nastavljam sa šnajderovim izborom, i mojim komentarima i beleškama povodom njega. slede filmovi iz perioda 1940-1952 – znači, otarasili smo se nemog filma, ali još uvek smo u periodu crno-belih. jebi ga, znam da mnogima to nije milo, al šta da se radi; lično, ponekad ozbiljno pomislim da uvođenje kolora baš i nije bio neki napredak, a svakako da je color film kao default, nešto što se podrazumeva, ustupak banalno-prozaičnoj konzumentskoj rulji. enivej, ovo je doba noara (koji uglavnom volim), mjuzikla (koga se gnušam) i početak uspona vesterna (prema kome sam ambivalentan, ali otvoren).
za one koji su se kasnije uključili:
zvezdicama (*) sam sebi obeležio prioritetnost filmova koje što pre (asap!) oću da pogledam (po jačini prioriteta, *** za pod odma, a * za relativno uskoro).
numerički su ocenjeni oni koje sam gledo dovoljno skoro da tu ocenu mogu da potpišem i branim, dok sam u nekim maglovitim slučajevima sebi dopustio pravo na reprizu pre def. ocene.
* His Girl Friday (1940)
= ovo je sjajno – i valja ga obnoviti, asap.
Rebecca (1940)
= 3
precenjena melodrama.
* Fantasia (1940)
= gledo sam bar polovinu ovoga u MIKIJEVOJ RADIONICI, al valjalo bi, najzad, i ucelo.
The Philadelphia Story (1940)
= ne zanima me.
The Grapes of Wrath (1940)
= možda bih i mogo da obnovim, al ne žurim nimalo.
Dance, Girl, Dance (1940)
= ne zanima me.
Pinocchio (1940)
= valjalo bi i ucelo odgledati, al nema žurbe.
The Mortal Storm (1940)
The Bank Dick (1940)
= ?
Citizen Kane (1941)
= 4
sve je to lepo i ja poštujem njegovu formu, ali me sadržina, tj. tema vrlo mlako dotiče i zanima.
The Lady Eve (1941)
= ?
The Wolf Man (1941)
= 3
previše staromodno i drveno.
** The Maltese Falcon (1941)
= 4
repriza!
Sergeant York (1941)
Dumbo (1941)
= ne zanimaju me.
High Sierra (1941)
= valjalo bi, al bez žurbe.
Sullivan's Travels (1941)
= ?
How Green Was My Valley (1941)
= bilo mi ok kao klincu, al ne žurim da ponovim sada. staromodno.
The Palm Beach Story (1942)
Now, Voyager (1942)
= ?
* Casablanca (1942)
= 4-
precenjen, ali simpa moody film; mogo bi se ponoviti.
** To Be or Not to Be (1942)
= 3+
mogo bi se ponoviti.
Cat People (1942)
= 3+
moderno za svoje vreme, ali ne i danas. ima svojih ingenioznih trenutaka, ali i prozaičnih.
The Magnificent Ambersons (1942)
= uf, ne znam dal igde postoji director's cut i dal da se gnjavim sa postojećom verzijom?
Yankee Doodle Dandy (1942)
= !
Meshes of the Afternoon (1943)
= čarolija.
Fires Were Started (1943)
The Man in Grey (1943)
= ?
* The Life and Death of Colonel Blimp (1943)
= treba, uskoro!
I Walked with a Zombie (1943)
= 3
odlična moody horror melodrama, možda previše psihoanalitična za moj ukus.
The Seventh Victim (1943)
= 3-
ovo je malkice precenjeno i previše prozaično i understated za mene, ali nije da nema pametnih rešenja, između ostalog.
The Ox-Bow Incident (1943)
= ne žuri mi se s ovim.
Shadow of a Doubt (1943)
= 3+
odličan triler & then some.
Ossessione (1943)
Meet Me in St. Louis (1944)
To Have and Have Not (1944)
= couldn't humanly care any less.
* Laura (1944)
= 3
odličan noir: na reprizu mu možda malko dignem ocenu.
Gaslight (1944)
= 3
Henry V (1944)
= nekad, svakako, ali mislim da ću prvo pogledati braninu mnogohvaljenu verziju.
Ivan the Terrible, Parts One and Two (1944)
= prvi deo ove rusopropagandne antigermanske tvorevine nije me preterano razduševio da bih žurio s nastavkom.
* Double Indemnity (1944)
= 4
esencija noara.
*** Murder, My Sweet (1944)
= asap!
The Battle of San Pietro (1945)
= neka, hvala
*** Spellbound (1945)
= damn! sramota! pod hitno!
Mildred Pierce (1945)
= 3-
melodramica pod maskom noara. nije loše.
The Children of Paradise (1945)
Open City (1945)
= neka, hvala
* The Lost Weekend (1945)
= ovo bi valjalo ponoviti: unikatno znojav i neprijatan film o alkosu i njegovom delirijumu...
Detour (1945)
= 3+
sjajan b-noar.
I Know Where I'm Going! (1945)
= uz svu moju ljubav prema pauelu, ovo mi zaista ne zvuči kao nešto što bih izdržao duže od 15 minuta.
The Best Years of Our Lives (1946)
= neka, hvala
Brief Encounter (1946)
= 3
od-lič-na čak vrhunska melodrama. staromodnost se podrazumeva.
Paisan (1946)
= ?
* The Postman Always Rings Twice (1946)
= red bi bilo, nekad...
My Darling Clementine (1946)
= 4
jedan od najboljih vesterna.
The Stranger (1946)
= uf, ne znam bre, teško da bi mi ovo leglo.
Beauty and the Beast (1946)
= 4
izuzetno preneta horor-bajka.
* The Big Sleep (1946)
= 4
remek. baš bih ga i mogo opet pogledati, mislim da nisam u ovom milenijumu.
** The Killers (1946)
= pitanje je meseca.
A Matter of Life and Death (1946)
= 3
Great Expectations (1946)
= 3
19. vek.
Notorious (1946)
= 4
Black Narcissus (1946)
= 3
It's a Wonderful Life (1946)
= 3
ljiga. nesnosno ogavna kvintesencija kaprinog povlađivanja 'malo čoveku' i 'amerikani'. ali ovo govno je posuto sa toliko šećera da je, moram priznati, slatko.
Gilda (1946)
= valjalo bi ovo nekad reprizirati – al bez žurbe...
Monsieur Verdoux (1947)
= 3
lepo i pametno na momente, ali suviše preachy. čaplin je bolji kad je nem.
Out of the Past (1947)
= 4-
The Ghost and Mrs. Muir (1947)
= možda, nekad.
Odd Man Out (1947)
= 3+
The Bicycle Thief (1948)
= uz sve moje organsko gnušanje prema neorealizmu, valjalo bi da nekad ipak pružim priliku ovome.
Letter from an Unknown Woman (1948)
= nije moja šolja čaja.
*** Secret Beyond the Door (1948)
= šta li sam čekao dosad?!
Force of Evil (1948)
= c.
Spring in a Small Town (1948)
=?
** Red River (1948)
= zreo za reprizu – davno beše ZIMSKI BIOSKOP!
Rope (1948)
= 3
fino, flashy, ali u suštini ipak staromodno, reakcionarno.
The Snake Pit (1948)
= daću mu šansu, nekad...
The Lady from Shanghai (1948)
= pamtim, kroz maglu, da mi se ovo nije dopalo koliko bi, prema svom renomeu, trebalo, ali ne i zašto. valjalo bi osvežiti memoriju pamćenja.
The Paleface (1948)
= ?
The Red Shoes (1948)
= nemam ja živaca za ovo, iako ću u nekom trenutku možda da se nateram da ga dovršim.
The Treasure of the Sierra Madre (1948)
= 4-
Louisiana Story (1948)
The Heiress (1949)
= ?
Kind Hearts and Coronets (1949)
= 3
Gun Crazy (1949)
=?
Adam's Rib (1949)
Whiskey Galore! (1949)
= neka, hvala.
White Heat (1949)
= 3
The Reckless Moment (1949)
= c.
The Third Man (1949)
= 4
savršena atmosfera, kamera, gluma... ali, fali mi malo veći, dublji insight u lik 'trećeg čoveka'.
On the Town (1949)
=?
** Orpheus (1949)
= da se reprizira!
*** The Asphalt Jungle (1950)
= reprizirati pod odma!
Rashomon (1950)
= 4-
fino sve do pred kraj. ono bepče im baš nije trebalo.
Winchester '73 (1950)
= entonija mena svakako odavno planiram da malo apsolviram, al mi zaplet ovoga zvuči strašno tupavo i nezanimljivo.
*** Rio Grande (1950)
= asap.
* All About Eve (1950)
= probaću ga, nekad.
Sunset Blvd. (1950)
= 5-
remek delo.
* Los Olvidados (1950)
= bizarno, al nikako da ovo pogledam! krajnje je vreme...
**In a Lonely Place (1950)
= vredi.
The Big Carnival (1951)
= nekad, možda.
A Streetcar Named Desire (1951)
= 3
solidno, ali zaglupljeno u odnosu na dramu.
Strangers on a Train (1951)
= 3+
vintage hitch.
** The Lavender Hill Mob (1951)
= uf, ovoga ću morati da se podsetim! odma!
Pandora and the Flying Dutchman (1951)
= pamtim ga kao mutno-intrigantnu pričicu, al ne žurim s reprizom.
* The African Queen (1951)
= 4
** Diary of a Country Priest (1951)
= moje dosadašnje (minimalno) iskustvo s bresonom nije krunisano ljubavlju, ali ovo zvuči vredno pokušaja.
An American in Paris (1951)
= mineli? ni u ludilu! (tj. tad, možda)
A Place in the Sun (1951)
= neka, hvala.
The Day the Earth Stood Still (1951)
= 3-
beznadežno naivno.
The Quiet Man (1952)
= neka, hvala.
Forbidden Games (1952)
= 5
r.e.m.e.k. d.e.l.o.
vrhunski pametno i potresno.
Angel Face (1952)
= uf, ne znam, možda, nekad.
Singin' in the Rain (1952)
= your vigour for life appalls me! ključni set-pisovi i inserti sasvim su mi dovoljni.
To Live (1952)
Europa '51 (1952)
The Bad and the Beautiful (1952)
The Big Sky (1952)
=?
* High Noon (1952)
= 4+
nisam skoro gledo, mogo bih ponovit'.
Umberto D (1952)
= jao, nemoj, umberto, molim te...
The Golden Coach (1952)
The Bigamist (1953)
The Band Wagon (1953)
Madame De… (1953)
= ?
From Here to Eternity (1953)
= javlja mi se da je ovo bljuzga, mrzi me da proveravam.
Tokyo Story (1953)
= i tom smaraču ozuu bi trebalo, jednom, da pružim šansu, iako mi sve deluje kao da ljubavi među nama biti ne može.
Roman Holiday (1953)
= 4
ah, predivno, uprkos suštinski reakcionarnom pristupu. toliko ljupko da se idejni podtekst može zadržati među redovima.
Wages of Fear (1953)
= 3+
lepo je to sve, ali za moj groš fridkinov SORCERER ga je razbucao svojim rimejkom, i čini mi se da je ovo ipak malkice precenjeno.
** The Naked Spur (1953)
= e, ovo već zvuči kao zgodan momenat da se upoznam sa e. menom.
Pickup on South Street (1953)
=?
Gentlemen Prefer Blondes (1953)
= uz sav rispekt prema involviranim imenima, inserti koje sam iz ovog gledo, kao i zaplet, ne obećavaju da bih ovo voleo. iako imam guilty pleasure po pitanju plavuša.
** The Big Heat (1953)
= zrelo za reprizu.
* M. Hulot's Holiday (1953)
= uf, ala sam se smejao grohotom kao klinac kad sam ovo gledo. rado ću ponoviti.
* Fantasia - definitivno!
ОдговориИзбришиPinocchio (1940) - svakako treba!
Citizen Kane (1941) - Tako je
* Casablanca (1942) - Tako je
Ivan the Terrible, Parts One and Two (1944) - Tako je
Gilda (1946) - Svakako treba
The Bicycle Thief - Svakako treba
Sunset Blvd. (1950)- Defintiivno!
A Streetcar Named Desire - Tako je
Roman Holiday (1953) - Apsolutno!
Dejane, zanima me, zašto ne volite italijanski neorealizam? Moram priznati da sam uglavnom nailazio na pohvale o ostavarenjima De Sike, Viskontija, Roselinija itd, pa bih voleo da čujem Vaše mišljenje, kao vrsnog poznavoaca filma. Pozdrav
ОдговориИзбришиostadoh dužan odgovor na ovo - skroz sam zaboravio to pitanje jer me je zateklo dok sam bio usred gothic akcija u negotinu i okolini!
ОдговориИзбришиukratko rečeno, nisam sklon realizmu, a još manje golom dokumentarizmu (neoplemenjenom žanrom ili nekim vrlo osobenim pristupom a la herzog) ili naturalizmu. film - i umetnost uopšte - treba da bude veći od života, a ne preslikavanje života. ne zanimaju me filmovi o 'malim ljudima', običnom svetu, radnicima, seljacima, prosjacima i sl. a naročito ne onda kada su njihove storije obrađene u tom ključu neorealizma. ne sporim ja istorijski značaj tih kradljivaca bicikala i berača pirinča i ne znam čega, ne sporim čak ni određenu umetničku vrednost - ali mene to baš nimalo ne zanima, i smatram ih svakako inferiornim.
Ovaj kišni vikend beše idealan za relaksaciju uz noir filmove, pa odgledah tri komada:
ОдговориИзбриши-The Lady From Shanghai (1947) - Zaista spada u sam vrh film-noira. Pre svega zahvaljujući upečatljivom raspletu filma u poslednjih 5-10 minuta.
-The Strange Affair of Uncle Harry (1945) - Ovo je jedan od retkih Siodmakovih filmova koje do sad nisam gledao. Ni ovaj me nije razočarao, uprkos neprirodno nakalemljenom završetku nametnutom cenzurom. Pored The Killers Šnajder je možda mogao da stavi na listu i Phantom Lady (1944), ali svoj šarm imaju i Christmas Holyday (1944) i The Dark Mirror (1946).
-Reign of Terror aka Black Book (1949) - Ovo je istorijska drama A.Mann-a, iako tehnički snimljena kao film-noir. Neobično uzbudljiv film, iako se bavi istorijsko-biografskim faktima, koje ja lakše varim kroz dokumentarce.
Po mom mišljenju zavređuju pažnju još neki noir filmovi koji nisu na Šnajderovoj listi:
-D.O.A. (1950), Rudolph Maté;
-He Walked by Night (1948), Alfred Werker/Anthony Mann;
-Shock (1946), Alfred Werker;
-The Lost One (1951), Peter Lorre.
Spellbound naravno obavezno pogledati!