***
3
"Prokletstvo trojke",
avaj, i dalje vlada hororom: uz sve naše nade i molbe Azatotu, uz sav hajp
žanrovskih i drugih glasila, uz sve cviljenje od uživanja horor fanova širom
interneta - IT FOLLOWS, ipak,
ne uspeva da prebaci ocenu koja označava vrlo
dobar, gledljiv, zabavan solidan film, i da se popne za stepenicu više, da
pređe u društvo momaka koji znače "odlično, sjajno, polugenijalno, skoro
pa izuzetno, još malo pa antologijsko".
Ne; ONO PRATI je tek jedan OK horor,
vredan pažnje i gledanja, sa sasvim pristojnim kvalitetima, ali kad se sve
sabere i oduzme, to je ipak tek nešto
malo iznad proseka, nikakva revolucija niti antologija, ništa za višestruko
gledanje i proučavanje i promišljanje i gustiranje natenane.
Fin filmčić koji izgleda bolji nego što jeste samo
u poređenju sa generalno debilnim hororima koji danas vladaju scenom, ali sam
po sebi, uz svoje određene kvalitete, ipak sadrži i ozbiljne nedostatke koji mu
krešu krila i spuštaju ga među, recimo, OCULUSE i BABADOOKE ovih godina.
Iako su im zapleti različiti, pristup i dometi su
donekle slični: u sva tri slučaja pokušava se sa dramom, sa ozbiljnošću, bez
treša i bez "pet drugara u kombiju" i bez FFF-a i komendije; pokušava
se sa ozbiljnom, nereferencijalnom, nederivativnom, strejt stravom;
i u sva tri
slučaja, filmovi su umanjeni donekle preteranom proizvoljnošću koncepta, zatim napadnom
simbolikom, i najzad – smrtno
dosadnom, nevešto sprovedenom "sumornošću" koja iz njih isisava skoro
svaki nagoveštaj zabave, uživanja, radosti u hororu.
Da skratim, jer prezauzet sam ovih dana važnijim
pisanijima.
Šta je
ovde dobro?
+ Koncept
je relativno originalan: ko se jebe, proganja ga svaki-put-drugačija "utvara
seksa", koju mora da prenese sledećoj žrtvi. Sličan fazon kao u RINGU,
samo što ovde umesto gledanja kasete imamo seks; a isti je i "lek": prenesi dalje, pa nek drugi trlja glavu
s problemom; uostalom, neće ni njemu/njoj ništa biti ako prenese sledećem, a
ovaj sledećem itd. Ukratko: jebite se, ljudi!
+ Likovi su
zamišljeni i odglumljeni realističnije nego što smo u ovakvim filmovima
navikli, uključujući tu i neke životne, a u žanru retko (na ovaj način) viđane
odnose – npr. "najbolji drug & komšija" koji bi da bude nešto
više "drugarici" koja, pak, ima drugog. To njihovo druženje ima u
svojoj inscenaciji nešto životnije od uobičajenih klišea.
+ Za razliku od 9/10 današnjih horora, ovaj ima nekoliko efektnih horor scena (da ne
nabrajam i ne spojlujem sad), zasnovanih na sugestiji
odnosno na pretnji koja ima ambivalentan
a ne eksplicitni palp izgled (iskežene face, demoni, čudovišta, duhovi…). To će
reći da režiser zna šta i kako radi, kako slika, kako frejmuje, gde/kad seče,
itd.
Šta fali?
- Idejnost je problematična, jer opet se vraćamo na
staru ideologiju slešera "Sex is bad, mkay? If you fuck – you die,
mkay?" Dobro, nije to baš toliko debilno kao u doba Petka 13-og, jer ovde je poenta radije "Pazi s kim se fukaš,
možeš se pokajati" pa je stoga "demon" ovog filma ne toliko seks
kao takav, koliko polna bolest; znači, uz malo pameti i pažnje može se taj
"demon" izbeći.
- Tempo je previše letargičan, a likovi previše nezanimljivi
da bi se njihova priključenija pratila sa dubokom unesenošću: nema tu one
sočnosti i duše koje je Krejven u svojim zlatnim danima umeo kao niko da
proizvede (A Nightmare…, Scream) a da, opet, time ne naruši
stravu.
Odnosno, likovi nisu loši, ali jedva dosežu nivo zvani OKEJ: drže vodu ali ništa za pamćenje (ista boljka
kao OKULTIS i BABA ĐUKA).
- Proizvoljnost koncepta je donekle kvalitet
(weird, iracionalno, neizvesnost, ne se znaje…) a odnekle nedostatak, kada taj anything goes počinje da smeta sa svojim
apsurdnim neobjašnjivostima.
Ne, ne tražim da mi se crta do poslednjeg slova
kako sve ovo funkcioniše, kako je nastalo ovo "seks prokletstvo" i
zašto ima baš ovaj oblik, baš ova pravila, zašto se javlja baš kroz onakve
prikaze itd. ali opet, bar malo nekog privida reda i smisla ne bi bilo loše.
Zašto baba? Zašto goli muškarac? Zašto silovana devojka? Ako već nisu od krvi i
mesa, zašto krvare kad se u njih puca?
Šta, tačno, biva sa žrtvama jednom kad ih stigne to što ih PRATI? Curu na početku nađu sa jednom nogom zalomljenom unapred (vidi sliku); originalan prizor ali, šta s tim? To je sve?
Momka koji strada kasnije - ženska prikaza praktično siluje. Implicira se da mu time nekako isisa životnu energiju, ali suviše je to mutno prikazano, a on na kraju - samo malo bleđi nego inače: ništa mumija i facijalna deformacija a la RINGU žrtve. Fali nam treća žrtva bilo kog pola za patern (if any); ovo, ovoliko, deluje previše proizvoljno.
Šta, tačno, biva sa žrtvama jednom kad ih stigne to što ih PRATI? Curu na početku nađu sa jednom nogom zalomljenom unapred (vidi sliku); originalan prizor ali, šta s tim? To je sve?
Momka koji strada kasnije - ženska prikaza praktično siluje. Implicira se da mu time nekako isisa životnu energiju, ali suviše je to mutno prikazano, a on na kraju - samo malo bleđi nego inače: ništa mumija i facijalna deformacija a la RINGU žrtve. Fali nam treća žrtva bilo kog pola za patern (if any); ovo, ovoliko, deluje previše proizvoljno.
- Odsustvo jakih set-pisova, previše
anderstejtmenta, sumnjivo-plitka idejnost, neupečatljivi likovi, mlak
završetak… sve to nisu strašne boljke da se film pokopa pod zemlju, ali
akumulirane ovako ipak opterećuju ono što u njemu valja, i naginju ga ka
trojci.
Znači, gledajte, plašite se, uživajte, i – pazite
šta (i s kim) radite!
Znači, ovaj film je neka vrsta prenosioca demon-tripera, s tim što bolest ne ostaje nego je po sistemu - kecni dalje i oslobodi se. Ah ta genijalnost što fali filmovima, te nezarađene četvorke i petice koje čekaju neki harmonični IQ, bez trzanja i padova.
ОдговориИзбришиSlažem se 100%, samo bih mu ja dao malo veću ocenu, čisto kao nagradu za pokušaj inventivnosti. I ne mogu da verujem da su propustili šansu da film nazovu "STD - Sexually Transmitted Demon" :)
ОдговориИзбриши