четвртак, 8. фебруар 2018.

ZLATNA SERIJA ponovo sija!



           
            Od četvrtka 08. februara 2018. na kioscima i u striparnicama širom Srbije „Veseli četvrtak“ vaskrsava ediciju „Zlatna serija“. To je povod za nešto od flešbeka i prisećanja, pre nego što kažem koju o „ZS za 21. vek“.

Pre svega: kad se kaže „strip“ – meni su i dan-danas prva asocijacija stripovi iz edicija „Zlatna serija“ & „Lunov Magnus Strip“. Evo zašto.

1) Stripovi (ZS & LMS) su krivi što sam naučio da čitam mnogo pre polaska u I razred osnovne škole.
Da, zvuči kao kliše ali u mom slučaju je doslovna istina: zaista sam naučio da čitam uz Dnevnikove stripove. Sam od sebe. Niko me nije terao, pa ni naročito podsticao. Ti stripovi su se vrzmali oko mene zahvaljujući starijem bratu od tetke – on je bio VIII razred onda kada sam ja pošao u I – i ja sam neosetno, ne znam ni sam kako, naučio da čitam uz njih.


2) Stripovi su krivi što je moje primarno pismo bilo i ostalo latinica, što na njemu i pišem, i potpisujem se, i... razmišljam.
Jeste, ćiriličari – pucajte u novosadski Dnevnik! Oni su krivi što se nisam zadojio ćirilicom... Potonje pismo mi je uvek bilo i ostalo sekundarno. Naravno, kad čitam, sasvim mi je svejedno koje je pismo u pitanju, često nisam ni svestan koje je, ali što se tiče pisanja – moja ćirilica je ostala na zakržljalom, osnovnoškolskom nivou, iz Bukvara, jer je nisam praktikovao nikad i nigde izvan obaveznih školskih sastava i pisanih zadataka.

3) Stripovi su jačali moj karakter – ne samo kroz gajenje moralnih načela i navođenje na ispravno poimanje Dobra i Zla, nego i na nešto konkretniji način.
Naime, roditelji su mi uglavnom branili čitanje stripova – ili barem dok traje školska godina. Iako sam bio odličan đak i, govorilo se, bistro i marljivo dete, oni su iz nekog razloga bili ubeđeni da će čitanje stripova loše da se odrazi na moje ocene. To je bio bulšit: jedino što je ikada uticalo na moje malo slabije ocene bilo je urođeno nezanimanje za neke stvari: npr. za matematiku, ili za tzv. „poznavanje društva“. Još pamtim kad sam ja, inače petičar, naređao niz od nekoliko dvojki iz predmeta „poznavanje društva“ u IV razredu zato jer me je snažno bolelo pače za to kako je organizovana skupština opštine, sa koliko odbornika, s kojim podsekcijama i jebem li ga kojim (pod)organima tadašnjeg samoupravnog socijalističkog sistema...
Nebitno. Branili su mi čitanje stripova, pa sam to morao da radim krišom. Skrivao sam stripove, a kad bi mi ih pronašli, ili bi ih sklonili od mene, ili bi ih, u par histeričnih navrata, pocepali preda mnom. Ovo drugo je na mene moglo, još tada, i zauvek, da ima samo jedan učinak: buđenje inata. Konkretno, pocepanu epizodu stripa ja bih opet kupio – i ne samo to, nego i pokazao majci. „Znaš onaj strip što si mi pocepala prošle nedelje? Evo, kupio sam ga opet.“ To je vaspitno-popravno delovalo na nju, pa je prestala s time. (Iz serijala Ghoul se saginjati neće: Junior Years)

4) Stripovi su bili važan deo mog tadašnjeg identiteta.
Bio sam zagriženi stripadžija. Većina rodbine, komšija i vršnjaka iz moje blizine stripove je čitala i bacala, odnosno nehajno ostavljala negde po strani, pozajmljivala bez reda i pažnje. Ja sam ih fanatično čuvao i pazio.
Dobro, nikad nisam bio kolekcionar u patološkom smislu koji danas hara ovim prostorima – pored ostalog i zato što sam oduvek bio probirač a ne svaštar. Budući da me nisu zanimali svi ti Tim i Dastiji, Karabine Slimovi, pa čak ni Teksovi i Ken Parkeri, a kamoli Džudasi i šta ti ja znam, naravno da nisam imao ambiciju da ih posedujem SVE. Bilo mi je dovoljno da sakupim sve Zagore i Kitove, eventualno Blekove, pa ako baš mora, ajde i Komandanta Marka, a kapetan Miki može da se pridruži onim gornjim kaubojima (mada, njega sam, u nedostatku boljih, još i čitao).
Bio sam geek mnogo pre nego što sam i znao za tu reč.
Stripovi su bili prvi objekat mog fanatizma, pre nego što sam se snažnije (tj. potpuno) okrenuo hororu.
Recimo: ja, koji nikada nisam skupljao sličice sa fudbalerima kao svi moji vršnjaci, popunio sam i Dnevniku poslao album sa sličicama VELIKI BLEK, i kao nagradu dobio belu majicu sa Blekom koju sam nosio sve dok i poslednji tragovi Crnog na njoj nisu izbledeli. (Kasnije, kad je izašao album ZAGOR već sam bio mator za to, pa sam njega preskočio...)

5) For better or worse, ta su izdanja bila moja prva ulaznica u svet stripa, pa i više od toga.
Bili su jeftini i masovno dostupni: trafike su bile zakrčene njima kad sam odrastao. Kada sam pošao u I razred, 1980. godine, ZS & LMS su koštali 12 dinara ali su na trafikama mogli lako da se nađu i skorašnji brojevi po ceni od 10 dinara.
To je bila takva mas-produkcija da su ostali stripovi bili zagušeni, skrajnuti. Istina, bio sam ja tada svestan da postoje nekakva Stripoteka i Yu strip i Spunk i šta sve ne, ali ovi su bili nešto skuplji, ređe su izlazili, manje ih je bilo, a sadržaj im je bio za nešto zrelije čitaoce nego što sam ja u tim pre-teen godinama bio.
ZS & LMS su bili savršena početna stanica na putu ka zrelijim i slojevitijim i umetničkijim strip sadržajima. Sa svojim prilično simplicističkim storijama, prijemčivim herojima i jasnim podelama na dobre i loše momke, te sa preglednim crtežom koji služi samo za ilustrovanje priče, takve kakva jeste, a ne za umetničarenje ili ekspresije ličnih vizija, ti stripovi su mi usadili osnovnu azbuku ne samo stripa kao medija nego i osnove svakog vizuelnog pripovedanja (zajedno sa filmovima, koje sam takođe pasionirano gutao još otkad znam za sebe).

6) Stripovi ZS & LMS su podgrevali i održavali moju iskonsku žeđ za hororom koju, u to vreme, kad bejah klinac ja (rane 1980-te), niko drugi nije podsticao.
O ovome sam već pisao u pogovoru knjige 27 Biblioteke ZAGOR „Veselog četvrtka“. Epizoda Oluja nad Haitijem, koja vrvi od vudua i zombija, poslužila je kao povod da za ovu knjigu napišem poduži esej „ZAGOR: HOROR PRIČA“, sa podnaslovom: „Elementi horora u klasičnim Zagorovim avanturama.
To je moj osvrt na to šta je i kako rađeno sa horor motivima u klasičnim epizodama koje pamtim iz detinjstva i rane mladosti – kada je Zagor bio moj prvi konzistentni i razrađeni portal ka svetu horora, pa time i daleko najomiljeniji strip junak (sve do tinejdžerskih godina, kada sam otkrio Astera Blistoka u Stripoteci, a kasnije i do Dilana Doga, čim je počeo da izlazi).
Nešto malo sam načeo tu temu i ovde na blogu, u osvrtu na legendarnu Zagorovu epizodu Teror šeste planete, pa kliknite da vidite ili se podsetite.

            7) Stripovi su ostavili snažan pečat i na moju kreativnost.
            Nisam bio samo konzument. Nisu mi služili samo za ubijanje vremena.
Pričanje u slikama me je oduvek intrigiralo, a budući da sam rastao u provinciji, a ne u Beogradu, pa još u porodici osrednjih primanja, znao sam da nema ništa od ambicija da eventualno postanem reditelj, iako su se još moje samotne dečje igre, sa raznim figuricama, zvale „snimanje filmova“ (da, kad bi me neko stariji pitao šta radim, odgovorio bih: „Snimam film“). Zbog toga sam, dugo vremena, u ranoj mladosti, imao ambiciju da postanem crtač stripova, i amaterski se bavio time u nekim sveskama.
Ti moji prvi stripovi bili su besramno oponašanje stripova Zlatne serije, a pre svega Zagora kao daleko najomiljenijeg mi junaka tada. Prvi strip sam napisao i nacrtao, običnom olovkom, na nekih 50-ak strana ako se dobro sećam (avaj, nije sačuvan!) i zvao se Noći punog meseca. Korica je bila obojena flomasterima.
Predstavljao je moj rimejk i reimaginaciju vampirske avanture s baronom Rakošijem iz serijala Noć užasa, Zagor protiv barona, Noć demona i Raskrinkani vampir (to je „Veseli četvrtak“ četvrt veka kasnije reprintovao u jednoj svesci kao Povratak vampira).
U mojoj verziji bilo je manje kauboja (koji me nikad nisu zanimali: Tekse, izvini), tačnije, nije ih bilo uopšte, ali je bilo znatno više horora, uključujući i mnogo krvavije scene. Zagor je bio čedan u pogledu splatera, tj. nije ga tamo ni bilo, ali je zato u mom stripu krv slobodno šikljala a glave se odsecale bez pardona...
Moj drugi strip zvao se Kuća lutaka i tu već nisam oponašao nijedan konkretan strip, mada sam sigurno kraduckao iz raznih. Slabije se sećam ovog stripa, osim da se radilo o nizu ubistava u jednoj kući, i da je verovatno najdirektnije bio inspirisan mojim gledanjem filma Dementia 13, koji je prikazan sredinom 1980-ih na TVBG (jedne srede uveče, oko 20h), ali sa tragovima starog Muzeja voštanih figura, kojeg takođe pamtim iz jednog nedeljnog popodneva (!) tog vremena.
Ni ovo remek-delo naivne umetnosti nisam sačuvao. Ako vas baš kopka, oba ova unikata zamenio sam s jednim drugarom koji ih je snažno želeo, a u zamenu sam dobio neke knjige i stripove koji su mi mnogo više bili potrebni.


I sad, kad vratim film, shvatam da, kako sam rastao tako se i sve oko mene kvarilo.
Kiosci koji su u mom detinjstvu bili zatrpani (pre svega Dnevnikovim) stripovima, u poznom tinejdžerskom dobu postali su zatrpani pornografijom u tolikoj meri da su podsećali na seks šopove. Početkom 1990-ih raskrečene vagine i krvavo-nabrekli penisi prčili su se iza stakala tamo gde su donedavno bili Zagor i Blek, a paralelno sa njima dizale su se i cevi topova. Vrag je odneo šalu i doba nevinosti, a sa njim i stripove. Ali, pisao sam već o tome naširoko u mom prvom romanu, NAŽIVO (2003)...
Prepoznajte ovog mladog NAŽIVO fana i osvojite letovanje za dvoje na Palma de Majorci!


Vetrovi rata odneli su u crnu rupu „Zlatnu seriju“ & „Lunov Magnus Strip“ već na samom početku krvavih 1990-ih... a danas, kad već imamo dubioznu privilegiju da posmatramo „povratak devedesetih“, evo nam i „Zlatne serije“ ponovo, kako bismo imali upotpunjen ugođaj! Kad već našim sudbinama još uvek gospodare Slobin potrčko, Šešeljev potrčko i Baba-Julin psiho-potrčko, možda je pravi čas da nam se vrate Zagor i Teks u zlatnoserijskom pakovanju – jer kako izgleda, veća je šansa da ONI stanu zavrat pošasti onih Zlih Manijaka nego bilo ko ili bilo šta drugo ovde.

Za kraj, par pojašnjenja i opservacija oko ovog ZS vaskrsenja.
1) Ovo neće biti reprinti starih epizoda – nego sasvim nove, neobjavljivane do sada. Bar će u početku biti tako, ali...

2) Neće se strogo slediti junaci nekadašnje ZS, nego će biti i nekih novih – uključujući i Dilana Doga (koji jeste krenuo kao „specijalno izdanje ZS-a“ pre – gulp – 30 godina). Koje epizode Dilana, pitate se sada vi? Pa, one nove, iz paralelnog serijala, sa penzionisanim Blokom u provinciji i sa Dilanom koji mu pripomaže.

3) Cena! Da, ovo izdanje će na kiocima koštati 350 din. To je znatno skuplje nego u moje vreme. Kada bejah mlađan striper ja, komad „Zlatne serije“ nije koštao više od prosečne užine – recimo, tri pogačice ili četvrt bureka – što bi bio ekvivalent današnjih oko 120 din.

Zašto je, onda, ovo izdanje triput skuplje? Eh, pa zato što živimo u triput gorim vremenima, u triput manjoj zemlji sa triput manje potencijalnih čitalaca nego u pokojnoj velikoj SFRJ, sa triput gorim mladim generacijama, itd.
ALI! Ovo izdanje će imati bolje korice, povez, a naročito znatno bolji papir i štampu nego Dnevnikova ZS. Plus, imaće 130 strana, sa bar dva stripa unutra. Plus, sadržaće savremenije i bolje stripove.

Mada, to sa brojem strana i količinom epizoda će varirati. Na primer: desiće se da u broju bude samo jedna epizoda, ali na 160 strana, itd.
ALI! Cena u striparnicama i u objektima „Trafika“ i preko Kluba čitalaca Veselog četvrtka biće 20% manja – tako da će stripadžije zapravo ovo moći da kupe za oko 270 din. Da, bzvz je što to neće moći na trafikama, ali za to su krive trafike (i distributeri) a ne VČ.
4) Alternativne korice: zbog nekih pravila i ugovora na koje se ne može uticati, ZS će izlaziti sa dve varijante korice. Jedna će biti ODLIČNA, po uzoru na dizajn stare Dnevnikove ZS, i radiće je domaći autori (prvu je nacrtao veteran, Kerac!) i ta će se prodavati u striparnicama i na drugim šu-šu mestima. Druga će biti znatno bezveznija, i ta će da ide na kioske: nju rade Italijani.
5) Ritam: predviđeno je da ZS izlazi na svakih mesec i po. Jedino će prvi broj biti koji dan duže na kioscima, ali posle njega će na svakih šest četvrtaka izlaziti novi broj. Ovo bi moglo da bude malo nezgodnije čak i od cene. Dnevnik je nekad davno, kao što rekoh, zatrpavao trafike svojim izdanjima. VČ danas nije u poziciji da radi išta slično, pa će tako i ZS verovatno biti prevashodno namenjen kolekcionarima, već in(f)iciranim stripadžijama, ukratko: matorcima. U nadi da će bar svaki deseti preneti svojoj deci ljubav i prema stripovima a ne samo prema (Tijana)ajfonima... U nadi da im idoli ne budu samo Ranjeni orao ili Mimi Oro, nego i Noćni Orao...
„Zlatna serija“ bi mogla da da svoj doprinos tome. Zato, neka nam je živa i zdrava i dugovečna. Dajmo im malo vere i podrške: bili smo svi skeptični kad je „Veseli četvrtak“ krenuo pre tačno deset godina (!) – a gledajte dokle su dogurali sad! Who's laughing now?!
I umesto da se baškare na lovorikama i gađaju rođendanskim tortama, oni stvari teraju još dalje, i dalje. I zato...
Dobar vetar, zlatna ptico (moje mladosti)!

уторак, 6. фебруар 2018.

THE ISLAND OF DOCTOR MOREAU by Ivica Stevanović

  
            OSTRVO DOKTORA MOROA je vrhunski SF-horor roman, verovatno najbolji – svakako meni lično najdraži – roman H. Dž. Velsa. Vels je, inače, širokim masama najpoznatiji po relativno dobroćudnim SF romanima (NEVIDLJIVI ČOVEK, VREMEPLOV, RAT SVETOVA...) 

– mada su i oni, zapravo, mnogo mračniji i hororičniji na papiru od svojih opštepoznatih umivenih, filmskih verzija (mada je Vejlov N. ČOVEK prilično zločest; poneki ga čak smatraju hororom).
Ono što se manje zna, barem među masama, jeste da je Vels takođe napisao brdo odličnih horor priča. Bio sam usred pravljenja izbora takvih bisera za Orfelin prošle jeseni, kad na sajmu videh da je jedan kretenski izdavač već to objavio, 
naravno u daleko jadnijem izdanju, pa je tako Orfelinovo izdanje Velsovih priča obesmišljeno. Bar u bližoj budućnosti.
Roman OSTRVO DOKTORA MOROA svojim kvalitetima sasvim bi zasluživao da se nađe u ediciji „Poetika strave“ koju uređujem, ali po svemu sudeći ovo delo dobiće poseban tretman u nešto luksuznijem obliku.

Naime, pre par meseci u Americi je, kod izdavača Easton Press, izašlo super-luksuzno izdanje ovog romana – obogaćeno, ni manje ni više, nego kolor i crno-belim ilustracijama Ivice Stevanovića, niškog genija preseljenog u Novi Sad, i veterana Orfelinovih izdanja.
 Svojim horor-divotama već je ukrasio korice za ŠAPTAČA U TAMI, VELIKOG BOGA PANA i PISARA TAME, a tek će da krasi i predstojeće Treće (Ultimativno) Izdanje Nekronomikona, i još ponešto iz Orfelinove horor kuhinje.
Evo osnovnih podataka o američkom izdanju: sadrži 11 ilustracija u punom koloru, računajući i naslovnu stranu, i brojne crno-bele unutra. 
Kolor slike pokrivene su prozirnim pokrivačem. Ručno numerisana izdanja urađena su u tiražu od 1.200 primeraka. Format je 9” x 11”, a knjiga ima 288 strana.
Tvrdi kožni povez sa reljefnim zlatotiskom. Ručno rađena zaštitna kutija sa platnenom površinom. Vrhunska štampa na papiru bez kiselina, kažu da traje generacijama (živi bili pa videli)! 

Šiveni povez. Pozlaćene ivice strana, zlaćane šare na forzecu i narzecu, traka od satena za beleženje strana.
I kao da to sve nije dovoljno – svaki primerak je svojeručno potpisao Ivica Stevanović, i to na ćirilici (da se dzvere Ameri), pa još u prisustvu svedoka, potvrđeno potpisanom potvrdom, da ne kaže neko posle: „Pih, to je mogo svako tako da potpiše!“
I sve to Ameri, koji ne znaju šta će od „besa“, plaćaju $79.
            A evo kako se hvale Ivicom:
„To illustrate this deluxe edition, Easton Press turned to Serbian illustrator, comic artist, and designer, Ivica Stevanovic. With a versatile technique that mixes pen and ink, watercolor, and digital painting, and a daring genius for portraying imaginary creatures, Stevanovic is the perfect artist for H.G. Wells' prophetic tale.“ 
Naravno, lako je njima da ga hvale danas, kad ga ceo svet zna. Gde su bili pre 10 godina kad sam ja hvalio njegovog KATILA, pitam ja vas? Čekali su nekog promućurnijeg da ga otkrije, eto gde, pa da onda dođu na gotovo!
(Uzgred, znate li da onaj ološ i lopov, Boban Knežević, nikad nije platio ni cvonjka autorima KATILA? Naravno da ne znate, jer on se i dalje, sa svojom propalom firmom, naivnima izdaje za mecenu i dobročinitelja srpske fantastike... ali nećemo sad o ološu...)

Dobro, sve je to lepo, čestitamo našem Nišliji koji je dogurao do Amerike (preko Novog Sada) ali – šta sad da radi pošten čovek u Srbiji, a ako je pošten onda se podrazumeva da je i siromašan, šta da radi, velim, povodom ove za nas preskupe knjige?
Hej, ne klonite duhom! Samo zato što će Psiho-Vučić sa svojom kamarilom moroovskog, subhumanoidnog polusvinjskog slinavog ološa (e jbg, nisam izdržao!) da vlada ovim jadnim izgovorom za zemlju sve do svoje mirne, daleke, staračke, nimalo nasilne ili pak revolucionarne smrti, nije razlog da padnemo u defetizam. Zapravo, jeste, ali jebi ga – nećemo iz inata.
Iz inata ćemo se pretvarati da živimo u normalnoj zemlji u kojoj štampanje knjiga još ima smisla. Iz inata će Ivica uploviti u izdavačke vode sa samoubilački nazvanom firmom „Bela vrana vran gavran“ 
...a prvo izdanje biće upravo srpski prevod Velsovog genijalnog romana, sa svim ovim ilustracijama itd. Možda čak i izvesni doktor horora iz Niške Banje sroči kakav prigodan pogovor, ali o tom potom.
Za sada samo velim, ne zalećite se i ne bacajte pola svoje plate na luksuzno američko izdanje ove knjige: srpsko će biti znatno humanije prema ovdašnjem džepu, a ne drastično siromašnije u smislu opreme i kvaliteta štampe i poveza. 
Očekuje se već jesenas, do Sajma knjiga.
Eto, upamtite gde ste za ovo prvi put čuli, odvojite od usta koji dinar (još bolje, uzmite krišom od svoje babe ili dede a ako vas uhvate, recite: „Uzeo Psiho; vratiće za dve, najviše tri godine!“) i strpljivo čekajte jesen da se nauživate u ovoj knjizi kako priliči...
 


петак, 2. фебруар 2018.

NAJBOLJI HORORI 2017.

  
            Prošla godina za horor je, u proseku, bila nešto bolja – jer bilo je više čistih, lepih trojki; ali je slaba utoliko što se ništa nije tako značajno i napadno nametnulo kao jače od toga. Bar neki „četiri minus“... Ali ne, za sada kandidati za tu ocenu još nisu procurili... Dakle, puno vrlodobrosti, a malo ili nimalo odličnosti, a kamoli izuzetnosti...

            Evo, onda, šta je dr Ghoul istakao kao najbolje horore iz prošle godine. Listu, kao i obično, delim na dva dela – prvo dolaze oni koje (uslovno) preporučujem za gledanje, sve do granične linije 2+/3-, a zatim dolazi i sve ono ostalo, ispod crte, što možda zavredi samo najneprobirljivijima, najočajnijima, najhrabrijima, najnepoverljivijima. Samo, nemoj posle da bude „Nismo znali“ i „Eh, ko nas je terao...“ i „Eh, što nismo poslušali Ghoula“...
            Naravno, filmovi koji su na blogu dobili zasebne ili barem grupne rivjue linkovani su – kliknite na naslov da (ponovo?) čitate šta sam o njima imao reći.
            Od prošlogodišnje dodele Zlatnih Ghoulova pa do nedavne (vidi šta je tu bilo nagrađeno OVDE) odgledao sam ukupno 65 premijernih horora, a preko 90% te cifre su najnoviji, iz zadnje 2-3 godine, i potonji su razvrstani na donjim listama. Dakle, prvo imate top-27 solidnih i iole gledljivih, a onda još 32 slabunjavo-osrednja i (polu)nebitna, ako vam je baš zapelo.

NAJBOLJI HORORI 2017.
 top-lista 
 

USA, 17
***           3+

USA-FRA, 17
***            3

USA, 17
***             3

4. LIFE
USA, 17
***             3

USA, 17
***              3
 

USA, 17
***             3

USA, 17
***             3

IRE, 17
***             3-

USA, 17
***        3-

10. IT
USA, 17
***            3-

UK, 17
***            3-

12. THELMA
NOR, 17
**(*)         3-

USA, 15
**(*)           3-

14. SIREN
USA, 16
**(*)         3-

USA, 17
**(*)          3-

SPA, 17
**(*)            3-

16
**(*)          3-

USA, 17
**(*)          3-

USA, 16
**(*)         3-

USA, 16
**(*)         3-

21. The Crucifixion
USA, 17
**(*)          3-

22. The Sleep Curse
HK, 17
**(*)         3-

USA, 17
**(*)         3-/2+

USA, 17
**(*)         3-/2+

USA, 17
**(*)        3-/2+

26. IT COMES AT NIGHT
USA, 17
**(*)      2+/3-

RUS, 16
**(*)    2+/3-


***
  OSTACI I OTPACI  
 po redosledu kojim sam ih gledao 


Anarchy Parlor
UK, 15
**              2-

CAVE
NOR, 16
**(*)         2+

ELOISE
USA, 16
**              2+

THE VOID
USA, 17
**(*)   2+

XX
USA, 17
**              2-

TERROR 5
ARG, 16
**              2

Havenhurst
USA, 16
**(*)        2+

Galaxy of Horrors
CAN, 17
**

Sun Choke
USA, 16
**              2

The Dark Tapes
USA, 17
**(*)        2+

Rings
USA, 17
**        2+

REPLACE
UK, 17
**      2

ALENA
DEN, 16
**               2

LET HER OUT
USA, 17
**                2

THE MUMMY
USA, 17
**             2

It Stains the Sands Red
USA, 17
**             2

OUR EVIL
BRA, 17
**              2-

HOUSEWIFE
TUR, 17
**              2+

RED CHRISTMAS
AUS, 17
*(*)          2-

LEATHERFACE
USA, 17
**        2+

Cult of Chucky
USA, 17
**(*)    2+

NIGHTWORLD
USA-ITA-BUL
**     2

We Are Not Alone
PERU, 17
*(*)           2-

MADRE
ARG, 17
**               2+

VURDALAKI
RUS, 17
**               2+

The Tutor
ARG, 17
**               2+

Amityville: The Awakening
USA, 17
**      2+

VERONICA
SPA, 17
**               2-

Jeepers Creepers III
USA, 17
**               2+

ROKKUR / RIFT
ICE, 17
**               2+

through the shadow
BRA, 15
**               2+

THE MIMIC
KOR, 17
**      2

********