****
4-
Jedan
od najboljih živih reditelja (top-5, što se mene tiče) + jedna od najboljih
živih glumica u glavnoj ulozi (top-5, što se mene tiče; ali mogu odmah da kažem
i bez sumnje THE Number One) + intrigantan, provokativan zaplet u oblandi žanra
(triler) = to ne može da ne valja, pa da jebe oca! I (ako ocena 4- nije
dovoljno rečita) – tako je i bilo: dobili smo izvanredan novi film i kandidata
za top-5 ove godine, a za sada, barem meni, i sasvim sigurno Number One!
Ne
znam da li sam ovde na blogu hvalospevao i udivljavao se Izabel Iper, ali ako nisam, moram ovde reći da je to redak primer
glumice kojoj se divim i obožavam je na svim nivoima postojanja: dakle, i kao
glumicu, i kao ženu, i kao čoveka. Šta ta žena radi, kako se nosi, aura kojom
zrači, mikrogluma, najtananija mimika...
...a tek ludačka hrabrost u izboru uloga,
lišena sujete i kalkulisanja, hrabra da bude i ružna i gadna i mračna na način
duboko uznemirujuć a ne samo pop-zabavan – hoću reći, svako voli da igra zlu
kraljicu u nekoj fantaziji ili ženu-manijaka u nekom palp hororu, ali malo ko se
tako smelo upušta u mračne ponore psihe i seksualnosti kao Izabel, iako odavno
nije spring chicken – i zato je to sve za najozbiljniji respect i najdublji moj naklon!
Moje
prvo otkrovenje o tome KOLIKA se raskošna GLUMICA nalazi preda mnom bila je
njena uloga u PROFESORKI KLAVIRA Mihajla Hanekea (njegov daleko najbolji film,
bar za moj groš; i moram reći da ELLE umnogome podseća na njega; bila bi
savršeni „nastavak“ tog filma u nekom double
billu).
A sada, lik koji igra u ELLE predstavlja njen povratak u taj isti full-blown, no holds barred silazak u
WTF psihosexualni ponor jedne žene koja je istovremeno duboko, temeljno sjebana
(dakle: žrtva) i, kao mehanizam preživljavanja, razvila je moduse ponašanja
koji je, po mnogo čemu, čine zločinkom. A ako hoćete da vam neko igra na tankoj
žici između ta dva stanja, onda vam stvarno treba vrhunska umetnica u tome.
Ukratko, niko drugi do Izabel Iper. Ovo je njen šou: ona nosi ovaj film – i još
kako ga nosi!
Scenario
je potpuna genijalnost – zasnovan je na romanu koji sam skinuo s neta još pre
pola godine, ali (refren!) nikako ne
nalazim vremena za njega! Sad, nakon pogledanog filma, moraću da to vreme
nekako rodim. Neću da spojlujem ništa
više od polazne osnove: maskirani napadač upadne u stan IzabELLE (tj. kako se u
filmu zove – Mišelle) i siluje je.
Ona ne zove policiju potom, jer ima dobrog razloga da se kloni i pandura i
novinara (razlog je predivan, ali to otkrijte sami); umesto toga, način na koji
se nosi s tom činjenicom, i sa sobom samom nakon toga, i sa nekim drugim
direktno ili indirektno povezanim izazovima u svom životu – porodičnom,
poslovnom, sexualnom… e, u tim nepredvidivim, ludim, mračnim, crnozabavnim,
smešnogorkim obrtima koji zatim uslede leži draž ovog filma.
A ako vam treba neko ko ume
da bude crn dok je veseo, i pametan dok se zajebava, i duhovit dok je smrtno
ozbiljan i provokativan na zreo a ne klinački način (mada ume da bude i
infantilan, ali ne na američki plitki nego na onaj Euro-šmekerski način koji nikad
nije bez Đavla) – Hell, Verhoeven is your
Man!
Ni on odavno nije spring chicken, ali čiča je ostao vitalan i u glavi
i kao reditelj i može bez problema da levom rukom lupa čvrge 99% današnjih
mlađih reditelja. I on, naravno, balansira između svih tih tonaliteta, od drame
do trilera, od sexa do nasilja i krvoliptanja, od satire do satare, od LOL
komendije do retko dirljivih momenata, ali najčešće u svakom trenutku
ekvilibrira sa najmanje dve emocije istovremeno i čitav film je u tim
vibriranjima najneverovatnije uklopljenih nijansi, od drečavih do klot-crnih!
U suštini, ovo je film o
sjebanim porodicama, odnosno zatuljenim porodičnim odnosima, gde se zlo jedne
generacije reflektuje na narednu, i poprima nove oblike, i mutira, i
razvija-metastazira na nove načine, i širi se dalje… Apsolutno svi likovi u
ovom filmu (a ima ih poprilično, barem jedno tuce važnih) su u sjebanim
porodicama/vezama/brakovima, i većina njih su i žrtve i „zločinci” tj. i
trpioci i vinovnici problema i nesporazuma i promašaja…
Ali je takođe ovo i film o
seksu, o tome šta sve on može da bude, i da znači i da čini, direktno ili
indirektno, na koji način upravlja ljudskim psihama, sudbinama, odlukama, koliko
je sveprisutan, implicitan u maltene svakom odnosu, nebitno da li je ovaj (odnos) heteroseksualni, romantični, potencijalno sex-related ili nema s tim nikakve
vidljive veze (prijateljstvo, susedstvo, poslovna saradnja itd).
Uz to je ELLE i film o nošenju
sa bolom, sa žigom implantiranim i sa naknadno stečenim; i o slomu
tradicionalne religije – ali, ipak, sa varnicom šanse da ipak čak i to prevaziđeno
sujeverje može, nekome, da bude validan mehanizam za nošenje sa crnilom; a
povrh svega je o tome koliko je nezahvalno (i čak glupo) žuriti sa bilo kakvim
sudovima o drugima, lepiti etikete ove ili one: „žrtva” – „zlikovac“, „seksi“ –
„odbojno“, „normalno“ – „nenormalno“, „moralno“ – „nemoralno“, „kriv“ –
„nevin“, itd. i koliko je u pravu bio Kafka kad je govorio da pred svakim
čovekom treba stajati zamišljen, sa poštovanjem, kao pred ulazom u Pakao...
Način na koji Verhoven
tretira temu silovanja može biti problematičan površnima – kao što već i jeste
bio pojedinim (pretežno američkim) kritičarima – ali feminista u meni nema
apsolutno nikakvu zamerku na uistinu provokativan, ali više nego ukusan,
promišljen i odgovoran Verhovenov tretman jednog od poslednjih tabua na filmu
danas.
Slepilo slepcima, ali meni je, recimo, savršeno jasno da je ovaj film
itekako moćan, pa u izvesnom smislu i feministički, baš zato što žena u njemu
NE doživljava female empowerment na
neki od dva dominantna načina na koje se to na filmu obično prikazuje: ili kao
ŽRTVA (plačljiva, tugaljiva, slomljena...) ili kao OSVETNICA (žena-zmaj koja
hvata hladno i vruće oružje i krvavo se sveti silovateljima).
ELLE izbegava ove klišee;
ona je svakako ceo svoj život uredila tako da nikad više neće biti ničija
ŽRTVA, to prosto nije deo njenog identiteta i načina razmišljanja/ponašanja,
ali svakako ona ne postaje ni vulgarna desničarska heroina sa asortimanom oruđa
i oružja za sadističko tranžiranje – iako film sadrži i kraće poigravanje s
njenim praktikovanje streljaštva, pa je u jednom divnom kadru vidimo i kako
kupuje ozbiljno zajebanu sekiricu za uz uzglavlje, zlu ne trebalo!
Mislim da sam više puta na
blogu kazao da je, za moj groš, pravo umetničko delo ono koje te navodi na
misli, ali ti ne govori šta da misliš – dakle, misao-podsticajno a ne
misao-ubilačko. Ako nešto mrzim, to su „Poni ekspres“ filmovi – oni, sa jasno
sročenom „porukom“. Ako nešto volim – to su filmovi koji me izazivaju,
zbunjuju, provociraju, inspirišu, začuđuju, koji mi izazivaju višestruke i
suprotstavljene reakcije, o kojima ne znam šta da mislim (barem isprva, dok ne
sednem da sročim rivju...).
U tom smislu, niko ne bi
trebalo od ovoga da očekuje banalni „Rape is bad, m'kay?“ filmić „inspirisan“
dnevnim novinama i napisan za vladine i NGO fondove. Ovo je ozbiljno umetničko
delo koje ne trivijalizuje svoju temu time što bi je uguralo u jasne dihotomije
i predvidive obrasce nego poštovanje prema temi iskazuje upravo time što je
usložnjava i stavlja u širi kontekst (rekoh već gore, ovo nije film o silovanju
– silovanje je samo lakmus papir i okidač za nešto mnogo šire i dublje), što je
problematizuje, izmešta iz okvira svakodnevice (time što za junakinju uzima
vrlo specifičnu, idiosinkratičnu, unikatnu ličnost, a ne neku prosečnu
buržujsku everywoman), fikcionalizuje i preteruje kako bi se primakao višoj
istini od reporterske...
Uz sve ostale gorenabrojane
i nagoveštene kvalitete, ELLE je takođe redak noviji film koji je totalno nepredvidiv: delom zbog zaista
fenomenalne i unikatne glavne junakinje a delom i zbog ostalih likova i
njihovih odnosa koji su takođe vrlo fluidni i neuhvatljivi – a rezultat toga
jeste da dva sata i deset minuta trajanja (!) prođu očas posla, neosetno, u čistom
uživanju, a ne kao u WHAILINGu npr; dakle - bez gledanja na sat, bez proricanja razvoja situacije, bez coktanja
nad glupim odlukama i ponašanjem glavnih junaka, bez vrtenja glavom nad
njanjavim krajem...
Takođe, u eri sikvela i
prikvela i reimaginacija i sličnih sranja, mogu vam priznati da je ELLE zaista film kojem bih veoma rado gledao i nastavak, a naročito i ponajviše prikvel koji bi opisivao detinjstvo glavne junakinje i njen odnos
sa ćaletom... To se, naravno, neće desiti, jer živimo u najgorem od svih
svetova gde ćemo, umesto toga, dobiti i Čikovo detinjstvo i Vulvarinovu mladost
i Supermenove tinejdž godine i dvestotu varijaciju na X-MEN AVENDŽER POKEMON
IKS-OKS PODMORNICA TETRIS THE MOVIE, ali ne
i priču o tome kako je ona (elle!)
posta(ja)la to što jeste...
Jbg. barem je lepo maštati
o tome. A ko zna, možda u knjizi ima malo više detalja... Bacam se u nju čim mi
to okolnosti dopuste (za oko mesec dana)...
PS: Dobro, i zašto onda
ocena nije veća? Zato što 5 (*****) znači
antologijsko, vanvremensko delo od prvorazrednog značaja, gejm-čejndžer, itsl.
ELLE to ipak nije (mada nije mnogo daleko od toga). Režija i fotografija su
mogli biti i malo inventivniji i živahniji – ne, daleko od toga da su loši, ima
ovde vrlo luckasto-vickastih vizuelnih igrarija i prelaza/kontrasta i raznih
nekih čuda i muda, i to je sve više nego korektno i kako treba; ali ipak, fali
malo više one čarobne prašine, onog je ne
suis quoi što izdvaja remek-dela od „samo“ odličnih filmova.
Odnosno, kvaliteti ovog
filma su toliko duboko ukorenjeni u odličnom scenariju i u Izabel Iper da je
ovo sve mogao da režira i neko drugi u Evropi a da se ne izgubi mnogo. Jeste,
ima tu poprilično verhovenovskog wicked šmeka za one koji vole ovog divnog
reditelja, ali pitanje je: koliko mnogo je – dovoljno? Meni je falilo još malo
više toga (plus kreativnija vizuelnost) za peticu.
Ima li prevoda negde?
ОдговориИзбришиpa naravno da ima "negde" - moj francuski nije toliko dobar da bih OVAKAV film gledo bez titla. govorim o engleskom titlu, kojeg ima na najboljem mestu za title uopšte: http://www.opensubtitles.org/en/search/sublanguageid-eng/idmovie-452356. srpski niti sam tražio niti me zanima.
ОдговориИзбришиIzvrstan film. Složen kao i glavna junakinja, a pritom vrlo pitak.
ОдговориИзбришиRazmišljam tako šta bih mogao reći u vezi pogledanog filma i pre nego što pročitam tvoj osvrt i prva asocijacija na viđeno mi je bila - "jedna je profesorka klavira", pritom nemajući pojma do sada, da je ovo u stvari lično "ona"! Nije mi posao da pratim rad glumaca, režisera i ostalog jer ima ljudi koji su "plaćeni" za to da nam serviraju na tacnu, tako da sam ostao malo zatečen. Briljatna glumica svakako, ali film mi je sinoć delovao "onako"... Očekivao sam neku boles', isreno. U suštini nije loš, ali nije mi nešto što bih pogledao ponovo. Prvo zbog činjenice da je bezobrazno sličan sa Profesorkom, tako da nije bilo nekog rada kod mene nakon što se film počeo odmotavati, ali priznajem, jesam se meškoljio prema ženi kod nekih scena gde me je sa "aj makse" vraćala na rezervni položaj. Scena silovanja na početku toliko plastična i nedočarana, kako po izvođenju tako i po Mišelinom ponašanju i izgledu. Ako onako izgleda žena posle takve vrste uzbuđenja i adrenalina, straha i šta ti ja znam čega, onda dobro, ali daj šminke malo čoveče. Gde je crvenilo u obrazima? Neko će reći, pa znači da joj se možda dopalo (što i jeste) međutim, činjenica je da ona nije znala za svoju skrivenu fantaziju, jer nije joj ovo bio peti,nego prvi silovatelj. Film naravno polako zaokuplja pažnju ali sam primetio brdo nepotrebnih ljudi i događaja. Možda je kao što kažeš, reditelj hteo da nam dočara sliku svih tih sjebanih porodica i ličnosti oko sjebane Mišel, ali za pola njih ne vidim neku povezanost sa poentom priče. Nesklad između njenog sina i tek porođene snajke nije morao da se gradi na tome što joj ga zalilao neki crnja iz Meka, a on slepac to i dalje ne primećuje. Moglo je to na brdo drugih načina. Priča o njenom ocu, prošlosti i uopšte ideja takvog događaja... mislim da bi bolje legla neka incest, nego serial killer varijanta. Suma sumarum, ipak je ovo dobar film kad se čovek malo bolje zamisli u šta je dreždio dva sata i kad se sam gledalac stavi u položaj glavnog ili nekog drugog lika iz filma. Realna ocena sa tvoje strane.
ОдговориИзбришиОвај филм бих упоредио са филмом "Мајстори, мајстори" Горана Марковића. Овде се све врти око главне јунакиње и њене породице и пријатеља, док је тамо у питању школски колектив. Овде се ликови сучељавају на Божићној забави а тамо на "збору радних људи". Међутим, у оба филма швалерације и сличне сексуалне работе испод жита стварају поремећене односе између ликова. Наравно, "Она" има дубљи смисао, али ово је сличност са Марковићевим филмом.
ОдговориИзбришиWhat a bunch of sado-masochistic nonsense. Totally incredible plot (starting with the over-the-top background of a monster-father) and unconvincing, psychologically ungrounded characterization - one of the main faults of so many French movies despite the fact that the director is Dutch. I've always had the impression that French cineastes on the whole and those influenced by them give the plot, their socio-political ideas, and their notions of "artisme" preference over well-developed characters, verisimilitude and psychological credibility be damned.
ОдговориИзбришиkako bi rankirao verhovenove filmove? gledao sam ovaj, robocop, starship troopers i basic instinct, planiram the 4th man i black book, al ne znam dal da se bakcem sa kratim filmovima i onim popljuvanim (tipa hollow man)
ОдговориИзбришиne znam na koje kratke misliš? imaš na blogu moju kritiku h. mana pa vidi. sve je njegovo dobro i pažnje vredno, mada mene slabije u g-tačku gađaju rani holandski filmovi. prava V-faza za mene kreće od 4th mana pre preko flesh+blood (to obavezno overi!) nadalje.
ОдговориИзбришиhvala prijatelju
Избриши