Izašao je iz štampe najnoviji broj ZBORNIKA FDU (Fakulteta Dramskih Umetnosti). U pitanju je publikacija visokog naučnog ranga koja objavljuje stručne radove iz oblasti književnosti, pozorišta, filma i medija. Svaki broj podeljen je na celine:
Studije pozorišta
Studije filma
Studije književnosti
Studije kulture
Studije medija
i Građa (prikazi knjiga).
Ako kliknete na gornji lik, otkrićete onlajn, spremne za download, neke zanimljive tekstove. Izdvajam četiri koja meni lično deluju naročito interesantno:
- THE NEW ROMANIAN CINEMA (Romanian cinema after 1990 and its “New Wave ”)
- Prevladavanje Edipovog kompleksa u trilogiji Povratak u budućnost, Roberta Zemekisa
- Bibliografija objavljenih knjiga o filmu i televizijskom mediju u Srbiji od 1990. do 2002. god.
- Imaginarna mesta na filmu
Novi broj (16) nosi 2009. kao godinu izdanja, ali izašao je pre samo nedelju dana, a ovde ga ističem zato što sadrži nekoliko tekstova koji bi trebalo da zanimaju čitaoce ovog bloga. Nije baš horor temat u pitanju, ali čak i 'gotski' ogolelo drveće na korici ovog broja kao da sugeriše mračnu atmosferu strave s kojom čak četiri rada imaju manje ili veće veze!
Evo šta ima unutra od stvari najintrigantnijih za GHOUL-CULTISTE:
HIČKOK: MODERNI SUBJEKT U POLITIČKOM PROSTORU
Saša Milić
Akademija lepih umetnosti, Beograd
Apstrakt: Filmovi Alfreda Hičkoka se često uzimaju kao primeri odlične zabave. Puni saspensa, oni gledaoce vode kroz niz događaja prevashodno težeći da im pruže intenzivan emocionalni doživljaj. Ovaj rad analizira neke od rediteljevih filmova, a pogotovo obraća pažnju na Sever-severozapad (1959), nudeći jednu drugačiju analizu koja otkriva politički diskurs u pozadini špijunskih zapleta koji su Hičkoku svojstveni. Napravljen u zenitu Hladnog Rata, film je uronjen u dikurs o sukobu SAD i SSSR-a, koji je sam prikazan kao posledica razvoja modernog industrijskog društva i otuđenja koje je njemu svojstveno.
ŽIVOT I SMRT PORNO BANDE KAO NARATIVIZACIJA POTRAGE ZA PORNO(DIS)TOPIJOM
Vesna Perić
Univerzitet umetnosti u Beogradu,
Fakultet dramskih umetnosti, Beograd
Apstrakt: U radu se bavim tematizacijom pornografije u igranom filmu Život i smrt porno bande Mladena Đorđevića kao metafore dekadencije i beznađa kako postmiloševićevskog društva tako i Balkana i civilizacije uopšte. Pozicioniram ga kao road movie melodramu, i pronalazim uticaje ključnih autora crnog talasa (Pavlović, Žilnik, Makavejev) na Đorđevićevu estetiku, kao i omaže Dž. Votersu, E. Vorholu i P. Morisiju. Konačno, određujem topos pornodistopije kao društva koje se simbolički koristi pornografskim praksama (sadizma, nekrofilije...) u gušenju ljudske slobode.
MOTIV VAMPIRA NA FILMU I FILMSKE ADAPTACIJE ROMANA DRAKULA BREMA STOKERA
Institut za književnost i umetnost, Beograd
Apstrakt: Predmet rada je motiv vampira u komparativnoj analizi književnih dela i kinematografskih ostvarenja, a njegov cilj – ukazivanje na simultanost razvitka motiva u dva medijuma. Kontinuitet književne (filmske) istorije motiva vampira najprozirniji je u poređenju u kome polaznu tačku predstavlja roman Brema Stokera, Drakula, i neke od njegovih najzapaženijih filmskih adaptacija – Brauningov i Kopolin Drakula, te Murnauov i Hercogov Nosferatu. Pri tome, akcenat je na savremenijim motivima koji se u književnosti pojavljuju nešto kasnije, a na filmu već od samog početka – tuđinstvo (ili drugost) vampira, vampir u svetlu neokolonijalizma, njegov erotski potencijal i tome slično, sa posebnim osvrtom na prednosti koje omogućuje žanrovski film, ali i na ograničenja koje nameće.
ROD, POL I "MONSTRUOZNA" SEKSUALNOST U SLEŠER FILMU NA PRIMERU KRVAVE ROMANSE
Dejan Ognjanović
Filološki fakultet, Beograd
Apstrakt: Ovaj esej bavi se napetošću i šokom proizvedenim nestabilnošću (rodnog) identiteta ubica u horor filmovima. Esej istražuje ambivalentnost slešera (pod-žanra horora) prema pitanjima seksualnosti, i s njim povezanim konceptom "monstruoznosti". U središtu pažnje je analiza francuskog slešera Krvava romansa (Haute Tension / High Tension / Switchblade Romance, 2003) Aleksandra Aže. Njegova izražena žanrovska samosvest proizvodi podsticajan "dijalog" sa prethodnicima i njihovim konvencijama, a "rodni preokret" je centralan za njegov zaplet i značenje. Film je inovativan jer u jednu figuru spaja dva tipska lika slešera: "Poslednju Devojku" (eng. "The Final Girl"), onako kako ovaj lik definiše Carol J. Clover, i "Monstruma", odnosno ubicu. Ovim postupkom se tradicija slešera obogaćuje, reinterpretira, ali i ogoljava. Namera eseja je da rasvetli ambivalentnosti slešer horora kroz primere iz filma Krvava romansa i da, oslanjajući se na definicije slešera kod Carol J. Clover i određenje "monstruoznog roda" kod Judith Halberstam, rastumači odnos ovog pod-žanra prema pitanjima muškosti i ženskosti, normalnosti i monstruoznosti.
Ovo je moj dugo najavljivani i još duže pisani esej o HAUTE TENSION: prilično sam ponosan na njega, a posebno na njegovu dužu verziju, pisanu na engleskom. Ipak, i ova srpska, na svojih 13-ak stranica, iznosi suštinu moje odbrane tog remek-dela od kratkovidih i površnih gledalaca kojima njegova ingenioznost nije bila jasna. Takođe, radi se o mom prvom posezanju za ideološkim ključem u čitanju filma, što inače izbegavam, ali ovde je bilo prikladno.
Odlomak iz tog eseja već sam okačio OVDE, pa ko želi, neka pogleda.
ZBORNIK FDU se za sada može kupiti samo na FDU. Ne znam cenu, nemam extra primerke, dakle, do ovoga će doći samo oni kojima je ZAISTA stalo do toga dovoljno da odu lično na FDU ili barem da im lociraju telefone i mejlove na koje mogu da ih smaraju oko narudžbine primerka. Srećno!
Da li mozemo da ocekujemo tvoj esej (Haute Tension) u celosti na ovom blogu, u skorije ili bilo koje vreme.
ОдговориИзбришиne.
ОдговориИзбришиzapravo, okačiću ga ovde samo ako ga ovi postave na sajtu FDU, kao i sve ostale tekstove, mada o tome nismo razgovarali, i nisam ni siguran da li će to raditi sa novijim tekstovima, i kojim tempom će to uraditi.
verovatno ne previše brzo.
savetujem da ovo ipak potražite na papiru.
Hvala na informaciji!
ОдговориИзбриши