***
3
Spavati…
Možda sanjati… Filmove snimati… Samo nemojmo – objašnjavati!
Barem ne u ovom slučaju. HOLY MOTORS
nije film za objašnjavanje. Naravno, moguć je neki privid kritike kojom bi se
mehanički nabrojali i vrednovali pojedini elementi filma: izuzetna fotografija,
odlični vizuelni efekti i šminka, bravurozne metamorfoze Denisa Lavanta koji
ovde igra tuce različitih likova, itsl.
Ovaj film se može opisivati, može se prepričavati – ali to valjda od mene ne očekujete. Ako baš
insistirate na pitanju: "O čemu se tu
radi?", reći ću 1) to je, u ovom slučaju, promašeno pitanje; i 2) kad
ste baš zapeli, jedan čovek seda u limuzinu a šoferka ga tokom celog dana vozi
od jednog do drugog "zadatka", za koje se on oblači i šminka u
kolima. Srećom, to njegovo putešestvije u limuzini beskrajno je zabavnije od
Kronenbergovog prozaičnog smor-festa COSMOPOLIS
i ovo je vožnja na koju vredi krenuti.
Tokom tih "zadataka" naš
Oskar (baš filmsko ime!) čas je bezumni prosjak koji otima manekenku (Eva Mendez, still hot!)
i nosi je u podzemlje Pariza da od nje napravi zakukuljenu
muslimanku;
čas je "glumac" u motion-capture videu, gde na pokretnoj
traci, ispred sve apstraktnije kompjuterske pozadine trči u mestu i puca
ćorcima;
čas, još uvek u tom kostimu, vodi
"ljubav" sa ženom od gume (!) dok se oboje ne preobraze u CGI zmijodemonske
"likove" u video-igrici;
čas glumi brižnog oca jednoj
nimfeti;
čas je matorac koji izdiše u jednoj
hotelskoj sobi; čas ubija ljude, čas ga ubijaju…
Šta sve to znači? Kuda sve to vodi?
Koja je simbolika? Šta je scenarista i reditelj Leos Karaks hteo da nam kaže?
Koje je naravoučenije? Treba li raditi jutarnju gimnastiku? Valja li poštovati
roditelje? Jesti povrće? Dokle će trajati kriza? Ima li nade za čovečanstvo?
Kakav je danas položaj žena?
Ne očekujte od Karaksa da vam bilo
šta u tom smislu sugeriše. Istina, ima u filmu sporadičnih sugestija da je virtuelno pojelo stvarno: svet koji on
prikazuje svet je glume, pretvaranja, maski, lutaka, virtuelnog seksa, velova,
privida… Svet u kome jedan spomenik na groblju sadrži duhovit natpis:
"Posetite moj veb sajt". (Beleška: mogao bih i ja sebi da spremim
epitaf za spomenik: "Šta tražite ovde? Eno me na http://cultofghoul.blogspot.com/")
Ali, više nego što kritikuje, Karaks
ovde zapravo uzdiže glumu i laganje
(pretvaranje / kaobajagi) bez kojih nema umetnosti, a naročito ne jedne
toliko zasnovane na opseni kao što je filmska. HOLY MOTORS ne može da se svede
na nešto tako banalno kao što bi bila "kritika doba virtuelnog", jer
on je ipak nešto više. Ako uopšte ima neku tezu ili bar intenciju, HOLY MOTORS
je pre svega ushićeni hvalospev imaginaciji, sanjanju, laganju, pretvaranju,
izmišljanju, metamorfozama, dramaturgiji sna…
HOLY MOTORS je hvalospev filmu kao
"čaroliji" – tom francuskom izumu, zahvaljujući braći Limijer, a još
i više mađioničaru Melijesu… To je oda kvazi-pokretnim slikama koje nas lažu
govoreći istinu i otkrivaju nam istinu dok lažu.
Srećom, Karaks tu odu ne peva na bljutavi Šjamalanovski IMAGINATION-LAND
način, nego se napaja s korenjem utemeljenim u nadrealizmu – još jednom pre
svega francuskom daru čovečanstvu.
Takođe, ne radi to ni na meni gnjecav način na koji je to uradio
prošlogodišnji francuski Oskardžija i kritičarski favorit, ARTIST – naime, kroz
tehnički besprekornu ali idejno sumnjivu apologiju golog eskapizma (holivudske)
Fabrike Snova i Šou Biznisa. Idu mi na jetra ta bezveznjačka drkanja po
mjuziklima, balovima na vodi i pevanjima na kiši, šeicima i divama, fred
asterima i kaubojima, dresiranim majmunima u šarenim kostimima… Film kao medij
(i kao umetnost!) mnogo je više od tog cirkusa, i HOLY MOTORS na svoju sreću i
moju radost daje neke sporadične nagoveštaje te veće slike – slike medijuma
koji može mnogo više od dolarima nakićene saloonske kič parade.
HOLY MOTORS je, dakle, dvočasovna orgija nadrealizma. To je
slikovita, erotična, provokativna, vickasta, bizarna, otkačena, apsurdna šetnja
kroz više filmskih žanrova (komedija, mjuzikl, porodična drama, ljubavna drama,
krimić…) sa blagim uplivima fantastike.
Tu je i više-nego-omaž remek-delu
francuskog horora/fantastike, kamenu-temeljcu modernog
francuskog horora, filmu OČI
BEZ LICA, kroz prisustvo još uvek žive (!) i još uvek zanosne (!)
Edit Skob, uklete junakinje tog masterpisa. Ona u MOTORIMA igra šoferku našeg
transformera.
Većina današnjih filmova implicitno vas tera da isključite mozak jer
bi, inače, mogao da bude povređen idiotarijama i imbecilizmima kojima vas
zasipaju. HOLY MOTORS vas poziva da mozak utulite onoliko koliko je potrebno
kako biste se prepustili SNOVIMA koje Karaks izliva pred vas.
Sad, ti snovi su vrlo primetno obojeni privatnim opsesijama, i kao
takvi, neće vas možda zabaviti tokom svih tih vinjeta, a naročito vas sa
ghoulish maštom: neke će vam prijati manje a neke više, neke će vas pogoditi u
žicu a neke ćete prevrteti palčevima i čekati da što pre skončaju.
Konkretno,
meni je više prijala prva polovina – neke od najboljih scena zapravo su
smeštene u prvih 30-40 minuta (ta fascinantna erotska scena virtuelnog sexa! to
bauljanje po groblju a onda, sa supermodelkom, i po kanalizaciji!), i film
uistinu opada prema kraju i tim dvema scenama kojima se završava (Oskarova
familija; limuzinina noćna garaža) koje su me obe ostavile ladnim.
Što se mene tiče, radije bih dva sata proveo u snovima koje sanjaju
Linč, Švankmajer, Jodorovski, Kronenberg, Tsukamoto, Miike, Siono, Kim Ki Duk
itd. itd. negoli ovaj Karaks – ali, opet, ne mogu da se požalim. Dva sata
provedena u njegovoj nadrealnoj igrariji svakako spadaju u prijatnija filmska
iskustva ove jadne godine, a HOLY MOTORS će, po svemu sudeći, biti na mojoj
top-10 listi za 2012. (mada ne u samcitom vrhu, bez obzira na sva precenjivanja
i nezaslužene panegirike "filma godine" i tsl. što mu ih sipaju sa
svih strana).
SVETE MOTORE možete pogledati na Festivalu
autorskog filma koji upravo traje – a ako ne živite u Beogradu ili ste
prevelika stipsa da date par stotina dinara za nešto što nisu krigle piva, možete
ga pogledati i u privatnom, kućnom festivalu, kadgod vam to ćune, jer MOTORI
već neko vreme rulaju putevima interneta…
Kad vec spomenu Tsukamota,jesi pogledao Kotoko i kako ti je legao taj film ?
ОдговориИзбришиIdealan saundtrek
ОдговориИзбришиhttp://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=Nv6rgeaxlGA&NR=1