Horor XXXXX
Režija: John Carpenter
Uloge: James Woods, Daniel Baldwin, Sheryl Lee, Maximilian Schell, Thomas Ian Griffith;
Distributer: Tuck
John Carpenter je sigurno, oduvek maštao o idealnoj mogućnosti ujedinjenja svoja dva heroja - Howarda Hawksa i Alfreda Hitchcocka u simbiotički model filmske celine, koji će se sastojati od junaka po receptu Hawksa, a vizuelnog stila, dramaturgije i suspense mehanizama po meri Hitchcocka. Tokom osamdesetih, Carpenter je te koncepte pokušavao da realizuje odvojeno, separatno, što ga je dovelo do ivice finansijske propasti. Moderna publika više ne može da prihvati i apsorbuje ljutu ikonografičnost, tvrdoću i ruralnost, primitivnost (ovoga puta sa pozitivnim predznakom), junaka Hawksovog tipa. S druge strane, ni Hitchcock nije atraktivan za publiku, ako je striktno vezan za horor žanr, i neopterećen modernim trendovima. Kako ga je javnost sve više odbacivala, Carpenter se sve dublje identifikovao sa svojim (Hawksovim) junacima i njihovim odmetništvom, otpadništvom od sistema, establišmenta. Kada je njegova identifikacija dostigla vrhunac, Carpenter je snimio "Vampire" koji spektakularno spajaju ta dva elementa njegovog magičnog sveta.
"Vampiri" su slobodna adaptacija romana Johna Steakleya, o profesionalnim lovcima na vampire koje sponzoriše Vatikan. Scenario Dona Jakobyja je Carpenter prilagodio sebi, radnju simplicifiravši i prebacivši u Prerije ruralnog Teksasa, milje pogodan Westernu. Za tumača glavne uloge angažovao je poslednjeg pravog, Holivudskog "tough guy"-a (čvrstog momka) Jamesa Woodsa, živu inkarnaciju Hawksovog ideala. Zatim, autor je narativ ogolio na sušti antagonizam, igru mačke i miša u kamernom ambijentu, zahvalnu za poigravanje suspensom. Klasicizam više ne pali nigde, a Holivud je van svake diskusije…
Potom, smrtonosni udarac. Katolička crkva je kreirala vampira, koji je i sam bivši pastor. Vampirima je potrebna relikvija-krst (?!) kako bi mogli da hodaju po danu. Tu količinu drskosti moderno, hrišćansko društvo ne može podneti. Zaista? Ima i dalje. Samo crkveno prvosveštenstvo je korumpirano od strane nečastivog. Sveštenici primaju udarce i povrede u svakoj drugoj sceni. Dokle?
U uvodnoj sekvenci gledamo intenzivirani, kratki rimejk Hawksovog remek-dela "Hatari!" (1962) kroz lov, izvlačenje vampira iz mračne jazbine na Sunčevu svetlost. Konfrontacije u preriji i hotelu, kontrast grubog reljefa i još grublje fizionomije glavnog junaka, poslednjeg krstaša. Rezultat Carpenterove apsolutne identifikacije sa junakom Hawksovog modela. Poslednji krstaš Novog Holivuda.
"Vampiri" dovode jednu izgubljenu poetiku do samog kraja njene izgubljene putanje. "Vampiri" su produkcioni eksces kakav će se sve ređe ponavljati, nažalost. Novi Holivud je mrtav. Živeli vampiri Novog Holivuda!
Нема коментара:
Постави коментар