**(*)
3-
Novi
horor Paskala Ložijea nije ni blizu
kvalitetima i žestini njegovog MARTYRS
– ali je barem *uzdah olakšanja* vizuelno zanimljiviji i gledljiviji nego
njanjavo-zaboravljivi THE TALL
MAN (eh, da; u međuvremenu sam se malko ohladio od pohvala
iskazanih u tom rivjuu). U suštini, INCIDENT
IN A GHOSTLAND je jedan duboko nedomišljen, čak glup film koji bi hteo da
bude pametan a ne može i ne ume, pa se zato vadi na vizuelne bombonice i nešto (nedorečenog,
prilično besmislenog) brutalnog horora.
Prvi
kadar filma je krupni plan fotke H. F. Lavkrafta, preko koje se javljaju
njegovo ime i datumi rođenja i smrti, a zatim i otkucani komentar, otprilike
“What an awesome, terrific writer! The best!” U potpisu, 15-godišnja wannabe spisateljica
horora i naša glavna junakinja koja sa sekom, koja mrzi horror, i sa mamom koja
joj povlađuje, putuje u staru i zlokobnu tetkinu kuću („Hej, ovo je kuća Roba
Zombija!“ glasi jedna od promašenih, škripavih horor referenci) gde će im se
uskoro desiti nešto gadno, tj. „incident“ iz naslova.
I već
od tog prvog kadra počinju problemi. Kao prvo, „Ne uzimaj uzalud Lavkraftovo
ime, da dugo poživiš na zemlji.“ Ako ćeš već da ga prizivaš, i slikom i imenom
i rečju i referencama – bolje bi ti bilo da to ima jakog smisla i opravdanja.
Ovde toga – spojler: NEMA. Ni u najavi.
Još
gore, klinački komentar koji se otkuca preko HPL slike zlokobno nagoveštava
klinački odnos ne samo prema ovom Velikanu, nego je simptom infantilnog,
površnog odnosa prema hororu uopšte. Jer, Ložije (koji je sam samcit, bez ičije
pomoći, i napisao scenario) bi zapravo hteo da se pravi pametan, i da narodu
ponudi nešto kao meta-horor. Nažalost, taj meta-aspekt filma je skoro potpuni
promašaj.
Kao
prvo, njegova junakinja je premlada da se ozbiljno shvati kao horor spisateljica;
njen etitjud je predvidivo (za te godine) klinački površan. Njena fascinacija
Lavkraftom nije mnogo dublja od raznih internetskih goth pozera i šminkera
kojima HPL-ove knjige služe kao dekor za poziranje sa flašicama apsinta i
kitnjastim prstenjem a ne kao materijal za dubinsko iščitavanje.
Njene
deluzije veličine (koje nam film explicitno, in vivo prikazuje) da postane
nešto kao ženski (pa još super-sexy) Stiven King i da već negde u poznim
dvadesetim iza sebe ima desetak horor bestselera, itd. takođe su površne,
nezrele i besmislene za ozbiljno promišljanje.
za svaku antologiju generičkih naslova |
Njena
fantazija o tome kako joj se na jednom partiju za piskarala ukaže Veliki HPL
lično, od krvi, mesa i nakaradne protetike (glumcu koji nimalo ne liči na
Lavkrafta nalepili su lažnu donju vilicu i jagodice, pa sad izgleda kao nešto
između akromegalika i čoveka slona!) i daje joj vrhunski kompliment, da ne
treba da promeni nijednu reč u svom novom romanu jer je savršen – to je
neprijatno za gledati na više nivoa: transfer blama ponajviše zbog reditelja
koji je smatrao da je ta scena uopšte važna za bilo šta osim da glavnu
junakinju učini još većom kretenkom nego što je dotad izgedala (iako njegov
etitjud ni prema njoj ni prema žanru nije satirično-parodičan, barem ne
namerno)!
Lavkraft u Ložijeovoj izvedbi |
Na
kraju – SPOJLER! – film sugeriše da je „incident“ koji zauzima ceo film zapravo
poslužio kao okidač i presudni činilac da naša spisateljica od wannabe
gotičarke sa plišanim Ktuluom kao obaveznim delom prtljaga postane Prava Stvar,
odnosno Stefanija Kralj po slavi, a Ljubica Veštić (Love Craft) po kvalitetu.
Pre svega, odbacimo taj kretenski oksimoron kao prećerano fantastičan – naime,
neko ko piše lavkraftovsku prozu ne može računati na kingovsku popularnost kod rulje, tj. ne
možeš imati i jare (sa hiljadu mladih) i pare koje idu uz infantilnu „stravu“ koju
King isporučuje lopatama za nezrele mediokritete ovoga sveta.
Kucam na pisaćoj mašini a ne na kompu jer sam tako cool |
Zatim,
naivno je, glupo i bez ikakve veze sa hororom u književnosti i na filmu,
naravoučenije da je horor „incident“ presudan za nastanak horor pisca. Dapače,
istina je dijametralno suprotna: svi pisci horora u istoriji imali su prosečne,
normalne živote bez većih trzavica horor prirode. Naravno, imali su uobičajene
životne oluje koje sve nas spopadaju, porodične gubitke i tako to, ali niko od
njih nije se susreo sa Čudovištima koja su mu život preokrenula u Jednoj Noći
Čistog Razumorazarajućeg Pakla, ili bilo šta tome slično.
To je
vulgarna ideja, suštinski glupa, jer se zasniva na klišeu onih koji o hororu ne
znaju ništa: da su horor pisci neke duboko traumirane, pomerene osobe koje
moraju stalno naživo da proživljavaju Pakao i Užas, da se kidaju u ne znam
kakvim košmarima, što u snovima što na javi, kako bi mogli da stvaraju to što
stvaraju. Da, ružne snove poneki jesu imali (npr. Lavkraft) – ali ništa više od
snova. I to znaju svi koji su čitali Poetiku
horora i moje pogovore ediciji „Poetika
strave“ i svi koji bar nešto malo znaju o horor autorima.
Pijuckanje s Lavkraftom |
A ova
plitkoumna mudrolija bi trebalo da bude nešto kao finalni udar, pančlajn,
naravoučenije, poruka filma, šta li – jer baš njome se on završava. A ja kažem
– pffft, koješta.
Scenario
je kriv još i za neoprostivu nedokuvanost ne samo na planu idejnosti nego i
elementarnog plota i motivacije i logike zbivanja: jer, mi ovde ne znamo ni ko
su nam ove ubice, ni zašto izgledaju kako izgledaju (jedan je retardirana
grdosija, nešto između Lederfejsa bez maske i onog pedofila iz Alone in the Dark; drugi je ružni
muškarac s perikom i u ženskoj odori za kojeg tek na kraju otkrijemo da nije
žensko) ni u kakvom su međusobnom odnosu (braća? ljubavnici? tata i sin?
ortaci?) ni zašto rade to što rade baš tako (upadnu u kuću, ubiju majku a ćerke
muče) ni otkud tolika opsesija lutkama, ni kako im je uspelo da već u
prethodnim nedeljama pobiju tolike ljude u okolini, budući da se kreću u
napadno upadljivom vozilu (nekakav klovnovski, nakićeni, šareni, kendimen
kamionet-prikolica).
Postoje
detalji koji kao da su nasumice ubačeni: recimo, naša spisateljica dobije
menstruaciju, premijerno, baš uoči „incidenta“. Čemu to? Sugestija da je njeno
postajanje Ženom i postajanje Piškinjom (zahvaljujući toj noći strave? ali,
hej, ona je to snažno htela i činila i pre toga!) jedno te isto? Ali, fuck,
stani malo, grickaj čipi-čips i reci mi, polagano, u kakvoj je jebenoj vezi
jedno s drugim?
I
zašto debela grdosija njuška međunožja ovih curica? Šta ga privlači, a šta
odbija? Nejasno je da li ŽELI one koje su se već zadevojčile (zašto?) – ili one
koje još nisu? Koja je poenta njegovih pokušaja da od njih pravi lutke? I ako
već voli da se igra mesom, čemu onda gubljenje vremena s lutkama od plastike i
gume (desetine i desetine njih)? Da nacrtam: ne tražim ja SVE da mi se objasni,
dovoljni su i hintovi, ali psihologija, motivacija i modus operandi ovih
zlikovaca previše su extremni, a nedorečeni, neubedljivi i besmisleni da bi se
sami od sebe skockali.
Lepo je to, kao „popunite
rupe“, „upotrebite maštu“, „neizrečeno i neodređeno je strašnije“ – ali fuck,
malo više konkretnosti i konzistentnosti bi pomoglo a ne odmoglo u ovoj
konkretnoj storiji. Njeni značajni morbidni i košmarni potencijali bili bi još
snažniji da ponašanje, izgled i sve oko ovih manijaka ne deluje potpuno
nasumično!
Plus,
storija je nepotrebno opterećena gimik-deonicom u sredini, koja omogućava twist
pred kraj, a ta deonica nije zaista pametno niti smisleno opravdana (tj.
nevredna je učinka i „smisla“ koji se njome proizvodi). I, ponovo, njome se
naša spisateljica svodi na psiho-lujku, mentalno nestabilnu – kao i svi ti
horor pisci, je li, jer zar bi normalan čovek uopšte pisao horor? Naravno da
ne, to sve poremećeno i bez kontakta sa stvarnošću! Reko mi moj komšija Sima! A
i u filmu nam spisateljica kaže: „Napisala sam ovu knjigu da ne bih poludela.“
Eto. Horor žanr objašnjen u jednoj rečenici.
Dobro.
I zašto onda 3- za ovu plitkoumnu budalaštinu od storije?
Pa,
delom zato što sam po prirodi nežan i čovekoljubiv i plemenito-velikodušan,
delom na kredit za minuli rad, a delom, nezanemarljivim, zato što je ovo film u
potpunosti posvećen hororu, od prvog do poslednjeg kadra: nije ovo triler ili
drama ili teen komendija maskirana u horor nego, bato, film strave i užasa koji
roka iz svih oružja (uglavnom sirovih, visokokalibarskih, čak i kad puca na
komarce!) a i to mora u današnje krizno vreme da se poštuje.
Plus,
njegova fetišizacija lutaka, lutkica, papeta, marioneta, harlekina i srodnih
lutkolikih andrmolja zaista je neviđena u dosadašnjoj istoriji horora – mislim,
neviđena u ovolikoj meri, s ovolikom raznovrsnošću dollsploatacije. I kad smo
kod toga, umesto uzalud dozvanog Lavkrafta mnogo bi smislenije bilo da su
prizvali Ligotija, papetmastera – ali Ložije verovatno nije ni čuo za njega,
ili možda nisu njegovi producenti, pa su išli na siguricu, s autorom koji nema
blage veze s ovim zapletom.
Zaista,
eye-candy vezan za lutke i lutkiranje je vrhunski; fotografija i scenografija
su odlični i memorabilni, a atmosfera je gusta i pregnantna žešćim ugođajem
nepredvidive i iracionalne morbidnosti. povrh toga, scene jurnjave, borbe i
akcijanja sa manijacima brutalne su, gadne, krvave i imaju impakt, što retko
danas u hororu biva. Dobro, impakt bi bio jači da su likinje čvršće, ali fuck,
jedan je MARTYRS, izgleda, i to više nećemo videti tako lako.
Na
kraju krajeva, nešto sam pozitivniji prema ovom nedelu zato što su i njegovi
nedostaci plod smelosti da se ide neutabanim stazama, da se bude drugačiji,
originalan, samosvojan itsl. Uvek ću više ceniti nekoga ko, kao Ložije,
tvrdoglavo gura nešto svoje (pa makar to bio i fetišizam izubijanih, krvavih,
podbulih, izmodričastih žena) nego da se dodvorava masi kliše-storijama i
situacijama. Ovde su njegove težnje bile uglavnom misguided i protraćene na
jedan duboko poludupasti film, ali ona polovina tog dupeta koja valja – vredi
zbog nje potegnuti do bioskopa!
Dakle,
film sam u bioskopu i gledao, što svakom fanu horora preporučujem; u ovom trenu
nije dostupan organima piratskog gonjenja pa me, molim, ne gnjavite
potraživanjem linkova i torenata.
Inače,
glavna sporedna glumica (igrala seku glavne junakinje) gadno se posekla zadnjeg
dana snimanja u jednoj od bezbroj scena lomatanja kroz staklo i po staklu –
toliko da je ozbiljno zasekla svoje mlađahno lišce (vidi sliku). Zaista šteta.
Nije lepo. Tim pre što i poster filma prikazuje slomljeno i razbijeno žensko
lice...
Ovo nije maska, ovo nije šminka... |
Možda će ovaj „incident“
(bolje reći: ozbiljan i neoprostiv propust u bezbednosti na setu) opametiti
Ložijea i odvratiti ga od dalje eksploatacije ženske patnje i mučeništva i
okrenuti u pravcu istinski lavkraftovske, kosmičke strave i srodnih,
suptilnijih oblika horora. Krajnje je vreme da odraste i prestane da se igra sa
ovim lutkama, da ih baca okolo i razbija...
Koliko mi je ovo bilo razočarenje, toliko sam se danas oraspoložio kad sam video poster za novu Suspiriju i čitao napaljujuće izveštaje onih koji su videli delić filma.
ОдговориИзбришиtizer-poster je sranje ali opis te scene iz filma stvarno deluje obećavajuće. uostalom, ja u luku verujem! nejasno mi je da li si razočaran odgledanim INCIDENTOM, ili mojim rivjuom?
ОдговориИзбришиKod nas u R.Šumskoj nema na reperotaru. Išao sam u Beograd sa namerom da gledam TIHO MESTO, istina, to nije bio jedini razlog jer sam pazario novog Blekvuda i neke druge knjige. Razmišljao sam da isto uradim i sutra za Ghostland, ali odustajem. Verujem ti na reč, pogotovo što sam se pribojavao nekih stvari koje si ti opservirao a mogle su se naslutiti iz drugih rivjua koje sam čitao ranije. A nije taj put ni jeftin, plus ostali troškovi, pa pitanje i da li ću imati sreću sa projekcijom...sačekaću za koji mesec pa pogledati u miru doma svoga :)
ОдговориИзбришиNisam jos odgledao film ali ne ocekujem da ce mi dobaciti vise od trojke nesto mi je govorilo da ce ovo biti gledljiv horor ali sa rupama u scenariju sto si ti vec spomenuo u tekstu
ОдговориИзбришиTizer-poster za suspiriju deluje kao da je film o supermenu ali ipak mi je to jedan od najocekivanijih horora ove godine
ОдговориИзбришиTizer-poster za Suspiriju jeste sranje kada se posmatra čisto vizuelno, ali nije mu to ni bila namena. Treba ga posmatrati kao "koncept". Očekuje nas jedan hladan, gust, prema životu neprijateljski nastrojen film sa obiljem krvi. Baš kao što je i taj beton na posteru. Biće sigurno i poster klasičnog tipa, ima vremena...Naravno možda ja to sve učitavam iz goruće želje, možda su ga jednostavno odradili na brzinu...hteli da bude drugačije :)
ОдговориИзбришиCekajte-ima onaj drugi poster sa sakom na beloj pozadini,domali prst je u stvari balerina itd...
ОдговориИзбришиProbajte sa ovim linkom (ovo deluje kao pravi filmski poster) - https://www.google.com/search?q=suspiria+remake+poster&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiLqb6ZhN3aAhWuiaYKHcCEA2EQ_AUICigB&biw=1024&bih=639#imgrc=FFAXHQgSsEO6HM:
i taj je bzvz. za sada se nisu proslavili s marketingom. još se ne zna ni da li je film završen, ni kolko mu još treba, ni kad će i gde izaći premijerno... trebalo bi nešto LEPO da okače masama, da bar malo razbije opšteraširene predrasude da je suspiria nedodirljiva i da ovo nikako ne može da valja!
ОдговориИзбришиMožda pisci horora nisu viđali čudovišta ali tvoj drugar Giljermo svakako jeste..kad je bio mali,pa još u ormanu,kad ga sretneš naredni put reči mu da ne gi jede gomna po mnogo jer nije ceo svet Amerika.
ОдговориИзбришиOvaj film možda i jeste satira u pravcu ismejavanja ljudi koji mlogo ali mlogo vole Lava Krafta - koga je Stiven King čitao kao mali i onda prešao na ozbiljnije stvari...
Kao prvo, njegova junakinja je premlada da se ozbiljno shvati kao horor spisateljica; njen etitjud je predvidivo (za te godine) klinački površan.
ОдговориИзбриши... ili je recenzent PREMATOR da preboli cinjenicu da se ukusi stilovi i pristupi menjaju sa dolaskom novimµh, MLADJIH generacija
Njena fascinacija Lavkraftom nije mnogo dublja od raznih internetskih goth pozera i šminkera kojima HPL-ove knjige služe kao dekor za poziranje sa flašicama apsinta i kitnjastim prstenjem a ne kao materijal za dubinsko iščitavanje.
sta ces, vecina ljudi u tridesetim cetrdesetim a pogotovo pedesetim preraste DUBOKU fascinaciju egzistencijalistickim nihilizmom, opsesivci je medjutim odrzavaju u dubokoj starosti jer im isti pruza izvor samopostovanja i samosazalenja
Napaljujuci izvestaji prate i novi helovin,predator sejn bleka i the house that jack built svidja mi se izgled maske majkl majersa iz originalne noci vestica nakon 40 god.
ОдговориИзбришиGule nemoj ni u koga previse verovati pa ni u luku lozije nam je isporucio martyrs pa nas posle nije nesto narocito impresionirao sa tall man-om i incidentom trebamo svi smiriti svoja ocekivanja da ne bi iznova i iznova dozivljavali razocarenja pa da kasnije kukamo u komentarima
ОдговориИзбришиslažem se, u načelu; ali u ovom konkretnom slučaju neka ostane zabeleženo da imam SNAŽAN OSEĆAJ DA ĆE NOVA SUSPIRIJA BITI ODLIČAN, SVEŽ, JEZIV, GADAN, ZANIMLJIV FILM - dapače, evo tvrdim sad, unapred, da ne bude posle 'naknadna pamet', da izvorna SUSPIRIJA ima prostora za popravku i nadgradnju, i ja verujem da će luka u ponekim aspektima možda i da 'popravi', odnosno prebaci domete arđentovog filma. on, naravno, ne može da se nada ni deliću tog uticaja, značaja, epohalnosti, antologičnosti itd. jer prosto, druga su vremena, i to što je S77 značila i činila tada nikako nije uporedivo sa onim što, čak i da rodi mečku, može S18.
ОдговориИзбришиNajintrigantnije od svega mi je sto ce S18 trajati 2 sata i 50 minuta zbog cega imam osecaj da je u pitanju nesto posebno i potpuno drugacije
ОдговориИзбришиrunning time na imdb-u kaže: 145'. to je nešto razumnije. samo NAJVEĆI su se odvaživali na tako epsko trajanje: director's cut THE SHINING i DAWN OF THE DEAD.
ОдговориИзбришиNeki od najboljih horora svih vremena su dosli od reditelja koji nisu bili iz sveta horora kao sto je i kjubrik koji je napravio the shining mozda govori nesto i cinjenica da je i luki ovo prvi horor koji takodjer ima epsko trajanje
ОдговориИзбришиTalijanski tetak je ocigledno prepoznala svoju tetkastost u Ardjentovom high camp stilu i sad hoce da je sprovede NA SLEDECI NIVO OD TRANSRODNOST. Cim se tu vrzma Tilda Svinton znaci da se spremaju masonsko-lezbijske transorgije.
ОдговориИзбришиmogu da se kladim da će gvadanjino da servira i vizuelno i idejno potentan materijal za uživanje i preživanje a njegova sexualnost će u toj čorbi, nadam se, da bude značajan sastojak i garant nečeg DRUGAČIJEG od deda arđentove barokne hetero-sado-nekro-pedofilije!
ОдговориИзбришиMa da li je moguče da je Dzejmi Li Kertis ustvari Kur-tis,šta me bunari neki tip na YT,te ima ramena muška,te nema kukove...mada oduvek sam mislio da se radi ženki sa jačim muškim principom,viđao sam to u stvarnosti ali sad me preseče - tu se mota i ta priča ili cover up da je to bio hermafrodit u startu pa su u jednom trenutku njeni roditelji odlučili da bude žena...Mislim,kad gledaš simbol Bafometa to stvarno izgleda ko trandza sa Eyes wide shut partija,tu je prisutan i Kaducej,Merkur koji je herma..
ОдговориИзбришиtetak ce svakako da se potrudi i post-lezbi akademijama osigura jos bar dekadu doktorata na temu Transrodna Transverzala u Post-Kemp Suspiriji
ОдговориИзбришиA deda Ardjento, KUJ ZNA, on je mozda hteo da dekonstruise sopstvenu mizoginiju tako sto ce se poistovetiti sa neznim djevuskama u nevolji.
Podseca me sve to na ono kad je Azija utekla u Nemacku od talijanske LJAGE oko Vajnstajn skandala, a 99;99 posto talijanskih glasila su je prozvale sto se kurvala sa dobermanima i tati se u postelju uvlacila, za to vreme se na tzv progresivnom Severu busase u grudi kako oni postuju chicks with dicks a Azija je pokazivala misice na kojoj mozemo i ja i ti da joj pozavidimo...
Barone DZEJMI LI KURTIS je remek delo zdrave srpske retorike, a Dzejmi nosi tu muskost sa takvim STILOM da je pravi izazov sovinistima; a istovremeno privlacna zena
ОдговориИзбришиa i podestio si me na to da je neodoljiva privlacnost Halloween manje u bilo kakvom seksualnom sadrzaju i podtekstu nego vise u tome sto se stavlja na stranu odbacenog usamljenika iz predgradja, kadrovi lutanja su gotovo kao road movie, sablasni i prelepi, ...
SUSPIRIA '77 star Jessica Harper has a role in the new film, and she took to her official Facebook page to say: “I have seen this movie – the most brilliantly scary film I have ever seen. Luca’s Call Me By Your Name does not prepare you for it, but throws into relief the director’s brilliance and versatility…"
ОдговориИзбришиJessica je imala prisustvo u originalu, narocito u besprekornoj beloj haljini sa pocetka. Uopste film mi se doimao kao grande belezza mnogo vise od recimo Felinija; mozda zato sto za razliku od Felinija on ne asocira tu ljepotu sa socijalnom dekadencijom nego prosto uziva u njoj.
ОдговориИзбришиIzvestaji sa nekog Komik Kona opisuju scenu u kojoj Tilda Svinton - pogadjate, u ulozi matore lezbi profesorke - instruira djevusku da izvodi baletske pokrete, a to u susednoj sobi izaziva kod druge djevuske hororificne konvulzije. Ja se jos nisam usro u gatje, to je fora iz Istvickih Vestica.
http://bloody-disgusting.com/movie/3497982/suspiria-remake-will-get-fall-2018-theatrical-release-italy-united-states/
ОдговориИзбришиGhostland 2018 BDRip XviD AC3-EVO - diljem neta na izvolte!
ОдговориИзбришиNe mora da se skida ne mora da se mulja, ima ga vec na solarmovies(googlaj) lepo odgledas u browseru...pozdrav i nema na cemu
ОдговориИзбришиp.s. citam ovaj blog vec par godina, odlican je, hvala gosn Ognjanovicu
Čekaj, Gule! Iz tvog rivjua se stiče utisak da je glavna junakinja zaista postala uspešan pisac. Međutim, ona je od početka do kraja filma u fazi opsesivnog priželjkivanja da jednog dana stoji rame uz rame sa Lavkraftom, što jeste naivno, ali potpuno je u saglasnosti sa njenim nezrelim godinama. Njeno wishful thinking je u filmu materijalizovano kao paralelna stvarnost koja se odvija u njenoj glavi, tj. njena fantazija koja je ogledalo mediokritetskog sagledavanja horora, ali uopšte i smisla pisanja i bavljenja umetnošću. Stoga, pogrešno je ovu nezrelost pripisivati reditelju. Naprotiv, mislim da on ovim pristipom, "iz njene glave", upravo ismeva površnost koja vlada, kako u hororu, tako i u današnjem društvu uopšte.
ОдговориИзбришиVidim da je "John Carpenter" od ovog filma očekivao trojku. Ne znam da li je ispunio svoja očekivanja, ali po meni je trojka pravo merilo ovog filma.