Napustio
nas je još jedan horor velikan prvog reda: još od smrti Vesa
Krejvena, pre dve godine, naš žanr nije pretrpeo ovoliki gubitak
kao pre nekoliko dana kada je umro Džordž
E. Romero (srednje slovo potiče od imena Endru, dakle, na srpskom neće biti
A).
Romero
je bio i do kraja ostao nezavistan igrač; nije se prodao, nije izneverio svoje
ideale, ostao je svoj čak i u poznijim filmovima kao što je to npr. bio SURVIVAL
OF THE DEAD (2009). Potonji, makar i ne bili veliki i značajni kao
oni iz zlatnog doba, svakako nisu padali do nivoa bruke i sramote, ili igde
blizu, kako to ume ponekad da se desi i najvećima (khm-Arđento-khm).
Ovaj
reditelj je uradio mnogo više od „puke“ revolucije u jednom podžanru horora –
koji, tim pre, u to vreme maltene nije ni postojao, odnosno sastojao se od
jedva tuceta naslova, pretežno zanemarljivih.
Ako me već pitate, jedina
dva zaista vrlo dobra pre-Romero zombi filma su I WALKED WITH A ZOMBIE (1943) i
PLAGUE OF THE ZOMBIES (1963); onda imate srednjačko-jeftine bledunjavosti kao
što je WHITE ZOMBIE (1932) - i gomilicu dreka nevrednog pomena.
A onda je došao
Romero, i uradio, za početak, dve ogromne, fundamentalno uticajne i bez
preterivanja rečeno – revolucionarne stvari kojima je udario temelj za sve što
je usledilo u zombi-podžanru, od italo ZOMBIJA
preko THE RETURN OF THE LIVING DEAD do SHAUN
OF THE DEAD i današnje hit TV sapunice sa ponekim zombijem, THE
WALKING DEAD.
Kao prvo, učinio je zombije
– kanibalima, i to je izveo toliko
snažno i moćno i nezaboravno da je praktično učinio da zaboravimo na izvornu
tradiciju (kako u vudu magiji tako i drugde), u kojoj ništa slično nije postojalo!
Danas je, samo zahvaljujući Romeru (i
njegovim hordama sledbenika) maltene nezamisliv zombi koji ne grize vratove i
ruke i ne čupa creva još uvek toplih ljudskih bića; toga pre njega uopšte nije bilo,
zombiji su bili teturavi bledi odrpani mesečari i ništa više.
Uvođenje ljudožderstva, na
velika vrata, u tematsko-ikonografske okvire filmskog horora značajno je zbog
svojih satiričnih potencijala (kakve
je, više vekova ranije, prepoznao još Džonatan Svift u svom „Skromnom
predlogu“...).
Zahvaljujući tome horor je mogao da bude aktuelan, kurentan,
društveno svestan i angažovan na nenametljiv način, metaforički razrađujući
nažalost sve aktuelniju maksimu da je Čovek Čoveku Vuk (odnosno Ljudožder)!
Kao drugo, a mnogo ređe
isticano u sažecima značaja i doprinosa ovog reditelja, mora se naglasiti
njegovo uvođenje još jednog motiva, dotad u hororu slabo prisutnog (osim, u
naznakama, u pojedinim SF-hororima) – a to je motiv APOKALIPSE. Ideju da je
svet na ivici propasti – tako aktuelnu krajem 1960-ih – on je prvi tako moćno
plasirao u okvirima B-filma, dok je to isto Polanski radio, iste te 1968., u
A-produkciji.
Kao što sam već pisao u
POETICI HORORA, „Ono što je Rozmarina
beba postigla na planu visokobudžetnog, studijskog filma, na polju
niskobudžetnog, nezavisnog filma uspeo je Džordž Romero sa filmom Noć živih mrtvaca (George A. Romero, Night of the Living Dead, 1968) u kome
se najezda živih mrtvaca ne dešava na Haitiju ili sličnom egzotičnom ostrvu,
kao u većini dotadašnjih filmova o zombijima, već u običnoj američkoj
provinciji.
Takođe, uzrok vasrksavanja nije vudu magija, već (verovatno)
zračenje iz svemira sa jednog palog satelita. Likovi u oba ova filma prožeti su
osećajima paranoje, nepoverenja, klaustrofobije i bespomoćnosti, a ograničeni
su nemogućnošću komunikacije i ugođajem nailazeće apokalipse, što sve na
očigledan način korespondira sa strahovanjima tadašnje Amerike.“
Apokalipsa –ne kao događaj
po sebi, koliko kao stanje svesti- u NOĆI... je tek nagoveštena, i to ne kao
sunovrat velikih građevina (sa svom pripadajućom i propadajućom pirotehnikom i
spektaklom) nego kao sunovrat ljudskosti,
transparentan kroz čitav film ali ponajviše u upečatljivoj završnici, kada
prividni hepi-end (sugeriše se da su mrtvaci „kontejnovani“) ne donosi ama baš
ni najmanji dašak olakšanja, dapače – jer podseća da je Ljudsko Zlo to koje će
prouzročiti apokalipsu, a ne astronomski događaji ili fantastična čudovišta iz
okeana ili iz grobova.
Svoj puni učinak apokalipsa
donosi u superiornom nastavku, o kojem sam već pisao, pa se ne bih ponavljao –
bacite pogled ovde: DAWN OF
THE DEAD (1978). To remek-delo dugo mi je vremena bilo na 1. mestu
najboljih horora ikada, a i dan-danas je u top-10. O značaju ZORE takođe sam
već nešto opširnije pisao, u kontrastu sa rimejkom tog filma, pa to možete
čitati ovde: DAWN OF THE
DEAD (2004).
DAY OF THE DEAD je sasvim
lepo zaokružio tu priču, i da je samo kraći za jedno 5-6 minuta neprekidnog
dranja i sranja i vikanja i svađe i psovanja i pretnji, i da su te vojničine
samo malo manje karikaturalne, odnosno da je intonacija nešto konzistentnija
(između drame i palpa), a likovi samo malo zanimljiviji, to bi bilo remek-delo
u rangu ZORE.
Ovako kako jeste, DAY baš i
nije remek, iako jeste izuzetan film gledano u određenim pojedinostima: ne samo
u nikad-boljim Savinijevim efektima maske, nego iznad svega - ceo podzaplet sa
Babom (ne baba kao grandma, nego Bub, the clever zombie) je odličan (eh, samo
da ludi doktor nije toliko preglumljujuće karikaturalan) a glumačka performansa
Baba je uopšteno gledano glumački vrhunac ove trilogije i nešto što bi, u nekom
pravednom svetu, bilo nagrađeno barem Oskarom za epizodu. Ali, u pravednom
svetu ne bi bilo mesta ni potrebe za ovakvim filmovima...
Egzistencijalistička drama
o otuđenom tinejdžeru koji možda jeste vampir, a možda je samo poremećen
bezosećajnom sredinom srednjeklasne Amerike sedamdesetih u koju ne može da se
uklopi. Veoma realističan film, sa posebno dobrom naslovnom ulogom (John
Amplas), najintimniji je film režisera koji se proslavio filmovima o zombijima.
Sasvim u skladu sa modernim pristupom motivima horora koji je inicirao svojim
prethodnim filmovima, Romero se podsmeva natprirodnim klišeima klasičnog horora
i daje nam „vampira“ koji ne predstavlja „Ono Drugo“ što prodire u naš svet,
već jednog od nas, poniklog iz okruženja sličnog našem...
Vredi istaći i to da je Romero
napravio jedan od najboljih omnibusa ikada, JEZOVNIK (CREEPSHOW, 1982). Iako ja
nisam naročiti ljubitelj EC comics estetike i pristupa hororu, ne može se
poreći da je Romero iz toga izvukao maksimum i napravio živopisan, slikovit,
vrcav, blesav, vizuelno bogat, zabavan, vickast hororčić kakav uopšte nije lako
napraviti – jer da jeste, bilo bi ih daleko više.
Dovoljno je samo uporediti
njegov filma sa nastavkom, koji nije režirao Romero nego njegov direktor
fotografije, Majkl Gornik, pa da to postane jasno. Isti predložak, isti
pristup, isto, kao sve – a zapravo, nije to TO. Fali dodir majstora.
Hvale vredan je i njegov
zabavan, pametan ali samo malkice predug psiho-animal-triler, MONKEY SHINES, po
pitanju kojeg se sasvim slažem s onim što je o njemu pisao pokojni B. Tirnanić,
a što možete čitati OVDE.
Ovo gore je gruba skica o
značaju Džordža Romera za horor, i (nezavisni) film uopšte. A sad, možda je red
da kažem koju i iz nešto subjektivnijeg ugla, o tome šta je Romero značio za mene.
Pre svega, njegovi zombi
filmovi temeljito su uticali na moj pristup hororu: on je bio taj koji mi je,
zajedno s Kronenbergom, pokazao ne samo DA horor može biti pametan, tj. o
nečemu vrednom promišljanja (to sam, uostalom, već i znao), nego i KAKO to
izvesti. Romero je na delu, iznova i iznova, demonstrirao KAKO baratati horor
ikonografijom i opštim imaginarijumom žanra, kako osmisliti te često sirove slike koje u neveštim rukama ostanu na
nivou treša, ili ispod
njega i od toga praviti umetnost.
Malo ko je, kao Romero,
umeo da pravi horore koji su efektni kao žanrovski proizvodi (jezivi, šokantni,
grozni, zastrašujući, napeti) a da su, povrh toga, veoma pregnantni idejnim (pa
i ideološkim) materijalom, i to tako da se ovi slojevi prožimaju, odnosno
izrastaju jedni iz drugih prirodno, bez vidljivog silovanja odnosno
kalemljenja, kako to nesposobniji autori čine.
Romero je dobro razumeo (i voleo!) horor, i koristio ga da nešto
relevantno SAOPŠTI; a opet, u tome je uglavnom bio dovoljno suptilan da svoje „poruke“
nije nabijao macolom u glavu (osim, pomalo, u DAY OF THE DEAD). Pošto sam i ja
horor oduvek intuitivno osećao kao nešto mnogo više od povoda za
karnevalisanje, halovinsko ludiranje, šminkanje i poziranje (iako, kao što se
iz priloženog može videti, nemam ništa protiv i tako nečeg), Romero je bio
jedan od one manjine koja mi je pokazala ŠTA se sve sa hororom može iskazati, i
kako.
Osim crteža, uglavnom
rađenim u mojim teen i barely legal godinicama, koje možete videti u ovom
postu, romerovski pristup zombijima vidljiv je i u serijalu mojih priča i
novela koji će jednog dana, valjda, i biti objavljen pod nazivom ZADUŠNICE I
DRUGI UŽASI.
Osim naslovne novele, dosad neobjavljivane, priče iz te zbirke
mogli ste čitati u ovim ili onim antologijama. Početak jedne, pod naslovom „Smrt je zarazna bolest”, imate OVDE
na blogu, a drugu, „Vanredno
stanje” možete pročitati u celosti OVDE.
Istina, u ovim mojim
pisanijima, ja nisam oponašao Romera – moji zombiji uglavnom i nisu kanibali –
ali jesam sledio, ili se bar trudio da sledim, lekciju koju sam naučio iz
njegovih filmova, lekciju o tome kako koristiti horor za nešto više od „plašenja“
i „šokiranja“.
Zbog toga je Romero, podjednako koliko i Lavkraft, „kriv“ za
nadimak po kojem sam jednako poznat kao i po krštenom imenu, a koji se nalazi i
u imenu ovog bloga...
Voleo bih da sam bio u
prilici da mu to i naživo saopštim: kao što znate, bio je najavljen njegov
dolazak na Grosman ove godine, i eto, malo je falilo da ga vidim, upoznam,
intervjuišem... Ali, avaj, to je bilo u skoro poslednji čas otkazano, a sad
vidimo i zašto. Galopirajući rak pluća odneo nam je ovu ljudinu, iz ove doline
suza pravo u legendu.
Njemu je večnost
zagarantovana, jer dok bude filmova, pričaće se i o njegovima. I gledaće se,
naravno.
Čast i RIP Romeru na inventivnosti, ali teturavi kanibalni zombiji previše daju akcenat na telesnosti za moje ukuse horora koji zalaze u ponore "bestelesja". Horor i morbidnost u svim njegovim filmovima su meni proizvele samo dve scene: kada onom zombi matorcu spadaju gaće na groblju dok jurca za mesom i u drugom filmu kada dete nasrne na roditelje koji još spavaju. Toliko. Sve ostale zombi eksploatacije su deja vu. Prezasićeni smo netom, utepani petabajtima sranja, treba izdvojiti monumentalno odatle.
ОдговориИзбришиcitirali me, i to obilato, u novinama juče.
ОдговориИзбришиhttp://www.novosti.rs/vesti/kultura.71.html:676777-Odlazak-legendarnog-americkog-reditelja-Dzordza-E-Romera
Šok Koridor predstavlja: Džordž E. Romero (Muzej Jugoslovenske Kinoteke, Kosovska 11).
ОдговориИзбриши4. septembar
17:00 ŠOU NAKAZA (1982) 120'
19:00 NOĆ ŽIVIH MRTVACA (SAD 1968) 96'
21:00 ZORA ŽIVIH MRTVACA (SAD 1978) 127'
5. septembar
17:00 MARTIN (SAD 1978) 95'
19:00 DAN ŽIVIH MRTVACA (SAD 1985) 96'
21:00 ZEMLJA MRTVIH (SAD, CA, FR 2005) 93'