**
2-
U oqueeru akcije "Gejeve u čet'ri zida, gde im je i mesto", odnosno, povodom zabrane današnje Gej parade, "iz bezbednosnih razloga" – bezbednosnih, kažem, a ne zato što živimo u pravoslavnoj džamahiriji u kojoj popovi voze džipove, prete ljudima, vređaju ih, siluju, biju i ubijaju, a kome se to ne sviđa bolje nek kupi prnje i ide tamo gde ima bolje – dakle, danas je pravi čas za podsećanje na klasik iz Gay 1980s: TOP GAN.
Budući da sam, u vreme kad je to bilo mega-hit, svoje vršnjake
smatrao beznadežnim imbecilima, a prema onome što je njima bilo super osećao
samo najdublje gnušanje, ja sam većinu megahitova iz 1980-ih preskočio sasvim,
ili ih gledao sa zakašnjenjem. Tako sam i famoznog TOPA GANA pogledao tek pre
par nedelja, potaknut samoubistvom njegovog reditelja, Tonija Skota; velim, sad je bezbedno da najzad i tu recku udarim i
vidim u čemu je (bila) fama i na šta su to (i zašto) moji vršnjaci otkidali i
višestruko u bioskopu džeparac ostavljali pre četvrt veka.
Pokazalo se da je TOP GAN sve ono što sam i mislio da će biti:
otužna, smešno klišetizirana, prostodušna, hiperdizajnirana melodramska
propaganda za USA! USA! USA! – ili,
preciznije, za njihov vojnoindustrijski kompleks. Potonji je većini plitkoumnih
Srba u '80-im delovao strašno cool kad im ga je dizajnirao odradek,
Toni The Skot, a otelovljavao Tom Kruz u svojim pre-sajentološkim
danima sa fensi đozlucima za sunce, ali pokazao se malo manje cool
kad je krenuo da sipa bombe po našim gradovima, fabrikama, prugama i putevima.
Dakle, jedna tipična šarena reklama
za junačku i seksi američku avijaciju, upakovana od strane uvek spremnih
tehničara, vrhunskih zanatlija koji ne pitaju šta i kako, nego samo:
"Reci, šefe, HOW HIGH, i nakitiću ti ga tako slatko i šareno i ljupko da
će infantilni umovi da ga gutaju bez pitanja i da cvile za još!" Naivni to
primaju kao Gladac: "Čista nedužna
razbibriga za odmaranje mozga kroz
gledanje lepih slika i slušanje slatkih pop-pjesmica." Oh, yeah, Take my brain away!
A malo koga zanima Jadac
unutra: kako je samo poželjno i seksi biti američki pilot i bez obaziranja na
međunarodne zakone i propise jurcati po tuđinskom vazdušnom prostoru i raznositi
tuđe avione bez ikakvih posledica, kao u video-igrici… Jii-haaaaa! Ka-booom, baby!
Nego, taj zaslađeni militarizam ipak je nešto što svako ko ima bar malo
mozga (danas!) može da vidi, ako već onih
dana nije, i ne bih sad mnogo bičevao tog mrtvog konja. Mada, ko zna, možda
je to još uvek potrebno imajući u vidu idolatriju koju u mnogim krugovima danas
uživa još odvratnija reklamokratkinja američke vojne industrije (i svega što uz
nju ide), Katarina Bigalou, koja se
toliko slizala sa US ARMY da je postala njihova dežurna Leni Rifenštal. O
njenom ideološki "naivnom" HURT LOCKERu
već sam pisao ovde, a svakako ću pisati i o njenoj US-ARMY-approved verziji hvatanja, egzekucije i lešobacanja Osame
Bin Ladena, čim je bude usnimila a to procuri na net.
Isto tako, uopšte ne pretendujem da sam otkrio rupu na… heh, saxiji
pričom o gej podtekstu zapleta koji se ceo svodi na nadmetanje "ko ima
veći", i čiji se naslov najtačnije može prevesti kao NAJVEĆA (NAJDUŽA) PUCA.
Baš iz tog razloga u našim bioskopima nije ni igrao s prevodnim
naslovom, nego kao TOP GAN, pa ko razume - shvatiće. Priznaćete, na srpskom TOP
GAN ne znači ništa, jer film nije o topovima, mada možda jeste o
"topdžijama"…
Sve je to Kventin Tarantino
odavno razgolitio u ovom dijalogu iz filma SLEEP WITH ME (u donjoj ilustraciji prošarano
rečitim insertima iz NAJVEĆEG ĐOKE):
Moj skromni doprinos ovoj temi sastoji se u tome što ću Tarantinovo
tumačenje poduprti s još nekoliko rečitih momenata nepomenutih u njegovoj
briljantnoj analizi, čisto da nisam džabe nedavno gledao ovo otužno smeće - a
moram priznati da mi je ovaj treš izazvao bar tuce glasnih smehotresa. Bilo je
to isključivo u nenameravanim situacijama, naumljenim da budu
"ozbiljne" (npr. kad Meg Rajan teši Toma zato što je Tom skrivio smrt
njenog mužića i oprašta mu sve!), odnosno u pojedinim napadno glupim
"fazonima", ili pak u oči-kolutajuće-neverovatnim scenama, poput
prvog susreta Toma i Keli koji kulminira time da Tom stalkuje curu u ženskom klozetu!
Nije ni čudo da su srpski klinci i gilipteri otkidali na ovo smeće –
upad u žensku svlačionicu (pre fizičkog) ili u ženski WC smatrao se, tih (osnovnoškolskih)
dana, vrhuncem frajerstva & zdravog hormonalnog mačizma.
Dakle, na stranu smešni dijalozi, smešne situacije, smešno otrcani
klišei, smešna "romansa", smešna pop-pesmica koja se tokom NAJVEĆEG ĐOKE čuje bar deset puta
(kunem vam se, postoji jedna deonica u filmu od nekih 20 minuta tokom koje se,
samo u tom kratkom razmaku, tonovi iz te ogavne ljige od koje niste mogli da
umaknete sredinom 1980-ih, čuje barem PET puta! Znači, na svaka 3-4 minuta, eto
ga opet "Take my brain away!")…
Na stranu sve to.
Ali pogledi koje Val Kilmer
upućuje Tomu tokom filma – pa ono je prajsles!
Naravno, govorimo o Valu iz vremena kad je bio frajer i šarmer, pre
nego što se pretvorio u debelog bizgova, volovsku polutku i copinu naduvenu od
droge i alkohola i ko zna čega – kakvu možemo danas videti, recimo, u
kvazi-horor smejuriji TWIXT
(vidi rivju).
Ja, kao doktor nauka, i stoga posvećenik vrline tačnog i preciznog
citiranja, moram istaći da Tarantino malkice falsifikuje pančlajn NAJVEĆEG ĐOKE da bi mu fora bila
efektnija. Naime, završne Tom-Val reči ne glase, kao što mr. T. kaže, "You
can ride my tail anytime" (Val), "No, you can ride mine" (Tom), ---- nego "You can be my wingman anytime"(Val), "No, you can be
mine" (Tom).
Što reko Aksl Rouz, Ju ken bi
majiajn til di end of tajiajm!
Ali se zato ne može dovoljno naglasiti pronicljivost Tarantinovog
klouz ridinga, kada zapaža da Tom zaskoči Keli MekGilis tek onda kad se ova,
ničim izazvana (?!), pojavi u muškobanjasto-dečačkom autfitu, prikrivši većinu
svojih ženskih atributa.
Sad, može se neko s razlogom upitati – koja je poenta ovolike
homoseksualnosti filma TOP GAN? Otkud ona, zašto ona, čemu to služi? Odgovor
je, naravno, složen, ali srećom, na pravom ste mestu, i ta će misterija biti
uskoro razjašnjena.
1) TAKVO JE BILO VREME. Da, 1980-te su the gayest period ever, bar što se tiče američke pop kulture (ali i
onog dela sveta koji beslovesno konzumira njihove žvake). Zašto baš tad? Možda
kao (nesvesno!) protivljenje Reganovoj Americi: sve to naklapanje o
tradicionalnim vrednostima, porodici, tvrdim granicama između MI i ONI (Hladni
Rat Zvezda…), insistiranje na strejt vrednostima u političkom i drugom
mejnstrimu valjda je dovelo do svih tih šarenih krpica, ćubastih i kosmatih
frizura, sladunjavih elektro-pop pjesmica i androginih ili gej zvezda tipa
Majkl Đekson, Fredi QUEEN Merkuri i Madona, a o ekscesima tipa sweet metal, o momcima
u helankama itd. da ne govorimo.
Ovo se odražava i na polju filma – a naročito u najmuškijem od
muških žanrova: akcionom filmu, kojim u to vreme dominiraju mišićave nauljene
polutke, Stalone i Švarceneger i brojne njihove bodibilderske kolege u zapletima
krcatim man-on-man akcijom (uključujući i razne gay varijacije: buddy movie, male
bonding, men on a mission i sl). Već sam ovde u tom smislu analizirao tvorevinu
TANGO
I KEŠ, pa bacite pogled na to ako dosad niste. Ukratko, akcioni, krimi
i ratni film 1980-ih prosto je prožet gejstvom na svim nivoima.
2) TAKAV JE BIO REDITELJ. Toni Skot je jedan od istaknutijih
eksponenata homoseksualnosti na filmu. To je bilo očito još u njegovom debiju,
HUNGER (aka GLAD ZA KRVLJU), u kome je besramno fetišizovao homoseksualni odnos
Katarine Danev i Suzane Sarandon. Naravno, pošto ta vrsta homoseksualnosti iz
nekog razloga (?) nimalo ne smeta borcima protiv homoseksualnosti (!), to mu je
progledano kroz prste.
Krediti koje je tim video spotom maskiranim u film stekao omogućili
su mu da nesmetano provuče i one smelije homoseksualne parabole, kao npr. u TOP
GANU, gde je mašući naivnima pred očima sa Keli Mek Gilis zamaglio vid po
pitanju toga šta se tu zaista dešava između Toma i Vala. Skot je i u kasnijim
filmovima s uspehom koristio buddy formulu (male bonding) i njene razne
varijacije, ali to je za neku drugu disertaciju…
3) TAKVA JE BILA TEMA. Tema je avijacija. Cilj je propaganda. To
znači da je fetišizam neizbežan. Svi
bi dečki u pilote. Sve bi curice na pilote. Matematika je jasna!
Reditelj dugometražnih spotova (aka "filmova") savršena je
osoba da vizuelno upakuje taj materijal na takav način i sa takvim efektom da
se publika NAPALI gledajući te seksi avione koji poleću isključivo u
zlatno-narandžastim zalascima sunca i pucaju jedni na druge samo na azurno
plavim nebesima i da požele da budu isti takvi seksi piloti: mišićavi, zlaćani,
mazni, slatki, k'o s razglednice – ili iz nekog gej magazina. Enter Tom Kruz,
enter Val Kilmer. Gej parada može da počne.
Militarizam je seksi. Uniforme su seksi. Veliki pištolji su seksi.
Falusoidni avioni su seksi. Totalitarizam je seksi, a specifični oblik homoseksualnosti
cveta tamo gde je fiksirana hijerarhija (SPAAARTAAAAA!), gde je patrijarhat
patološki pervertiran a ženski element drastično podređen muškom, ili je sasvim
isključen (kasarne!)… Samurajski Japan… Naci Nemačka…itd. Uostalom, Suzana
Zontag je to sve objasnila definišući fašističku estetiku u svom antologijskom
eseju "Fascinating
Fascism":
"Fascist aesthetics include… a preoccupation with situations of
control, submissive behavior, extravagant effort, and the endurance of pain;
they endorse two seemingly opposite states, egomania and servitude. The
relations of domination and enslavement take the form of a characteristic
pageantry: the massing of groups of people; the turning of people into things; the
multiplication or replication of things; and the grouping of people/things
around an all-powerful, hypnotic leader-figure or force. The fascist dramaturgy
centers on the orgiastic transactions between mighty forces and their puppets,
uniformly garbed and shown in ever swelling numbers. Its choreography
alternates between ceaseless motion and a congealed, static, "virile"
posing. Fascist art glorifies surrender, it exalts mindlessness, it glamorizes
death."
Imajući to sve na umu, možemo zaključiti da je TOP GUN bez sumnje jedan
od omiljenih filmova ove naše vladajuće pravoslavoljubive, Pahomijepodržavajuće
fašistoidne bulumente. Pošto se i u NAJVEĆEM ĐOKI prividni animoziteti
okončavaju nesputanim mejl bondingom, uopšte mi nije nezamislivo da, recimo, ma
koji od ovih na Vlasti kaže svom Opozicionaru: "You can be my wingman
anytime", a ovaj mu, naravno, odgovara: "Nou, ju ken bi majiajn til
di end of tajiajm!"
E, taj bonding i tu gej paradu tek ima da gledamo u godinama koje
dolaze… Njihova parada je osveštana s najvišeg mesta. Što reko onaj grafit:
"Ne jebe te LGBT, nego SPS, SNS, DS, DSS…"
Za to vreme, "bolest"
ovih dobroćudnih, miroljubivih "devijanata" ima da se leči lopatama i
sličnim metodama naše svete majčice, Crkve, va imja Oca i Sina i Sjatago Duha,
Amin.
Kao i sto si naveom desnicarsko-reganski filmovi 80-ih su uvek bili okrenuti homoerotizmu. Cast izuzecima, Robocop, Aliens....I da zavrsim citatom kritike za Under Siege, koji volim:"We joke around about it, but seriously, it’s pretty striking how the militantly right wing films of this genre are uniformly super, super gay, while commie Seagal is usually Out For Pussy. The evidence is more overwhelming than I ever thought it would be."
ОдговориИзбришиGenijalno, hvala na ovom postu i posebno na linku za esej, aplaudiram Vam. Posebno ste inspirisani (cini mi se) kada pisete o losim filmovima, zato uvek jedva cekam da dohvatite neki :) sve najbolje!
ОдговориИзбришиMarko P: to o homoerotizmu desničarsko-reganovskih filmova 80-ih odavno je prepoznato, postoji najmanje jedan sajt koji ih ismeva baš iz tog ugla (možda sam ga linkovao u svom rivjuu TANGA I KEŠA?).
ОдговориИзбришиG. Marco: nema na čemu, tu sam da otkrivam skriveno, neznano i manje znano - ili barem da se istresem na nečemu što mi tangira živce! ;)