izabrana dela

izabrana dela

недеља, 02. август 2020.

TOUS LES DIEUX DU CIEL (All the Gods in the Sky, 2019)

***(*)

3+

Ložije se i dalje loži na mučenje žena, sa sve manje smisla; Noe pravi mlake pozerske omaže samom sebi; Aža otišo u Ameriku da snima praznoglave popkorn flikove; ostali Francuzi: kud koji mili moji. (Dvojac iz UNUTRA imao je za ovu godinu najavljena čak dva nova horora, ali onda dođe horor zvani Korona...) „Novi francuski ekstremizam“ je igrao jedno ljeto (ok, nekoliko ljeta, otprilike 2003-2009) a sad... kad se činilo da se otuda više nemamo čemu nadati – evo nam ga baja s umjetničkim imenom Quarxx, autor nekolicine kratkih filmova i spotova, da zaigra grč mrtvog nerva sa dugometražnim debijem lepo nazvanim SVI BOGOVI NA NEBESIMA.
            Pošto mi se ovca jagnji na padinama Prokletija i nemam vremena za Tuluz, reći ću samo ovo: radi se o ubedljivo najboljem hororu koji videh ove godine. Kvarks je jedan bolestan lik, a uz to i talentovan, i uspeo je da me zaintrigira, zavede, opsedne, zadivi, pa na nekoliko mesta i zgrozi (!) svojom nadahnutom body horror, ali još i više psycho-horror imaginacijom.
            Za standarde koje su gorepomenuti Francuzi postavili početkom ovog veka BOGOVI su skoro zapanjujuće blagi i svedeni u pogledu body count cifre i to malo krvi prolivene na ekranu, ALI ono što jeste, bolno je i gadno; a ono što je nagovešteno, što je neprikazano, ali se sluti – nevezano za klanja i mučenja, a vezano za psiho-torturu i zajebane odnose – mnogostruko je efikasnije i žešće.
            Zapanjujuće je kako Kvarks spaja skoro naturalistički realizam sa stilizacijom (film poprilično vizuelno nalikuje na HAUTE TENSION!), kako pravi horor koji to i jeste i nije, a u svakom slučaju ludački smelo izbegava skoro sve oveštale žanrovske trope, fore i fazone u tolikoj meri da sam mu se ja istovremeno divio i bojao za opstanak gledajući te deonice u prvoj polovini filma koje strpljivo, polagano, grade ugođaj morbidnosti i mraka a da ne nude neke konvencionalnije migove i sitne zanimacije hororistima za pod zub.
            Još je više zapanjujuće kako on ovde spaja psihološki horor, telesni horor i metafizički horor. Na psiho-realističkom planu, to je svet iz ranih filmova G. Noea – hladna, otuđena zemlja u kojoj su institucije bezdušne a ljudi (proleteri! neugledni, siroti fizikalci i poljoprivrednici a ne azdisala buržoazija) bespomoćni pred državnim aparatom koliko i pred sopstvenim nagonima i psiho-telesnim anomalijama.
            Na polju body horrora, Kvarks nudi nekoliko scena da ti zgrči stomak ili, recimo, da se spontano ukrste butine svakom gledaocu sa penisom. Pored toga, nadahnuto koristi usluge mlade žene rođene sa gadnim genetskim poremećajem: ne, ono nije izuzetno uverljiva maska – ono je njeno pravo lice!
            Ona se zove Melanie Gaydos, i ako vam je promakla u spotovima Ramštajna, možda ste je zapazili u INSIDIOUS 4 (ja sam to preskočio!); u svakom slučaju, proguglajte malo njeno ime i otkrićete jednu zadivljujuću ljudsku priču o ženi rođenoj sa likom čudovišta – koja je to prihvatila, i postala manekenka mračne morbidnosti i gotike...
            Što se tiče metafizičkog horora, on je nagovešten višestruko: povremenim prikazima planete Zemlje iz svemira; slikama Sunčeve kugle koja sve snažnije ključa solarnim olujama (nemoguće je ovde ne pomisliti na TEKSAŠKI MASAKR MOTORNOM TESTEROM, tatka iz kojega je toliko francuskog horora rođeno, a čiji dug se vidi u ovome); te nekim snovima, vizijama, zvukovima i nagoveštajima vezanim za neke možda vanzemaljske sile...
            Film za glavnog junaka ima antiheroja, lika sa smesta očiglednim teškim grehom iz mladosti, kojeg okajava na još drastično poremećenije načine. Ne postoji nikakav „stub normalnosti“ za gledaoca koji traga za tako nečim: ovaj film nas smelo baca u društvo tog i fizički i mentalno odbojnog lika, i njegove unakažene sestre s kojom želimo da saučestvujemo, ali njen izgled je toliko drastično dalek od onoga kako su nas bosanski filmovi navikli da treba „Žrtva“ da izgleda kako bi nam izmuzla sve zalihe simpatije da to sve percepciju ovog filma čini višestruko problematičnom, nejednostavnom.
            Ne treba ni da naglašavam ono što moji verni čitaoci odavno znaju: ja obožavam storije o antipatičnim, nenormalnim, ekscentričnim, „ludim“, neprijatnim likovima – a još više volim storije koje imaju putanju „Postepeni ali neminovni Pad, od lošeg ka gorem sve do Pakla.“ A ovo je, SPOJLER, jedna takva!
            Dobro, kad je sve to tako lepo i krasno, šta fali ovom filmu da dobije još veću ocenu?
1) Preočigledno je da je ovo pomalo na silu prošireni kratki film, ali doslovno: ovo je prvo postojalo u kratkom metru, kao Un ciel bleu presque parfait. Ima tu digresija, popunjavanja i ponavljanja koji nisu neophodni, mada uglavnom nisu dosadni (npr. barem petominutna scena u kojoj nekakvi degen-seljoberi, komšije našeg antiheroja, gledaju dvogledom kako im ovaj pravi krugove u žitu (!) i raspravljaju se među sobom, a niti se oni ikad više pojave /ok, jedan od njih se pojavi načas opet, bez mnogo važnosti!/, niti ta svađa među njima ičemu u zapletu služi).
2) Kad se ogoli od digresija, šminke, gomile sitnih ekscentričnih detalja i likova (npr. Lolita koja vidi duhove, a koja se prilično neuverljivo nakači našem antijunaku i njegovoj frik-sestri – uzgred, ova devojčica će biti zvezda ako nastavi da se bavi glumom!) ovo je zapravo jedna krajnje jednostavna i čak prvoloptaška priča, naročito taj skoro-retardirani aspekt sa vanzemaljcima (!).
3) Smisao svega toga, na kraju balade, ostaje pomalo upitan, kao da taj složeni, sjebani odnos u središtu svega nije dovoljno promišljen, odnosno da je previše toga ostalo između redova, if at all.
4) Kraj je predugačak, odnosno epilog se neumereno rasteže na nekih 15-ak minuta, a mlak je i mlitav, nedostojan filma koji mu je prethodio. Plus, te opatice su tu nalepljene ko sise na piletu, nisu mi nikako pre toga najavljene, nepripremljen sam za to da se u njihovom okrilju desi epilog.
5) Poslednje i najmanje bitno – ali kad me film natera da se bavim i „brojenjem metaka u pištolju“, što inače ne radim, to je pokazatelj nekih drugih, većih problema: naime, zasmetalo mi je što film gradi svoju „how convenient“ situaciju izbacujući iz nje i porodicu (gde su tatko i majka?), i širu familiju (zar bi baš svi prepustili ovu invalitkinju na staranje očito nestabilnom batici?), a naročito mi je smetalo neubedljivo ponašanje socijalnih službi koje tri decenije nisu našle za shodno da posete kuću ovog lika da vide kako se stara o sestri, u kakvom je ona uopšte stanju, a naročito imajući u vidu da je ovaj na teškim psiho lekovima.
Takvo isto, upitno i previše neubedljivo, je i ponašanje njegovog psihijatra, i socijalne radnice koja naposletku, 30 godina prekasno, dođe u njegovu kuću, a povrh svega i ponašanje dvojice pajkana koji mu na samom kraju zakucaju na vrata. Aha, pazi da neće neko da pošalje samo dva polismena u udaljenu, samotnu kuću lika za kojeg imaju ozbiljne sumnje pa i dokaze (iskaz svedoka) da je, može biti, ubica koji svoje žrtve baca svinjama. Pa nešto tako amaterski ni Doktor Slina ne bi naredio! Čak i on bi poslao bar desetoricu, plus ekipu Svinjformera da uslika ekskluzivne fotke sa uspešne akcije naših čuvara reda! A još ova dvojica koji dođu do vrata, kad ih potencijalni ubica zamoli da malo sačekaju tu ispred, sad će on, samo da se postara da mu se „golišava žena obuče“, a ovi ga puste da ode unutra i čekaju na vratima, strpljivo, trala la, ej babu riba, ko dileje, dok ovaj unutra... itd.
6) Post-poslednje: potencijali ove priče, i svih dotadašnjih kvaliteta, uključujući izuzetnu glumu svih involviranih, niz odličnih scena i detalja, predivnu fotografiju i scenografiju, masku, nagoveštaje itd. znatno su veći od onoga što nam rasplet pruži. Ne, nije se film tu baš posro po sebi, nije to ubi bože loše, ali jeste se tu spotaknuo, okliznuo i napravio nešto što bi naš narod nazvao misguided.
Ali hej, ovo mu je tek prvi film! Kvaliteti ovde viđeni ozbiljni su i ja želim da se nadam da će Kvarks nastaviti, i to što pre, da nas raduje novim i još pametnijim boleštinama poput ove! Ima ovde inteligentnih i prodornih uvida u ljudsku prirodu i stanje stvari: da imam više vremena ceo bih esej mogao napisati samo o sceni u kojoj batica dovede nepokretnoj, nakaznoj seki jebača - i o njenom potresnom, slojevitom pančlajnu! Ovaj čovek zna kako da učini da vam ne bude prijatno - dapače, operiše u širokom dijapazonu od nejasne nelagode do čistog telesnog gnušanja!
Čovek koji u blender ubaci sirovu ribu, lekove, Noea, Ložijea, Ažu, Linča, Lavkrafta, pa čak pomalo i Di Velza, a da rezultat ne bude pačvork nego jedan prilično respektabilan i originalan smuti – smuti i popij a ne smuti pa prospi! – taj zaslužuje i da mu se oproste poneka teturanja i zanošenja, i da se s respektom i nestrpljenjem čeka i navija da čim prije sočini svoje novo sočinjenije!
P.S. Apsolutno mi je neshvatljivo kako mi je film ovog ranga sasvim promakao do sada: ne samo što ne pamtim da sam igde pročitao ijedan tekst o njemu, pa mi zato nije ni bio na radaru, nego je uspeo da mi promakne još pre šest meseci kad se pojavio na najgenijalnijem polutajnom forumu za Euro filmove koji redovno, doslovno svakodnevno proveravam već godinama unazad! Tek kad mi je jedan dobri čitalac bloga („Gandalf 5000“!) pre par dana skrenuo pažnju na ovaj naslov, uspeo sam da nađem aktivni eng-hardcoded fajl na tom mestu (https://cinemaz.to/torrents). Pošto je to mesto nedostupno bez poziva, nek vam je srećna potraga negde drugde na netu; znam da će najuporniji uspeti da ga iskopaju.
            S.P.S. Narode, krenite stopama časnoga Gandalfa i slobodno predložite Ghoulu naslove za koje mislite da su mu možda promakli. Nemojte samo da parazitirate, ćutke, uzimajući ovde preporuke za sebe: dajte i vi uzvratite nečim! Više glava vidi i zna više! Ghoul vidi mnogo ali ne vidi SVE!
                  S.S.S. Jedan od kratkih filmova ovog lika možete pogledati na Jutjubu (sa eng. titlima): NUIT NOIRE nije horor, prikazuje mračne i gnusne slike iz života prostitutki i polusveta oko njih, ali ima telesnog horora i krvi i šokova i grozote i mraka (i nešto golotinje), pa eto, ko voli, nek izvoli: https://www.youtube.com/watch?v=HumgwHdbn-0

24 коментара:

  1. Sudeci po slikama i po tvom opisu
    plota film kao da vuce na Lincovu Glavu za Brisanje.

    ОдговориИзбриши
  2. Аутор је уклонио коментар.

    ОдговориИзбриши
  3. Poslusacu tvoju preporuku za gledanje, ali meni ovo deluje kao shameless rip of Jonathan Glazer's UNDER THE SKIN, tim pre sto je deformacija-monstruoznost povezana sa vanzemaljcima. Kad smo kod monstruoznosti, veruj mi na rec, uvek se zestoko brecnem na one tzv ''hriscane'' koji na vrh svoje liste vrednosti stavljaju zdravlje i normalnost, i podsetim ih da je upravo ISUS i niko drugi rek'o da ce tipovi kao Melani prvi dobiti mesto za trpezom. Ali to slabo vredi neceg, jer 99 posto hriscana uopste ne prati Isusa.

    ОдговориИзбриши
  4. ako pogledaš film, videćeš da je asocijacija na SKIN = niđe veze. ja volim taj film, ali ovo je nešto skroz drugačije, na svakom nivou.

    ОдговориИзбриши
  5. Takvo isto, upitno i previše neubedljivo, je i ponašanje njegovog psihijatra, i socijalne radnice koja naposletku, 30 godina prekasno, dođe u njegovu kuću, ...

    Ovo mi nikad nije bilo jasno kod tebe - jedna od mnogih takvih primedbi. Kao da branis nekakav OLD SKUL realizam, u vremenu gde su realnost, virtualna realnost, i fantazija, toliko pomesani, zahvaljujuci internetu, a i filosofski gledano, zbog toga sto mnogi tu virtualnu dozivljavaju kao stvarnost, i obrnuto. Konvencionalni holivudski old skul realizam imas jos samo u Piksarovim animacijama, i u nekim engleskim soc-angazovanim dramama, gde reditelj pokusava da postigne dokumentarni efekat.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. stvarno ne znam koji je tačno tvoj mentolni problem da ne vidiš i ne shvatiš onaj intro toga, gde CRTAM da sam svestan kako je to "brojanje metaka" i kako to inače izbegavam itd itd, i onda ti ko neki retard dođeš da me kao jebuckaš tim povodom...

      Избриши
    2. LAZES da ti to ''inace izbegavas''. svaki drugi, treci, a mozda i SVAKI, rivju, ima u ovoj ili u onoj meri, primedbu o konzistentnosti scenarija u odnosu na fakte. cinjenice. logiku. zdrav razum. realnost. u nekom drugom zivotu, mogao si da budes uspesan advokat. em si prznica, em sto kazu holandjani, ''rado jebes mrave'' /mierenneuker-osoba koja voli da insistira na detaljima/ mesto toga, finansijski te prejebala jedna konjosava.

      Избриши
  6. Eksplivitno morbidno za moj ukus horora, a i mrzim organske agresije na genitalije. Preskočiću ovo.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. pručaš napamet, na neviđeno, s predrasudom: takva ograničenost ne priliči nekome ko, kao, voli horor. očito još mnogo imaš da učiš...

      Избриши
  7. bitno je da je prenesena poruka, ''drustvo boli kurac za autsajdere'', da li i u kojoj to meri se poklapa sa realnoscu francuske socijalne drzave, koga to interesuje, ako te to interesuje, onda gledaj dokumentarac o socijalnoj sluzbi u Francuskoj.

    ОдговориИзбриши
  8. Vidis kako Konjosava uopste ne haje vise za realnost. Ona postize apoteozu svoje impresivne karijere u populistickoj umetnosti, sa nastavkom Ludih Godina.

    ОдговориИзбриши
  9. Probrani horor volem. Jednostavno ne verujem da svako može da osmisli dobar horor, puno puta sam izdignut. Kao kad biraš specifičnu salamu u diskontu mesa. Možda mu dam šansu, nekad, zbog trojke.

    ОдговориИзбриши
  10. Doktore Ognjanoviću, hvala na preporuci; ne vidim kako bih sam naišao na njega. Ne znam kada će film biti pogledan, ali je utefteren!

    ОдговориИзбриши
  11. Dejane, ovo tražim vec 100 godina, može li neki hint gde ovo ima da se skine, pošto na standardnim sajtovima nisam još uvek na ovo nažalost naišao, a malo malo pa proveravam? Hvala unapred

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ima na OxTorrent [dot] com. Ima i engleski titl na opensubtitles ali mora malo da se sinhronizuje uz pomoć kakvog subtitle editora (oko 7 sekundi u nazad)

      Избриши
  12. već rekoh gde sam ga ja jedino video i skinuo. ne znam za druga mesta, ali neki rekoše da su našli drugde...

    ОдговориИзбриши
  13. Izgleda da ga nađoh, a da konačno nije na ruskom ( kod braće ruja sve ima da se skine, ali džaba kad mu roknu ruski audio koji ne možeš da skineš ). Što se tiče predloga, ova a i prošla godina su bogati sa sranjima, tako da sam uglavnom gledao nešto matorije...evo par predloga, pa nešto će ti se možda svideti, a definitivno je po meni bolje od trenutno ponuđenog:

    https://www.imdb.com/title/tt6042392/
    https://www.imdb.com/title/tt5791732/
    https://www.imdb.com/title/tt0339489/

    To je ono što mi trenutno pada na pamet, a da valja...ovo prvo je možda za nijansu više drama nego horor, drugo je kao neka Serlingova klasična epizoda Zone Sumraka, a ovo treće je psiho triler...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. hvala na preporukama (bar neko: svi ostali samo DAJ DAJ DAJ); naše zlo sam gledo pre godinu ili više, nije me posebno dojmio, misli mda sam mu dao oko dvojke; igra reči meni ne deluje vredna vremena, a laplasa sam već skino pre nekog vremena, i planiram ga pogledati, kad mi bude došlo.

      Избриши
  14. ja sam skinuo odavde

    https://wvww.oxtorrent.fr/torrents/39546/Tous-les-dieux-du-ciel-FRENCH-WEBRIP-720p-2020-telecharger

    titlovi

    https://www.opensubtitles.org/en/subtitles/8173378/tous-les-dieux-du-ciel-en

    ОдговориИзбриши
  15. Druze, svaka ti dala. Prekopah ceo internet da ga nadjem... :)

    ОдговориИзбриши
  16. što se tiče ove godine imam više upozorenja nego preporuka, ali ako sa liste smakneš neki od sledećih mediokriteta može i to pomoći: The Emperor of Paris i Frères ennemis. dva vrlo dosadna i naporna filma. (sjeća li se iko Racer and the Jailbird? režisera treba uštrojiti.) korejski Metamorphosis i The Closet, takođe zaobići. odskora dostupni #Alive je gimmick koji je dve trećina ipak standardna zombi-zabava sve do vrlo loše završnice. The Enchanting Phantom, rimejk filma Chinese Ghost Story je bezdušni CGI fest. i tako dalje. 

    stariji filmovi koji se mogu preporučiti: prvi film Diao Yinana, Uniform. vrlo mračno, potsjeća na Gogolja, bez pop-estetike i egzibicija koji krase njegove kasnije filmove. (može se pogledati ovdje: https://vimeo.com/56715074) Blind Shaft, tipično kineski prikaz oportunističkog-sitničarkog, prozaičnog zla. ako vam treba mizantopski fiks. 

    dalje, A Tale of Peonies and Lanterns, očekivao sam samo još jednu zadeću iz šezdesetih a dobio sam najbolji horor kojeg sam pogledao ove godine, vrlo maliciozni duhovi i još gori ljudi. Beau Travail od Claire Denis: za sada filmski vrhunac ove godine. definitivna preporuka. Criterion radi br ove godine, pa možete sačekati da procuri. vizuelno preljep film.

    knjige: Hong Kong Horror Cinema, Gary Bettison. dostupno još od ranije ali prošli mjesec se pojavio, takoreći, digitalno. koga zanima.

    uskoro: Kaneto Shindo - Life Is Work (In this volume, Shindo narrates his career, from his beginnings as an art director and fledgling screenwriter in the 1930s and 1940s, to his collaborations with such luminaries as Kenji Mizoguchi, Kon Ichikawa and Kinji Fukasaku, to his breakout into independent filmmaking in the 1950s and beyond. This first-ever English language book on Shindo's work is a stunning introduction to one of film's great overlooked masters. It includes the full screenplay of The Naked Island and a foreword by Benicio del Toro.)

    Killers, Clients and Kindred Spirits : The Taboo Cinema of Shohei Imamura (...  by giving shape to Imamura's career, the book positions him as a stylistic innovator as well as an ethnographic investigator into Japanese culture and tradition; the preeminent examiner of the hidden, barely repressed underpinnings of Japanese society.)

    X-Risk, Thomas Moynihan: da izađe drugo izdanje TCATHR, ova bi se sigurno našla u njezinom indeksu i to pozamašno. znači: Our growing concern with human extinction itself has a history. Tracing this untold story, Moynihan revisits the pioneers who first contemplated the possibility of human extinction and stages the historical drama of this momentous discovery. He shows how, far from being a secular reprise of religious prophecies of apocalypse, existential risk is a thoroughly modern idea, made possible by the burgeoning sciences and philosophical tumult of the Enlightenment era. In recollecting how we first came to care for our extinction, Moynihan reveals how today's attempts to measure and mitigate existential threats are the continuation of a project initiated over two centuries ago, which concerns the very vocation of the human as a rational, responsible, and future-oriented being.

    Urbanomics se specijalizovao za ove posthumanističke, anti-anthropocene, poluparodije akademskih tekstova. Ligotti se i sam ukazao u jednom od njihovih izdanja.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. hvala mgw! ta dva francuza nisam ni imao na radaru; Metamorphosis ću proveriti šta je; The Closet sam gledo, zaboravljiv 2+. The Enchanting Phantom i meni tako deluje, kao isprazno šarenilo bez duše, ali možda ga pogledam u nekom braindead trenutku pred spavanje. A Tale of Peonies and Lanterns nisam gledo: overiću ga kad tako veliš! Beau Travail sam gledo pre 15ak god ali mi nije ostavio naročit utisak.

      Избриши
    2. Ima ga i na domaćem HBO Go. Skoro su objavili i Knife+Heart i još neke interesantne stvari.

      Избриши