema ideje ni muda da uopšte zamisli ovako nešto.
btw: to što se reditelj ne kurči svojim umećem ne znači da je ovo traljavo režirano već samo da je stil sveden, ali sjajno prilagođen materijalu, tako da je ovakvim odsustvom uobičajene akcentacije zapravo učinak najčešće pojačan. iako stilski ne glumi da je to nekakav found footage snimaka te familije, recimo (eto ideje za američki rimejk!), pristup jeste poprilično dokumentaristički, veristički, naturalistički – a opet, sproveden je s dovoljno pameti i proračunatosti da je vrlo daleko od mlataranja kamerom levo-desno i uobičajene jeftine panike i dahtanja u kameru u krupnom planu uz vrištanje oh my god oh my god oh my god oh my god oh jesus christ!!!!!!!!
znači, ovo je jedna fina surova alegorija o totalitarizmu – ali ne debilna varijanta američkih filmova gde te tiranin jebe u zdrav mozak naživo i direktno; ne, ovo je totalitarizam koji ameri primenjuju u praxi a ne u svojim filmovima. dakle, totalitarizam koji je sladak i ljubak i fin (onima iznutra, podanicima), navodno za njihovo dobro i zaštitu, i u kome robovi dragovoljno i veselo saučestvuju. dok se istovremeno međusobno sakate, kao likovi u ovom filmu.
OČNJAK sadrži scene frontalne golotinje – ne samo zgodnih i mladih učesnika, nego i matoraca (roditelja); pred kraj ima i par hard-core kadrova (smislenih, opravdanih); a scene (samo)povređivanja najradije neću da spojlujem više nego što sam već nagovestio na POPBOKSU. iako krvi nema previše, to malo što ima zaista je urađeno s retko viđenim impaktom – ima ovde scena koje se ne brišu iz pamćenja! plus, ima jedan primer pussy violencea za koji je, bojim se, jedna maca zaista pala za slobodu i umetnos.
naravno, i kraj je vrlo hanekeovski 'otvoren' mada, što reče reditelj u jednom video intervjuu koji imate onlajn, ako se malo zamislite, baš i nema mnogo opcija oko toga šta se na kraju desilo.
A evo i mog rivjua sa Popboksa:
OČNJAK - Giorgos Lanthimos
ZLO ZA TVOJE DOBRO
Čuvajte se, jer ovaj Očnjak kad grize, to je – do krvi!
Dejan Ognjanović
Ocena: 8 / 10
Scenario: Giorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Uloge: Christos Stergioglou, Michelle Valley, Aggeliki Papoulia, Hristos
Passalis
Žanr: drama
Trajanje: 94 min.
Proizvodnja: Grčka
Grčki
Očnjak mogao bi se opisati kao
"sirotinjski Haneke". Pritom se ovo o sirotinji odnosi isključivo na
svedeni stil prilično banalne fotografije i statične režije (mirni kadrovi,
malo kretanja kamere, frejming koji deluje nehajno, nesimetrično, često sa
"odsečenim" glavama glumaca...). Što se tiče tematike i klinički
hladnog pristupa njenoj obradi, tu nema dileme - Giorgos Lanthimos je Hanekeov
davno izgubljeni polubrat.
Hanekeovsko
je to ledeno seciranje srednjeklasne porodice i razotkrivanje laži na kojima
ona počiva, a naročito ogoljavanje sposobnosti običnih, prosečnih ljudi za Zlo.
To Zlo se otkriva u naizgled malim stvarima. Ali, kako Lanthimos pokazuje, ne postoje
male stvari. Zlo je u detaljima.
Očnjak dimenzije Zla otkriva postepeno, isprva zbunjujućim detaljima:
upoznajemo porodicu pomalo čudnu (nisu li ovi adolescenti – dve sestre i brat- malo
matori za detinjaste igre?), čujemo dijaloge pomalo uvrnute ("reč telefon
znači – slanik"?), ali tek vremenom otkrivamo duboku patologiju ispod. Kako
bi decu zaštitili od Zla spoljašnjeg sveta, roditelji su napravili samodovoljni
mikrokosmos gde važe pravila specijalno kreirana za njega. Deca su odrasla iza
visokih zidova kuće van grada, bez TV-a, novina, knjiga, škole... Sve što
"znaju" o svetu, znaju na osnovu onoga što su im roditelji rekli.
Tiha
jeza tinja iz kontrasta između "normalnosti" likova na platnu i
vrednosti gledaoca. Mi znamo da je svet u kome oni žive lažan i otrovan, ali
oni to ne znaju. Ova "deca" žive u zatvoru za koji veruju da je za
njihovo dobro, radi zaštite od monstruma u haosu spolja. Ona prihvataju
tiraniju jer je uopšte ne percipiraju kao takvu: ona i ne znaju za drugo.
Očnjak je eksplicitna osuda mehanizama vaspitanja, odnosno potencijala za
indoktrinaciju koji su inherentni svakom neupitnom nametanju vrednosti i
gušenja slobode izbora. Totalitarizam ne kreće samo "odozgo", iz
maglina Sistema, već i odozdo – iz porodice. Kako gore, tako dole, stara je
ezoterijska formula koja u ovom filmu poprima neočekivano zlokobne,
antiutopijske razmere.
Kao
i kod Hanekea, privid mira i nedešavanja samo je pozadina za brutalne scene
koje će vam se urezati u sećanje. Čekajte samo da vidite tu nadahnutu upotrebu
baštenskih makaza, tegova, video kaseta i video rikordera, vrele vode,
anestetika... Jer, laži na kojima počiva ovaj mikro-svet ne mogu da traju
večno: a kada zidovi zatvora počnu da se krune, potrebno je sve više nasilja da
se pritajeni nemir drži pod kontrolom. Bar još neko vreme.
THE KILLING OF A SACRED DEER = if you liked DOGTOOTH, this is very similar to it, only in English (yet, without compromise - as you'll notice in the very first ingenious shot)! It could've been better in the 2nd half, but it's still one of this year's very best. 3+/5
ОдговориИзбриши