*** 3
Selo u ravnici živi svojim učmalim, ritualizovanim životom – bezvremeno,
ciklično, uvek isto.
A
onda, dođe vreme za uobičajeni obred: nespecifikovana varijanta Balteina ili
tako neke post-zimske paganštine čija je funkcija da se, istovremeno, spale
lutke koje oličavaju ljudske grehove (=pročišćenje), te da se otera Zima i
implicitno najavi doba plodnosti (=vaskrsenje).
Avaj:
stvari ne pođu kako treba i kako su seljani navikli. Odabrani palilac ni iz
višestrukih pokušaja ne uspe da upali spremljenu lomaču: drva ama baš nikako
neće da prihvate plamen.
Grehovi
ostanu nespaljeni, doba plodnosti – nenajavljeno.
Sledi
predvidivi sled događaja: koke prestanu da nose jaja, krave ne daju mleko,
zasejano seme nikako da proklija, vreme je stalno tmurno i nikakvo kao da je
novembar a ne april, ništa od sunca, zelenila, rasta.
Nastaje "peto godišnje
doba" iz naslova: stagnacija, glad, oskudica... Ljudi sa sebe ljušte
pokoricu dobrote i postaju ono što su oduvek i bili: stoka, i gore do stoke.
Sebični, pakosni, samoživi, zlobni...
Usledi serija relativno
samodovoljnih set-pisova koje (uglavnom) povezuje lajtmotiv ljudske
neljudskosti (i otuđenje od prirode?): tuče, svađe, klanja, silovanja...
Na kraju, seljani ne vide
drugi način za pročišćenje nego da nađu žrtveno jagnje, odnosno "krivca" za to što Ujka Zima
nije oteran, pa na lomači završi jedan zlosrećnik. Naravno,
spaljivanje se odvija pod maskama, na
talasima rulje, kako to ljudska stoka
jedino i ume. Vidi THE WICKER MAN, itd.
Ipak, nejasno je, u
epilogu, da li je ta orgija "pravedničkog" nasilja donela
pročišćenje... I može li se ono, uopšte, dobiti na taj i takav način.
Nije lako analizirati ovaj
film, pre svega zbog toga što je njegova naracija nekonvencionalna, nelinearna,
i maltene nekauzalna (u smislu da povezanost između scena nije smesta
očigledna, a ponegde nije uopšte, i svakako nije zasnovana na holivudskom
građenju "zapleta").
Ovo je film koji govori
slikama. On ne priča priču, on gradi svet, uvlači vas u njega i sugeriše neke
stvari kroz nagoveštaje, aluzije, asocijacije, ali bez nametanja značenja,
poruke, smisla.
On poseže za stvarima primarnijim od priče – stvarima kao što
su mit, ritual, obred.
Kao što se iz odabranih
slika vidi, fotografija je spektakularno dobra i film nudi izobilje eye-candyja
od neodređeno-jezive, sumorne, polu-gotske sorte: ali to je "gotik"
filtriran, donekle, kroz nešto hladniju, indiferentniju Prirodu a la Tarkovski,
i potpuno lišen bilo kakvih religioznih umetanja kakvima je Tarkovski bio
sklon.
Svet ovde oživljen svet je
paganstva, primitivni, surovi i sirovi svet iracionalnog jedva nešto malo
"zauzdanog" (ha!) zamecima razuma.
Iako ovo nije žanrovski film, a
ponajmanje se može nazvati hororom u klasičnom smislu, on poseduje sumornu,
zlokobnu atmosferu i mestimičnu vizuelnost koja može imponovati avanturistički
orijentisanim ljubiteljima strave, košmara, nadrealnog, začudnog,
tajanstvenog...
Dajte mu šansu, barem kao
nekoj vrsti protiv-leka predstojećim prizemno-orgijastičkim danima novogodišnjih
obreda.
Čim sam video izdvojene kadrove, znao sam da će mi se film dopasti, a tako i bi. Veliko hvala na preporuci i sve najbolje u 2015-oj! :)
ОдговориИзбриши