четвртак, 3. март 2011.

SUBVERZIVNI FILAŽ BR. 5

 u subotu 5. marta, u nizu promocija koje počinju tačno u podne u sava centru, u okviru FEST-a, desiće se i prvo javno predstavljanje najnovijeg broja FILAŽA.
učestvuju:
Srđan Savić, glavni i odgovorni urednik,
Dejan Ognjanović, zamenik glavnog i odgovornog urednika
i Dejan Dabić, pokretač časopisa i član redakcije.
sadržaj ovog broja je toliko spektakularno dobar da tome nemam šta da dodam: bacite pogled na to šta ima unutra, pa recite: zar ovo nije MUST HAVE prvoga reda? naravno da jeste.
dođite u SC na promociju: biće i jedan broj promo primeraka (dž). ko tamo ne stigne, neka traži uskoro u BEOPOLISU i TARDISU.


FILAŽ BR. 5
SADRŽAJ

ZUMIRANJE

DA LI U SRBIJI IMA PREVIŠE FESTIVALA? (1)
Radenko St. Ranković

STO GODINA OD ROĐENJA AKIRE KUROSAVE
MOJA DRAGA VOLI KUROSAVU
Nikola Stojanović

ROBIN HUD – KINEMATOGRAFSKI HEROJ ZA SVA VREMENA
Dejan Dabić


FAR

67. FILMSKI FESTIVAL U VENECIJI
OBRAČUN KOD ZLATNOG LAVA
Dinko Tucaković

KUSTENDORF 2011
KUSTENDORF JE PROVJERENA ISTINA
Milan D. Špiček

29. DANI NEMOG FILMA U PORDENONEU
Aleksandar-Saša Erdeljanović

BALKANIMA 2010
ANIMACIJA NIJE MRTVA
Dejan Dabić

21. LJUBLJANSKI MEĐUNARODNI FILMSKI FESTIVAL
TRIJUMF OČNJAKA
Radmila Đurica


KRUPNI PLAN

GORAN MARKOVIĆ:
OD GOLOG OTOKA DO GODINE NULTE
Dejan Dabić, Dejan Ognjanović


TEMAT 'SUBVERZIVNA SRBIJA'

ZAŠTO SRPSKI FILM?
Dejan Ognjanović
(moja za sada finalna reč objašnjenja suštine ovog filma)

SRĐAN SPASOJEVIĆ:
DRAMA KOJA ODLAZI U PAKAO (Intervju)
Dejan Ognjanović
(najiscrpniji i najbolji intervju koji je reditelj SRPSKOG FILMA ikome do sada dao – uncut!)

SUBVERZIVNA SRBIJA NA FANTAZIJI
Dejan Ognjanović
(od subverzije preko fantazije do diverzije)

SRPSKI FILM KAO PRAVI ILI „PRAVI“ SRPSKI FILM
Severin M. Franić
(ovo se rečima ne može opisati – vintage severin u svom angry old man diskontinuiranom toku svesti: rafalna paljba beskrajnih rečenica u pravcu SRPSKOG FILMA i njegovih tvoraca, dejana ognjanovića i još koječega, te uz obilato citiranje iz PEČATA i sa CULT OF GHOULa! fun for the whole manson's family!)

SRPSKI FILM – IZMEĐU DRUŠTVENE KRITIKE, KULTURNOG TERORIZMA, RADIKALNIH ESTETIKA, EKSPLOATACIJE NASILJA I POLITIČKE KOREKTNOSTI
(Transkript tribine; učesnici razgovora: Aleksandar Radivojević, Nikola Pantelić, Ivana Kronja, Dejan Ognjanović, Goran Gocić, Dragan Jovanović i Jelena Anđelovski (moderator)  


RAKURSI

DRUŠTVENA MREŽA
(THE SOCIAL NETWORK)
Radenko Savić

VOLSTRIT: NOVAC NIKAD NE SPAVA
(WALL STREET MONEY NEVER SLEEPS)
Bojan Baća

ENTER THE VOID
Vladan Petković

GRAD LOPOVA
(THE TOWN)
Kristina Đuković

HEARTLESS
Bojan Baća

MAČETA
(MACHETE)
Dejan Vučetić

SEDAMDESET I DVA DANA
Dejan Dabić

MONTEVIDEO, BOG TE VIDEO
Srđan Savić

TILVA ROŠ
Ivan Velisavljević

ŠIŠANJE
Vojislav Bačanin

ŽENA SA SLOMLJENIM NOSEM
Kristina Đuković

ŠUMA SUMARUM
(ŠUMA SUMMARUM)
Vuk Radić


KINOPIS

GORAN MARKOVIĆ
NACIONALNA KLASA... I DRUGI SCENARIJI
Dejan Dabić

среда, 2. март 2011.

NOVI HORORI 2011

             nove orgije mediokritetizma i zaboravljivih, jeftinih, glupih i misguided pokušaja. kad su već takvi, predstavljam ih u formi kratkih upozorenja – štono reko m. r. james, warnings to the curious!


VANISHING ON 7TH STREET
USA, 10
**         2
ovo je tačno vrsta smaračine zbog koje ne volim nijedan film breda andersona koji je potpiso nakon SESSION 9 (koji mi, pak, nakon nedavne reprize deluje za nijansu bolje nego što ga pamtim, sa solidnom, lepom trojkom). svoju najbolju horor scenu iz pomenute sesije ovde je razvukao na ceo film, o mraku koji jede ljude, a u jednoj situaciji je doslovno 'reimaginira', s tim što ovde prizor niza svetala koja se postupno gase tako da mrak 'napreduje' sve bliže ka ljudskoj žrtvi ne samo što deluje deža vi (posle andersona još mnogi su upotrebili taj fazon, čak i neki azijati), nego je i realizovana trapavije i sa mlitavijim efektom no u originalu.
ima tu sporadično zanimljivih vizuelnih rešenja sa mrakom i senkama, ali su i ona prečesto pokvarena preočiglednim cgi-jem koji njegovu smaračku dramurdu nenamerno kontrapunktira crtaćem. najveći deo 'filma' dešava se u jednoj sobi, i tiče se beskrajnog naklapanja i gnjavaže grupice nezanimljivih likova, a kraj svega toga (poslednja scena) je vizuelno dražestan ali narativno besmislen baš kao i čitava ova metafora nizašta ('mrak' u najuopštenijem smislu, pa vi projektujte na njega šta vam ćune).


SHADOW
ITA, 10
**         2
            odlično uslikan italijanski horor (?), smešten u nekakve slikovite planine u neodređenoj zemlji, u kome pola trajanja prođe u preganjanju dvoje mladih sa nekakvim rednecima po šumama i gorama, samo da bi duboko u drugoj polovini i jedni i drugi bili zarobljeni od strane sasvim treće i s njima nikako nevezane osobe (ako je to prava reč), kada se ovo naprasno pretvara u površnu, klinačku, neverovatno naivnu 'satiru' (ako je to prava reč) o zlu u svetu, sasve slikama hitlera, buša i sadama, a beskrajna torture-porn deonica sa pečenjem jednog od redneka na ringli trebalo bi, valjda, da nosi nekakvu ne znam koju poruku... zaista je bizaran i retko viđen ovoliki nesklad između solidne forme (pa i budžeta) i neverovatno trećerazredne, infantilne sadržine.


TAINT
USA, 10
*(*)      2-
            šteta što neko sa malo više mozga i talenta nije uzeo premisu o naprasno poludelim muškarcima kojima se odjednom digo kurac (doslovno!) da masakriraju žene. sve što je iz toga izraslo je ova neduhovita 'komedija' sa uglavnom substandardnim efektima maske koja, istina, uspeva donekle da vaskrsne duh trome i njihovog rednek 'humora' na prvu loptu, ali uprkos sporadičnim zamalo-pa-fazonima, tokom većeg dela ovoga neumerenost se ne ogleda kroz dosetke ili splatter koliko kroz nekontrolisano i od smisla za ritam operisanog rastezanja svake scene ubeskraj dok ne izgubi i to malo efekta koji bi inače imala. čak i sav taj bla-bla-blaaa bio bi podnošljiviji da su dijalozi bar malo duhoviti. kad bi se ovo pametno premontiralo u 30-ak minutni short, rezultat bi vredeo bar zvezdicu više. ovako, sa 70ak predugih minuta, ovo jedva da vredi pažnje onih čija se ideja dobre zabave sastoji u slow-motion prizorima iz gaća ispalih očigledno veštačkih kuraca koji explodiraju crveno i belo. 


PRIMAL
AUS, 10
**(*)    2+
            solidno napravljen film ni o čemu: grupica omladine ode u australijsku zabit da proučava primitivni crtež za koji se ispostavi da je – a warning to the curious! to brdo tj. stena, nalik onoj u HANGING ROCKU, u sebi skriva jadan cgi entitet sa beskrajnim pipcima koji obuzima prolaznike i tera ih da komadaju kolege i njima 'hrane' ovo čudo. horor akcija je od brze i akcione sorte, ali uprkos tome prilično nezanimljiva i psihološki neubedljiva, sa vrhuncem u tom ludicrous završetku.


HUSK
USA, 10
*(*)       2-
            bolje da sam gledo 6. deo CHILDREN OF THE CORN ili tako nešto, umesto ovog ponegde hvaljenog ali, verujte mi, nesnosno imbecilnog 'after dark' zlodela: bio sam spreman da oprostim kliše likove i debilne dijaloge, pa donekle i konzistentno idiotske odluke koje čine i ponašanje koje veze s mozgom nema zarad nešto malo exploatacije straha od strašila (zajedno sa klovnovima i zombijima, strašila su treći član trijumvirata najofucanijih stock-figura za nenadahnute 'horor' kretene koji ne znaju šta će sa sobom). ništa naročito nije urađeno ni od vizuelnih horor potencijala kukuruzišta (na koja imam određeni fetiš zbog ličnih iskustava iz takvog okruženja). avaj, ništa od toga. film je nesnosno glup, trapav i besmislen, predvidiv na najgori način (o, ne... neće valjda...? da! hoće! baš to!). novozelandski SCARECROWS ostaje za sada jedini dobar i efektan film na ovu temu, pa bolje to potražite, ako dosad niste, nego da traćite vreme i živce sa ovim imbecilizmom.


THE HAIR OF THE BEAST
CAN, 10
**(*)    3-
            kanadski film, na francuskom, o vukodlacima, smešten u 18. vek, u jedva načete kolonije u novom, divljem svetu. lokacije, ambijenti, atmosfera i slični radovi pogođeni su prilično dobro, ima čak i nešto likova i psihologije tog vremena tako da čovek može da povremeno poveruje u svet tog filma i taj dašak autentičnosti donekle nadoknađuje odsustvo zaista jakog glavnog lika, ili prave drame, pa i saspensa ili horora. ovo je podjednako drama, istorijska romansa i neka kao mračna (ali suštinski benevolentna) fantazija, sa hororom više kao začinom ili prilogom nego li glavnim jelom – što zvuči malo bizarno u filmu koji ima ne jednog nego tri vukodlaka, ali zaista je tako. nema mnogo krvi, nema transformacije (tj ima jedna kratka, cgi, u jednom kadru, ali to ne računam), a dizajn vukodlaka uglavnom nije loš. ovo svakako ne izgleda kao tipičan vukodlački film, zbog perioda, ambijenta, i likova, te je stoga dovoljno egzotičan i neobičan da se može pogledati – uz smanjena očekivanja, naravno.


CECILIA
DAN, 10
**         2
            silovana i ubijena devojka reinkarnira se i postepeno (suviše postepeno!), preko svog novog tela, raščišćava svoj slučaj, kažnjava pravog krivca, i na kraju je sve okej sa svetom. od danaca sam zaista očekivao nešto više od neinspirisanog prežvakavanja nečega što je izlizano još u američkim tv filmovima iz 1970ih, ali sem vizuelne kulture za dve nijanse jače od prosečnog današnjeg američkog hororčića, ovo je strictly by the numbers 'paranormalni triler' odnosno, kako ja to zovem, 'horor za žene'. bezubi, besmisleni, naivni, predvidivi produkt za jednokratnu upotrebu (at best).


THE CLINIC
AUS, 10
**(*)     2+
            početak je intrigantan: trudna žena nestane dok s mužićem svrati da prenoći u nekom zabitom australijskom motelu. jezivi motelijer i sumnjivo nekooperativni pajkan nimalo ne pomažu mužu u pokušajima da locira ženicu, a paralelno s tim, pratimo njeno buđenje u nekakvoj zabitoj napuštenoj fabrici. ona se budi sa ranom na stomaku, deteta izvađenog, a ista sudba sustigla je još 4-5 ženica, ex-trudnica netom obezdećenih. one lutaju tim komplexom tražeći svoju decu i odgovor na pitanje: ko, šta, kako, ZAŠTO...? dok lutaju, i dok ih neko ubija skalpelom jednu po jednu, i dok u svojim svežim ranama nalaze zašivene 'odgovore' na neka pitanja – to još i deluje kao neki okej australijski sub-HOSTEL. avaj, jednom kad se otkriju odgovori na pitanja, to se srozava u idiotariju toliko usiljenu i neverovatnu da to skoro da obesmisli dobar deo prethodnih kvaliteta. ipak, posmatrano na fragmente, ima ovde nešto malo morbidarija i gadosti od sorte koja se ne viđa često tako da se može pogledati, ako ste raspoloženi za tu vrstu stvari.

уторак, 1. март 2011.

Ghoul's Google Gimps

ključni pokazatelj opšteg civilizacijskog i (ne)humanog sunovrata nalazi se u sve učestalijim imbecilnim gugl pretragama – koje možete posmatrati kao izolovane tačkice, a možete, ako ste tome skloni, te tačkice povezati u jednu naizgled smešnu, ali zapravo suštinski tragičnu i tužnu sliku onoga što je vox populi koji se danas internetom služi.
            đaci-prepisivači u potrazi za već gotovim domaćim zadacima iz junačke poezije ili na temu prikaza neke knjige/filma, bolidi u pokušaju da im gugl osveži izvetrelo sećanje o filmu koji su nekada gledali ili im ga neko loše prepričao, moroni koji traže objašnjenja stvari koje nisu razumeli u vezi sa životom, umetnošću, sexom i svim ostalim, itd. Takođe, moram da zapazim da se idiotske pretrage nalaze samo u mojoj CULT statistici – dakle, sa pretežno srpskom i ex-yu populacijom; na TEMPLE, gde zalaze uglavnom stranci, barem preko searcha, preovlađujuće pretrage su vezane za srpski film, porno bandu (ili porno bilo šta), a od bizarnih zapažam jedino evergreen: izuzetno učestalo traženje fraze "real mermaids found alive" i tome srodnih ("real dead mermaids", "real mermaid", "real mermaid photos" i sl).
            ranije je ovih idiota bilo relativno malo među mojom statistikom bloga, ali u poslednje vreme su se baš nakotili. dopuštam da to donekle ima veze sa postovima poput ovih, odnosno sa ponekim dokonim bleferom, ali bojim se da je većina onoga što sam dole probrao autentični produkt niskog kulturnog nivoa ovdašnje i okolne srpski-koristeće populacije. poslednji put sam ove svinjarije obznanio za novu godinu – a u protekla dva meseca nakupilo se toga oho-ho dovoljno za novi post, pa eto, prelazim na dvomesečni ritam sa ovim, osim ako se idioti ne razvredne dovoljno za još češće podsećanje na njine smejurije.
            znači, evo fraza koje su neki nesrećnici ukucali u gugl, on im, pored ostalog, ponudio link prema nekoj stranici na mom blogu, blog-statistika to zabeležila, a ja to odabrao kao tužno-zabavno. sve što sledi navedeno je u onakvom obliku u kome je dato (velika slova, ćirilica, nepismenost i sl.) a ja sam samo napravio grubu selekciju, na opšte gluposti, i porno-sex gluposti (eno ih nešto niže: deco, ne čitajte ono dole!):


 OPŠTE GLUPOSTI 

kako da gledam filmove sa Festa 2011
(pa probaj na festu, imbecilu!)

Kako muče kamile
(to da vidim, pa da umrem)

glumica sa crnom kosom
(srećom, nema ih mnogo – lako ćeš je naći guglom)

gdje god pođoh tebe vidim mp3 download free
(ovo je možda neki hit, al ja popularnu muziku ne pratim; naslov me podseća na pjesmu kojom se završava MISERY: 'I'll be seeing you in all familiar faces...")

is life and death of a porn gang real
(yes! every minute of it!)

kako se zove film u kom brus vilis igra psihijatra
(die hard 2)

telefonski misteriozni brojevi
(976-666)

sta je zapravo kraj filma shutter island
(to je mesto na kome se film okončava i kreće odjavna špica)

Avetinja+Ebrouz Birs
(e, ali avetinja! genijalno!)

o vidovitoj marini

sergej trifunovic nasilno vozi

Marilyn Manson: Omađijani crv

mrtve ribe plivaju na leđima

ko glumi malog roma u filmu sisanje

horor u kom drugarica ubija porodicu drugarici

igrice ubivanje i udaranje

filmo nesreci u vozu i vracanju pameti

MLADOST-LUDOST NE POZNAJE MUDROST

razlike na slikama gde se pojave vampiri

što da radim bez posla?

Nakaz kusturica

ja sam mali čajnik horor film

film treci deo montevideo bogte video

dejan ognjanović vs dimitrije vojnov - dal' su njih dvojica normalni

LENJINOV MOZAK

prvo pravoslavno obdaniste

koji demoni koji se javljaju u snovima

molitva jovanke orleanke trece oko

izvale iz filma montevido bog te video

seko bi ga mesec dana

koja riba je naj bolja za rostilja

prikaz nekog knjizevnog dela

film za gledanje uzivo Antichrist

kako da dobijem akreditaciju za fest


 SEX-RELATED: 

japanesse porno sa crncima

jugoslav pantelic gay

porno filim zena jebe sama sebe

kako povecati penis?bez narucivanje cisto objasnjenje

jebanje ucenika i nastavnika

plate u porno industriji

maskirani siledzija jebe zene

Jebanje tuđe žene-domaći snimci iz Srbije

domaci pornici sa rodbinom

kako dodirima napaliti momke

silovanje u iraku porno film

lazar ristovski jebe anicu Dobra

gole slike nine jankovic u filmu montevideo

porno pas jebe zenu besplatno

porno film sa ekstra orgazmom

dal je tacno da se od vise jebanja povecava penis

golotinja nekada davno

emocionalni peder jugoslovenski film

erocki porno filmovi sefova i radnica

RASKRECENE NOGE

stripovi gde ima jebanje

bosanski film o dva homoseksualca snimljen 2005

kako se pravilno drka

seks krupnjak sa vise jebaca

понедељак, 28. фебруар 2011.

THE KING'S SPEECH (2010)

**(*)
2+

iako imam samo nepodeljeno gnušanje prema oskaru uopšte a prema specijalno-za-oskara naciljanim filmovima naročito, i u principu ih izbegavam kolko god mogu (recimo, nikad nisam gledo CHARIOTS OF FIRE – nezamisliva mi je neinteresantnija tematika, ambijent, likovi i sve…), ipak ovaj konkretni film overio sam u okviru akcije 'recent trends in shameless oscar baiting', kako bih proverio da li je ofucani recept za mućkanje ovakvih tvorevina ikako promenjen. ukratko, zaključio sam da nije.
sve je tu, natociljano specijalno za golišavog ujka-oskara, uredno ispraćeno u skladu sa GHOUL'S GUIDE TO WINNING AN OSCAR OR TWO:
1) istorija (= jupi, kostimi!);
2) drama (i muškarci plaču!);
3) engleska (jer oni imaju istoriju);
4) excentrični ali simpatični likovi (zovite džefrija raša: on je sjajno skinuo vinsenta prajsa u HAUNTING OF HILL HOUSE, a pored toga, već je za pojas zadenuo jednog oskara);
5) telesna mana i/ili mentalna boljka (ovde: mucanje – ingeniozan izbor, budući psihosomatska, pa tako pokriva oba polja, i telo i psihu);
6) raskošni ambijenti (palate, katedrale, bogatunski prijemi, mrsne večere, ogrlice, sjaj da se dzveri polusvet;
7) epika (II svetski rat tek što nije!) prelomljena kroz liriku (intimna priča o dvojici međusobno po svemu udaljenih, a onda sticajem okolnosti približenih ljudi);
8) našminkana istorija (i kraljevi plaču!).
            znači, SVE je tu: konja koji pobeđuje ne treba menjati, ispravno razmišljaju prevejani oskar-mešetari, braća švajnštajn, a to znači da su napravili vrlo precizno odmeren koktel materijala koji ne može da omane, i koji im je, evo, doneo 4 glavna oskara (scenario, reditelj, film i glavna muška uloga).
            međutim, pravi konji u svemu ovome samo su oni što naivno preživaju oskarovske mućkalice, nesvesni šta im je, iza svih tih preliva, nadrobljeno u zobnice iz kojih poslušno žvaću. srećom, tu sam ja da to razotkrijem, jednom za svagda!
            gledalačka stoka pada na kostime, raskoš, palate, epski zamah, kraljeve, prinčeve, nadbiskupe i ostalu gamad nakićenu svojim krvavim zlatom;  
stoka, takođe, dopušta da se njome manipuliše na afektivnom planu kroz priče o kojekakvim retardima, autistima, invalidima, mucavcima, i sličnima (varijacije ovog pravila: oslobođeni crni robovi ili već tako neki crnci na udaru rasizma; izmučene žene, nebitno da li su 'primorane' da se oblače kao dečaci ili se falusu svete tako što ga odsecaju; homosexualci, u klozetu ili izvan njega, sida opcionalna ali svakako pomaže; i, naravno, kad sve to zakaže, tu je uvek garantovani uspeh sa dežurnim žrtvama, jevrejima, koji su, kao što je poznato svima koji se o istoriji obaveštavaju u holivudu, jedini masovno stradali u II svetskom ratu - sloveni, cigani i ostali neka sami snimaju filmove o svojima!);
najzad, stoku je relativno lako zaslepeti odličnim glumcima, dobrom kamerom, scenografijom, muzikom, efektima kakve samo veliki budžet može da kupi… tako da, nakon što provede dva sata u samo za nju kreiranom svetu, ona izađe zablentavljena, verglajući dudalakićevske fraze o izvanrednoj glumi, sjajnom smislu za detalje istorijskog perioda i sličnome – a zanemarujući (budući nesvesna!) kojoj storiji, i kojoj ideji iza nje, ceo taj šminkeraj služi!
            o čemu je, dakle, KING'S SPEECH?
            KING'S SPEECH je a) besramna apologija monarhije (ovde: engleske) i b) zaslađena verzija engleskog (i uopšte zapadnjačkog) odnosa prema hitleru tik pre nego što je ovaj postao previše bezobrazan i gramziv pa su bili prinuđeni da svog kolegu i sličnomišljenika lupe po prstima.
            jednom prosvećenom gledaocu na početku 21. veka nepojmljivo je da neko snima film o kojekakvim kraljevima – imbecilnom praistorijskom konceptu koji je trebalo da umre zajedno sa srednjim vekom, ali je misteriozno (?) preživeo do današnjih dana – a da se pritom rojalizam ama baš ni u najmanjem detaljčiću ne ironizuje ili ikako dovede u pitanje! taman posla! kralj može da bude polusenilna karikatura nesvesna gde joj je dupe a gde glava, ali on je IPAK kralj, te stoga dok ne crkne, mora da potpisuje artije koje nije u stanju ni da pročita a kamo li razume; a kad on ode u večna lovišta, njegov naslednik ima da postane novi kralj, bez obzira što nesrećnik žestoko muca i što su njegovi pokušaji da se obrati naciji na hipodromu (konji!), a kasnije preko radija – živa k… k… ka-atak…klizma ro… ro… rooo-jalizma. i čitav zaplet ovog dražesnog oscar-annointed filma omogućen je isključivo tom kvakom-22, da ovaj jadnik MORA da bude kralj, mucao ne mucao, zato što ga je napravio malopre pomenuti senilni idiot (u svojim relativno bistrijim danima), te ga stoga za to mesto preporučuju ne nekakvi lični kvaliteti, nego isključivo sveta krv, sveti gral u njegovim plavim žilama…
KING'S SPEECH se prema svim tim primitivnim pravilima, propisima i ritualima kraljevanja odnosi sa udvorničkim pijetetom koji kao da je direktno dirigovan od strane kraljevskog p.r.-a: sve je to toliko ukusno, fino, normalno, razumno, lepo i krasno, te neupitno postavljeno čak i pred najblatantnijim apsurdima, jer čak i uprkos manjim nedostacima (ludi kralj! picoljubivi nesposobni princ! njegov mucavi bata!...) to je sistem koji funkcioniše, je li, uz malu pomoć ponekog proletera (enter: džefri raš!) koji dođe da suflira mutavom i mucavom papagaju kako da rulji pročita govor koji mu je neko drugi napisao.
i tu je manje bitno što je mucavi kralj zapravo jedna prazna ljuštura koja zrači arogancijom isključivo zasnovanom na njegovoj 'plavoj' krvi i ni na čemu drugom; i nebitno je što se on, u jednom trenu, na krajnje razumne i dobronamerne savete svog logopeda, brecne ovako milozvučnim opaskama:
"Don’t instruct me on my duties! I’m the son of a …. King… the brother of a king. You’re the disappointing son of a brewer! A jumped-up jackeroo from the outback! You’re nobody."
eto kako to zvuči kada, na pokušaj proletera da ga krsti, kralj prdi.
a ako mislite da je ovo jedna od onih DINASTIJA-situacija, kad se neko istrese na sebi bližnjeg najgorim rečima, a onda se sekund kasnije trgne i kaže: "oh. sorry. I didn't mean that!" – varate se. naš kraljević ostavi prosjaka za sobom i zakuca mu na vrata tek danima (ili nedeljama?) kasnije, kad ga muka natera da opet dopuzi do njegovog praga i cmizdri za pomoć ( "p… p… po---omozi m… mi…").
pritom, njegove prve reči na vratima glase:
"Waiting for a king to apologize, one can wait rather a long wait."
jaooo, to je tako šarmantno i slatko, zar ne? baš su šašavi ti kraljevi! "mighty ornery lot. it's the way they're raised", što bi reko haklberi fin – koji, btw, onako nedorastao i country simple usred 19. veka, ima 200 biliona puta zdraviji odnos prema kraljevima i vojvođanima nego li što ga imaju, danas u 21. veku, braća švajnštajn i njihovi bezlični odradeci koji im konkoktuju ove odvratne bljuvotine, uključujući akademiju oskarovskih nauka i umetnina koja OVO ovenčava nagradama, kao i stoku koja to nekritički guta! hej, mora da je mnogo dobro kad je dobilo oskara!?
baš zato niko danas ne ekranizuje haklberi fina niti druga dela marka tvena (kralja među piscima), ali se ekranizuju odurne kraljo-eulogije i apologije u kojima možemo da naiđemo i na otužne bljutavizme poput ovoga: "Does the King do what he wants, or does he do what his people expect him to do?" suzne žlezde mi presušiše od plakanja nad tužnom, teškom i tragičnom sudbinom kraljeva engleskijeh! šta, mislili ste lako je biti kralj? pogledajte (i poslušajte!) KING'S SPEECH pa da vidite šta je muka! "tortures of the damned, I tells ya, tortures of the damned!"
ipak, vrli kralj – uz pomoć džefrija raša, koji je gornju uvredu sebi i svom ocu otresao sa sebe kao šačicu peruti i, umesto da ovog mucavca otera u tri pizde materine, pokorno ga je i odano nastavio da tretira i trenira kako bi od njega napravio savršenog papagaja za narod (kurac), što sve kulminira u srcedrapateljnoj (ali odlično režiranoj – ni leni rifenštal ne bi bolje! plus savršeno odglumljenoj – za više oskara!) sceni u kojoj više-ne-mucavi kralj čita, lajv, preko radija, objavu rata hitleru. ta objava je toliko puna lepih misli i sentenci, sa toliko divnih civilizacijskih principa, osećaja dužnosti, samopožrtvovanja i još 300 najpoželjnijih ljudskih osobina, oličenih u kralju i njegovom miroljubivom narodu (kurcu) da nepažljivi gledalac UMALO da zaboravi da je ta ista engleska, godinicu dana pre toga, koketirala sa hitlerom kao sa 'faktorom stabilnosti' u evropi i all around divnim mladićem.
kako, tačno, zvuči taj kraljev govor? evo kako (spremite maramice – ili kofu za bljuvanje):

In this grave hour, perhaps the most fateful in our history, I send to every household of my peoples, both at home and overseas this message spoken with the same depth of feeling for each one of you as if I were able to cross your threshold and speak to you myself.
For the second time in the lives of most of us we are at... at war. Over and over again we have tried to find a peaceful way out of the differences between ourselves and those who are now our enemies. But it has been in vain.
We have been forced into a conflict.
For we are called, to meet the challenge of a principle which, if it were to prevail, would be fatal to any civilized order in the world. Such a principle, stripped of all disguise, is surely the mere primitive doctrine that might is right.
For the sake of all that we ourselves hold dear, it is unthinkable that we should refuse to meet the challenge.
It is to this high purpose that I now call my people at home and my peoples across the seas, who will make our cause their own. I ask them to stand calm and firm, and united in this time of trial the task will be hard.
There may be dark days ahead, and war can no longer be confined to the battlefield. But we can only do the right as we see the right and reverently commit our cause to God. If one and all we keep resolutely faithful to it, then, with God’s help, we shall prevail.
 
(šmrc)
sve ovo je režirano tako da se gebelsov kostur kezi u grobu i šapuće. 'bravo, dečice, bravo, lepo vas je dedica naučio, he he he, prevazišli ste me!' – naime, gledalačka stoka je prezauzeta saspensom vezanim za to dal će onaj tupavi mucavac da sjebe nešto u čitanju ovog texta i obruka se pred nacijom koja netremice čuči uz aparate radio prijemnika, pa stoga ne obraća mnogo pažnju na fraze koje se ovde prosipaju.
            dakle, stoko, za kralja i otadžbinu, uz boga pravde, sveti principi i civilizacijska dužnost nalažu nam da ratujemo sa ovim čikom sa brčićima, s kojim se pre samo godinu dana naš primarni minister, nevil čemberlen, srdačno zdravio u minhenu, uveren da je sa hitlerom postigao džentlmenski dogovor.
            ako je verovati bi bi siju, jedini razlog što su se ova dvojica tako lepo družili u minhenu je u miroljubivoj engleskoj politici – da se izbegava rat i slična sranja, da ne ginu ljudi bezveze i tako to. evo šta veli BBC:
"Like many in Britain who had lived through World War One, Chamberlain was determined to avert another war. His policy of appeasement towards Adolf Hitler culminated in the Munich Agreement in which Britain and France accepted that the Czech region of the Sudetenland should be ceded to Germany. Chamberlain left Munich believing that by appeasing Hitler he had assured 'peace for our time'. However, in March 1939 Hitler annexed the rest of the Czech lands of Bohemia and Moravia, with Slovakia becoming a puppet state of Germany. Five months later in September 1939 Hitler's forces invaded Poland. Chamberlain responded with a British declaration of war on Germany."
            da, da… baš zanimljivo kako se OTIMANJE po sebi ne dovodi u pitanje – jer na tome su sve imperije zasnovane – ali odjednom borba protiv nemačke postaje stvar principa tek onda kad hitler za sebe zgrabi preveliki deo kolača, umesto da ga lepo podeli sa svojim kolegama po pljački – kraljevima i predsednicima kojekude. naravno, ne očekujte da vam ovaj šminkeraj prikaže tu seminalnu epizodu engleske istorije iz perioda koji pokriva ovaj film, sa deda-čemberlenom i hitlerom, jer ko čeka da mu za-oskara-naciljani film pokaže nešto challenging, pred njime je duuuugačko čekanje. mda...
            i tako nam KING'S SPEECH objašnjava da kraljevi ne rade ono što im ćune, kao što su to makijaveli, de sad i barouz opisivali, nego ono što narod (kurac) od njih očekuje; a da ratovi ne počinju zbog podele teritorija i sfera moći za nove pljačke i exploatacije, nego iz svetih i svetlih principa, iz božju pomoć, vo imja oca i sina i svjatago duha, amin!
            ko sve ovo proguta do balčaka – zaista je stoka koju i treba karati po proverenom pravilu: 'udri magare dok su mu noge u blato!'
            činjenica da je ovaj cinično konstruisani mehanizam za privlačenje oskara upalio, i na sebe nalepio 4 glavne figurice, predstavlja novo četvoroduplo dno u recentnoj ionako prokazanoj istoriji ove sve bezvrednije nagrade; koliko god da su i braća kojen, i finčer, i aronovski ove godine imali osrednje filmove, svaki od njih je PURE CINEMA u poređenju sa ovom rojalnom budalaštinom!
            crni su dani za film kao umetnost kad švajnštajni slave!

недеља, 27. фебруар 2011.

MAJKE (MOTHERS / МАЈКИ, 2010)

 
**(*) 
3- / 2+

            u okviru akcije 'ah, taj FEST, pašću u nesfest', predstavljam najnoviji film milča mančevskog – reditelja prvog makedonskog horora, SENKE – koji se i u ovom filmu donekle dotiče horora, ali ovog puta iz stvarnog života. ovo sam gledo još pre dva meseca, al nikako da se nateram da napišem neko slovo o njemu za blog, jer u pitanju je tek još jedan ni tamo ni ovamo film, još jedna polu-promašena šansa od strane večitog dečka koji obećava, ali nikako da (ponovo) isporuči kao što jeste svojim debijem PRE KIŠE. 
dobro, ovo uopšte nije negledljivo – iako ima prerazvučenih deonica, naročito u drugoj priči, o grupici dokumentarista koji odu u neku makedonsku zabit da slikaju 'život' poslednje babe i poslednjeg dede u jednom zapuštenom macedonian gothic selu u planinama. budući da ja imam određeni fetiš prema takvim lokacijama i ikonografiji, nije mi smetalo zadržavanje tamo, ali mnogima verovatno (i opravdano) hoće. 
prva pričica u ovom omnibusu kratka je i bez vidljive poente – jedna devojčica iz čista mira reši da nedužnog čoveka prijavi policiji kao pedofila; nije to neuzbudljivo, donekle, ali deluje kao jedno proizvoljno parče iz mnogo veće celine koje, ovakvo, ovoliko, ovde, nema neku meni vidljivu svrhu niti poentu, uprkos nekim naknadnim montažama i nasilnim intervencijama na samom kraju koje veštački pokušavaju da povežu sve tri priče.
            treća, i najduža, ujedno je i najzanimljivija: dok su prve dve igrane (manje-više, mada mi ona baba u zabitom selu deluje previše autentično da bi bila glumica, a i lokacija onog ruiniranog sela teško da je 'filmski set'...), treća priča je skroz dokumentarna, i tiče se slučaja koga se neki možda sećaju od pre nekoliko godina – slučaja lika koji je davio žene a onda, u svojstvu novinara (što mu je i bila profesija) izveštavao o tim – sopstvenim! – zločinima u novinama. 
slučaj je zanimljiv i po sebi, odnosno scenario koji je napisao komedijant život sasvim je dovoljno bizaran, gnusan i wtf intrigantan, a mančevski je uspeo da dođe do dobrih sagovornika i lokacija i dokumenata tako da je sve to predstavio onoliko dobro koliko se to s tim slučajem u ovom trenu moglo.
            nažalost, mnogo toga ostalo je nerasvetljeno, i možda će tek neka vremenska distanca omogućiti da se razotkriju još neki detalji o ovom ubici, uključujući tu i njegovo bizarno 'samoubistvo' – navodno, udavio se u kofi vode u wc-u! (ultimativni WTF u storiji koja je već wtf na kub!) zato je moja jedina zamerka ovoj trećini filma vezana manje za reditelja a više za 'scenaristu' – koji je neke ključne karte sakrio u rukavu. eto zašto ja ipak preferiram igrani film, koji ima mnogo bolji smisao za story structure od bilo kog dokumentarnog, životorežiranog filma! 
            e, sad – čemu sve ovo i kakve veze ove tri celine imaju jedna s drugom? fuck me if I know! naslov je možda nekakav ključ, ali u prvoj epizodi majka se javlja tek na samom kraju, da pokupi devojčicu i malo joj kenja što je išla u policiju; u drugoj imamo jednu starmajku u centru pažnje – babu od stotinu ljeta ('majče', kako je svi oslovljavaju) čiji život se, pomalo, fragmentarno, indirektno i površno odražava; 
a u trećoj su žrtve ovog manijaka bile majke, odnosno žene srednjih godina, a on sam imao je fixaciju na majku koja ga je tukla kao malog. kako se to sve povezuje, šta nam to sve kazuje o majkama, majčinstvu, odnosu prema ženama u savremenom makedonskom društvu itd. itd. itd. – jebem li ga. feminista u meni ostao je zbunjen time šta je mančevski ovim hteo, osim da na silu spoji tri tematski i stilski sasvim različite priče. u tom smislu, mogo je film da nazove i LJUBAV I SMRT, sa podjednako smisla.
            no, on je lično u bg tokom festa kao gost, pa ako ga negde spazite, pitajte ga čemu sve ovo služi, a uz to i ne radi? što se mene tiče, zasebni dok. u potpunosti posvećen ovom manijaku i njegovim zločinima (i njegovom titoljublju!) bio bi mnogo celishodnija opcija i pametnije rešenje, a babe, devojčice i majke je mogao da nekako smislenije obradi u nekom sasvim drugom, sa ovim nevezanom filmu.