четвртак, 11. август 2022.

MEN (2022)

 

**
2

U okviru akcije „Toxic Male Avengers“, da počnemo od muškorežirane tirade protiv Toksične Muškosti (zeeev). Sa Alexom Garlandom nema neizvesnosti – posle onog plitkoumnog, duše lišenog i mrtvopuvalasto dosadno-glupog ANNIHILATION (klikni pa se podseti moje tirade), bilo je dovoljno videti naslov i trejler za njegovo novo gomno, pa znati tačno šta ćemo dobiti.

I tačno to smo i dobili: vizuelno šareno izmetance, ponegde videospotovsko, baš kao u sestri mu, SHE WILL (o kojoj uskoro detaljnije).

Ponegde je to nadahnuto gnusno i originalno, mora se priznati. Ima ovde nekih prizora s kojima se malo toga u dosadašnjoj istoriji horora može uporediti, i tim više je šteta što su pretežno izvedeni CGI efektima, a ne „u mesu“, praktično.

Nažalost, tematski je to praznjikavo i glupo. U ovom slučaju muška toksičnost je toliko originalna da spada strogo u žanr #nikadsenijedesilo – naime, našu antipatičnu junakinju njen dragan emocionalno ucenjuje: ako ga ona ostavi, on će da se ubije! Ona na to kaže: „Jes, boli me kurac!“ On skoči s vrha zgrade, proleti u slow motionu kraj prozora gde ona stoji i spljeska se na pločniku.

Krindž kreće odma, od „Hello!“ Još od te njihove „svađe“ i tog kretenskog samoubistva, i njene prazne face, i toga kako se ovaj polomio dole… Eto kako joj se posro u život!

I sad ona jadna ode na selo, da se oporavi od traume, a kad tamo neki niđe-veze-s-temom-i-zapletom folk-horror znaci i sugestije. I tako kreću simboli plodnosti, kurci-palci, Machen sugestije, Panovi i fauni, al to nigde ne vodi. Vidimo Zelenog Čoveka (muški simbol plodnosti)…

i vidimo raskrečenu Šila-na-Gig (ženski simbol plodnosti)…

I oni bi nekako da se kontrastiraju, valjda da nagoveste praiskonski rat polova? Ali to je bezveze, jer su značenjski istovetni, t.j. nose istu simboliku, nisu to međusobno suprotstavljeni simboli, nije to npr. Hrist vs. Šila, pa da kažemo „OK, to je Uškopljeni Pustinjak nasuprot Žene Zelene…“ Ovo su Muž i Žena, istih konotacija…

I sad njoj svi muškarci tu, u tom selu, izgledaju isto. Zašto? Zato što je uspela da se zalepi za jednoga koji je bio tetkasti histerični kreten? Ali ovi što joj se ukazuju sad nisu kao njen afrički-crni histerična-tetka dečko, nego svi izgledaju kao prirodno ružni britanski-bledunjavi Rori Kinear

– baš svi imaju njegovu odbojnu njušku, svi, čak i neki random klinja na kojega je matora faca nalepljena u stilu legendarnog Aphex Twin spota „Come to Daddy“… ili IV sezone What We Do in Shadows

Nekoliko je problema ovde: što je temeljna postavka glupavi krindž; što je glavna glumica –ali i lik koji igra- nepodnošljivo iritantna (što ne bi trebalo), baš kao i njena drugarica s kojom ćakula telefonom, baš kao i Rori (koji je valjda namerno odabran da bude odbojan);

što se tokom većeg dela filma ne dešava ništa naročito zanimljivo ili podsticajno osim nekih kratkih golicanja: neki tunel nešto nešto… neki golokurasti Rori joj se mota po bašti… pa ga uapse… pa ga puste.. pa drugovi ovako ćemo, pa drugovi onako ćemo… krindž do krindža…

Sve dok pred kraj stvari naprasno ne odlepe i odu u nešto što bi kod živog reditelja bilo DELIRIJUM, ali kod ovog mrtvog puvala Garlanda čak i nepatvoreno LUDILO koje krene da se dešava u zadnjih pola sata inscenirano je, režirano, prikazano u nekakvom neverovatno neinvolvirajućem fletlajnu.

I koja nam se duboka poruka želi preneti tim vizuelno zabavnim, mada CGI prikazom osunećenim slikama muškaraca koji stalno iznova iz sebe, iz vagina u svojim međunožjima (!), a onda i kroz stomak i usta, „rađaju“ replike samih sebe?

I mada ne izgledaju ko njen upokojeni crni dečko, ovi beli smradovi na sebi imaju iste povrede kao on kad se smandrljao na pločnik (ruka zasečena šiljkom ograde, jedno stopalo prelomljeno ustranu).

Toliko muke da nam se kaže kako ona, kad joj se jedan toksični kreten posro u život, sad nadalje u svakom muškarcu ima da vidi njega? Dva sata ove smaračine i ludorija kako bismo došli do TOGA??! Wow.

Inače, kraj je sasvim zbrkan jer ni reditelj ne može da se opredeli šta je od ovoga što se desilo bilo METAFORA i vizija u njenoj glavi, a šta je u tzv. objektivnoj stvarnosti u koju u zadnjoj sceni dođe njena drugarica i vidi nekakve krvave tragove oko ulaza kuće… Ko je to bio klan i da li je doklan, ko je preživeo i šta je ostalo od njih – nema veze.

Važan je finalni osmeh omoćene žene, koja je, izgleda, naučila da se nosi sa idejom da su svi muškarci isti, i da sad ima sa sobom sekiru (nadam se, metaforičku a ne doslovnu, u torbici), pa idući put kad joj se neki nakači i traži od nje LJUBAV, a njoj nije do toga, može smesta da ga nasekira i da ne čeka da se ovaj histerično samoubija i prlja pločnik.

Ima u mom kraju izreka koja savršeno opisuje ovaj film i njegovo završno „otkrovenje“, i sa njom ću vas ostaviti da nad njom meditirate: „Na vr’ brdo za kašiku pilav.“

P.S. Ako nekome moram da crtam: #metoo je legitiman pokret, s razlogom pokrenut; tema toxične muškosti je takođe validna i legitimna, treba da se obrađuje svuda, pa i na filmu – ALI, na pametan, smislen, filmski slojevit način, a ne kao OVO.


17 коментара:

  1. Otkud je toxic masculinity bilo šta slično suicidu ili hermafroditskom razmnožavanju? Ovo je magna mater film. Sad da li je magna mater pravilno implementirana u filmu je druga stvar, ali toxic masculinity se ovdje svodi na 3 rečenice koje su izgovorili neki od Rori likova, a magna mater je bukvalno kroz čitav film provučena. Samim tim film nije o TM nego o MM.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. koješta. ovaj film nema blage veze sa tradicionalnom MM. ili možda ne zastupaš još besmisleniju tezu da je garland nekako nabavio i pročitao PROKLETIJE i maznuo moju reimaginiranu MM? jer tek to nema blage veze s onim što vidimo u ovom filmu.

      Избриши
  2. Ako možeš ti da reimaginiraš MM može i Garland. A svakako autodestruktivnost muškaraca i hermafroditizam jesu karakteristike tradicionalne MM, nikakve veze nemaju sa TM.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. tebe baš zabavlja da bulazniš? kakve crne veze ima hermafroditizam sa MM?

      Избриши
    2. Prvo, jedino bulažnjenje je da hermafroditizam ima neke crne veze sa toxic masculinity. Drugo, mogo bi čitat Eriha Nojmana, ne samo spominjat na blogu da ga čitaš.

      Избриши
    3. šta je, nema ti ga onaj ustaša na sagiti, nemaš koga da trokuješ, pa si došo ovde? ili objasni vezu između hermafrodita i MM ili odjebi odavde u troskocima.

      Избриши
    4. Ozbiljno? Pa ja sam tebi objašnjavao svašta do sada, npr Ninth Gate, i šta sam dobio od toga? Šta sad treba, da citiram Nojmana, eo.

      Accordingly, at the stage of the maternal alimentary uroboros,
      the breasts are always emphasized, as for instance in the mythological pictures of the many-breasted Great Mother (illus. 12)
      or in the innumerable statues of the goddess who presses her
      breasts. Here the nourishing Great Mother is more generative
      than parturient. Breast and lactic flow are generative elements
      which can also appear in phallic form, because the milk is then
      understood symbolically as a fertilizing agent. The milk-giving
      mother, whose commonest symbol is the cow, is procreative and
      on that account may even have a paternal character. Her child,
      as something she "fertilizes," is then receptive and feminine, regardless of its sex. The maternal uroboros is still hermaphroditic
      and presexual, like the child.

      -------------------------
      We might also mention that it is Aphrodite in her original
      character of Great Mother who sends the "Aphrodisia mania."
      Not only does this emphasize the connection of the Great
      Mother archetype with sexuality and "hysteria," but it is even
      more signihant that the hermaphroditic festival with its interchange of sex and clothing was called the "Hybristica." The
      repudiation of the hybrid, uroboric state by patriarchal Greece is characteristically expressed in this designation, which is conjectured to be cognate with hybris ("wantonness," "outrage").
      -------------------------------
      The breakdown of the uroboric initial state leads to differentiation in duality, decombination of the original ambivalence,
      division of the hermaphroditic constitution, and the splitting
      of the world into subject and object, inside and outside, and
      to the creation of good and evil, which are only discriminated
      with the expulsion from the uroboric Garden of Paradise where
      the opposites lie down together. Naturally enough, as soon as
      man becomes conscious and acquires an ego, he feels himself
      a divided being, since he also possesses a formidable other side
      which resists the process of becoming conscious. That is, he finds
      himself in doubt, and so long as his ego remains immature, this
      doubt may drive him to desperation and even to suicide, which
      always means a murder of the ego and a self-mutilation that
      culminates with his death in the Great Mother.
      -----------------
      i tako dalje i tome slično, ninthgate dan mrmota momenti

      Избриши
    5. kao i obično, ništa nisi objasnio, samo si, kao i obično, naveo gomilu citata. da citiraš umeš, to svaki prepisivač može, ali da argumentuješ, to ti ne ide. dakle, kakve veze ima to što nojman napiso sa onim što se vidi u filmu MEN? ko su hermafroditi u tom filmu? i koji je SMISAO, ZNAČENJE, OOENTA toga? e, to je onaj rocket science tebi nedostižan, jer to nemaš odakle da copy-pastuješ.

      Избриши
    6. I, šta će biti? Oš i dalje da kopipejstuješ da je Djevojka personifikacija Đavola u 'Ninth Gate' i da je 'Men' film o toxic masculinity?

      Избриши
    7. Odlično, nači mogu da krenem sa pisanjem tog članka o Ninth Gate. Možeš li mi reći jel spominješ Ninth Gate u Poetici horora, da potražim knjigu? Lijep pozdrav, pokušaj bar da ne zajebeš stvari u tim romanima o magna mater što spremaš.

      Избриши
    8. za nekoga ko ima pretenzije da me podjebava, jezivo si neobavešten. Ninth Gate je film. u Poetici horora bavim se samo književnošću (uz vrlo kratke i male reference na filmove, ali ne na ovaj). glavni roman o "magna mater" ne spremam, on je već izašao. zove se PROKLETIJE. srećno sa člankom. javi kad/ako izađe u znaku sagite, da probam da nabavim taj broj.

      Избриши
    9. Naprotiv, ja bih reko da ti imaš pretenzije da podjebavaš. Za nekog ko je doktor nauka imaš vrlo seljoberske pretenzije da ne odgovaraš na sasvim objektivne kritike, što ne znam jel mi govori da si ostario i izlapio ili si prosto neznaven. Ninth Gate je snimljen prema romanu Artura Peres-Revertea. A ni to ne znam jel bitno jer sam govoriš da u Poetici horora imaš kratke reference na filmove. Naravno, članak o Polanskom neće izlaziti u Znaku Sagite već tamo gdje se naučni radovi i objavljuju. Možda bude rad komplet o Vragu pa ubacim i Exorcista, što se nadam da imaš u Poetici horora. I nemoj ovo da shvataš tako lično, pa i ja se bavim hororom naučno, nisi se jedini na Balkanu rodio da to radiš, niti si neprikosnoven u tome kako umišljaš. Pa čak ne kontaš da je Men film o magna mater, mene bi to bar navelo da nešto pročitam i provjerim a ne da se pravim kao da se ništa nije desilo. Koliko znam, planiraš i nastavak tih Prokletija, tim prije se pozabavi Nojmanom, pošto se već razilazite u pogledu uticaja magna mater na muške osobe, imajući u vidu one transformacije gospode iz Toponice na kraju romana.

      Избриши
    10. i dalje pričaš nepovezano. zašto bih u knjizi koja se bavi anglo-američkom književnošču obrađivao jedan osrednji roman španskog autora? i dalje pričaš napamet: sadržaj POETIKE HORORA nalazi se na ovom blogu još od 2014. a ti i dalje nagađaš šta tamo ima i o čemu je knjiga. ako si čito PROKLETIJE valjda si video bibliografiju na kraju? nojman je tamo, a ti i dalje glumiš pametnjakovića i savetuješ me da ga čitam. pošto se ne baviš proznim stvaranjem ne znam koliko ima smisla da ti govorim da moja MM nije nojmanova, već moj konstrukt...

      Избриши
    11. Eto, u pravu si, što bi se španski autor našao u disertaciji, ima smisla. Kao što ima smisla da tebi malo teško da priznaš da griješiš u vezi Ninth Gate, ali eo meni nije teško da priznam omašku.

      S druge strane, nisam siguran da kontam tu priču oko proznog stvaranja i tvog mm konstrukta. Naime, prozno stvaranje kao svoje gradivne elemente može da koristi samo materijal preuzet iz društva (bilo stvarne ili imaginarne elemente), i da to što je preuzeto bude i istinito. Ako tvrdiš da tvoj mm konstrukt niti je istinit niti ima naučno utemeljenje onda OK - to i ja tvrdim.

      P.S. Ti u Prokletijama u bibliografiji spominješ magnum opus Eriha Nojmana "Istorijsko poreklo svesti" ili spominješ njegovu manje bitnu knjigu "Velika majka", koja je samo dodatak prvoj knjizi a ne glavna knjiga? Mislim da smo ti uboli problem.

      Избриши
  3. Pitao si me kakve veze hermafroditizam ima sa MM. Citati su sasvim dovoljni da pokažu da Nojman konstantno govori da MM i hermafroditizam idu ruku pod ruku. S druge strane, tvrditi da TM i hermafroditizam idu zajedno je totalna glupost.
    Treće, ako te sad zanima smisao u filmu MEN to pitanje nije bilo prvobitno pitanje. Na prvobitno si dobio jasan odgovor.
    Četvrto, ako već oćeš da ti tumačim MEN (iako ne mislim da je naročito dobar film) možda bih trebao kao Hanibal Lektor u Jaganjcima tante za tante - lijepo odgovori za Ninth Gate prvo.

    ОдговориИзбриши
  4. Pobogu Zoone, pa kako ne vidis!? Ultimativni zajeb koju bi toksična muškarčina mogla da izvede je da se samopenetrira, oplodi i namonoži u bezbroj svojih klonova, kao poslednje fuck you ženskom rodu. Kao obrnuti poslednji muškarac na svetu, s tim sto bi u ovom slučaju to bila jedna zena, najnebitnija od svih zivotnih formi na planeti XD

    ОдговориИзбриши