***
3
MARICA I IVICA je prvi film Ozguda Perkinsa (od
tatka PSIHO Entonija) koji mi se dopao, iako su mu i prethodna dva bili hvaljeni
od svih okolo, a meni samo smarački i ružni. U pitanju je vanredno vizuelno
bogat i nadahnut film koji bih opisao kao horor-bajkovitu verziju onoga što smo
svojevremeno imali u BEYOND
THE BLACK RAINBOW.
Šta se time hoće reći? Konkretno: retro
hiperstilizacija, spor tempo, slike iznad brbljanja (i smisla), fina atmosfera
tihe i neodređene pretnje, predivan minimalistički retro-elektro skor... Čitav
„film“ kao skupocen i dobar cold-wave dark-electro video spot.
Dakle, seka Marica (pirgava tinejdžerka iz IT-a, Sofija Lilis, zvezda u usponu koja je
već dobila „svoju“ TV seriju / nisam još bacio oko, ali planiram)
i njen batica
Ivica (neki sitni klinja) dospeju usred prelepe šume (u Irskoj, mada je
lokacija neodređena, vanvremena) u kuću u obliku trougla, gde živi veštica
(vanredno odlična zločesto vickasto jeziva Alis
Krig)...
...i tu onda kreće svašta nešto psihodelično...
Zašto je kuća trouglasta? Eto tako; lepo izgleda,
privlači pažnju! Čemu obrnuti pentagrami i oko u trouglu, ovde, u ovom
kontekstu? Isprazni pozeraj. Odakle su nam poznata ova vrlo memorabilno
dizajnirana vrata? Iz SUSPIRIJE! Zašto? Pa, i ona je bila horor bajka...
Prva polovina filma je skoro bez izuzetka odlična,
a onda krene da pada prema krahu, ali ne toliko da bi to sve fundamentalno
propalo. Kraj je delimično zbrzan (nepotrebno, jer film je veoma kratak, jedva
80'
– da je potrajao samo još 15-ak minuta, ocena bi skoro sigurno bila jača!), delimično smućkan (ko tu sad kako i zašto ovo ono?) a delimično idejno upitan, jer svodi se na nekakvu parabolu o ženskom omoćenju (empowermentu).
Znači, curetak „pronalazi sebe“ i „postaje ženom“
po cenu da od sebe odbaci i otera bratića koji nema ni 9 godina. Novopečena
ŽENA pušta klinju da se sam samcit snalazi i potuca po svetu, ali nema veze, on
je muško, a muškarce (čak i kad imaju jedva 9 godina, ako i toliko) ko šiša.
Ta
niža bića nek jedu korenje drveća u šumi, nek spavaju na mahovini, ili nek nađu
neku farmu u blizini pa nek tovare đubrivo po ceo dan za koricu leba, jer važna
je Jaka Žena Što Sama Nalazi SVOJ Put i tako omoćeno jaka kreće, Sama, ka
izlasku Sunca, u Novi Dan novog ženskog poretka, i tako to i bla bla truć...
Evo kako tačno zvuči taj Završni Monolog Omoćene ŽENE - sledi citat i ujedno SPOJLER, jer ovo je sam samcit krah filma:
The single story that we shared now splits in two,
and we take forking paths.
Yours will lead you to what you need to find.
Mine will carry me up.
Letting him go wasn't hard to do.
If he's going to find his way, I can't very well be
standing in it, just as he shouldn't stand in mine.
Let him find his own story, and his own courage to live it...
...just as I now go on to live mine.
I have my own power to nurture.
I'll help it to grow, and trust that I'll know what to do with it.
I know that the choice is mine.
I could feed it darkness, or give it plenty of light.
And I was free.
To go and never look back, or stay to build something new on top of everything
that had been destroyed.
I knew my path would reveal itself,
and that all was required for me was to be brave
and to trust myself.
And I am brave.
And I will trust myself.
Znači, iako je kraj blago rečeno imbecilan, a ako ćemo idejno onda još i gore od toga, ja sam, široka srca kako me Azatot dao, spreman da tome progledam kroz prste, jer mi je audiovizuelni ugođaj filma, overenog u bioskopu (a baš danas, 7. aprila, procurio je i na net), vanredno prijao i rado ću mu se vratiti.
Skor koji je napravio Rob (aka Robin Kude; najbolji dosadašnji rad mu je za rimejk
MANIJAKA) preljep je, ko voli mračni elektro minimalizam, i za slušanje
nevezano za film (ima kod Rusa da se skine, ako je iko sumnjao).
Posle dva mrljavoizgledajuća, dosadna,
prenabudženo-kvazipametna a snažno uninvolving filma Perkins me je ovom idejno-tematski
upitnom bombonicom za oko i uho zainteresovao da vidim šta će sledeće
napraviti.
Deluje mi previše stilizovano za moj ukus i vidim da je povremeno snimao iz nekih jako čudnih uglova što mi deluje previše egzibicionistički i možda neopravdano. Ali treba to odgledati ucelo, jer tvoja trojka = lektira!
ОдговориИзбришиE,kad bi filmski feministi ekranizovali Zidanje Skadra na Bojani ili Banovic Strahinju, kakav bi to masakr bio .
ОдговориИзбришиNe bih rekao da je empowerment tema filma. Iako je iz ko zna kojih razloga kraj zbrzan produkcijski i idejno malo djetinjast, sveden na nivo bajke, ipak je izabrao da ne robuje uobičajenim feminističkim boljkama.
ОдговориИзбришиNa neki način film spaja prvobitnu konzervativnu sliku vještice, matore i perverzne, i njene mlađe, moderne verzije koja nudi to navodno superiorno znanje s onu stranu dobra i zla. No, Perkins prevazilazi i jedno i drugo, niti se baca radikalnim feministkinjama niti Medieval konzervativcima, već gradi treći put, koji je na kraju zbrzan ali zato što nije sinteza prethodna dva nego nešto novo, a za to novo Perkins nije imao ideje u ovom trenutku niti snage.
To nešto novo je prilično otvoreno i to je u redu. Kada bi to imenovali, radikalna feministkinja bi bila Džudit Batler a ovo je više Kamil Palja, i u tom smislu je solidna odluka. Podrazumijeva da ne znamo kuda njen put vodi a ne da je ona sad superdobra, jer da jeste ne bi brat morao da ode. Ovo nije bolji film od VVitch (nije bolji ni od February) ali jeste korak u pravom smjeru.
Kako god, pouka je da moderna, JAKA žena mora da se otarasi dečurlije, na ovaj ili onaj način, a da bi se posvetila karijeri? :) Delimičnu zajebanciju na stranu, lepo je ovo za gledanje i dobar je soundtrack. Sirotilji dosta.
ОдговориИзбриши