posle poduže pauze – burna jesen, grdna zbivanja za pokriti, vesti za preneti, filmovi za prikazati... – vraćam se šnajderovoj listi 1001 Movies You Must See Before You Die iz istoimene knjižice, kako bih se podsetio naslova vrednih reprize, klasične lektire koju sam dosad zaobišao a mestimično (retko) i da bih otkrio nove i dosad mi neznane naslove.
šnajderova lista za 1001 filmsku noć praćena je mojim ocenama (i kratkim komentarima) filmova koje sam gledo, kao i beleškama vezanim za one koje (ne) planiram da pogledam. zvezdicama (*) sam sebi obeležio prioritetnost filmova koje što pre (asap!) oću da pogledam (po jačini prioriteta, *** za pod odma, a * za relativno uskoro). numerički su ocenjeni oni koje sam gledo dovoljno skoro da tu ocenu mogu da potpišem i branim, dok sam u nekim maglovitim slučajevima sebi dopustio pravo na reprizu pre def. ocene.
* Come Drink with Me (1966)
= hm.
A ruthless band of thugs kidnaps a young official to exchange for their leader who has been captured. Golden Swallow is sent to take on the thugs and free the prisoner (who is also her brother). Though she is able to handle the overwhelming odds, she is hit by a poison dart and gets help from a beggar who is really a kung-fu master in disguise. With his help, she forms a plan to get her brother back.
ovo bi moglo da mi legne.
Seconds (1966)
= ovo bih baš i mogo da repriziram u nekom trenu dokonosti, da proverim zašto mi, tačno, nije lego na prvo i jedino gledanje.
Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966)
= *** 3-
r. barton i e. tejlor su savršeno vickasti i zabavni u ovoj prilično doslovnoj adaptaciji čuvene drame.
* Persona (1966)
= jaka trojka, a možda i više – treba da ponovim.
Masculine-Feminine (1966)
= godar?
Paul is young, just demobbed from national service in the French Army, and dishillusioned with civilian life?
couldn't care less!
Balthazar (1966)
= uh, ne znam baš. možda, nekad, kad budem dovoljno mator...
In the Heat of the Night (1967)
= ne žudim previše da ga izvučem iz izmaglice detinjih memorija: bilo mi ok ko klincu, ali bojim da bi mi sad bio malkice, eh, pregažen vremenom. možda ga pogledam opet, ako doživim 90-tu...
Two or Three Things I Know About Her (1967)
= opet glodar. dokle više?
što se mene tiče, ne u ovom životu.
The Graduate (1967)
= ovo je jedan od retkih filmova prema kojima imam oštru negativnu predrasudu samo na osnovu zapleta, one ogavne pesme iz filma, i ljudi kojima se taj film sviđa. ko zna, možda ipak nije toliko loš koliko mi sva moja čula govore? jednog dana ću svakako proveriti... ali ne očekujem čudo, niti nešto više od trojke, max.
** Playtime (1967)
= Monsieur Hulot has to contact an American official in Paris, but he gets lost in the maze of modern architecture which is filled with the latest technical gadgets
ok, kupljeno – gledaću vrlo brzo!
Report (1967)
= kratki film o JFK-u.
možda ga nekad i pogledam...
Hombre (1967)
= ovaj vestern bi se mogao pogledati u nekom času dokolice... za deceniju ili dve...
* Belle de Jour (1967)
= 4- a možda i čista 4. nisam ga gledo u ovom veku... repriza!!!
The Young Girls of Rochefort (1967)
= Delphine and Solange are two sisters living in Rochefort. Delphine is a dancing teacher and Solange composes and teaches the piano
wow – lost me at hello!
Week End (1967)
= opet jebeni glodar! pa jel taj čovek filmskom trakom leči rak, ili je svaki njegov isprdak zlatan? ovaj vikend sam svojevremeno, u doba pojave CRASHA, pokušao da gledam – i smorio se na polovini. ugasio posle 40-50 minuta. so shoot me! ne varim te francuske dramosere pa to ti je!
*** The Godson (1967) aka Le samouraï
= pod odma!
* Cool Hand Luke (1967)
= ovo sam skino još pre godinu dana, i više, al nikako da dođe na red...
Point Blank (1967)
= ***
jaka trojka, prenadrkana režija, tripozno.
Wavelength (1967)
= opet neka avangarda, experimenti, drka-drka-đoni...
Bonnie and Clyde (1967)
= precenjeno. smaračina. a pre svega zato što su gl. junaci nesnosno iritirajući idioti čiju krvavu smrt priželjkujem od PRVOG kadra.
The Red and the White (1967)
= dok me neko ili nešto ne ubedi u suprotno, ovo ću zasad zaobići.
*** Marketa Lazarova (1967)
= i ovo mi čuči na hardu već više od godinu dana, a DOLINA PČELA od istog reditelja mi je baš prijala (jaka trojka) – ovo bi moglo da dobije i više.
The Jungle Book (1967)
= uf, ne znam baš dal mi u životu treba diznifikacija romana koji sam voleo kao klinac, i pamtim ga kao ne baš tako dizni-šugar-svit...
The Fireman's Ball (1967)
= nekad, možda, ali bez žurbe...
Earth Entranced (1967)
= može, al i ne mora... sačekaću neku ozbiljnu preporuku.
Closely Watched Trains (1967)
=meh.
Vij (1967)
= **(*) 3-
dobro... za decu. odrasli nek se jave u ordinaciju kod dr kadije.
The Cow (1968)
= The whole village knows that Mashti Hassan loves his cow to death. One day he goes to the Tehran. His cow dies. The villagers are afraid of what might happen once Hassan finds out his cow is dead. What will happen when he finds out?
THE SUSPENSE IS KILLING ME! NOT!
Once Upon a Time in the West (1968)
= ***** 5
čista 5 ko suza. dobro, ne baš ko suza, jer je maaalkice razvučen u sredini. i malkice too overblown for its own good. ali... ko sam ja da nekome zameram preterivanje? I LOVE IT!
Planet of the Apes (1968)
= 3-
palp-treš. i ova smejurija je po dr. zoći 1 od 20 najznačajnijih sf filmova ikad? HA!
Faces (1968)
= An old married man leaves his wife for a younger woman. Shortly after, his ex-wife also begins a relationship with a younger partner. The film follows their struggles to find love amongst each other.
ljucki rečnik ne može da izrazi koliko me apsolutno ama baš žešće zabole uvo (i drugi udovi) i za kasavetesa, i za ovaj konkretni plot, i za njegov 'stil' i za sve! uostalom, polanski je lepo pokazao da je kasavetes đavolov sluga u donjem remek-delu:
Rosemary's Baby (1968)
= ***** 5
remek delo. reko sam zašto u FAUSTOVSKOM EKRANU, pa da se ne ponavljam. takva perfekcija strave i crnog humora, psihologije i burleske, satanizma i ateizma – ne viđa se nigde u ovako uspelom, besprekornom izdanju!
If… (1968)
= uf... sviđao mi se kao klincu, pa me smorio na reprizu pre nekih 15 godina, ali samo zbog mekdauela možda ga ponovim opet.
Memories of Underdevelopment (1968)
= Sergio, a wealthy bourgeois aspiring writer, decides to stay in Cuba even though his wife and friends flee to Miami. Sergio looks back over the changes in Cuba from the Castro revolution to the Cuban missile crisis, the effect of living in an underdeveloped country, and his relations with his girlfriends Elena and Hanna.
e, već polako počinje da me gnevom ispunjava levičarski slant ove jebene liste – ali kad sam već krenuo po njoj, ajde, završiću. za ovaj konkretni film – puca mi prsluk.
The Producers (1968)
= 2+
moram reći da mi je ovo na reprizu (2004) delovalo znatno bleđe i slabije nego što sam ga pamtio od ranije. kolko god bio hvaljen i slavljen, meni nije u vrhu bruxovih sočinjenija.
David Holzman's Diary (1968)
= nije moja šolja, bojim se.
* Shame (1968)
= Ingmar Bergman's psychological study of how humans react in a situation of war. The film takes place on Gotland, where invasion forces arrives.
ok, pogledaću, kad mi dođe.
2001: A Space Odyssey (1968)
= ***** 5
šta god film značio, ako išta znači, toliko je superiorno napravljen da mogu da ga gledam bar jednom godišnje (mada, ne postizavam!), a to za malo filmova mogu da kažem.
Hour of the Wolf (1968)
= *** 3-
precenjeno. smaranje sa otrcanim traumama iz prošlosti... ipak, ima nekoliko memorabilnih slika, i prilično dobru spooky-dreamy atmosferu sve vreme.
Targets (1968)
= **(*) 2+
ovo je manje film a više naporni, vremenom pregaženi, klinački mrdajući-esej sa napadnom tezom, koja kao takva svakako stoji, ali je previše simplifikovana (kontrast: gothic horror vs. real life horror) i sa prilično uninvolving narativom.
Night of the Living Dead (1968)
= ***(*) 4-
i ovo je poprilično zastarelo kad se danas gleda, iako zadržava visok nivo respektabilnosti all thing considered, tj kako je i čime pravljeno. dodatno ga podrivaju duh prenadrkanog studentskog filma (iako to nije) i vrlo drvena gluma. sreća te ona mega-antipatična krava barbara padne u katatoniju u prvih 15 minuta, inače... otpala bi bar cela zvezdica sa ocene samo zbog njenog cviljenja.
My Night with Maud (1969)
= shoot me, ali više volim džordža od erika romera!
Lucia (1969)
= kuba, komunisti, žene... zabole me.
** A Touch of Zen (1969)
= An artist, Ku, lives with his mother near an abandoned fort, reputed to be haunted. One night, investigating strange noises, he meets the beautiful Yang who is living there. She is being pursued by agents of an Imperial noble who have murdered her family. Ku finds himself caught up in her struggle to survive, and many fierce battles take place before all is resolved. Action adventure with a lyrical feel, this is a kung fu film with a strong spiritual element.
ok, kupljeno. baciću pogled u narednim mesecima.
* Butch Cassidy and the Sundance Kid (1969)
= ovo vredi ponoviti pre nego što se definitivno odredim prema njemu.
Midnight Cowboy (1969)
= mnjah. nisam ovo voleo pre 20ak godina, al ajde, možda mu dam još jednu šansu, nekad.
Satyricon (1969)
= **** 4
now that's decadence, high style! mnoge felinijeve filmove ne volim ili i ne nameravam da gledam, ali ovaj nudi vizuelnu raskoš koja baš prija oku i duši, a ima i duh koji mi godi.
** Z (1969)
= Costa-Gavras chronicles the overthrow of the democratic government in Greece. When a liberal politician is murdered in an attack during a peace demonstration, the right wing established figures in the military and the police try and hide not only their parts in it, but try to cover up the murder as well. The magistrate must act as a detective in order to go through the cover up. While historically accurate, it is told as a combination mystery and thriller.
hmmm, ovo mi zvuči kao jedini kostin film kome ću, ipak, dati šansu, iako nije o zorou, kako bi se na prvi pogled reklo!
* The Conformist (1969)
= ***(*) 4-
odličan, vrlo mračan i mučan film, sa vanredno dobrom scenom egzekucije ljubavnice u šumi. baš bih i mogo da ga ponovim uskoro – jedan od dražih mi bertolučija.
Easy Rider (1969)
= **(*) 3-
god damn hippies!
High School (1969)
= dokumentarac, ali ne od moje sorte, rekao bih.
* In the Year of the Pig (1969)
= dokumentarac o sranju i vijetnamu koji ću svakako pogledati, kad mi dođe.
The Wild Bunch (1969)
= ***** (5)
najbolji vestern svih vremena i jedan od 10-20 najboljih filmova ikad snimljenih. volim svaki kadar i svaki momenat u filmu. perfekcija.
Andrei Rublev (1969)
= **** (4-)
ima tu prelepih slika, i momenata, ali ne kupuje me i ne dodiruje celina onoliko koliko to, izgleda, čini one u duši pravoslavne. izgleda da čovek mora da bude ortodox u duši da ovo ceni više nego što ja to mogu.
The Butcher (1969)
= e, baš sam nedavno skino ovog šabrola za reprizu: mutno ga pamtim kao solidan, blago starinski low-key thriller.
* The Color of Pomegranates (1969)
= a biography of the Armenian troubadour Sayat Nova (King of Song) reveals the poet's life more through his poetry than a conventional narration of important events in Sayat Nova's life. We see the poet grow up, fall in love, enter a monastery and die, but these incidents are depicted in the context of what are images from Sergei Parajanov's imagination and Sayat Nova's poems.
ufff. malo se useknem kad vidim da glavni glumac igra sledeće uloge: Poet as a Youth / Poet's Love / Poet's Muse / Mime / Angel of Resurrection
ipak, pokušaću.
* Kes (1969)
= čuči mi na disku već 3 godine... valjda se jednom i nakanim da propustim ovu rupu u obrazovanju... barem sam je svestan, ako je to neki alibi...
nastaviće se:
u idućem broju kreće najzanimljiva, najbogatija i u svakom smislu najbolja decenija za dobar film u dosadašnjoj istoriji – SEDAMDESETE!
Hvala brate, idemo dalje, 70-e konza !!!
ОдговориИзбришиjesi odustao od liste? kad ce sesti deo?
ОдговориИзбришиnema odustajanja, nema predaje, nema vremena! ;) biće još, čim stignem...
ОдговориИзбришиJesi li odlgedao Melvilovog "Samuraja"?
ОдговориИзбришиjesam, pre nekoliko godina, i već ga zaboravio. sećam se samo nekakvog ispraznog pozeraja i fetišizma alana delona. ništa naročito.
ОдговориИзбришиOvih dana je navrseno 50 godina od premijere Odiseje, mozda i najboljeg filma ikad snimljenog!
ОдговориИзбриши'68. su se pojavila i remek-dela "Bilo jednom na divljem zapadu", "Rozmarina beba" i, sta god Gul mislio, Bergmanov "Shame".
Pobornici zombi podzanra proslavljaju pola veka od pionirske "Noci zivih mrtvaca"...
Sve u svemu, iz danasnje vizure nezamisliva koncentracija kvaliteta u tako kratkom vremenskom periodu.
Bilo jednom...
Preteraste ga s tom "Odisejom",mislim film je vizuelno vise nego upecatljiv,ali mu je "Isijavanje" bolje delo.
ОдговориИзбришиJedino pravi masterpis ovde nabrojan je "Noc zivih mrtavaca"
Mada ,sve u svemu, vrlo dobra berba '68.
Gule ovo što si pisao za Andrei Rublev je u najmanju ruku sporno... Ja sam operisan od pravoslavlja a smatram da je taj film možda i najbolji film ikada. Uostalom, cene ga i ljudi koji nemaju nikakve veze sa pravoslavljem, ljudi sa skroz drugog podneblja... Takođe se ne slažem sa ocenom filma Hour of the Wolf. Suprotno od toga što si napisao, taj film je zapravo potcenjen. Meni ništa lošiji od Persone koja je precenjena. Ali oba filma su odlična. Razumem ja da su ocenjivanja uvek subjektivna ali nekako ne mogu da poverujem da ti zaista smatraš da je jedan amaterski portugalski filmčić O Barao bolji film od Hour of the Wolf, i da je rame uz rame sa masterpisom kakav je Andrei Rublev! Deluje mi kao da se više radi o hejtu, nego o pokušaju objektivnog sagledavanja kvaliteta jednog umetničkog dela.
ОдговориИзбришиBorisave, nije to hejt, Barao mora da poštuje svaki poklonik teorijskog incesta, dok za Rubljova treba malo interdisciplinarnog istraživanja.
ОдговориИзбришиborisave, ako misliš da je ovo gore o rubljovu sporno, šta li bi onda reko o ovom mom osvrtu? http://cultofghoul.blogspot.rs/2014/05/andrej-rubljov-1966.html
ОдговориИзбриши