субота, 20. октобар 2018.

SAJAM KNJIGA 2018: ŠTA KUPITI?


Sajam knjiga počinje u nedelju 21. oktobra u 10 časova i traje do nedelje uveče, 28. oktobra. Zato, no time Toluse, evo šta vam dr Ghoul savetuje da nikako ne propustite dodati na svoju gomilu nepročitanih knjiga! 


ORFELIN

Dolaze pravi jesenji dani, kišice, hladnoća i izmaglica – pravo vreme da zaronite u vrhunsku prozu jeze i strave, pa još prikladno tretiranu (odličan izbor, prevod, lektura, pogovori, ilustracije, opšti dizajn, štampa, povez...).

Pre svega, tu je megahit u nastajanju, ultimativno izdanje knjige
Nekronomikon – H. F. Lavkraft
u kojoj imate 25 najboljih Lavkraftovih priča, plus vrhunske originalne ilustracije, stručan pogovor, napomene itd. itd.

Svi detalji o sadržaju i prikaz unutrašnjosti te knjige su OVDE.
GHOUL na ilustraciji iz ultimativnog NEKRONOMIKONA

More, poput vina tamno – Robert Ejkman
Vrhunski, prvorazredni, neprevaziđeni majstor književne strave i neiskorenjive jeze, Ejkman, ponovo među nama, sa još jednom zbirkom izuzetnih priča. Detalji o sadržaju su OVDE. 

Na Sajmu će Nekronomikon koštati 2.400 din, a More... 1.000. Samo na Sajmu ćete moći da iskoristite priliku da ove dve knjige, ako ih želite obe (a zašto ne biste?) kupite zajedno za 3.200 din.


Naravno, moći ćete da nabavite i druga izdanja Orfelina, ali imajte na umu da je roman Ukleta kuća na brdu već rasprodat (ima poneki primerak u knjižarama: jurite Delfi i Vulkan dok ima) a da je Veliki bog Pan na izmaku, sa vrlo malim brojem primeraka, pa ako želite ovog Makena a još ga niste nabavili, požurite jer je izvesno da će na Sajmu biti rasprodat!



Od prošlog Sajma izašle su, tokom ove godine, tri nove knjige u ediciji „Poetika strave“, pa ako ih dosad niste nabavili, po'itajte! Podsećam: Blekvudova Drevna svetla, Hodžsonov Glas u noći  i novi prevod Lavkraftovih U planinama ludila


Pored toga svega, tu je i nova knjiga za ljubitelje gospođice Peregrin,

Mapa dana – Ransom Rigs
Na četvrti roman Ransoma Rigsa o čudnovatoj deci gospođice Peregrin – Mapa danâ. Knjiga je i ovog puta bogato ilustrovana sablasnim starim fotografijama, koje su sada – u ovoj potpuno novoj američkoj pustolovini što se proteže kroz razne epohe – u punom koloru (480 strana).
Puna cena 1.870 dinara, pretplatna cena 1.400. Pretplata traje do 12. novembra. Pretplatnici koji izvrše uplatu do 20. oktobra mogu svoj primerak knjige preuzeti na Sajmu knjiga u Beogradu.
Na sajmu će, dakle, biti 1.400 din.


DRUGE KNJIGE

Dereta

Soba za snove - Dejvid Linč, Kristin Makena
Room to Dream
Nešto kao (auto)biografija, bogato ilustrovano i vrlo obimno: 571 str. 24 cm.
U memoarima Soba za snove proslavljeni reditelj Dejvid Linč govori o životu ispunjenom neobičnom kreativnošću, prijateljstvima i preprekama na koje je naizlazio u svom stvaralačkom radu.


Galveston - Nik Picolato
Krimi triler koji je napisao autor serije TRUE DETECTIVE. Film po ovom romanu upravo je procurio na net...


Sabrane priče. 1 - Vladimir Nabokov
Genijalan pisac i priče od kojih mnoge nikada do sada nisu bile prevođene na srpski.



Dom kulture Studentski grad

Između svetova - Dragan Dimčić
Šta da radimo kada dođemo do granice mogućeg u predstavljanju vizuelnim i zvučnim sredstvima?
Kako pokazati nepokazivo i iskazati neiskazivo?
U pet predavanja o kultnim rediteljima i istraživačima skrivene strane sveta autor nam pokazuje kako obično i svakodnevno mogu postati vrata ka fantastičnom i okultnom i kako gledalac, umesto odgovora koji očekuje, može dobiti pitanja na koja mora sam potražiti odgovor.
Pitanja u sebi nose klicu transformacije na koju možda nismo spremni. U filmovima Rouga, Kronenberga, Malika, Linča i Hodorovskog pitanja postaju sredstvo za nanošenje ožiljka koji skriva ranu koje nismo svesni. A kada je postanemo svesni i ona se jednog dana otvori, otvoriće s ei mogućnost stupanja u kontakt sa svetom izvan vidljivog i shvatljivog.


ARETE

U potpisu
Prvi deo ljubavnih pisama Zelde i Skota Ficdžeralda! Potresna i strastvena sudbina intrigantnog bračnog para ispripovedana od strane samih aktera ove ljubavne sage!


Skrivena lica - Salvador Dali
Skoro je nadrealno da jedini roman Salvadora Dalija nikada nije objavljen na našem jeziku. Roman Skrivena lica uvešće vas u neverovatni svet imaginacije Salvadora Dalija, provešće vas kroz jednu tubulentnu istorijsku epohu i upoznati sa junacima koje samo Dalijev um može da kreira i izmašta.


Lov na veliku ribu - Dejvid Linč
„Tridesettrogodišnje praktikovanje programa transcedentalne meditacije bilo je ključno u mom filmskom i slikarskom stvaralaštvu kao i u ostalim oblastima mog života. Za mene je to bio način da ronim dublje u potrazi za velikom ribom. U ovoj knjizi želim da neka od svojih iskustava podelim s vama.“
Dejvid Linč
U ovom međunarodnom bestseleru, filmski režiser Dejvid Linč opisuje svoje lične metode stvaranja i rada sa idejama, kao i velike kreativne prednosti koje je doživeo iz prakse meditacije.



KONTRAST

Dostojno jest
Čitajte najbolje od naših autorki i autora i podržite borbu za bolje uslove i dostojanstvo terminalno obolelih od karcinoma u Srbiji.
Svratite i kupite knjigu po ceni od 699 RSD, koji će biti donirani organizaciji BELhospice.
Detaljnije o ovoj knjizi OVDE.


Dete božije – Kormak Makarti


Filip K. Dik:
Da li androidi sanjaju elektronske ovce
Čovek u visokom dvorcu
Tri stigme Palmera Eldriča
Suvišni izveštaj
Ubik
Tecite suze moje, policajac reče
Valis
Prodor božanskog


Blizanačka trilogija - Agota Kristof

Nadja + Manifest nadrealizma - Andre Breton
 
Kuga - Alber Kami




IK Zorana Stojanovića
Đavo u svakodnevici - Aleksandar Amfiteatrov



LOM
Razgovori : izabrao i priredio Flavio Rigonat - Vilijam Barouz
[preveli s engleskog Mina Rigonat, Flavio Rigonat]
288 str.


Службени гласник РС

Odlične knjige sada na neverovatnim popustima. Ja za sebe odabrao nekolicinu, a vi vidite sami – stvarno se ČUDA mogu naći u rasponu od 50 (pedeset!) din pa do oko 220!

Безгранична забава: успон масовне културе 1850–1970 - Каспар Мазе - 330,00

Занимљива времена, немирна времена, књига 1 - Лешек Колаковски - 49,50

Речник пакла - Колен де Планси - 330,00

Модерна српска проза, Крај XIX и почетак XX века - Радован Вучковић - 220,00

Историја модерне српске књижевности, златно доба 1892–1918 - Предраг Палавестра - 330,00


Laguna

Black light – Miomir Petrović
U ne tako dalekoj budućnosti, Evropa je rasparčana na kantone kojima upravlja centralizovana svetska vlast a stanovništvo većeg dela sveta živi život sličan logoraškom, tu i tamo pokušavajući da se odupre sveprisutnoj represiji. Beograd je Vavilonska kula podeljena na strogo kontrolisane kvartove po kojima gamižu milioni emigranata svih rasa i vera nastanjeni tu iz nužde ili po kazni. Na raskrsnici Bulevara Despota Stefana, Drinčićeve, Gundulićevog venca i Carigradske, jedna žena će na misteriozan način izgubiti život. Šestoro ljudi, komšija i poznanika, biće svedoci njene smrti i svako će tvrditi da je video nešto sasvim drugo.


Strahor

Kal Juga – Mladen Milosavljević
Vrlo solidan roman fanta-istorijske fikcije.


Otvorena knjiga

Srce lutke – Boban Trifunović
U Beogradu, prestonici Kraljevine Jugoslavije, između Prvog i Drugog svetskog rata, pojedinci se, iz pripovetke u pripovetku, susreću sa stravom van svakog poimanja – sa preobražajima, prizivanjem duhova, oživljavanjem mrtvih, sa srpskim mitskim bićima, drevnim obredima, tajanstvenim kultovima, zaboravljenim paganskim božanstvima, zabranjenim knjigama… 
U pripovetkama Bobana Trifunovića svakodnevica, stvarnost za koju se svi čvrsto drže - kao što se dete, uplašeno, drži za suknju svoje majke – počinje da popušta pred našim očima, jer ništa nije onako kako izgleda. U svakoj pripoveci, strava je prisutna u svakom kutku našeg sveta, ali to je tek nagovešteno; užasi se naziru, a oni koji se sa njima susretnu, nisu sigurni šta vide, čuju ili dodiruju, jer to je sasvim u suprotnosti sa logikom, sa zdravim razumom.
Ovaj autor se napajao i inspirisao vrhunskim piscima strave – Lavkraft, Ejkman, Ligoti... Koliko je od njih zaista razumeo i preneo, proveriću vrlo uskoro. Do tada, ova knjiga svakako zaslužuje vašu pažnju.


STRIPOVI

DARKWOOD

- Mitovi o Ktuluu – A. Breća
Vrhunski primer Lavkrafta u stripu i savršen kompanjon vašem novom izdanju NEKRONOMIKONA!
Detaljnije o ovome OVDE.

- Mort Sinder – A. Breća i Osterheld
Izuzetan strip fantastike i strave: ako se dr Ghoul pita, najobimnija storija u ovom albumu („Ljudi olovnih očiju“, zauzima jednu trećinu ovog izdanja) je daaaleko, ali zaista daleko najbolji primer vrhunskog HORORA u stripu koji sam ikada i igde pročitao!
U ovom izdanju imate i moj pogovor, a pisaću detaljnije o njemu posle Sajma. Ne oklevajte, ne kenjajte, nego zlatnike spremajte – ovo je VRH umetnosti stripa, i vrh horora u stripu!

- Korto Malteze 4: Kelti  
- Korto Malteze 3: Uvek malo dalje
Korto Malteze je, kao što svi dobronamerni građani odavno znaju, takođe sam samcit VRH umetnosti stripa. Već sam na blogu pisao o prva dva toma ovog remek-dela, i to OVDE, a sada možete uživati u još dva albuma. Osvrnuću se i na njih u bliskoj budućnosti... 

- Duh u oklopu

Manga iz koje je rođena genijalna anima, najzad na srpskom!

I još dva vrlo zanimljivo-izgledajuća izdanja, barem za moj njuh i senzibilitet, koja ću svakako overiti:
- Betmen: Dvor sova


- Supermen: Crveni sin


Plus, tvrda erotika od tvorca Torpeda:


VESELI ČETVRTAK

Dilan Dog – Dnevnik
Knjiga izdata povodom 30 godina izdavanja stripa
Neuobičajeni format, neuobičajeni koncept, te nadasve (i iznad svega) neuobičajeno izdanje. Šta bi bilo da su trideset i kusur Dilanovih autora vodili dnevnike tokom pisanja/crtanja najčuvenijih epizoda serijala? Ova tvrdokoričena, luksuzno opremljena i bogato ilustrovana knjiga trudi se da pruži odogovor na to pitanje.
Sklavi se priseća kako je sve krenulo, a u ispovedanju se za njim ređaju, između ostalih, stare kuke Roi, Pikato, Kjaveroti, Stano, Kazertano, Venturi, Markezeli, Manfredi, Ambrozini, Minjako, Kasteli, Brindizi, Montanari (bez Grasanija), ali i predstavnici "nove škole": Mari, Farači, Čeloni, Akatino, Ena, Marcano, Di Gregorio, Baraldi, Simeoni, Bilota i, neizbežni, Rekioni i Barbatova.
Gomila nikada ranije viđenih skica i ilustracija rađenih isključivo za ovo izdanje, isčeci iz scenarija, odbačene table, Sklavijeva pisma crtačima, Viline studije glavnog lika i još gomila toga sa sve kratkim stripom od 24 table oldskul tandema Montanari–Grasani napravljenim isključivo za ovu priliku. Obavezna literatura za sve iole ozbiljne ljubitelje Dilana Doga koja će se, po svemu sudeći, rasprodati i brže nego "Majke i očevi".

Obojeni program #27
Rimejci su svugde u modi, pa čak i u Dilanu Dogu. Istina, ovde se to ne dešava u okviru redovne serije (pride je i u boji), što će reći – nikako ne narušava "originale", a svakako je zanimljivo videti kako su se autori mlađe generacije poigrali sa kultnim klasicima kao što su "Dugi pozdrav" (Paola Barbato & Karmine di Đandomeniko), "Lov na veštice" (Tito Farači & Nikola Mari) i "Golkonda" (Fabio Čeloni)...


Pored toga, od onoga što Gula veseli, za Sajam Veseljaci spremaju još i ovo:

- OP knjiga 23 - Dilan Dog CF 13
- OP knjiga 24 - Čiko kolor
- OP knjiga 25 - Dilan Dog CF 5
- OP knjiga 26 - Marti Misterija: Melodija koja ubija
- Dilan Dog 136 - Duhovi čuvari
- Dilan Dog 137 - ... i u prah ćeš se vratiti
- Dilan Dog 138 - Napušteni
- Dilan Dog 139 - Pogrešna ruka
- Dilan Dog SB 46
- Zagor OP 44 - Stravična magija
 
Uz malo sreće i Azatotovu volju, možda tokom Sajma stigne i nova DD knjiga u kojoj imate i nove tekstove Ace Radivojevića, Igora Stanojevića i D. Ognjanovića.


BESNA KOBILA

- Čudan zvuk motora
Dečak-serijski ubica... deluje zanimljivo...

- Čovek bez jezika i druge priče – Dejan Atanacković
Zbirka priča autora NINO-pomazane Luzitanije...

- Doživljaji Njevzorova ili Ibikus - Aleksej Tolstoj
Njevzorov, junak-malograđanin, nekulturan i sujeveran, u svom nemoralu apsolutno savremen, iz svog bednog života beži u naslove žute štampe o provodima bogataša i aristokratije. A kada mu gatara predskaže da će i on uskoro postati bogat i slavan, neće se libiti da rat, revoluciju i patnju mnogih iskoristi kako bi se proročanstvo obistinilo.


MAKONDO

- El Topovi sinovi – Hodorovski!


Čarobna knjiga

Neonomikon – Alan Mur

(Post)Moderna (anti)Lavkraftijana zanimljivog scenarija i osrednjeg artworka...

Ponovno objavljivanje Asteriksa na našem jeziku (nakon punih 20 godina). U najlepšem ruhu i izvanrednom prevodu, luksuzni tomovi kultnog strip-serijala: u prvom tomu su prve tri epizode, u dvanaestom tomu su epizode 34–36, a u zasebnom izdanju, u mekom povezu, predstavljamo poslednju objavljenu priču: Asteriks na Trci kroz Italiju.

- Asteriks integral I/1-Asteriks galski junak/2-Zlatni srp/3-Asteriks i Goti

- Asteriks integral II/4-Asteriks gladijator/5-Zemlja gurmana/6-Asteriks i Kleopatra

- Asteriks integral XI/31-Asteriks i Latraviata/32-Asteriks i povratak u klupe/33-Dan kad je nebo palo

- Asteriks integral XII/34-Asteriksov i Obeliksov rođendan/35-Asterik među Piktima/36-Cezarov papirus

- Asteriks 37/Asteriks na trci kroz Italiju


SYSTEM COMICS
- Hellboy: Čudni poslovi

Zbirka priča majstora horora i fantastike, sa Minjolinim ilustracijama...


Bezimena – Nina Bunjevac
Nemam pojma šta je ovo i o čemu, ali artwork je prva liga!



FORMA B

- Morgan Lost 19: Sećanje video-kamere
- Morgan Lost 20: Tuđi snovi

Veoma zanimljiv i vizuelno fascinantan crno-crveni slešer-horor-alter-istorijski strip po scenariju Kjaverotija... Uskoro stiže moj rivju prvih epizoda, ali ne čekajte to nego nabavljajte ovo po sajamskim cenama – vredi pažnje!


NIŠKI KC/UDRUŽENJE BRANKO PLAVŠIĆ
- Blek integral


ANTIREKLAMA

Ne kupujte kod Čobana Kneževića SNOVIĐENJE KA NEZNANOM KADATU – to je lopovska, loše posrbljena verzija hrvatskog prevoda, piratsko izdanje, loše na svakom nivou. Detaljnije o tome OVDE.


Kupite radije originalan i kvalitetan srpski prevod koji je uradio dr Ognjanović za Makondo, pod naslovom SNOVITA POTRAGA ZA NEZNANIM KADATOM (pa još praćen sa nekoliko dodatnih, srodnih HPL priča, pogovorom, napomenama i ilustracijama). Više o tom izdanju OVDE.


Takođe, ne kupujte Golubovi iz pakla – Robert E. Hauard, Nova poetika
Notorno loš „prevodilac“, Tika Jovanović (inače fin čovek, a ima i nekih koji vole njegovo pisanje, ali kao prevodilac baš užasno loš) skoro sigurno je oskrnavio jednu Haurdovu novelu i njoj možda dodao još par priča u ovom ružnom i bednom izdanju na smešnih 140 strana.
Kupite radije kvalitetan srpski izbor i prevod koji će uraditi dr Ognjanović za Orfelin u barem duplo obimnijoj i šest puta kvalitetnije opremljenoj knjizi, dostojnoj Hauarda, za razliku od ove ovde – već iduće godine!


P.S. Dr Ghoul će na Sajmu biti od nedelje do petka, svakog dana, od oko podneva pa do večeri. Ko želi upoznavanje, druženje, potpisivanje itsl. neka me potraži na štandu Orfelina. Vidimo se!



петак, 19. октобар 2018.

UKLETA KUĆA



„Ukleta kuća“ je naslov jedne od jezivijih Lavkraftovih priča u Orfelinovom ultimativnom izdanju NEKRONOMIKONA koje izlazi tačno za Sajam knjiga u Beogradu. Evo kako će korica te knjige izgledati:
Sve detalje o tome kako izgleda iznutra i šta sve u njoj ima, piše OVDE. Na Sajmu ćete moći da je kupite za samo 2.400 din, što je njena pretplatna cena; kasnije će, u knjižarama, biti skoro 3.000 din.
Inače, NEKRONOMIKON je prva knjiga u novoj Orfelinovoj ediciji Crna mačka. Nazvali smo je tako iz dva glavna razloga: 1) to je naslov jedne od najboljih i najpoznatijih priča Oca Horora, E. A. Poa, i 2) on, u izvesnom smislu, aludira i na ime Lavkraftove mace-mezimice iz detinjstva, i uopšte na njegovu ljubav prema mačkama, a osim toga, 3) lepo zvuči kao naziv, iliti „brend“.
Ova edicija je zamišljena kao mesto gde ćemo svake godine objavljivati po jednu veliku, obimnu, super-dizajniranu i ilustrovanu knjigu vrhunaca horora, kao što je to sada NEKRONOMIKON. U čemu je razlika u odnosu na već postojeću ediciju „Poetika strave“? Pa, u veličini, obimu, još naglašenijem dizajnu, još većem broju originalnih ilustracija, i u tome što će to biti knjige-antologije, i za antologiju.
Nekronomikonski tretman će dobiti i Poove horor priče, kao što sam to na blogu najavio još pre nekog vremena (novi prevodi, nikad viđene anotacije, opširan pogovor, svaka priča zasebno ilustrovana...), a planiramo i antologije horor priča nekih nacija koje ne potiču iz anglofone sfere, da ne pomislite da su samo Englezi i Ameri pisali dobar horor. 
Toliko za sada, ne smem detaljnije, ali samo strpljenja; već sledeće godine čeka vas jedna ogromna nekro-knjižurina, a kad kucne čas, najaviću je konkretnije (već uveliko radim na njoj)!

Ukleta kuća je, takođe, jedan od centralnih gotskih motiva, razrađivanih i kasnije u žanru horora, a vrhunski i (po meni) neprevaziđeno, u super-genijalnom, besprekornom, savršenom romanu UKLETA KUĆA NA BRDU Širli Džekson koji je pre dve godine objavio Orfelin u prevodu dr Dejana Ognjanovića.

Na Netflixu upravo ovih dana možete gledati TV seriju u 10 epizoda Ukleta kuća na brdu, prema tom romanu. Ja zbog prevelikih obaveza prethodnih dana i nedelja još nisam stigao da je pogledam (uradiću to tek posle Sajma knjiga), ali to je producirao NETFLIX, dakle nije nešto sitno i nebitno, ima dobar budžet, i režirao je Majk Flanagan, reditelj nekoliko hvaljenih i voljenih novijih horora kao što su Absentia, Oculus, Hush...
Američke kritike i komentari su pretežno povoljni - mada je serija kao adaptacija veoma slobodna, obrađuje i dopisuje ideje, likove i scene iz romana, i ide u sasvim drugom pravcu...
            Stiven King je danas na tviteru napisao: 
„THE HAUNTING OF HILL HOUSE, revised and remodeled by Mike Flanagan. I don't usually care for this kind of revisionism, but this is great. Close to a work of genius, really. I think Shirley Jackson would approve, but who knows for sure.“
Dakle, nije malo kad ON to kaže i kad se to razglasi po internetu...
Zašto vam sve to govorim? Zato što, ako još niste pročitali ovaj izuzetan roman strave koji vam ja već godinama preporučujem, nemojte ga tražiti na štandu Orfelina: ta knjiga je kod izdavača rasprodata! Ostalo je od celog tiraža još nekih 150 primeraka razasutih po Vulkanovim i Delfi knjižarama: dakle, potražite je tamo, dok je još ima, jer ne verujem da ćemo raditi II izdanje. 





Ovaj post ukrasio sam fotografijama koje sam načinio prilikom nedavnog boravka u Subotici, gde sam promovisao knjigu VIŠE OD ISTINE. Zamolio sam ljubazne domaćine da mi pokažu neku slikovitu i gotsko-hororičnu lokaciju, pa samo tako dospeli do ove bivše sinagoge i kuće kraj nje; ruševine, ali zaista vrlo inspirativne.

Ilija Vuletić, dr Ghoul, Viktorija Simon Vuletić

Pored toga, ova arhitektura i njen raspadnuti, oljušteni, ruševni ugođaj neodoljivo podsećaju na slike Dragana Bibina, koji je svojim divotama ukrasio i nekoliko korica Orfelinovih hororičnih knjiga, pa je tako sve ovo nekako povezano...


Dakle, uživajte u ovim creepy fotkama i gornjim vestima, a moje preporuke za Sajam knjiga, koji počinje u nedelju 21.X očekujte u subotu, dan pred početak.


PS: Fotke i kraći video sa Kadijine promocije u Subotici možete videti OVDE... I nemojte se još dugo nećkati i premišljati oko ove knjige... Njen tiraž od 500 primeraka većim delom je već otišao kod onih koji znaju šta valja...











петак, 12. октобар 2018.

HORROR LITERATURE THROUGH HISTORY




            Prošle godine je izašla jedna spektakularno vredna knjiga za sve ljubitelje horora, a naročito za one ozbiljnije, kojiće ceniti činjenicu da je dobila Zlatnog Ghoula (TM) u kateriji Non-fiction! Suprajz, zove se ni manje ni više nego baš HORROR LITERATURE THROUGH HISTORY, a autor ove dvotomne enciklopedije je Mat Kardin (ako znate šta valja, obavezno overite njegov linkovani sajt!).  
            Već sam pisao članak o ovom prvorazrednom izdanju za RUE MORGUE, pa ću, radi jezgrovitog opisa, citirati početak svog članka iz prošlogodišnjeg broja #178:

Ladies and gentlemen, make place on your bookshelf for Matt Cardin’s super-ambitious Horror Literature through History, coming from Greenwood this September. This two-volume monster on over 800 pages is another indispensable reference book on horror literature to place next to your copies of Jack Sullivan’s The Penguin Encyclopedia of Horror and the Supernatural, S. T. Joshi’s and Stefan Dziemianowicz’s Supernatural Literature of the World, Joshi’s Icons of Horror and the Supernatural and William Hughes, David Punter and Andrew Smith’s The Encyclopedia of the Gothic.  
            Having already cut his chops editing two reference books – Mummies around the World (2014) and Ghosts, Spirits, and Psychics (2015) – Cardin has set himself a lofty goal with Horror Literature through History; namely, to show 21st-century horror fans the literary sources of their favorite entertainment and the rich intrinsic value of horror literature in its own right.


            Izuzetna je to knjiga, ima sve moje pečate i preporuke, ali imam i tri velike zamerke:
            1) Previše je skupa. Na Amazonu je 190 $. Jest da je 800 str, jest da je tvrdi povez, jest da je vredan sadržaj, ali ipak, mnogo, braćo...
            2) Uopšte nije ilustrovana unutra, samo klot tekst, što je velika šteta. Pored toga, ni dizajn korica nije baš naročito nadahnut niti dobar, a posebno je loša zadnjakorica, koja sadrži reklamu za druga njihova izdanja.
            3) Pregled autora i dela izvan utabanih staza Anglo-Američkog horora je prilično skroman, i svodi se na nekoliko neizbežnih opštepoznatih evropskih autora /Nemci i Francuzi, pretežno), dok slovenskim narodima nema ni traga ni glasa...
            Imajući to na umu, i uprkos tome, ovo je odlična knjiga koju, ako ikako uzmognete nabaviti po povoljnim uslovima, ne oklevajte.
            Evo mog razgovora sa autorom koji je jesenas izašao na sajtu Ru Morga.


HORROR LITERATURE THROUGH HISTORY

By Dejan Ognjanovic



Matt Cardin’s super-ambitious Horror Literature through History has been published recently by Greenwood in two hefty tomes totalling almost 1000 pages. This monster of a book is the subject of Rue Morgue’s print edition article “A Bible for the Horror Fiction Bibliophile” which you can find in issue #178.
            Matt Cardin was kind to answer a few additional questions exclusively for the Rue Morgue site.


- What is the primary aim and purpose of this book?

To quote from the publisher’s description, which is of course based largely on text from the book proposal that I submitted to them over two and a half years ago, Horror Literature through History “shows 21st-century horror fans the literary sources of their favourite entertainment and the rich intrinsic value of horror literature in its own right.” In other words, it’s meant to serve as both a general reference work about the history of horror literature and a book that can educate people about the literary backgrounds of what might be called “screen horror”: horror movies, horror television, horror video games. Horror’s popularity right now is just off the charts. This seems likely to continue for a long time. And with the bulk of that popularity falling in the realm of screen horror, there’s something fundamental, something crucial, in the fact that there’s a literary background or precedent or forebear to virtually every monster, plot, theme, and idea that’s in play right now on screens everywhere, large and small. Plus, the literary side of horror itself is presently undergoing a kind of revolution. Weird fiction, for instance, has begun to evolve in striking new directions. The Internet has given rise to things like creepypastas. So the book is aimed at all of that. It aims to parse the state of horror right now by delving deeply into its literary history and tracing its evolutionary arc.


- How hard was it selecting the topics, names and works which should be included or discarded? And what criteria were used for either selecting or discarding one?

That was one of the most difficult parts of the whole project. I had a much longer list than what eventually ended up in the final version, and it really hurt to cut out some of those items. I made my decisions based on careful research combined with a personal sense of who and what is significant enough to warrant a slice of precious page space in such a project. I also relied on the judgment of my contributors. There will no doubt be people who will disagree with some of the inclusions and exclusions, and that’s as it should be, since so much of a decision process like this ends up being a matter of subjective judgment. I think it may prove especially slippery when it comes to the inclusion of some contemporary authors who in historical terms have only just begun to make their mark. But that said, I felt confident in my decision to include stand-alone entries on Mark Samuels, Joe Hill, Laird Barron, Michael Cisco, Brian Keene, and Reggie Oliver.
Then there’s the fact that the first two sections of the book provide space for discussing a very wide range of authors, books, stories, poems, and topics that aren’t included as separate entries in the final reference section. For example, the writer of the entry “Horror in the Twenty-First Century,” a scholar at the Manchester Centre for Gothic Studies named Xavier Aldana Reyes, devotes a paragraph to Adam Nevill. He also mentions a host of worthy additional authors who don’t have their own separate entries, including Sarah Pinborough, Nicole Cushing, Sarah Langan, Tim Lebbon, Simon Strantzas, Richard Gavin, John Langan, Quentin S. Crisp, and Livia Llewellyn. I myself used the master timeline of literary horror history that appears near the beginning of the book to give mention to a few worthy items that aren’t mentioned elsewhere, such as Jonathan Padgett and his remarkable 2016 horror collection The Secret of Ventriloquism. So this is all to say that the encyclopaedia covers a vast swath, even given the necessity to make strategic decisions about inclusion and exclusion. You really can’t grasp the extent of its coverage without actually getting hold of a copy and browsing through it.


- What is the definition of Horror Literature which you used in this book as your guiding principle?

Horror literature is any work of imaginative writing that hinges centrally on this feeling, this heady subjective state that is part mental/emotional and part physiological. Horror literature is the type of literature that dwells upon and within the dreadful—as in dread-filled—aspect of life and the world. It refuses to look away from that which makes us want to. And I think the most profound and important is that such literature will always be the kind that doesn’t try to do this for mere entertainment value or shock effect, but for the purpose of conveying something that the author has personally known in his or her own life. So I suppose this harks back to your question about my criteria for choosing what to include and exclude in the book. In most cases I was using this understanding of horror as a backdrop for my editorial decisions.

-  The book is very wide-ranging in terms of time (starting with the Ancient World onwards); is it as wide-ranging in terms of space, i.e. the whole world, or is it mostly Anglo-American-centric? In other words, did you try to make it more wide-ranging and if so, what were the obstacles?

The overall focus is on Western civilization, with the bulk of the attention going to British, European, and American horror. But here are many references to other traditions and parts of the world as well. For instance, the essay “Religion, Horror, and the Supernatural,” by literature and film scholar Eleanor Beal, has included a sidebar titled “Religious Horror around the World” that provides some information on Asian horror, Islamic horror, and American Jewish Gothic stories. So there’s a global aspect to it, even as the main focus is on the West.

- Where do you see this book in comparison to somewhat similar ones, like The Penguin Encyclopaedia of Horror and the Supernatural? Or perhaps you had some other title as your guiding ideal in shaping the contents and ambitions of this book?

The Penguin encyclopaedia is such a beautiful piece of work, and also such a seminal one. I cherish that book. But I didn’t have it in mind as I was working on this one. (Interesting side note, though: Several of the people who wrote for that book so many years ago came aboard to write for this one.) To be honest, I really didn’t have any other book in mind, although in my submitted proposal I compared and contrasted it with such items as S. T. Joshi’s and Stefan Dziemianowicz’s Supernatural Literature of the World, Joshi’s Icons of Horror and the Supernatural, William Hughes, David Punter, and Andrew Smith’s The Encyclopaedia of the Gothic, and Jerrold Hogle’s The Cambridge Companion to Gothic Fiction. (Another interesting side note: Joshi, Dziemianiowicz, Hughes, Punter, and Hogle all contributed to Horror Literature through History.) Along with creating that unique three-part structure, the basic point for the encyclopaedia at hand was to make it more current than any other of its kind. Now, currency is a sliding scale, of course, so the march of time will eventually remove that edge. But I do think this project is the first of its kind to formally recognize the significant new vanguard of horror lit as it advances toward the middle part of the new century, and to place this within the context of the deep history that preceded it. It’s the first to start reconciling the epochal shifts and impacts of the Internet and the digital media revolution with this venerable literary tradition that has now spun off into multiple non-literary forms, each of which owes a debt to its literary forebears. It’s the first general reference work of its kind to deal with horror literature as it relates to the profound cultural tensions and conflicts, and the attendant shifts in perspectives, that have characterized these early decades of the twenty-first century. 
In short, it’s unique in its relevance to horror’s unfolding twenty-first century state and status, with all of that fascinating literary history bristling in the background of the current boom and extending centuries and even millennia into the past. As I said, it has been a personally meaningful and deepening experience for me to edit this project, and I think and hope it will provide some of the same to its readers.