Ljudi, ovca mi se jagnji, na put se spremam, pa preskačem deo u kojem se pravdam što u ovom beskrajnom dinstanju ZLA, u ovom mrcvarenju svega i svih, uopšte pomišljam na filmove… Ko to hoće i misli da tako treba, nek zaboravi da postoje bioskopi, koncerti, knjige, pozorište, festivali, sajmovi; ali ako neko hoće da ode na Festival autorskog filma i bar načas digne glavu iz ove čorbe užasa, ispod su moje preporuke naslova koje bi svakako valjalo overiti na velikom platnu.
Ali, čisto da ne ispadne da neko ovde ne zna gde i u čemu živi, i da se ne pravimo blesavi oko konteksta u kojem se ovo odigrava, evo prvo da navedem uvodnu reč iz Kataloga ovogodišnjeg FAF-a koju potpisuje Tim Festivala autorskog filma:
„Prvi put od svog osnivanja, Festival autorskog filma ove godine realizuje se bez ikakve finansijske pomoći Ministarstva za kulturu Republike Srbije i Sekretarijata za kulturu Grada Beograda. Lišen podrške države, aktuelni festival svojevrsna je posveta domaćoj kinematografiji i domaćim autorima u danima kada je njihov opstanak doveden u pitanje – ili tačnije, u godini kada nijedan konkurs za finansiranje filmova u našoj zemlji nije raspisan.
„Naš festival nastao je kao svetlo u mraku 90-ih, nudeći publici jedan prozorčić, jedan pogled u svet kao mogući izlaz. Ovogodišnji festival nastaje prvenstveno iz nasušne potrebe. Kod naših autora – iz duboke, gotovo fiziološke potrebe za stvaralačkim činom o kojoj govori Bergman. Učesnik ovogodišnjeg Glavnog programa, slavni Džafer Panahi, pre desetak godina snimio je film u kućnom pritvoru; Hjuston svoj poslednji film režira iz invalidskih kolica, dok je Živojin Pavlović uporno snimao u drugoj jugoslovenskoj republici, jer su se srpski producenti plašili da stanu iza njegovog imena. Brojni su primeri rediteljskog nagona za igrom istine, koji uspeva da probije čak i fizičke, cenzorske, političke barijere i rešetke.
„Kod publike – nasušna potreba jednaka je volji za smislom koju naglašava Viktor Frankl, a koja ljudskom biću omogućava da preživi katkad i najgora razaranja i kataklizme. Verujući u smisao koji nam filmska umetnost može otkriti, i u potrebu koja se tek autorskim činom utažuje – čvrsto verujemo i u bolje i pravednije društvo u kojem će se festival narednih godina odvijati.“
Ghoulove preporuke – na neviđeno!
Opis filma, odnosno zaplet, preuzet je iz kataloga FAF-a, a komentari ispod, posle asteriska, moji su.
Filmovi su poređani po redosledu visine mojih očekivanja – od onih koje ću obavezno pogledati, prema onima koji zvuče potencijalno zanimljivo, ali ko zna kakvi su zapravo… Proveriću. I izvestiti, kad festival prođe…
ALFA
Problematična trinaestogodišnjakinja Alfa živi sa samohranom majkom. Njihov svet ruši se onog dana kada se devojčica vrati iz škole sa tetovažom na ruci.
* Treći film Žuli Dikurno, posle RAW i TITANE. Već taj minuli rad je dovoljan da je smatram jednom od najsvežijih pojava u savremenom filmu, i mada su kritike bile podeljene oko ovog najnovijeg joj filma, ja ću ga obavezno overiti. To je neka dirljiva, ali možda pomalo nefokusirana neo-Kronenbergijana iz ženskog/autsajderskog ugla. Ili tako nešto neopisivo i unikatno. Možda nije „treća sreća“; možda nije na nivou prethodnih; ali Žuli je nivo umetnika koji i kad/ako greši, čini to na zanimljiviji način, i na vrednijem nivou, od „uspeha“ mnogih što gaze utabane staze. Ko ga ne uhvati na FAF-u, biće u bioskopima krajem decembra čak i kod nas.
ODSJAJ U MRTVOM DIJAMANTU
![]() |
| DIAMOND |
Bivši međunarodni špijun, sedamdesetogodišnji Džon, živi raskošnim životom na Azurnoj obali. Opsednut je ženom iz susedne sobe koja ga podseća na dane kada je bio špijun na Rivijeri 1960-ih. Kada ona nestane, proganjaju ga sećanja i fantazije o prošlosti ispunjenoj ženama i zlikovcima. U omažu špijunskim filmovima sa dozom humora i horora, granice između sećanja, ludila i filma nestaju dok Džon traga za istinom.
* Ludi belgijski duet Katet-Forcani kupio me je sa prva dva, AMER i ČUDNE BOJE SUZA TVOGA TELA, blago izgubio trećim zaboravljivim KAKOSEZVAŠE, ali ovaj sada deluje kao povratak reimaginaciji vrste filmova koji me mnogo više zanimaju, naročito u novom, njihovom, hiperstilizovanom ruhu.
VASKRSENJE
Priča o ženi čija svest tokom hirurške operacije pada u „zonu večnog vremena“. Zarobljena u brojnim snovima, ona pronalazi telo androida i pokušava da ga probudi beskrajno mu pričajući priče. Android zatim luta unutar njenih priča, a njegova čula se postepeno bude.
* Ova kineska super-arty SF drama opisuje se kao nešto revolucionarno, vizuelno rakošno, unikatno itd. a FAF je jedino mesto gde se može videti. Od reditelja spektakularno atmosferičnog LONG DAY'S JOURNEY INTO NIGHT (takođe viđenog na jednom ranijem FAF-u) očekuje se Doživljaj Prvog Reda! Ali to ne znači da treba sesti baš u prvi red…
PERAJE
U posleratnoj Koreji, marginalizovani mutanti Omega koriste se kao jeftina radna snaga. Mia, jedna od mutanta, u tajnosti radi u ribarnici. Kada državna službenica Sujin počne da sumnja u nju, Mia ulazi u podzemni svet i dovodi u pitanje svoje veru u ideologiju i državu. Inspirisan filmovima Csaija Ming-lianga, ovaj film predstavlja balans između narativnog i kontemplativnog.
* Još jedna azijska arty SF drama, ovog puta Južnokorejska. Naglasak je na ARTY i na DRAMA, ne očekujte klasični korejski žanrovski gimik-splater-twisty film, ne očekujte SQUID GAME, i biće sve ok. Ili neće?
MALDOROR
Kada dve devojke nestanu, mladi, impulsivni policajac Pol Šartije pridružuje se tajnoj jedinici Maldoror. Nakon neuspele akcije, Šartije započinje samostalnu potragu kako bi pronašao i kaznio krivce.
* Novi Fabrice du Welz kao da se vraća na svoj teren i svoj nivo, posle 2-3 mlaka polupromašaja. Ovaj obećava nešto jače. Ko ne može do FAF-a, ima ga već neko vreme i na netu…
DRAKULA
Radu Žude testira svoju kreativnost suočavajući se sa beskrajnim mogućnostima lažne veštačke inteligencije. Savremena i istorijska montažna kolaža-priča, koja ponovo osmišljava mit o Drakuli: lov na vampire, zombiji, Drakula prekida štrajk, naučnofantastična priča o povratku Vlada Țepeša, adaptacija prve rumunske vampirske novele, tragične ljubavne priče, prosti narodni mitovi.
* Pre svega, ne tražite horor, niti išta slično. Ovo je verovatno predugačak i balkanski neumeren, prenatrpan film, ali očekujem blistave, vickaste trenutke u moru… svačega. Ali ja ovo rumunsko meta-vampirisanje i re-promišljanje sebe kroz vizuru zapadnjačke persiflaže lika Drakule moram da overim, jer to je moj križ.
TAJNI AGENT
Tehnološki stručnjak Marselo beži od misteriozne prošlosti i vraća se u svoj rodni grad Resife u potrazi za mirom. Ubrzo shvata da grad nije ni blizu utočišta koje mu je potrebno.
* Ovo je nekakva nadrealna papazjanija neuhvatljivog koječega, s elementima fantastike, pa čak ponegde i horora, kažu; traje, kao i većina gornjih filmova, veoma dugo (a možda i predugo), ali ajde, naoružaću se strpljenjem i kofeinom, pa da vidimo ko je jači!
SIRAT
Otac i sin putuju u Maroko na rejv žurku u potrazi za Mar, koja je nestala pre nekoliko meseci. Pod utiskom elektronske muzike i slobode, počinju da dele njene fotografije i prate grupu rejvera sve do poslednje zabave u pustinji. Ovo putovanje ih prisiljava da se suoče sa sopstvenim granicama.
* Ovo deluje kao mega-atmosferična i vizuelno nadahnuta storija vredna velikog ekrana… Ima i na netu, ko preferira mali ekran.
NESTANAK JOZEFA MENGELEA
Nakon Drugog svetskog rata, Jozef Mengele, ozloglašeni nacistički doktor iz Aušvica, beži u Južnu Ameriku da započne novi, tajni život. Kroz perspektivu sina koji ga pronalazi, suočava se s prošlošću, dok putuje od Buenos Ajresa do Paragvaja preko Brazila i metodično planira svoj nestanak kako bi izbegao pravdu.
* Ludi Rus, Kiril Serebrenikov i vrlo zanimljiva tema – should be fun. Mada su rivjui podeljeni, pa ne treba očekivati baš vrh. Uostalom, uvek ćemo imati MOMKE IZ BRAZILA…
MIJAZAKI: DUH PRIRODE
Dokumentarac prikazuje više od pedeset godina stvaralaštva Hajaoa Mijazakija. Njegovi filmovi očarali su publiku širom sveta, stvarajući blistav opus i nezaboravne, kultne likove. Često prožeti autobiografskim elementima, Mijazakijevi filmovi odražavaju stanje sveta i previranja dvadesetog i dvadeset prvog veka — od ratova do ekoloških kriza.
* Mijazaki. Dokumentarac. Ko voli, nek izvoli.
Plus: OTAC NA SLUŽBENOM PUTU – remasterovana verzija.
Evo prilike da na velikom platnu i u super izdanju repriziram Kustin najhvaljeniji film, po mnogima jedan od najboljih srpskih ikada, i proverim ima li tu šta. Blef ili umetnos, pitanje je sad? Kad, ako ne sad?
Na sajtu festivala imate program i sve detalje, pa kopajte sami – možda nađete još nešto po svom (ne)ukusu – ovde: https://faf.rs/











Šteta što nemam puno vremena pa ću morati da pogledam samo par filmova, od 11 koje sam štiklirao, tako da javljaj kakvi su ovi, posebno Dracula i Resurrection na koje nažalost ne mogu da stignem.
ОдговориИзбришиReflection in a Dead Diamond sam već gledao, i po meni je na nivou njihova prva dva filma, tako da ću naravno iskoristiti priliku da ga pogledam još jednom na velikom platnu.
Sirat mi se takođe dopao, a Maldoror znam da je dostupan još od juna al nikako da se setim da ga skinem (kad smo već kod dostupnih filmova, juče je procureo novi Chan-wook Park).
The Secret Agent je od reditelja od koga do sada nisam voleo nijedan film, tako da ću prepustiti tebi da pokušaš da se izmrcvariš s' njim. Kad već ima toliko filmova od dva i po sata, ja bih radije dao šansu Silent Friend ili Yes.