понедељак, 16. октобар 2017.

MEĐUNARODNA KOLONIJA FILMSKE KRITIKE U NIŠU

Evo jednog vrednog dešavanja u Nišu (16. 10 − 20. 10. 2017) koje s velikim zadovoljstvom imam čast da najavim – a biću i jedan od njegovih učesnika. Evo o čemu se radi: sledi najava koju je sročio njen idejni tvorac, filmski kritičar i v.d. direktora Niškog kulturnog centra, Srđan Savić.

Međunarodna kolonija filmske kritike Niš zamišljena je sa ciljem da se u domaćoj i regionalnoj javnosti reafirmiše jedna pomalo zapostavljena prateća kinematografska delatnost koja ima presudan uticaj na vaspitavanje i sazrevanje filmskog ukusa kod mlađih filmofilskih naraštaja. U vreme kada je najveći broj srpskih dnevnih novina lišen ozbiljnih kritičkih prikaza najnovijih filmskih ostvarenja, kada u Srbiji u kontinuitetu izlazi samo jedan filmski časopis, „Filaž“ (a drugi je tek u početnim fazama očekivanog časopisnog uspona – „Kinoteka“), kada na televizijama s nacionalnom frekvencom jedva da katkada promakne poneka emisija o filmu, internacionalna kolonija filmske kritike čini se nasušnom potrebom, jer predstavlja idealnu priliku da se na jednom mestu, u filmski prepoznatljivom ambijentu kakav je Niš (u njemu se svake godine odigrava Festival glumačkih ostvarenja domaćeg igranog filma i Međunarodna dečja kolonija animiranog filma Pantelej, a sedište je „niškog filmskog kritičarskog kruga“ i filmskog časopisa „Filaž“), okupe filmski kritičari iz Srbije i inostranstva, pripadnici različitih kritičarskih generacija, estetičkih i ideoloških usmerenja, ne bi li razmenili iskustva, učestvovali u pažljivo osmišljenim programskim aktivnostima i preneli svoja znanja učenicima pojedinih niških srednjih škola, navikavajući ih da analitički pristupaju delima sedme umetnosti.
Međunarodna kolonija filmske kritike Niš 2017 trajaće četiri dana i imaće šesnaest učesnika i gostiju iz zemlje i inostranstva. Prvog dana, 16. oktobra, očekuje se dolazak gostiju Kolonije, njihov smeštaj u gradu i zajednički večernji sastanak radi preciznog dogovora o rasporedu učesnika Kolonije po školama u kojima će se odvijati radionice filmske kritike. Drugog dana, 17. 10, biće upriličen okrugli sto pod nazivom „Smisao filmske kritike“, tokom kojega će se iz najrazličitijih uglova osvetliti pozicija kritike i filmskih kritičara u „digimodernističko“ doba. Trećeg dana, 18. 10, u nekolikim će niškim srednjim školama (gimnazije „Svetozar Marković“, „Bora Stanković“, „Stevan Sremac“ i „9. maj“ i Srednja umetnička škola) učesnici Kolonije, razvrstani u parove ili grupe, zajedno sa zainteresovanim i prethodno selektovanim đacima razrađivati temu „Ko to tamo peva – najbolji srpski film 20. veka“, kako bi se učenicima ukazalo na načine analize, ocenjivanja i vrednovanja slavnog Šijanovog filma; kruna ove radionice biće zadavanje zadatka njenim polaznicima da napišu kritički esej o filmu Ko to tamo peva, da bi svi ti eseji naknadno bili objavljeni u formi svojevrsnog kritičarskog zbornika a najbolji mladi kritičari nagrađeni prigodnim nagradama. Četvrti dan Kolonije, 19. oktobar, biće posvećen „autoru u fokusu“, a to je ovaj put čuveni američki autor srpskog porekla Piter Bogdanovič, o čijem će se opusu takođe razgovarati za okruglim stolom. Petak, 20. 10, rezervisan je za oproštaj s gostima i njihov povratak u matične sredine.
Na koloniji ove godine učestvuju filmski kritičari, istoričari i teoretičari iz Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine, Makdonije i Bugarske.

UČESNICI KOLONIJE:

- Beograd
1. Aleksandar  Erdeljanović
2. Bora Anđelić
3. Ivana Kronja
4. Ivan Velisavljević

- Vrnjačka Banja
5. Milan Nikodijević

- Podgorica
6. Radoslav Stanišić

- Skoplje
7. Igor Stardelov
8. Stojan Sinadinov

- Sarajevo
9. Duško Dimitrovski
10. Dževdet Tuzlić

- Sofija
11. Petar Kardžilov

ORGANIZATOR: NIŠKI KULTURNI CENTAR
POKROVITELj: MINISTARSTVO KULTURE REPUBLIKE SRBIJE

RASPORED DEŠAVANjA NA 1. KOLONIJI FILMSKE KRITIKE

Ponedeljak, 16. 10. 2017.

15:00 – 20:00 Doček učesnika 1. Međunarodne kolonije filmske kritike u Nišu
Mesto dešavanja: Regionalni centar pored GO Medijana u parku Sv. Save.

Utorak, 17. 10. 2017.
12:00 – 14:30 Okrugli sto: SMISAO FILMSKE KRITIKE (1. deo sesije)
16:30 – 19:00 Okrugli sto: SMISAO FILMSKE KRITIKE (2. deo sesije)
Mesto dešavanja: Regionalni centar Niš

Sreda, 18. 10. 2017.
Školska radionica filmske kritike: „KO TO TAMO PEVA“ – NAJBOLjI SRPSKI FILM 20. VEKA

10:00 – 11:30 Gimnazija „9. maj“
11:30 – 13:00 Gimnazija „Bora Stanković“
14:15 – 15:45 Gimnazija „Stevan Sremac“
16:30 – 18:00 Umetnička škola Niš
18:00 – 19:30 Gimnazija „Svetozar Marković“

Četvrtak, 19. 10. 2017.
12:00 – 14:30 Autor u fokusu: PITER BOGDANOVIČ (1. deo sesije)
16:30 – 19:00 Autor u fokusu: PITER BOGDANOVIČ (2. deo sesije)
Mesto dešavanja: Regionalni centar Niš

Petak, 20. 10. 2017.
10:00 – 12:00 Ispraćaj učesnika 1. međunarodne kolonije filmske kritike u Nišu

***
U ovom času nisu mi poznate teme izlaganja ostalih kolega, ali ono što znam, i što će vas, čitaoce ovog bloga, naročito zanimati jeste da u okviru okruglog stola SMISAO FILMSKE KRITIKE izlažem rad „Filmska kritika na blogu - lični ugao (The Cult of Ghoul)“.
Ulaz na ovo dešavanje je slobodan – ko god poželi da svrati i sasluša izlaganja navedenih kritičara, dobrodošao je.