уторак, 2. октобар 2012.

ASPEKTI VREMENA U KNJIŽEVNOSTI (Zbornik)


             Ovih dana iz štampe je izašla vredna knjiga u izdanju našeg prestižnog Instituta za Književnost i Umetnost pod naslovom ASPEKTI VREMENA U KNJIŽEVNOSTI. Urednik, dr Lidija Delić, potpisuje zbornik 28 radova nekih od naših najistaknutijih proučavalaca književnosti. Pošto je tema vremena zahvalna na istraživanje raznih oblika fantastike, naučne fantastike i horora, u knjizi se može naći nekoliko eseja o temama, motivima i imenima koja bi mogla zanimati pratioce ovog bloga (vremeplov, nadrealizam, utopija, Lavkraft, Po, King, Kortasar, Peljevin, Zoća Živković...). Autori tih eseja neki su od vodećih autora koji se kod nas ozbiljno bave izučavanjem fantastike, kao što su Bojan Jović, Milan Ćirković, Tijana Tropin, Zorica Đergović Joksimović, Dejan Ajdačić, Marija Šarović.
            Među radovima uvrštenim u ovaj zbornik nalazi se i moj, pod naslovom "Pogubno dejstvo vremena u "Masci Crvene Smrti" E. A. Poa i u Vidovitosti Stivena Kinga"
Evo kako glasi njegov apstrakt
Ovaj rad istražuje temu vremena i motiv časovnika u okvirima gotske priče i horor romana. Ukazuje se na srodnost ove teme sa osnovnom tematikom gotskog horora, kroz vezu vreme – prolaznost – smrtnost – smrt, odnosno kroz strah od smrti kao jedan od temeljnih i univerzalnih ljudskih strahova. Rad analizira konotacije koje teme vremena i smrti imaju u svekolikom Poovom delu, sa naglaskom stavljenim na priču "Maska Crvene Smrti" (1842), kao i na simbolizam motiva časovnika u njoj. Zatim se istražuju aluzije na ovu priču i citati iz nje u romanu Vidovitost (1977) Stivena Kinga, sa ciljem da se utvrde sličnosti i razlike u tretmanu istovetne tematike u dva međusobno vremenski i stilski udaljena dela, koja uprkos tome pripadaju istom žanru (horor). 
Ključne reči: motiv, tema, vreme, smrt, memento mori, časovnik, gotski roman, horor, žanr, ikonografija
 
U donjem sadržaju ofarbao sam redne brojeve ispred eseja koje ističem kao tematski meni najintrigantnije – a vi pogledajte sadržaj pa odaberite ono što vama deluje zanimljivo.
            Zbornik ASPEKTI VREMENA U KNJIŽEVNOSTI ima 600 strana, a zainteresovani ga mogu naći u Beogradu u knjižari Inicijal (u Kinez Mihajlovoj), i na Sajmu knjiga za 20-ak dana, na štandu Instituta za Književnost i Umetnost.

ASPEKTI VREMENA U KNJIŽEVNOSTI

SADRŽAJ
O ZBORNIKU U VREMENU I O VREMENU

I
1. Sandra Šćepanović
NEKE PREDSTAVE O VREMENU U RANOJ GRČKOJ KNJIŽEVNOSTI

2. Radivoj Radić
MISAO O VREMENU U POSLANIČKOM SLOVU TEODORA METOHITA

3. Jovan Ljuštanović
KNJIŽEVNOST ZA DECU I DETINJSTVO KAO VREME INICIJACIJE

4. Želimir Vukašinović
VRIJEME, ŽIVLJENJE I POIESIS (O smislu pripovijedanja i čovjekovom pjesničkom stanovanju)

5. Ivana Antonić
SINTAKSIČKO-SEMANTIČKA FORMALIZACIJA RELATIVNOG VREMENA U JEZIKU MEŠE SELIMOVIĆA

6. Marija Ilić
VREMENSKA ORIJENTACIJA I IDEOLOGIJA: PRIMER NARATIVNOG IDENTITETA SRBA IZ MAĐARSKE

II
7. Miodrag Loma
RAJSKO VREME I ISTORIJSKO NEVREME (Shvatanje vremena u Bibliji)

8. Jovan Popov
METAFORE PROLAZNOSTI: NEKOLIKO PRIMERA MELANHOLIČNOG DOŽIVLJAJA VREMENA U KNJIŽEVNOSTI

9. Zorica Bečanović Nikolić
TUMAČENJA ŠEKSPIRA IZ PERSPEKTIVE PREZENTIZMA (Odnos vremena nastanka i vremena recepcije književnog dela kao hermeneutički problem)

10. Tanja Popović
SPOLJAŠNJA I UNUTRAŠNJA HRONOLOGIJA TEKSTA U EVGENIJU ONJEGINU A. S. PUŠKINA

11. Bojan Jović
„VREMENSKI ARGO“: NEKOLIKO ZAPAŽANJA O UVOĐENJU VREMEPLOVA KAO MOTIVA I TEME U NAUČNOJ FANTASTICI I (FANTASTIČNOJ) NAUCI

12. Jelena Novaković
TEMATIZACIJA VREMENA U NADREALIZMU

13. Lidija Delić
I VREME, I PROSTOR, I MAN (Višeslojni hronotop u Čarobnom bregu)

14. Milan Ćirković
VREME U SENCI: STRATEGIJE ATEMPORALNOSTI KOD LAVKRAFTA I GEDELA

15. Nataša Anđelković
VREME KARNEVALA U ALEKSANDRIJSKOM KVARTETU LORENSA DARELA

16. Tijana Tropin
VREME KAO AGENS FANTASTIČNOG U PRIPOVETKAMA HULIJA KORTASARA

17. Zorica Đergović Joksimović
UTOPIJA U VREMENU, VREME U UTOPIJI
18. Dejan Ognjanović
POGUBNO DEJSTVO VREMENA U „MASCI CRVENE SMRTI“ E A POA I VIDOVITOSTI STIVENA KINGA

19. Mirjana Ćorković
RASLOJAVANJE VREMENA U SAVREMENOJ RUMUNSKOJ KNJIŽEVNOSTI U VOJVODINI

20. Dejan Ajdačić
UPLETENA VREMENA U ALTERNATIVNOJ ISTORIJI JACEKADUKAJA

21. Marija Šarović
ISTOČNO VREME U ZAPADNOM SVETU: ČAPAJEV I PRAZNINA VIKTORA PELJEVINA

22. Andrej Mirčev Vučenović
RASLOJENE TEMPORALNOSTI (Prema arheologiji postdramskog vremena)

III
23. Bojan Đorđević
KO GOSPODARI VREMENOM U DRAMI? (Temporalnost u prolozima Dunda Maroja)

24. Gorana Raičević
VREME U POEZIJI SRPSKE MODERNE (1901-1914)

25. Bojana Stojanović Pantović, Kristina Stevanović
TIPOVI SIMULTANIZMA U SRPSKOJ EKSPRESIONISTIČKOJ PROZI

26. Mina Đurić
PAVIĆEVSKO-UROŠEVIĆEVSKA TETRALOGIJA: OSVOJENA CELOVITOST

27. Jovan Delić
VRIJEME, LICE, LIK I LIČNOST (Marginalije uz prozu D Kiša i M. Danojlića)

28. Ljiljana Pešikan Ljuštanović
VREME KAO SUDBINA PISCA – VREMENSKI DAROVI ZORANA ŽIVKOVIĆA

* * *

недеља, 30. септембар 2012.

NOVI DOKUMENTARCI

             Odavno nisam ovde pisao o dokumentarcima, sve mi se nešto ne da. Zato i ovo "novi" u naslovu shvatite uslovno: neke od ovih gledao sam još prošle godine, neki su stari i po 3-4 godine, pa i više. Bilo da su dostupni divx-masama postali tek nedavno, ili sam ih ja otkrio skoro, nije ni bitno: "novi" ili "stari", među njima svakako ima vrednih stvari za pratioce ovog bloga. Zato, evo spiska najboljih odgledanih u poslednjih 20-ak meseci izvan onih koje sam već zasebno prikazivao. 
Samo jedan masterpis sam izdvojio za poseban, detaljniji prikaz. To ne znači da među donjima nema odličnih, nego samo da sam u vreme kada sam ih gledao imao neka druga posla, a ako ne prikažem film dok mi je još svež u glavi i srcu, dok me još drži emocija – posle mi je sve teže i teže... Radi kakve-takve preglednosti, podelio sam naslove u tri kategorije: oni koji se bave određenim (slavnim) LJUDIMA, oni kojima je u središtu nekakva TEMA (naravno, i ona je vezana za neke ljude, ali obične, bez zvučnih imena...) i oni koji se bave konkretnim FILMOVIMA.

LJUDI:

MEETING ANDREI TARKOVSKY
USA, 08
***       
3+
            Puno je ovde talking heads, ali te glave su zaista relevantne, uključujući Tarkovskog Juniora, glumice i druge osobe bliske velikom ruskom reditelju. Naglasak je na Tarkovskom kao čoveku, na njegovoj rastavljenosti od porodice, na pozitivnom belegu koji je ostavio na sve koji su ga upoznali itd. Ipak, njegov svet i poetika mnogo su bogatiji, i ovde su tek skicirani.    

HITCH: ALFRED THE GREAT + ALFRED THE AUTEUR
USA, 94
***       
3+
            Dvodelni film, po sat vremena svaki, o velikom Alfredu Hičkoku: privatni život, karijera, engleski počeci, dolazak u Ameriku, stil, teme... Odličan uvod. Puno relevantnih sagovornika i arhivskog materijala.

KEN RUSSELL: A BIT OF A DEVIL
UK, 12
***    
3+
            Kratak (50-ak minuta) ali slatak, o sveže preminulom engleskom bad boy reditelju. Skoro polovina je posvećena njegovim manje izvikanim televizijskim počecima i živopisno-originalnim dokumentarcima o muzičarima i pesnicima (uz obilate inserte). Dinamičan, gusto nabijen film: inserti, sagovornici, kolege, žene, arhivski snimci... Osim što je prekratak – sjajan film. Valjalo bi da traje dva sata, u ovom maniru, za čistu peticu.

PASSION & POETRY: THE BALLAD OF SAM PECKINPAH
USA, 05
***(*)    
3+
            Dirljiv film o velikom američkom reditelju, s mnogo većim naglaskom na ličnim problemima i privatnom životu nego na poetici, stilu, i filmofiliji: dakle, Pekinpo kao čovek. Bez dlake na jeziku i bez ulepšavanja – može se zaključiti da je bio izuzetno težak čovek (blago rečeno!), ali što se mene tiče, reditelj koji potpiše DIVLJU HORDU (jedan od pet najboljih filmova ikada snimljenih) ima neograničeni kredit da se ponaša kao najgora džukela, ako baš mora, i opet mu je sve oprošteno.

HR GIGER REVEALED
***        
3
            Ne padajte na taj naslov: Giger je mutav i skrovit, pa ga ni ovaj film ne "otkriva" previše, ali svakako pruža oku prijatan uvid u njegov lik i nedelo. Pored samog filma, sastoji se iz još nekih kraćih video materijala, spotova koji koriste njegova dela, intervjua itd.

DREI TAGE
GER, 71
***      
3
            Razgovor sa Tomasom Bernhardom, jednim od najgenijalnijih modernih pisaca, u hladu pod drvetom tokom tri vedra dana. Ne očekujte ne znam kakva otkrovenja od tog ne naročito razgovorljivog niti druželjubivog čoveka, ali svejedno – ovo je užasno retka prilika da se taj genije vidi i čuje u razgovoru naživo, i to ko zna – znaće da ne sme da propusti.

LA VERTABLE HISTOIRE D'ARTAUD LE MOMO
FRA, 94
***     
3
            Ovaj je posvećen ludom francuskom geniju, Artou, s tim što se bavi isključivo njegovim privatnim životom, pred sam kraj, još konkretnije: time kako su ga strpali u ludnicu, a onda ga njegovi prijatelji, posle više godina, jedva nekako izvukli otuda. Mučna, potresna priča, u kojoj govore njegovi najbliži u to vreme još živi (prijateljice, ljubavnice, prijatelji, kritičari...) a ima i mnogo ekskluzivnih audio i video snimaka i fotografija. Horor svoje vrste...

---U idućem broju: TEME!
Piramide! Pećine! Srpsko ludilo! Američke ubice! Smrtna kazna! Gej pornići! Ruska divljina!

четвртак, 27. септембар 2012.

FESTIVAL FANTASTIKE ZAJEČAR 2012

 Apokaliptično – ali, nadajmo se, ipak ne i poslednje – izdanje FESTIVALA FANTASTIKE (ZAJEČAR 2012) održava se u petak i subotu, 28-29. septembra.
Prethodnih godina sam bio gost-domaćin na tom festivalu, i izveštaje o tome imate na blogu: I izdanje, iz 2009. opisano je ovde, a II festival (2010) slikopisan je mnogo detaljnije ovde a zatim u nastavku i ovde, s posebnim osvrtom na moj nekro-performans/promociju NAŽIVOG.
Evo kako je TV PINK (!) izvestila o premijernoj verziji iz 2009. godine:


Prošlogodišnji festival sam preskočio jer sam u to vreme bio na /SLASH festivalu u Beču.
Ovog puta sam samo gost, u funkciji predstavljanja ultimativne Knjige Sudnjeg DanaNEKRONOMIKONA! Drhtite, jer zvezde su tamo gde treba, a ja sam u Zaječaru u subotu da kažem reč-dve o Lavkraftu i ovoj antologiji!
Evo celokupnog programa dešavanja.

Dan I

20h - otvaranje festivala
- izložbe:
Marko Stojanović, Bojan Vukić, Dragan Stokić: Vekovnici Zaječar
Nikola Vitković: Necroicon – H .P. Lovecraft

gosti:
- Žarko Milićević
- Spomenka Stefanović
Predstavljanje Društva "Lazar Komarčić", zbirke i konkursa za priču ANOMALIJA.
Predstavljanje knjige "Legende o nestanku" (Tardis)

- Goran Skrobonja:
Kim Newman & Ian McDonald (prisutni duhom i u knjigama)

- Borislav Stanojević:
Kapetan Nitrat (as itself) – promocija stripa.

- Marko Backović & Jovan Ristić: Pozdrav iz Banatskog trougla ili dan kada se petak 13. nije pao za 1. Maj
Kratke treš-horor-komedije: POZDRAV IZ BEOGRADA i BANATSKI TROUGAO, možda još poneki sitniji ako se stigne...

- Projekcija filma THE LAST DROP Miroslava Lakobrije

+ PLAN B after party (00:00 - 04:00)

Dan II

16h - berza knjiga, stripova, filmova

17h - fantasy board games turnir

18h - retrospektiva filmova prikazanih na Festivalu fantastike Zaječar

19:30h - ZiMan projekcije filmova u produkciji Omladinskog centra Zaječar

20:00h
Predstavljanje IP TARDIS; gosti: Spomenka Stefanović Pululu, urednik, Ilija Bakić, pisac (Jesen Skupljača, Nastaviće se, LED, Mudrijaši; u najavi: Unezverijada) i Oliver Jovanović (Grotlo; u najavi: Votum).

Posle predstavljanja knjige "VOTUM" Olivera Jovanovića biće izveden live soundtrack by Watchmenmk (one-man industrial project)

- Dejan Ognjanović: H.P. Lovecraft – NEKRONOMIKON
Boban Knežević, izdavač, donosi nekoliko komada na crnu berzu knjiga...

- Šok Koridor: Apocalyptic shock

- Vilindar: tribal fusion bellydance (delimična postava)

- Figurative Theatre Niš Live: Dadawave (industrial noise!!!!!!!)

+ PLAN B
Zaječar after midnight gothic industrial party by Akasha & Nenad Bekvalac
(00:00 - 04:00)



Inače, petak 28.09. je zakrčen fanta-horor zbitijima.
Pored početka festivala u Zaječaru, evo i dva značajna dešavanja u Beogradu.

1) "Festival srpskog filma fantastike", koji će biti održan od 18. do 21. oktobra 2012. godine, biće u petak 28. septembra promovisan putem štanda kod Terazijske česme u Beogradu i specijalnog programa sa maskama i kostimima. 
Beograđani će od 11 do 17 sati moći da se slikaju sa Dilanom Dogom, Gručom, vampirima i zombijima, a aktivisti i volonteri Festivala će anketirati prolaznike i deliti im promotivni materijal. U sklopu Festivala će 20. oktobra biti upriličena prva srpska "Zombi šetnja" (Zombie Walk) - karneval ljudi maskiranih u zombije kakav je uobičajen na festivalima fantastike u svetu. Specijalni gost Festivala je Serđo Stivaleti (Sergio Stivaletti), slavni italijanski majstor filmskih maski i fizičkih specijalnih efekata.

2) U okviru 10. Međunarodnog Salona stripa u Beogradu (od 27-30.09.2012), na štandu Komika pored gomile izdanja uočite dve neobične strip-knjige – Gnusobno-spodobne slučajeve, ili udese i Ljubazne leševe! Ovoga puta, autor ova dva (ne)dela – Ivica Stevanović – pripremio Vam je dva iznenađenja, i to grafičkog karaktera!
Prvo iznenađenje:
Uz svaki kupljeni primerak Gnusobno-spodobnih slučajeva, pored potpisa i posvete, autor Vam poklanja autorizovanu digitalnu grafiku malog formata (14x16,5 cm), odštampanu na voluminoznom toniranom papiru od trista grama. U pitanju je mali tiraž od svega 12 digitalnih otisaka, uredno obeleženih i brižljivo potpisanih. Dakle, Gnusobno-spodobni slučajevi + grafika = 800 din.
Drugo iznenađenje:
Za sve one koji su pribavili sebi po primerak grafičkog romana Ljubazni leševi, sada imaju jedinstvenu priliku da ulepšaju zidove, svog stalnog ili privremenog prebivališta, prigodnim autorskim grafikama velikog formata (povećani A3 format, 33x48cm). Cena ove umetnosti, otisnute na voluminoznom toniranom papiru približne gramaže kao gurmanska pljeskavica, jeste tričavih 800 dinara (manje od jedne "crvene"). Nemojte propustiti ovu priliku jer će autor biti prisutan samo tog dana (četvrtak, 27.09.2012), kao i grafike. 
 
Za one koji nisu do sada nisu uvrstili ovaj kultni graf. roman u svoju biblioteku, evo mogućnosti za dupli užitak – Ljubazni leševi (1200) + grafika (500) = 1700 din! Ako je Paul Gravett mogao da ga uvrsti na listu najboljih strip ostvarenja u 2011-oj van anglosaksonskog područja, onda možete i Vi da ovom knjigom obogatite sopstveno domaćinstvo (sa ili bez grafike – svejedno je)!
Prezentacija ovog izdavača je u petak u 16h u SKC-u (Velika sala).

среда, 26. септембар 2012.

Takashi Miike's ACE ATTORNEY (2012)


 
**       

2+
            Miike nastavlja da traći svoj talenat – i vreme & strpljenje svojih poklonika – još jednim nepotrebnim, dosadnim i bezveznim dodatkom svojoj pregolemoj, svim i svačim natrpanoj filmografiji.
            Ovog puta to nije fucking nepotrebni rimejk filma koji je bio sasvim dobar u prvom, i nedosegnutom, izvođenju, kao što su to bili 13 ASSASSINS i HARAKIRI
Ne, sad na delu imamo fucking nepotrebnu adaptaciju nekakve kretenske video igrice u kojoj igričar zamišlja da je branilac koji vodi istragu (sakuplja dokaze) i na sudu ih brani u raznoraznim kriminalnim slučajevima.
Konkretnije, trapavi i jedva-sposobni "junak" spojem slučaja, sreće i intervencije doslovno DUHA (mada ne baš doslovno iz mašine) rešava neke prilično nezanimljive "slučajeve", a glavni se tiče ubistva njegove koleginice.
 
Ovo je, kako će ispostaviti, vezano za jedan stariji slučaj koji se tiče i glavnog tužioca, njegovog oca i jedne medijumke od pitaj boga kad (otud nešto malo sablasti u ovom filmiću).
U skladu sa neprestanim preokretima, čak i potonji se, tokom procesa, od tužioca nađe u poziciji optuženog (ovaj momenat je omogućen, pored ostalog, i neoprostivom rupetinom u zapletu: naime, naš trapavi branilac čak i ne pomisli da ovoga pita KO je to bio s njim u čamcu tokom misterioznog ubistva, nego istražuje izokola)…
Sve to traje ko gladna godina, a marginalno zabavni vizuelni detalji – kao npr. smešno preterane frizure svih, a naročito muških aktera, ili futurističke džidža-midže u toj teatarskoj sudnici – brzo zamore, i svakako ne opravdavaju skoro dva i po sata konfekcije za konzumente ove sorte igrica.
Ako ništa drugo, ACE ATTORNEY je gledljiv čak i onima koji nisu u toku s tom igricom, odnosno može se pratiti uz minimum napora, s tim što iole prefinjen gledalac (dakle, onaj koji se ne "zabavlja" ukrštenim rečima, osmosmerkama i rebusima) teško da će uspeti da se zainteresuje za mehanički postavljene kartonske "likove" i iskonstruisane situacije iz najotrcanijih krimi-zgoda Agote Hristos i njenih bezličnih imitatora iz "enigmatskih" magazina. 
Mada, šta pa ja kenjam kad je ovde "Muzička slagalica" među najgledanijim programima, kao i nekad "Brojke i slova"… Fanovi te vrste "zabave" ima da izedu ovaj film i da cvile za još.
Sve je ovde potpuno karikirano, uključujući i nesnosno kreveljenje pojedinih "aktera".
U kontrastu sa tim kerebečenjem nalazi se skoro podjednako smešno usiljena ukočenost foto-model lika koji pozira kao tužilac: u čitavoj istoriji underplaya ja još ne videh da je neki glumac bio prinuđen (?) da bude OVOLIKO nepokretan i bezizražajan u doslovno svakom kadru. 
To je toliko napadno, kao da je neko doslovno isekao dvodimenzionalni profil od kartona i trbuhozborački ga "oživeo" u svakoj od scena u kojima on stoji i ne mrda.
Pritom je prikaz funkcionisanja istrage i sudstva toliko kretenski infantilan i bez veze s mozgom da bi to moralo da iritira svakoga starijeg od 15 godina (ne računajući pratioce enigmatike, pošto je njihova veza sa stvarnim svetom na nivou FRP-ovaca, Trekera i sličnih).
Iako Miike to čini nesvesno, ovim filmom zapravo podržava krajnje konvencionalnu, reakcionarnu ideologiju kroz nigde utemeljenu veru u pravično sudstvo i u mehanizme koji stoje iza njega (uključujući istinoljubivu, nekorumpiranu policiju, i implicitnu dobronamernu državu kojoj svi oni služe). 
Sve je to dostojno izrazito infantilnih umova, ali ne i nekoga ko pretenduje na posedovanje funkcionalnog mozga u lobanji.
Od nekadašnjeg "subverzivca" ostali samo dugmići – koje Miike u poslednje vreme mehanički, skoro beživotno pritiska, štancujući bezlične, jedva-gledljive, konfekcijske "filmove" poput ovoga.
Ajd' za ove mladunce što se tu krevelje, još i nekako; ali baš mi tužno gledati Ryo Ishibashija (AUDITION, SUICIDE CLUB, THE GRUDGE…) kako se glupira u ovoj nebitnosti pod smešnom perikom, umesto da igra nešto vredno svog talenta – i Miikeovog.
Razumem da ne može neko stalno da pije čokoladno mleko; ali, čak i ako vam je stalo do bljutkasto-nehranljivog klakera od ove sorte, aman, dva i po litra je previše: jedna čaša od dva deci više je nego dovoljna.