**(*)
3-
Naturalistički prikaz o tome kako su Jevreji patili
u II sv. ratu – ovog puta „iz prvog lica“: ne baš bukvalno, kao u HARDKOR
HENRIJU, ali fokalizovano tako da je pozicija i vizija glavnog lika
privilegovana, pa ne vidimo mnogo više od onoga što je njemu u vidokrugu.
Vešto su snimateljski-rediteljski izbegnute
eksplicitnosti zverstava, tako da se sav taj užas genocida u gasnim komorama i
okolo predočava indirektno, kroz pripreme za to i posledice, kroz detalje,
ovlaš spažene. I to je efektno, neko vreme.
Ali kad se film pretvori u saspens oko sakrivanja
leša jednog dečaka kojeg je naš Savle rešio da sahrani po propisu, kako Knjige indžijele nalažu (dok desetine i stotine
njegovih vršnjaka iz tog istog logora to neće dobiti nego će biti spaljeni ili
bačeni u rupu bez obreda iz „svetih knjiga“), i kad se krene sa svim tim
usiljenim situacijama, to priđe previše blizu nenamernoj grotesci.
Saživljavanje s tim likom i njegovom motivacijom
skoro je nemoguće – barem meni – jer njegov „simbolički gest“ je, u datom
kontekstu, toliko snažno obesmišljen razmerama i intenzitetom okružujućeg zločina
da je „spas“ jednog tela/duše sasvim beznačajan. Da, u teoriji, jasno je on ne
spasava dečakovu nego svoju dušu; ali u praksi, u predugačkom filmu koji nam
ostavlja previše vremena da razmišljamo o tome šta gledamo, ja ne vidim čoveka
u borbi za svoju dušu, nego patološki tvrdoglavu budalu koja besmisleno
rizikuje ne samo svoj nego i živote mnogih drugih oko sebe radi jednog jalovog
simboličnog gesta.
Uprkos tome, ima ovde zaista memorabilno odvratnih
„less is more“ scena, sugestivno košmarnih i retko-viđeno klaustrofobičnih, a
naročito oko gasnih komora, kao i nešto saspensa u tim ne baš mnogo verovatnim,
skoro holivudski preteranim i “how convenient” preganjanjima sa Švabama i
njihovim slugama u logoru… sve do kraja koji je besmislen kao i sve što je
dotad naš Savle radio.
Time što demonstrira kako bez insistiranja na
grozotama, kroz veštu sugestiju, prikazati zločin ovih razmera, ovaj film
ukazuje i na jedan mogući način da se pristupi skoro nerešivom zadatku,
odnosno neizrecivoj i neopisivoj temi kakva je, recimo, Jasenovac (i
Jastrebarsko). Kad/ako se iko ikada na ovim prostorima drzne da to filmuje...
Za sada to nije niko.
Pri kraju je, trenutno, postprodukcija neke jezive
amaterštine made in Serbia o onom famoznom ustaškom koljaču koji naiđe na
starca koji mu mirno kaže nešto kao "Samo ti, sinko, radi svoj
pos'o..." - slike i tekstovi i najave toga smrde do neba. Za to vreme, u
Hrvatskoj se sprema film o Dijani Budisavljević, koja je spasila grdnu decu iz
ustaških logora i o kojoj je svojevremeno Kadijević trebalo da snima film, pa
je to propalo (čitajte kako i zašto u knjizi KADIJEVIĆ O KADIJEVIĆU, jednog
dana kad bude izašla...).
Tebe mora da Soros finansira cim kacis ovo na blog.Koji je ovo po redu film o jadnim Jevrejima,jer i ovde Naciste glume Jevreji koji prave cudne grimase.
ОдговориИзбришиKoje gasne komore su u pitanju?Mauthauzen koji se zatvarao iznutra ili
Ausvic gde su otvori dozidavani posle rata?
pa naravno da me soroš finansira, ajnštajne! šta misliš kako inače preživljavam već 7 godina na birou za nezaposlene?! ostatak trtmrtanja nisam baš razumeo.
ОдговориИзбриши'Ajnstajn'?-vidis samo su ti oni u glavi,finansiraju te da trujes srbsku
ОдговориИзбришиdecu sotonskim sadrzajima,finansiraju projekte kao sto je 'Srpski film'i sve deformirajuce drustvene elemente.