žija: Jim Production (66')
Pre svega, evo
kako tvorci ovog video zapisa predstavljaju svoj rad na (inače neaktivnoj)
Fejsbuk stranici, sa koje potiču i ilustracije uz ovaj rivju.
"Prekid
Programa, dugo je bio u scenarisko/produkciskoj fazi od dana osnivanja avgusta
2008 pa sve do juna 2010 godine... Radni naslov filma, bio je "Marko
Krej". Tvorac o liku Marka Kreja, bila je Tijana Ducić, koja je po ugledu
na Freddy-a Krugera, stvorila lik mladig neshvaćenog psihopate. Rola Marka
Kreja bila je namenjena mladom glumcu Marku Dimitrijeviću, a centar priče je
trebalo da se odvija po Zaječarskim blokovima, na
žalost zbog manjak opreme, film je morao biti odložen u nadi da će se otpočeti
projekat kad tad. Nekoliko meseci kasnije, scenario se otvara u Vladičinom Hanu,
pod nezavisnom produkcijom Jim Production, a ovog puta ulogu Marka Kreja dobija
Jovan Veljković, rad na scenariju je trajao 7 meseci, nakon 11 dana snimanja i
tri uzastopna dana montiranja, film je završen juna 2010 godine."
Postoje kritičari koji veruju, ili barem tvrde, da je
entuzijazam kvalitet dovoljan da, sam za sebe, bez dodatnih postignuća, bude
vredan hvale.
Postoje oni koji tvrde da je važno učestvovati a ne i
pobediti.
Najzad, ima i onih koji uporno pevaju refren: rodilo se,
valja ga ljuljati.
Ja, međutim, nisam pretplatnik tih
teorija. Samo zato što je neko bio dovoljno dokon i nesvestan svoje nesvesti i
netalenta pa da javnosti predstavlja rezultate svog piskaranja, ili crtkanja,
ili farbanja, ili gnjavljenja gline, ili zato što publici prikazuje nekakve
snimke koje je izmontirao u "film" – za mene nikada nije bilo
dovoljno. Valjda me zato neki (svakim danom sve brojniji!) smatraju zlom
osobom, jer nisam u stanju da, posmatrajući rezultat nečijeg truda izreknem onu
klasičnu izreku: "Mali je glup, ali se trudi!" odnosno da žmurim
jednim okom na odsustvo praktično bilo kakvih drugih kvaliteta u njegovom
nedelu, osim – entuzijazma.
Što me dovodi do ovog proizvoda. O
njemu mogu da kažem "samo" dve pozitivne stvari.
1) Lepo je što su njegovi tvorci sedam meseci (!!!)
radili na "scenariju" koji deluje kao da je nevešto naškraban za
jedno popodne od strane ljudi koji nikad nisu videli ni film ni scenario; lepo
je i što su to posle snimali, zabavljali se, trudili se oko pravljenja nečega
što iz aviona (možda!) može da zaliči na film – a nisu to morali. Mogli su,
umesto toga, prosto da bleje ispred televizora, ili kompjutera, ili dragstora,
ili gde već; da se opijaju, drogiraju, ubijaju... A oni ne, nego – puf, ajd da
pravimo film! Baš lepo.
2) Oduvek sam bio skeptičan prema floskuli "Toliko
loše da je – dobro!" (ili, na našem jeziku, "So bad it's good"), i klonio sam se proizvoda koji smrde
po trešu jer, ipak, u dosadašnjoj bogatoj istoriji FILMA, napravljeno je sasvim
dovoljno dobrih, vrlo dobrih, odličnih, pa vala i izuzetnih FILMOVA, zbog čega ne
vidim zašto bih svoje dragoceno vreme traćio na loše, neuke, nekompetentne
video snimke koji se izdaju za "filmove"... Međutim, PREKID
PROGRAMA je toliko nadnaravno, spektakularno, glavopucatelno loš – loš čak i za
standarde amaterskog filmmejkinga kakav se često viđa na Festivalu Srpskog
Filma Fantastike i njemu sličnim – da sam se ja, nakon početnih minuta odbojnosti,
šoka i neverice, zapravo tokom većeg dela trajanja zaista dobro zabavljao i
glasno smejao, uz povremeno pljeskanje u čelo, osvrtanje oko sebe, uz štipanje
da se uverim da ne sanjam i uz gurkanje laktom kolega koji su sedeli oko mene –
Milosh zdesna, Pishev sleva – onda kad bi stvari postale suviše nadrealno
neverovatne.
Da, PREKID
PROGRAMA je, možda, loš u svakom zamislivom smislu reči, na svakom pojmljivom
nivou svog postojanja – a opet, baš takav, zabavniji je za gledanje od većine
"kompetentnih", pristojno izvedenih školskih vežbi studenata FDU čije
smo domaće zadatke takođe mogli na istom festivalu da vidimo. Još konkretnije
rečeno – za razliku od većeg dela programa FSFF-a koji sam uspeo da pogledam
jedva jednom, PREKID PROGRAMA ću vrlo rado odgledati opet, prvom narednom prilikom, na Jutjubu ili gde god se već ovaj
video rad bude mogao naći. Yes, it's THAT fun!
Scenario je
sub-neinventivni pačvork J-horor fazona o duhovima/ubicama iz televizora izveden
bukvalno od štapa i kanapa, napisan i odglumljen toliko tragikomično da se
publika grohotom smejala na sve te non
sequiture, a sve je uslikano toliko nevešto da se kamera maltene baca s
ramena na rame i drma kroz vazduh, ne hvatajući uvek kako valja ni aktere ni
"dešavanja" – a film čak i nije "faund futidž" pa da u tome
traži izgovor za ovoliko drmanje i odsustvo čak i najelementarnijeg smisla za
kadriranje i slikanje i osvetljenje i praktično bilo šta što ima veze s tim
zanatom (a kamoli s umetnošću).
Nekakvi arhivski
snimci munja i gromova ubacuju se u scene s kojima nemaju nikakve veze. Glumice
toliko zbrzano trče kroz ionako loše dijaloge čije čitave slogove gutaju da to
skoro da ne može da se prati. Tu ne postoji ni privid nekog ritma ili
elementarnog storitelinga, u smislu da tu postoji barem najosnovnija struktura
priče (story structure) kako bi čovek barem posle nekog vremena mogao da
pohvata ko su uopšte ti likovi, u kakvom su međusobnom odnosu, šta oni žele,
šta im se i zašto dešava... A tek njihove reakcije na nadnaravne fenomene! To
je toliko prajsles ("Ah, nema veze, ajdemo da spavamo") da se to ovde
rečima ne može preneti. Pritom je svaka veza sa stvarnim svetom u startu
pokidana – jer čovek može da progleda kroz prste tome što ovi nisu ni pokušali
da pronađu neku prostoriju koja bi mogla da glumi kancelariju, nego su scene
"na fakultetu" snimili u svojoj kujni. Kao, ajde, to je zbog malog
budžeta, sirotinja raja nije imala veze ni para da plati snimanje na pravom
faksu ili ma kakvoj instituciji; ali s parama nema nikakve veze to što jedna od
junakinja odlazi kod "mentora za prijemni ispit" na fakultet, i što
se iz niza drugih dešavanja vezanih za tu instituciju jasno vidi da ovi likovi
fakultetu nisu prišli ni na puškomet. Što, opet, nije loše po sebi – ne kažem
da filmadžije moraju nužno da budu pismene (većina etabliranih, poznatih reditelja odavde teško bi sama,
bez tuđe pomoći, sastavila nešto pismenije od gorenavedenog saopštenja), ne
kažem čak ni da filmadžije moraju nužno biti fakultetski obrazovane (hell,
ogromna većina to nije) – ali fuck, videli oni fax ili ne, ako već svoj zaplet
donekle vezuju za dešavanja na njemu, valjalo bi barem da su konsultovali
nekoga ko zna šta je to i kako zapravo radi.
Ali ne, na
stranu čak i "mentor za prijemni ispit", i wtf dijalozi, i niđe veze
japanski duhovi u belim spavaćicama sa dugom crnom kosom zabačenom napred usred
Srbije, na stranu čak i ničemuneslužeće intruzije hevi-metal pesama u scene bez
ikakvog smisla i svrhe (sede dve cure za stolom, puste kasetofon, i onda idućih
minut-dva kamera izađe iz sobe, na terasu, slika prozor dok trešti metal pjesma, tek tako, a onda se, bez
ikakve poente, to prekine i skoči se na neku, kao, oniričnu scenu). Na stranu
to što scena scenu stiže, a malo koja ima ikakve veze sa prethodnom u smislu
zapleta, ali i u smislu ritma, atmosfere, ugođaja, kontrapunkta... Ne, sve su
to totalne misterije za ljude koji su ovo snimali i montirali... Ali sve to na
stranu – kad vidite ovog zloduha, na kraju, kad izađe iz TV-a i počne da
pokušava da se kreće kao slomljeni duhovi iz GRUDGE filmova (ono između
puzanja, čučanja, gmizanja niz stepenice...), i kad krene da jurca po šumama
oko Vladičinog Hana sa, kao narogušenom, kao jezivom facom – e, to je stuff
that nightmares are made of!
Da ne dužim
više – jer ipak ovo nije ni vredno analize, a kamoli "pljuvanja":
jedini razlog što sam o ovome pisao i ovoliko je baš taj, da vam ga PREPORUČIM.
Zapamtite ovaj naslov – PREKID PROGRAMA – pa ako video
snimak s tim naslovom ikada vidite na netu (trenutno ga nema!), gledanje je pod OBAVEZNO!
PS: Počinioci ovog snimka na odjavnoj
špici se zahvaljuju na stručnim savetima Jovanu Ristiću i Miroslavu Lakboriji (sic!). Vala, ja ne bih bio
najsrećniji da mi se zahvaljuju tvorci jedne ovoliko rečima neopisive elementarno
nekompetentne nepodopštine, nesposobni čak i ime da potrefe i napišu ga kako
valja – sreća te je mala šansa da se meni
bilo ko od ovakvih "filmadžija" zahvaljuje. Hell, mnogo su verovatnije
uvrede i pretnje od "ekipe", pa možda i neki pokušaj ultranasilja.
Ipak, ja uprkos tome idem dalje i govorim šta mislim, kud puklo da puklo, jer
to je moj križ!
PPS: Ipak, počinioci
ovog snimka imali su barem toliku trunku samosvesti da se, na kraju, ne potpišu
– odnosno, "reditelj" (if any) nije potpisan imenom, nego je ovo sve,
kao, režirao (ha!ha!ha! – režirao!) izvesni Džim Prodakšn, iliti Jim Production.
Neka mu je sasrećom u daljem bavljenju filmom. Njegovo nedelo, za sada, zaslužuje
da ponese novouvedenu nagradu: Ghoul's
Seal of Disapproval!
Sad mi je žao što ga nema na netu...
ОдговориИзбриши