Nedavno sam vam na ovom blogu
preporučio Tanesijevu Antologiju savremene japanske horor
priče (15), i u okviru toga posebno pohvalio Ocuićijeve
priče uvrštene u nju. Budući da mi je ubedljivo najbolja u tom izboru bila
upravo njegova novela „Sedam soba“, pohitao sam da overim njegov roman Gotika,
takođe u izdanju Tanesija.
Za Ocuićija znam već duže vremena: odavno sam kupio
njegovu zbirku priča ZOO, na engleskom – ali još nisam stigao i da je pročitam.
Sad me je Tanesi najzad ubrzao, jer upravo iz nje su, na parče, ovde-onde,
uzimane priče u nekoliko njihovih novijih antologija, tako da više od pola te
zbirke sad imate na srpskom, istina raštrkane u jedno 3-4 knjige.
Isto tako,
odavno znam za film rađen po ovom romanu. Hell, i prikazao sam ga ovde na blogu
pre više od 10 godina, evo tog rivjua: GOTH: LOVE OF DEATH (2008).
Ono što sam tamo kazao o filmu savršeno je primenjivo i
na ovu knjigu, naime, da ovde ima (skoro) sve što volim u japanskom filmu (a i
šire):
- originalni,
atipični, amoralni etitjud;
- sjebano-zajebani,
neprosečni protagonisti;
- uvrnut
zaplet;
- nekro-nihilistička
atmosfera, otuđenost, suzdržanost, minimum afektacije;
- dosledna
inteligencija, a ne površni gimmick;
- odlična,
glasna muzika;
- morbidnost
i splatter (ovde, istina, prilično svedeni, za japanske standarde).
GOTIKA je, kako se ispostavilo kad sam najzad seo da je
pročitam, zapravo „fragmentarni roman“. Ili „roman u pričama“. Iliti zbirka
priča sa istim glavnim likovima i sličnom tematikom. To znači da ovde ne
postoji jedan centralni zaplet knjige, već da je svako „poglavlje“, odnosno
„priča“, zaseban događaj – još tačnije, zaseban serijski ubica na kojeg nailazi
naš čudni mladi par. (Film, inače, obrađuje motive iz samo prve dve priče...)
Glavni junaci su dvoje srednjoškolaca, povučenih čudaka u
bizarnom neromatničnom odnosu: i devojčica i dečak su svedenih afekata, ne samo
uzajamno nego i uopšte, prema svima. Nezainteresovani za „normalan život“, za
„obične“ drugare ili familije, oni se upuštaju u male privatne istrage vezane
za čudna dešavanja oko sebe, potpomognuta talentom devojke Morino da sebi
privlači serijske ubice i manijake svih boja.
Potonji
„talenat“ je možda samo how convenient
gimmick za činjenicu da baš ona (a preko nje i momak) dolazi u dodir sa
tolikim ubicama i ludacima u okolini, ali to je simpatična fora koja pruža
vezivno tkivo ovoj zbirci-romanu. Dodatna fora: u nekoliko slučajeva zaplet je
vešto iskonstruisan tako da Morino nije ni svesna čitave
priče-konteksta-slučaja u kojem se zatekne, odnosno da je bila zatočena od
strane ubice, ili da je osoba s kojom je načas došla u dodir bio ubica. Za to
vreme njen ne-baš-drug, ne-baš-dečko sve vreme je prati, ponekad koristi kao
mamac za ubicu, ponekad je izbavi…

Kao što već rekoh povodom filma, ne očekujte dinamiku ni
previše saspens-akcije. Ovo je film (a isto važi i za roman) opuštenog, laganog
ritma, u kome je najveća čar u kreiranju mikrosveta to dvoje glavnih
junaka i njihove, vrlo uslovno, romanse. Što je naročito zabavno, i
krajnje dosledno njihovim karakterima, ovo i nije tipična „boy meets girl“ pričica
– iako postoji neka sapatnička empatija među njima, nisam baš siguran da se
bilo ko tu zaista zaljubiška.
Sva njihova svedena afektacija, svi skokovi na
fletlajnovima njihovih egzistencija,
rezervisani su za ubice koji vrve oko njih. I toliko vrve da to pomalo
rasteže plauzibilnost, ako bi se ovo sve doslovno čitalo – ne znam baš koliko
su serijske ubice čest fenomen u Japanu da dvoje mladunaca u nekom manjem gradu
(ne baš Tokiju), eto tako, slučajno, naleti na čak petoricu njih u ovoj knjizi,
a na šestog u priči izvan ovog „romana“, koju imate u gorepomenutoj antologiji
(i odlična je, sasvim na nivou ovih u GOTICI).

Samo jedna priča ovde tiče se nečega ličnijeg: „Sećanje /
blizanci“, o zbivanjima vezanim za mladodevojačke dane male Morino i njene
sestre bliznakinje, dok su odrastale u seoskom ambijentu i suočavale se sa
patologijom mnogo bližom domu od one kojoj su posvećene ostale priče. Sve
ostale su u relativno proizvoljnoj vezi, u smislu da se mogu i drugačijim redom
premeštati u knjizi, ili iz nje izbacivati, ili se još sličnih može ubacivati,
jer su junaci na istom mestu u poslednjoj glavi-priči gde su bili i u prvoj,
nema nekog primetnog razvoja. Dešavanja u poznijima se primetno NE nadovezuju
na prethodne, niti što se tiče zapleta, niti u pogledu odnosa junaka.
Ono što ih povezuje, rekoh već, jeste to dvoje likova,
njihove osobene psihologije i motivacije, a ponajviše tematika pritajene,
naizgled sveprisutne psiho(a)patije koja tinja svuda i u svakome, a samo u
ponekima proključa dovoljno i da se manifestuje (pri čemu se nikad ne zna ko će
biti sledeći ko će da „prsne“ – i ko će mu/joj biti žrtva). U tom kontekstu ni
naš goth par nisu klasični detektivi-amateri, niti Skubi-Duberi/DilanDozi u
pokušaju, već dve načete, blago poremećene psihe (ali ne previše – taman da se
s njima mogu simpatisati oni „drugačiji“) koje, čačkajući po ludacima na koje
nailaze, teže, sasvim sebično, ne da pomognu „zajednici“, pa čak ni „pojedincima“
– žrtvama, niti su gladni kažnjavanaj zlikovaca (ako ih i kazne, to bude
uzgred, a ponekad ne bude ni uopšte), nego pre svega tome da razumeju sebe
same.

I jedino što je još zabavnije od preturanja po
psihologiji glavnih junaka jesu vizure onih koji su otišli korak ili dva dalje
od njih – onih koji su svoje ludilo, bezosećajnost, otuđenost od drugih doveli
do nivoa da im oduzimaju živote. Ocuići je izuzetno maštovit, kako u kreativnom
sadizmu različitih ubica, tako i u njihovim motivacijama i načinima
razmišljanja i osećanja, pošto nam pruža i njihove tačke gledišta. Sa vanrednim
umećem on stvara nekoliko memorabilnih scena saspensa u interakciji ubica i
(potencijalnih) žrtava, ali za moj groš najjeziviji je onda kad ubica još nije
ni stupio u akciju: kad još premišlja, planira, opisuje svoje pomerene
senzacije, borbu sa svojim porivima…
U tom smislu najefektnija priča u ovom romanu je „Grob“,
i to dvojako. Kao prvo, sadrži meni najstravičnijeg ubicu, savršeno lucidnog, a
opet, uprkos tome, bespomoćnog pred svojim neshvatljivim nagonom da ubija. On
se doslovno odupire samom sebi i svojim nagonima, i naravno ne uspeva u tome, i
njegova nemoć – nemoć razuma da se odbrani od nerazumnog u sebi samome –
najstrašnija je od svega. Mada, kao drugo – moram reći da je njegov metod
ubijanja toliko košmarno gnusan da ne znam da li da ga ovde spojlujem ili da
vama prepustim da ga sami otkrijete. Vanredno je nadahnut i useravajuće
sadistički. SPOJLER: Taman kad
pomislite da nema ništa gore nego biti živ zakopan u sanduku dva metra pod
zemljom kad ono… eto ga twist… u vidu cevi kroz koju vam u tu rupu gde ste
sahranjeni pusti vodu, i udavi vas ko pacova, tamo dole, pod zemljom, gde ne
možete ni da se batrgate a kamoli nešto više… Brrr!

Sve u svemu, Ocuići je ovime otkriven kao jedan od
savremenih prvorazrednih majstora horora: njegov stil je nenapadan,
jednostavan, „nevidljiv“, nerazmetljiv, a opet vrhunski funkcionalan,
mestimično sinematičan, sa izuzetno pametnim i ubedljivim i dramski intoniranim
dijalozima, sa smislom za set-pis, i sa zaista genijalnim uvidom u abnormalne
psihologije čije vizure prikazuje ubedljivo i, u odmaku od američkog
horor-popovanja danas, sasvim nemoralizatorski, neafektirano.
Ako nešto mrzim u današnjem hororu na engleskom jeziku to
je njegova dominantna politička korektnost, napadna satiričnost i sklonost
jedva prikrivenom ili čak i NEprikrivenom propovedanju. Bla bla beli muškarac
bla bla rasizam bla bla manjine bla bla žene bla bla rase dženderi bla bla
kapitalizam bla bla blaaah… Ocuići se ne spušta na te bedaste nivoe plitke
„društvene kritike“ – iako je ona implicitna u bezdušnom svetu koji on tako
precizno ocrtava – i prepušta čitaocima da sami odaberu da li će da budu
zgroženi ili fascinirani ovim ludacima; da se sami užasnu, bez piščevog
sufliranja da tako (možda) treba; ili – da se u njima, bar donekle – prepoznaju?
Ukratko, ovo je vrhunski horor, prvorazredna stvar: svako
ko voli horor uopšte, a japanski horor naročito, morao bi da slisti GOTIKU kao
delikatesno parče na kakvo se retko nailazi. Naručite OVDE!
* * *
Uskoro: moj osvrt na Tanesijevu ANTOLOGIJU AMERIČKE HOROR PRIČE.