izabrana dela

izabrana dela

четвртак, 10. септембар 2009.

DISTRICT 9 (2009)


***
3

     ovo je simpatičan filmić sa odličnim efektima i zanimljivom pričom.većini će to biti dovoljno, i neće im smetati ono što je smetalo meni. a pre svega to što film nema ni početak ni kraj.
     ako imaš u priči nekakve izbeglice, jadnike, izgubljenike, imigrante - vrlo je važno KAKO I ZAŠTO su tu. o tome ne znamo ništa. šta će ovi ovde? šta im je s brodom? gde su im vođe? zašto su tako pasivno prihvatili da ih ovi ture u one čatrlje - nije baš su neki sitni spilbergovski nježni anđelčići (kao u SURETIMA 3. SORTE), a vala imaju sa sobom i neko vrlo ozbiljno oružje kojim mogu da naprave ozbiljnu štetu. al to ne čine.
     cela ta priča o njima, baš tu, u j. africi, i na baš taj način nasukanim, i baš na taj način primljenim i smeštenim - ništa mi to ne pije vodu. možda u kratkom filmu, kao dosetka i 'metafora' - ali u dugometražnom filmu da bi ta metafora funkcionisala prvo mora da ima smisla na osnovnom narativnom planu, a ovde - sama premisa zapleta nema smisla.
    ceo film počiva na klimavim nogama 2 elipse - 1. je na početku, kad ladno preskoče deo između ulaska ljudi u alien brod, i 20 godina kasnije, kad su tvorci onako moćnog broda svedeni na crnjine crnce u karton-naselju (bukvalno: nekakvi nigeri im preprodaju konzerve mačje hrane po presoljenim cenama!). kako, zašto...? film nam ne kaže.
     2. elipsa je, naravno, otvoreni kraj - više prekid no zaista kraj u nekom filmskom smislu. da, glavni junak nam je shvatio kakva je svinja bio i za kakve svinje je radio; postao je ono protiv čega se borio (but in a good way). ali satirični naboj i sve ostale pod-textualne fore imale bi mnogo više smisla da je scenario napisan manje LENJO i kvarno, i da je actually logično obrazložio situaciju u kojoj su alieni na početku filma... dakle, za film koji ovoliko mnogo BLEFIRA po svojim najozbilnijim pitanjima (koja samo 'dotiče' umesto da se njima bavi), 3+ je zaista maximum.
      alieni su jasno pokazani kao tehnički mnogo superiornija civilizacija. došli na zemlju na nekakvom prenadrkanom brodu koji čak i kad je pokvaren, i kad je UGAŠEN – lebdi unutar zemljine atmosfere. ko zna, možda ima neki antigravitacioni pogon koji radi i kad brod ne radi. i radi, brale, ciglih 20 godinica a da se ti bilioni tona gvožđurije ne sruše na tlo.
     avaj, osim te mega-superiorne tehnike, film nam ne daje ni najmanju naznaku alien civilizacije, tj kom i kakvom društvu pripadaju ovi prawnovi.
     zašto je to bitno?
     zato što mi nesnosno diskrepantno (i neubedljivo) deluje lakoća i brzina s kojom ovi supermeni, koji su uspeli da prevale ceo svemir u onom nabudženom čudu, prihvate da žive ko poslednji cigani. ne ide bre to tako. džaba je CGI skoro savršeno ubedljiv, kad meni ti stvorovi nisu ubedljivi na dubljem nivou – KO su oni? what makes them tick? do juče plovili dubinama svemira, a danas – prodaju dupe za konzervu mačje hrane? FUCK! BULLSHIT!
     znači, čak i ako ne zalazimo u rasne metafore, način na koji su ti alieni prikazani je naivan, neubedljiv, i ko što reče ovaj, klinački. znači, to su neke svemirske dobrice, fini neki alieni, miroljubivi svemirski hrišćani – lupiš im šamar, oni okrenu i drugi obraz. dobro, neka mikro-manjina se nešto kao i pobuni kad im prekipi, ali većina – ćuti i trpi da ih prcaju tupavi zemljani, koji su, inače, primetno slabiji i manji od njih. NIJE NEGO!
      isto tako mi je neubedljiva i sva ta 'interakcija' prawns-humans: pre svega, kako se to oni međusobno razumeju? jedni klikću i škrguću, drugi pričaju ingliš, i svima sve jasno? e, PRC!
     pa onda makro-plan: čak i ako pretpostavimo da je južnoafrikancima segregacija u krvi (!) – dolazak ovih aliena je MEĐUNARODNI problem, i savršeno mi neubedljivo deluje opcija da
     a) taj brod lebdi tako na nebu, a nikakvi zemljani ne prčkaju po njemu u nameri da otkriju njegove tajne (FUCK, čoveče, ko zna kakva saznanja, kakvi gimici i gedžeti se kriju unutra – al nikoga nije briga da po tome čačka!),
     b) došli ti GOSTI IZ JEBENE GALAXIJE, a ti ih natrpaš u cigansku malu, i zaboraviš na njih tamo skroz,
     c) zar niko iz beloga sveta nije pokušao da među prawnovima locira vođu, kapetana, mudraca, šamana, bilo kakvog mudonju, da uspostavi bilo kakav KONTAKT – ako ne iz neke radoznalosti ili humanosti, a ono iz predostrožnosti i straha: jebote, pa sooner or later bi mogo da se na nebu pojavi (bar) još jedan brod sa njihovom starijom braćom koja se brinu što ih nema kući!
     ako vam taj jeftini (i već do zla boga ofucani i smorni) shaky-cam 'doumentarizam' ne zavrti mozak, recite mi sad: da li vam zaista gornji a), b) i c) deluju ubedljivo, logično, smisleno? jel vama svet u kome se te stvari tako odvijaju deluje ubedljivo?
     s jedne strane neki površni kao kvazi-realizam, a s druge najobičnije klinačko bulažnjenje i gomila rupetina i elipsi koje zaobilaze glavna pitanja i prikazuju jednu, u suštini FEJK situaciju – fejk zato što nije u skladu ni sa ljudskom ni sa alien psihologijom (mada o potonjoj vrlo malo saznamo, ali ono što vidimo svakako nema nikakvog smisla).
     zaista ne mislim da su moje zamerke na nivou brojanja metaka u filmu i sličnih cepidlačenja – one su suštinski problemi zbog kojih mi je SVET ovog filma – FEJK, a to mi je poprilično omelo uživanje u onome u čemu se ima i može uživati (dinamika, humor, gl. lik, odlični efekti maske kao i vizuelni, dobra akcija itd.)...
znači, ako progutate površnu nekonvencionalnost, i ako vam ne smeta suštinska konvencionalnost (spilberg-džexonizacija jedne, u korenu, potentne i mnogo dublje teme), svakako ćete uživati u senzacionalnim aspektima filma (efekti, maske, akcija, pirotehnika).

2 коментара:

djordje је рекао...

U osnovi se slazem s tvojim kritikama, osim onog dela gde pitas kako to da se medjusobno razumemo, zar nismo potrazili njihovog lidera, itd -- sve to moze da se smesti pod onih "20 godina je proslo od sletanja".

Dakle recimo da se ceo svet navikao na njih, niko ne zna sta ce s njima, svi bi da se rese nezgodnog problema, pa su svi oprali ruke i ostavili ih na milost i nemilost privatnih kontraktora i sitnih warlordova.

Ali opet, ni ja nisam skapirao zasto su tako docilni, i zasto ne koriste sopstvena napredna oruzja protiv bednih ljudi, osim tog jednog jedinog prawna koji se ponasa kao da ima normalno funkcionisuci mozak...

Dejan Ognjanovic је рекао...

znaš šta, mnogo je to jeftina fora: to nije elipsa, to je golo VARANJE nekoga ko NEMA PRIČU nego GIMMICK.
pošto nije umeo da logički smisleno uobliči zaplet tako da može da svoj gimmick plasira kao priču, on je kukavički, jadno napravio RUPU tamo gde je najzanimljivije.
to je fora koju je genijalno parodirao monti pajton: ima u jednoj epizodi kad su kliz i još jedan u bezizlaznoj situaciji u nekom zatvoru, i izvedu ih pred streljački vod, i ovi nišane u njih...
-i onda ide natpis: OVDE NEDOSTAJE SCENA
-a onda ih vidiš, i dalje u robijaškoj odeći, kako trče izvan zatvora, a jedan od njih kaže nešto kao: 'uh, kako neverovatan spas! za dlaku!'

isto tako i ovo: '20 godina kasnije'.
prc.
ne kupujem ja to.