среда, 10. фебруар 2021.

SUPERDEEP (Kolskaya sverhglubokaya, 2020)

**(*)

3-

            Ne vredi: ruske filmadžije su OPERISANE od horora i tu pomoći nema!

            Čak i kad se primaknu konceptu od kojeg bi Ameri napravili ČUDA – ili već i jesu pravili čuda – Rusi se upletu u tipično slovensko, pijano BAULJANJE bez reda, rada i discipline, bez poovskog smisla za jedinstvo efekta, za ekonomičnost izraza, zapletu se u najmanje zanimljive aspekte potencijalno daleko zabavnije priče, odu u debilne digresije umesto da se drže srži i suštine, i tako, čak i sa najboljim resursima – dobri glumci, pristojan budžet, scenografija, efekti, kamera… - oni jedva dosegnu POLA DUPETA. Celo, lepo, sa obe polutke skladno uobličene – jok, nema šanse. Kod Rusa, kad rade nešto nalik hororu, pola dupeta je najviše što ćete dobiti, i to AKO STE SREĆNI!

            Case in point: Kolskaya sverhglubokaya! Pa jebo te otac, pre svega, KO filmu daje tako debilno neizgovoljivo ime!?

KOLJSKAHAKAJA SVEGLUPODUPEGLAVOSKAJA???

Nije ni čudo što se ovo na engleskom lepo i jasno zove SUPERDEEP. Tako se bre filmovi krste! Al džaba sve, kad je ovo inače nekršteno…

Šta su sve ovde uspeli da protraće?

Prvo, koncept, da se ovo dešava u najdubljoj jami na svetu (fakat), nekakvoj jami iskopanoj do oko 12km ispod površine Zemlje. Imali smo grdne horor filmove na dnu okeana, ali usred zemlje, malo ređe (bilo je neke sf akcije, THE CORE i tako to, ali ne strave!). Dakle, premisa dušu dala za (anti)kosmičku, tvrdo-uzemljenu stravu i jezu.

Prc! Oni veći deo filma uopšte i nisu na toj najvećoj dubini, nego jedva negde oko polovine… Na pola puta, odnosno, na pola dupeta… Klaustrofobija? Zdrrrravo! Gledao sam jeftinije, u svakom pogledu skromnije B-filmove koji su taj ugođaj ubedljivije gradili. Ovaj Rus je ladno mogao da se dešava i 100m ispod zemlje, ili manje od toga, u podrumu neke fabrike.

Drugo, ideju o nekakvoj inteligentnoj buđi, ili tako nekoj živoj tvorevini, životnom obliku (nejasno da li vanzemaljskog ili dubokozemaljskog porekla) koji kancerozno obuzima i nagriza sve živo i mrtvo. Vrlo lavkraftovski potencijal – otprilike, kad bi BOJA izvan ovog svemira bila buđ… Mislite da je od toga nešto novo i neviđeno urađeno? Vrlo malo, samo u par kratkih scena… Umesto da izmuzu maksimum!

Treće, priliku za nadahnute, dosad neviđene efekte maske – po pitanju interakcije te buđi sa ljudskim telima. Kakve su sve divne Gigeroidnosti i Rob-Botinoidnosti THE THING nivoa ovde mogli da prave, da su hteli – a imali su tehničare za to (vidi sliku!) – samo… nije ih to zanimalo.

Jer, jebi ga, daleko je Rusima zanimljivije bilo da se bave trzavicama među ljudima, njihovim svađama, preganjanjima, pucnjavama, a u središtu svega čak i nije ta pametna buđ koliko se ovde minutaže posveti akanju sa jebenim liftom koji ih je tu spustio i odatle treba da ih digne… Mislim, naravno da je to bitan plot divajs, ali on ipak pojede previše vremena i truda, a buđ umesto da obuzima ljude, pravi od njih mutante i da se ovi uzajamno opsedaju, kolju, spajaju i jebavaju na trista zabavnih i okuugodnih načina – čuči negde u trećem planu…

Četvrto, imali su u glavnoj ulozi Milenu Radulović, koja je ovih dana u Srbiji bila u svim medijima kao inicijatorka afere „Čika Mika“ o učitelju glume, sedmostrukom silovatelju (navodno sa erektilnom disfunkcijom). Sad, budući da nisam dotičnu dosad gledao u njenim TV serijama, suzdržaću se od suda o njenom opštem glumačkom umeću: možda ga ima a možda i ne.

I ovde su uspeli da je skinu

Recimo da je ovde možda bila loše rediteljski vođena: dali su joj kliše ulogu premlade kurčevite naučnice poslate među alfa mužjake, vojničine i naučničine, da istraži koj se moj zbiva na dnu mora… ovaj Zemlje… i u okviru tog klišea ona ima vrlo malo toga da radi, ili izgovori, a i to što čini, čini slabo i nekako nedokuvano, nedomišljeno.

Kao prvo, lik joj je nedefinisan, a njena hladna bezizražajna od emocija operisana faca prečesto sugeriše da je ona tu nekakav zlikovac (SPOJLER: nije!). Vidi, npr. scenu u kojoj se Milena nađe zajedno s doktorkom u sali gde zajedno pregledaju jednu polumutiranu ženu. Onda doktorka kaže: „Idem ja da pozovem Jegora…“ Ili Aljošu… ili Sergeja… ili tako nekog Rusa. Doktora. Šta li. Milena se hladnim bezizražajnim pogledom zazuri u nju i kaže: „Nemoj. Ja ću.“ I ode. Ova ostane s ovim mutantom, i naravno najebe. Kako je to inscenirano i odglumljeno, pomislio bi čovek da je Milena znala šta će da se desi pa je pičkasto pobegla i ostavila ovu namerno, da strada. A nije. Samo nam je to tako reditelj prikazao a Milena odglumela (sic).

Kao drugo, ona ima jedan i po izraz, uvek i svuda, tokom celog filma. 1) Ima fletlajn led, blaaago uplašen.

I ima 2) izraz nešto malo više melodramatski afektiran, širom otvorenih očiju, kad god je nešto napeto, jezivo, čudno, neobično okolo.

Ako je ovo nju Čika Mika naučio ovako da glumi, onda i treba da ide u apsu, barem zbog toga (a i zbog ostalog, ako se dokaže).

I tako: svašta zabavno ovde ima, u nagoveštaju, ovde-onde: imamo čak i scenu sa „čudovištem“ od slepljenih nekoliko ljudi, kao neki mega-šogot od ljudskog mesa… Ali i to dođe pa prebrzo prođe, dok si trepnuo, jer ipak, mora da se znaju prioriteti: akanje oko jebenog lifta. U liftu. Sa liftom. Itd.

Milena ili Nemilena, nije ovo nezanimljivo niti negledljivo: ideje i koncepti i poneka scena dovoljno su intrigantni da vrede pažnje. Lepo je to slikano. Efekti maske su OK. Ima mutanata. Ima body horora (na kašičicu). Ima lavkraftoidnih nagoveštaja. U tragovima. Ali ovo je mogao da bude THE UNDERGROUND THING. A na kraju nisu dobacili ni do LEVIJATANA (gde su, podsećam, Rusi bili krivi za čudovište).

P.S: Baš kao i nedavni ruski SF horor SPUTNIK, i ovaj, KOLJSKAHAKAJA SVEGLUPODUPEGLAVOSKAJA, dešava se sredinom 1980-ih, tik pred raspad SSSR. Na početku vidimo Gorbačova kako narodu šalje novogodišnju čestitku na TV. Ova nagrizajuća buđa mogla je, u tom kontekstu, da bude nekakav simbol predstojećeg raspada te trule države, ali – iako ovde imamo kliše lik birokrate-KGB-ovca – ne vidim da je išta s tom šansom učinjeno.

Takođe, u tom duhu, kroz ceo film postoji neki kao „running joke“. Jedan lik pokušava da dokuči odakle je Milenin akcenat. Litvanski? Beloruski? Ukrajinski? Turkmestanski? Tunguski? Ovaj? Onaj? Na kraju, pred sam klimax – stiže pančlajn kojem se svaki srpski gledalac sve vreme nadao, mada ne baš u obliku koji je želeo. Kaže mu ona, na kraju: „Jugoslavija!“

Da, ona zemlja koja se, takođe, gadno raspala nekoliko godina posle dešavanja u ovom filmu. Oho, pa onda ona buđ što nagriza mora da je ipak smisleno povezana…? Da li naša Milena preživi i na kraju ode u SFRJ kao nosilac te SSSR buđi, da i nas sve razjebe kao što su Rusi već razjebani?

Jok. Ovaj poludupasti film propušta i tu šansu, i zadovolji sa injoke namigivanjem onima koji znaju da je glumica iz Srbije, i toliko.

 


22 коментара:

  1. Mislim da je problem sto Rusi poslednjih godina previse imitiraju Amerikance kad su filmovi u pitanju . Cudno je da narod koji je porazio Napoleona i Hitlera i prvi otisao u svemir pati od tolikog kompleksa nize vrijednosti u odnosu na zapadnjake , narocito Amere.

    ОдговориИзбриши
  2. У праву си за словенско бауљање и бежање од Поовског ефекта страве. Неке моје необјављене приче превише имају фолклора који претерано гуши саспенс, треба то раскомотити али не као јефтин деколте да све вири. Зашто смо толики Словени, зар нимало нема у нама крви Авара, Келта, Дарданаца, старогрчких северњачких племена, Хуна и ТураЦа? Добар потенцијал приче/филма одвуче неки социолошки феномен, друштвени запрдак, јер мислимо да је много забавно када имамо међумахалска дружења, те заборавимо на хорор. Ипак, одгледаћу филм због тројке што си му дао. Иначе, је ли то она чувена рупа у којој је бађавно свештенство доказивало да је испод нас Пакао, наводно при бушењу "чули звуке душа"?

    Јутрос сам, после више деценија, репризирао чувени Форманов филм Ватрогасни бал, опет сврховито преведен. Класично словенско бауљање, организују бал у част човека пред смрт где сви гледају да ваћаре, краду томболу, пију. Човеку гори кућа, келнери зарађују на публици. Врхунска комедија која осликава пуку реалност. Некако ме тај филм надовеза на твоје уводне реченице.

    ОдговориИзбриши
  3. Dr Gule, ne secam se da li si uvrstio u svojoj godišnjoj listi gledljivosti film Sacrifice (2020), noćas sam ga pogledao. Prvi i zadnji utisak filma su mi trošenje potencijala Barbare Krempton, nordijskog mačo testosterona ala Mi smo otkrili Ameriku i Lavkraftovog Ktulua. Sve je to izmešano u idiličnom skaninavskom ostrvcetu gde živi izolovana sekta koja obožava Ktulua. Zaista upropašćeno, pa na to još dodat i par koji čeka bebu, čiji otac bude reasimilovan u toj zajednici. Saspens u filmu je na nivou dokumentarca B produkcije. Sa svem preokretom u finišu filma gde su pokušali još kojim kadrom Barbare Krempton da izvuku film iz *ovana. Samo su kadrovi nedođije i par zanimljivih dijaloga za hvalu, zato se nisam ni uspavao do kraja filma.

    ОдговориИзбриши
  4. Case in point: Kolskaya sverhglubokaya! Pa jebo te otac, pre svega, KO filmu daje tako debilno neizgovoljivo ime!?KOLJSKAHAKAJA SVEGLUPODUPEGLAVOSKAJA???Nije ni čudo što se ovo na engleskom lepo i jasno zove SUPERDEEP.

    - stvarno majku mu KAD CE Rusi konacno u potpunosti, kao i sav normalan svet, da se anglofilizuju? I kad ce vise taj Putin u penziju, da Navaljni konacno uvede demokratiju?

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Неће да се "англофилизују" јер за разлику од тебе и свих осталих глупака овде који дају рецензије на овај дугометражни филм, они хоће да САЧУВАЈУ СВОЈ ЈЕЗИК! АМАН ЉУДИ ДА ЛИ ЈЕ МОГУЋЕ ДА ВАС ТОЛИКО БОЛИ КУРАЦ ЗА СРПСКИ ЈЕЗИК? 55 ЈЕ НАЈУГРОЖЕНИЈИ ЈЕЗИК НА СВЕТУ, прекините са англицизмом! Једино ако је Вама У РЕДУ да свакодневно разговор за пар десетина година тече овако:

      - Де си бре френд, хау си ти?
      - Ах баш сам гуд знаш, а ју?
      - Ево добро, натин се воркује, вачује се ТВ, срчује се нет самтајмс и тако ју ноу

      Дакле ако је Вама то у реду, ви сте сви онда заједнички б о л е с н и

      Избриши
  5. Mislim, naravno da je to bitan plot divajs, ali on ipak pojede previše vremena i truda, a buđ umesto da obuzima ljude, pravi od njih mutante i da se ovi uzajamno opsedaju, kolju, spajaju i jebavaju na trista zabavnih i okuugodnih načina – čuči negde u trećem planu…

    da si imao milosti da ovde napises posten rivju, mozda bismo saznali i o kakvim ljuckim relacijama se radi, i u kakvom su one semiotickom odnosu sa najdubljim svetskim cmarom, i sta to sve zajedno ZNACI, ima li tu neka poruka, da li postoji tu mogucnost za jedan dublji, psiholoski, Dostojevskijevski horor.... ali ti si samo po hiljaditi put konstatovao da rusi treba da se infantilizuju, amerikanizuju, SKRATE jezik, prodaju Ukrajinu Evropskoj Uniji, a na kraju postanu i kao Holivud

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Imenjace,pa ovaj film je prilicno amerikanizovan. Rusi itekako znaju da budu opiceni, uvrnuti i bizarni,ali originalni i svoji . Pogledaj samo njihove filmove iz devedesetih . Cinjenica je da nemaju tradiciju horora , ni u filmu ni u knjizevnosti. Ali to je vjerovatno posledica visedecenijske vladavine komunizma , kao i kod nas .

      Избриши
    2. neću ovde diskutovati niti odgovarati osobama koje nemaju čak ni lažno, internetsko, nick ime, nego ovde dolaze kao NEZNANCI (unknown).

      Избриши
  6. Neko drugi je na drugom mestu rekao da mada nemaju tradiciju gotskog horora, imaju filmove kao sto je Idi i Gledaj od Klimova, koji govore tako uzasne stvari o ljudima da su uzasniji od gotskih horora

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. da, možda, svakako, ali šta s tim? kakve to veze s mojom tvrdnjom o ruskom tretmanu horora kao žanra? jesu, pravili su neke odlične (anti)ratne filmove, neke od najboljih ikad snimljenih, pa...? to je drugi žanr. rat jeste užasan, ali ratni film nije film strave i užasa, sem u kolokvijalnom smislu dostojnom prostaka i laika i s time ne želim da diskutujem.

      Избриши
    2. Ali ti nam ne pokazujes ovde nista, niti govoris o tim ljuckim relacijama koje po tebi previse ulaze u fokus, nit nam objasnjavas tu metaforu rupe i sta ona znaci i porucuje, nit pokazujes neostvarene MOGUCNOSTI u konceptu, da se uradi nesto originalno i svoje, nego samo surevnjivo konstatujes da nisu iskoriscene, pa onda insistiras iznova, i iznova, i iznova, da tu nedostaje jos analnih paranoja, cireva, osipa, i gnojnih gljivica, koje smo dosad vec iljadu puta videli u kronenbergu, karpenteru i barkeru.zasto ovde nije bilo VISE LAVKRAFTA, zalopojis, a mogao je da bude i rimejk STVORA - pa onda jos ni ne objasnis KAKO je mogao da bude rimejk STVORA, i zasto. gori si od Evropske Agencije za Lekove, koja Sputnjiku V nije dala sansu jer nadimak, za razliku od nacistickog tona jednog Pfizera, i futuristickog tona jedne Moderne, podseca na sovjecku propagandu, a osim toga, evropski standard za vakcine je apsolutan i Rusi to nikad ne bi mogli da dosegnu.

      Избриши
  7. Одговори
    1. za neke hoću a za mnoge neću. već sam u najnovijem postu najavio da pišem jedan, pa ne razumem ovo pitanje.

      Избриши
    2. Аутор је уклонио коментар.

      Избриши
  8. Solidno zamišljen Superdeep film su utupili sledeći elementi:
    - neprikladna muzika, celo vreme tutnji neki ambijental prigodan drami i dokumentarcu, a valjda su rešili da pokušaju da snime horor
    - preterano futuristički za one osamdesete, takvih podzemnih megastruktura gladne Rusije i liftova skoro i da nema u sadašnjoj epohi (progutao bih da se sav taj napumpani retro hajtek dešava danas)
    - tuce scenarista radilo film - ispalo je to što je ispalo - polucrkao ortački konj

    U filmu je jedino bila dobro okićena retro jelka na početku filma i maske mutiranih. Ruski kombi takođe ostavlja utisak. Rusi imaju tu, tu sveslovensku subjektivnu boles' koja se oseća u filmovima i drugim vidovima dela, valjda otuda i polarnost u svetu između crvenih i plavih.

    A šamar biologiji je da neko sedi 5 minuta u rerni na 200 C, pa još mu i sintetička, plastično pamučna odeća ostane netaknuta, tek pomalo prismuđen, kao kad babe novinom osmude očerupanog petla viška perja. Onaj u termootpornom skafanderu se spekao a ova ništa... vidi se da su se tu umorili od razmišljanja i posvetili se onoj maski u liftu. Inače ruske animacije su jake, čudi me da nisu poradili.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. - tuce scenarista radilo film - ispalo je to što je ispalo - polucrkao ortački konj;
      da bi ovakva opaska imala neku funkciju i dovela do RAZMISLJANJA, potrebno je citaocu objasniti ZASTO scenario ne valja, a ne samo redjati epitete

      Rusi imaju tu, tu sveslovensku subjektivnu boles' koja se oseća u filmovima i drugim vidovima dela, valjda otuda i polarnost u svetu između crvenih i plavih.
      - DEFINISI sveslovensku subjektivnu boles', pa onda i vezu sa 'polarnoscu izmedju crvenih i plavih'

      A šamar biologiji je da neko sedi 5 minuta u rerni na 200 C, pa još mu i sintetička, plastično pamučna odeća ostane netaknuta, - a u ALIEN-u, cuje se ZVUK kad prolazi svemirski brod, ali ti se oko toga nisi potres'o

      Избриши
  9. na kraju krajeva, zasto Supercalifragilisticexpialidocious iz Meri Popins MOZE, a KOLJSKAHAKAJA SVEGLUPODUPEGLAVOSKAJA - ne moze

    ОдговориИзбриши
  10. Ali iskreno, kad pogledam ove mrtve puvonjke od komentatora, ne vidim zasto bi se uopste i trudio da im nesto objasnis

    ОдговориИзбриши
  11. De be, Dejane, koj ti drma kavez? I ja sam rusofil koji se pali na američke fazone života. Dobar film ali ima propusti kao i Elijen.
    Rusi imaju tu boles', kao što imamo i mi, nismo mi Kinezi disciplinovani. Ja to patološki zovem bolešću, a to je zapravo osobina naroda. Utisci su ispisani po viđenju, taj film je već preko 24 sata na putu za zaborav, možda neka scena će opstati. Mrzi me da obrazlažem ostalo na šta sam ukazao. Pogledaj opet film, sve tu ima.

    ОдговориИзбриши
  12. Добро си приметио оно за Југославију. Толико се просечни српски гледалац одвикао од исте, да му помињање Ес-Еф-Ер-Јота значи скоро као и помињање Родезије. А да је којим случајем била поменута Србија, то би настала екстаза.

    ОдговориИзбриши