APDEJT - VESTI NA KRAJU POSTA:
Ne znam dal ste zamjetili, ali već je izašo NOSFERATU skor. Komponovao ga je Robin Karolan. Možete ga skinuti i poslušati ako odete OVDE.
Dobar je, ali ovako, bez filma, slušan „na suvo“, malko mi je previše generički, nedovoljno upečatljiv.
Uz mrdajuću sliku sigurno bolje leži, ali ništa mi se sad, nakon višestrukih slušanja od početka do kraja ne nameće kao „WOW!“ tema za slušanje na repeat.
Osim toga, previše je romantičan ovaj skor, a nedovoljno doom & gloom, kao što je to bio nedostižni „Popol Vuh“ u Hercogovom NOSFERATUU.
Da vas
podsetim šta sam već ranije na ovom blogu kazao o dva glavna ranija Nosferatua:
Nosferatu, A Symphony of Terror (1922)
= 5!
Ima dana kada ozbiljno mislim da je ovo najveći horor film ikada snimljen.
Nosferatu: Phantom of the Night (1979)
= 4+
Veličina ovog filma ogleda se i u tome što je Hercog uspeo da se ne obruka u onome što bi za 99,8% drugih filmmejkera u samom startu bilo promašeno i idiotsko. Zaista može da stane rame uz rame sa Murnauom, iako nikad ne može da ima ni približan uticaj niti istorijski značaj. Ipak, Hercog zna kako se proizvodi prava, nepatvorena, duboka, trajna, nezaboravna, košmarna strava – i srce mi plače što to svoje znanje ne primenjuje češće i konzistentnije.
(Svesno ignorišem NOSFERATU U VENECIJI kao film koji nije u rangu s ovima o kojima govorim, iako sam za sebe nije bez đavla, i svakako ga vredi overiti zbog sumanutog Kinskog i zbog uvek lepe i fotogenične Venecije!)
Ako je Kopolin Drakula u svom kitnjastom šarenilu više barok nego gotik, Egersov NOSFERATU će biti, javlja mi se, dark emo goth vintage Tim Barton verzija toga. Znači: Tim Barton reimaginira Kopolinog Drakulu, ali možda s nešto više brutalnosti, krvi i grozota.
Ostaje da vidimo da li će ovo dobaciti do SLEEPY HOLLOWA (gde je Barton najbliže prišao tome da radi gotski horor, i umnogome uspeo), ali valjda će barem (značenjski, možda i vizuelno) da prebaci Kopolin vizuelno raskošni ali konotativno petparački ljubić.
Da li će ovo biti antologijsko remek-delo koje će se gledati i izučavati u decenijama koje dolaze, i koje će imati staying power prethodna dva NOSFERATUA? Skeptičan sam, ali i otvoren za to da budem prijatno iznenađen!
Inače, imam exkluzivno i pouzdano saznanje da je reditelj, Robert Egers, gledao LEPTIRICU, i ne samo to, nego i da je ona UTICALA na njegovog NOSFERATUA!
LEPTIRICA je dostupna inostranim gledaocima u okviru blu-rej paketa ALL THE HAUNTS BE OURS, gde sam ja pripomogao i oko tog i oko još dva Kadijina filma koji se tu nalaze, pa sam čak i pisao u bukletu o tom filmu. Sve detalje o tom prodoru LEPTIRICE izneo sam vam OVDE. Pretpostavljam da je Egers naš horor video upravo na tom blu reju…
Znam da ova tvrdnja o inspiraciji LEPTIRICE na novog NOSFERATUA zvuči neverovatno, ali sad vam mogu objaviti da će LEPTIRICA u februaru dobiti svoj najveći svetski kompliment do sada. Bićete oduševljeni kad čujete ovo.
U februaru će u Linkoln Centru, u Njujorku, biti upriličena revija filmova u izboru Roberta Egersa pod naslovom "Conjuring Nosferatu". Biće prikazani filmovi koji su na neki način inspirisali njegov novi film. Među njima će biti prikazana i naša LEPTIRICA, restaurisana, sa DCP-a! Svaki film trebalo bi da bude praćen Egersovim uvodom (uživo, ako bude slobodan, ili snimljenim ako je prezauzet).
Dok čekamo da vidimo njegovu najavu LEPTIRICE, pogledajte njegov razgovor sa čovekom iz Linkoln Centra gde Egers na kraju priča i o LEPTIRICI!
Počinje od 18. min, 50 sec.
https://youtu.be/3jiwKbQVrxc?si=j_yYOxU_xO92yevI
Znam za ovo već desetak dana, ali tek sad mogu da objavim, pošto je video okačen na Jućub. Naime, pisali su mi onomad iz Linkoln centra i tražili neke savete itd, pa sam pomogao koliko sam mogao - uključujući i to što sam zainteresovao Egersa da pogleda i SVETO MESTO (mada je sad verovatno dockan da se i taj film u ovom kontekstu prikaže).
Ne bi trebalo da iznenađuje da bi Egers bio upoznat sa Leptiricom, ako ne od ranije tada svakako prilikom priprema za svog Nosferatua pošto je navodio da želi da se vrati izvornoj slici vampira u folkloru. Mada gledajući kakve filmove često hvali i koji naslovi su navedeni u njegovoj ličnoj top listi horora, vidi se da je često hodio zabačenijim putevima svetske kinematografije, tako je recimo očit njegov interes za opskurnije (istočno)evropske radove...
ОдговориИзбришиŠto se tiče njegove vrednosti kao autora, svakako svi moramo priznati da je već svojim dosadašnjim radom osigurao sebi mesto među velikanima.
Egersov pristup je jasno sasvim drugačiji od "naturalizma" Hercogovog Nosferatua, tako da nema smisla prigovarati mu ako ta verzija nije imala značajnijeg uticaja na njegov film.
ОдговориИзбриши"Very naive movie" kaze on, verovatno misli na budzet...
ОдговориИзбришиNajvise ga je inspirisao momenat preobrazenja u leptiricu, to u sad-u nisu videli!
Dacu mu sansu. U bioskopu.
Sasvim sigurno nije mislio na budžet u tom kontekstu. Niti ta opaska mora biti negativna. Naivno u smislu da se radi o veoma sirovom, "autentičnom" (da upotrebimo tu dosadnu mu reč) filmu koji niti je opterećen tradicijom prikaza vampira u literaturi i na filmu, niti pokušava da bude upadljivo sofisticiran. Leptirica jeste jednostavan film. Može iz njega naravno svašta da se izvede, npr o strahu od (ženske) telesnosti itd, ali nije to film koji te na prvu pogađa kao kompleksan, slojevit "tekst".
ИзбришиNadam se da ćemo u februaru saznati nešto više o Egersovom "čitanju" Leptirice.
Ako dobaci i pola do Sleepy hollow ja ću biti zadovoljan. Ne znam, možda i prebaci. Vidjet ćemo.
ОдговориИзбриши