недеља, 12. август 2018.

TERRIFIER (2017)



***
3+

Terrifier je sveta jednostavnost urađena kako valja: ludi klovn (koga nikad ne vidimo bez maske) teroriše neke zgodne mlade cure tokom Noći veštica (ali bez brige, ubije i nekoliko slučajnih prolaznika, epizodista i kojekakvih levih smetala). 
Nema podzapleta, nema podteksta (mada se i samo to nemanje može tumačiti kao podtekst!), nema smisla, poente, satire, metafore, referenci na stvarni svet. Ovo je, prosto, film koji se čitav dešava u Movie Landu, i uopšte ne pretenduje na „realizam”, niti na refleksiju današnjice u Americi, ili išta slično.
To je čist slešer-splater, ogoljen do srži: maskirani manijak bez motivacije + raskalašna omladina koja biva kažnjena zbog svog hedonizma + devičanska „finalna cura“ + jedinstvo mesta, vremena i radnje (sve u jednoj noći, sa vrlo malo sažimanja, maltene u realnom vremenu, u cugu).
Dakle, isključi mozak jer ti ovde neće trebati, i otvori četvore oči: lepe i zgodne cure, od kojih samo jedna pokazuje sise, i to ne baš u mnogo erotskom kontekstu; tj. tik pre nego što je preseku golu napola, od ribe do glave (mada, ko sam pa ja da sudim šta je kome erotsko! nek cveta 'iljadu morbidnih cvetova)!
Plus, krvopljus urađen meraklijski, sa preterivanjem kojem retki danas teže a još ređi ga postižu, naročito na nivou kvaliteta efekata maske, koji su ovde skoro pa vrhunski (kreirao ih sam reditelj, Damien Leone). 
I posebno moram naglasiti – ako je nekog CGI-ja bilo, to je možda samo za tzv. enhancement, nikako za glavne stvari. Ako nešto snažno mrzim to je kompjuterski nacrtano šikljanje i prskanje krvi! Ne, bato – ovde prava tekućina šiklja. Ej-men!
Film je maksimalno kompaktan i ekonomičan: nema popunjavanja trajanja nekim debilnim „psihologizacijama“, upoznavanjima, dramama, beskrajnim blebetanjima – horor kreće ODMAH, a dve glavne curice upoznamo brzo, kratko i slatko, bez nepotrebne tupljavine, jer i one skoro smesta zaglave u nevolju zvanu Art Klovn (Art the Clown).
Plus, gluma je iznenađujuće odlična za ovaj nivo produkcije (very low budget!) a ponajviše se ističe pomenuti klovn koji em ima odlično koncipiranu i izvedenu creepy shit masku, 
em je besprekorno odglumljen, i to celim telom – znači, i mimika face i govor tela su vrhunski (što ne čudi jer glumac David Howard Thornton se ranije bavio pantomimom, i to se sjajno VIDI).
Terrifier nekritički, i prividno sasvim nesvesno, prepisuje tradicionalističku ideologiju slešera iz 1980-ih, koja se svodi na “Ko se jebe pre braka i uopšte partija (piće, droge, ludovanje) – biće zaklan; preživeće, možda, samo dobra devojka koja čita knjige, uči školu, a nevinost čuva za brak!”

MEĐUTIM – OVDE MORA DOĆI SPOJLER.

Ovo je postmilenijalistički, cinično-nihilistički slešer, u kojem ni nevinost ne pomaže, ni učenje usred Noći veštica, tako da tu ni dobra devojčica ne uspeva da preživi. Prethodno su dve raskalašne cure kažnjene, krajnje explicitno zbog svoje raskalašnosti: ona koja deluje sexualno „slobodnija” bude obešena naglavačke i rasečena od vagine do lobanje, u stilu Eda Gejna; 
ona lepša za svoju lepotu bude kažnjena tako što joj klovn višestruko izbliza puca pištoljem u facu i tako joj uništi lepe crte. A na kraju, naša curica-dobrica završi tako što i sama postane monstrum-ubica: unakažena i telesno i psihički, ona postaje nova babaroga. 
A o sveopštem nihilističkom izvrtanju stvari svedoči i činjenica da je ovde prolog – kako na kraju shvatamo – zapravo epilog.
Dakle – nema smisla, nema poente, nema svrhe, nema ni nagrade ni kazne, svi su govna, svi stradaju besmisleno, ni materinska ljubav ne pomaže, Chaos reigns, Evil lives!
 Na samom kraju dotad čudno ali relativno prihvatljivo neuništivi klovn i doslovno ispoljava natprirodne moći i vaskrsava, bez potrebe za objašnjenjem kako i zašto. Because Jason fucked you, that's why!
Sve u svemu, ovo je jedno prijatno gledalačko iskustvo za okorele fanove žanra, i samo za njih – bez ikakvih krosover potencijala: tim prijatnije što dolazi sa neočekivanog mesta i iz filma koji je malo falilo da preskočim jer mi je delovao kao još jedan u buljuku jeftinih budalaština. 
Ali ne, ovo je pravljeno sa dovoljno znanja, ljubavi i talenta, i sa lepo insceniranom nostalgijom za slešerskim 1980-im kakve zapravo nikad nisu bile – kao neki poor man's sub-Rob Zombie, sub-Tarantino-for-dummies, iliti kao film kakav bi kod nas Vanja Čanković pravio, kad bi mu se dalo.
A tolika svedenost i ogoljenost prosto priziva dokone teoretičare: zašto se klovn zove baš ART (umetnost protiv žanra?), zašto baš KLOVN (luda – Bahtin – karneval – Noć veštica...), zašto je tako protejski nestalan da to uključuje čak i rodno-polne igrarije (u jednoj sceni skine se go i pozira sa odsečenim ženskim sisama na svojim grudima – još jedan omaž Gejnu), zašto paralela muška šminka (= klovn) vs. ženska šminka (0 ljepotica) i da li je ovo mizogini film u kojem nafrakani muškarac kažnjava nafrakane žene zbog njihove nafrakanosti i zašto je ubica natprirodno neuništiv, zašto, zaštoooo... Eto vam filma, pa se igrajte i sa tim, ako vam je to volja.

A evo vam i kratkog (19 min), simplističkog ali zabavnog filma iz kojeg je ovaj razumno-ekonomično dugometražni (81 min) izrastao – OVDE.



34 коментара:

  1. MALO JE TROJKA, bar cetvorka; za peticu bas nije; ali trojka je malo. ipak, uhvatio si manje-vise srz sustine

    svedenost je upravo poruka - svedenost do nivoa PTICE TRKACICE, a sto gorkoslatko hvata glavni horror 21 veka: licnost ne postoji - iza maske nema nicega

    :
    ja sam prvo mislio da su propusti nacinjeni zbog malog budzeta, ili otaljavanje scenariste, na primer klisetirane scene gde ona ubode klovna, pa ga onda ostavi nedovrsenog, pa on ponovo ustane, ali retroaktivno shvatam da je to zato sto i klovn / kojot i djevuska / prica trkacica znaju da ce se njihove uloge ponavljati u nedogled - nema smrti, nego samo uzas lose beskonacnosti - sto bi rekli Frojd i Lakenj, death drive


    zaboravio si da pored Hortona istaknes savrsenu Pooyu Mohseni, koja TOTALNO ODVALJENA ulazi u scenu sa replikom SIC iz Oskara Vajlda / Punctuality is the thief of time, i cija topla majcinska prema plasticnoj lutkici savrseno fata nadrealno beznadje OPSESIJE koju zovemo ljubav


    a americki KVIR teoreticari trebalo bi da primete suptilne detalje kao sto je momenat kad crna djevuska kaze plavoj djevuski, na samom pocetku, 'yeah it is definitely your mind they were after', ili nacin na koji ona kaze FUCK ME umesto FUCK YOU, iz cega se nazire da su djevuske mizoginiju i objektifikaciju internalizovale - medjutim kvir teoreticari preferiraju politicku korektnost pa im ovakvi scenaristicki trijumfi sigurno nece upasti u oko jer njima feministicka poruka treba da se nacrta i podvuce sentimentalnim kicom a la tetak da bi bila 'validna'


    DA NE PRICAMO kad smo vec tu, o vrlo UZNEMIRUJUCOJ i TANKOJ liniji izmedju napaljenosti i mizoginije na koju nas prisiljava briljantna scena testerisanja djevuske, zahvaljujuci Hortonovom sumanuto dobrom performansu, ko zna koliko se kvir teoreticara napalilo a to nikad javno ne bi priznali - scena koja ladno stoji rame uz rame sa klasicima Psiho Halloween itd

    ОдговориИзбриши
  2. Bila je skoro neka paranoja u SAD baš za noć vještica,gde su se pojavljivali ti klovnovi ubice i buljili u ljude...pa su se neke mame isprepadale...tako da je ovo možda time potaknuto.

    Nevezano za ovaj film(možda je proizvedena dobra atmosfera),što se tiče 80-ih i današnjeg horora,moje je mišljenje da digitalna kamera ima problem da proizvede košmarni efekat i da zato gledamo samo dza-bu filmove ili neke morbidne slešere.

    ОдговориИзбриши
  3. Barone ovde je art direction vrhunska; radnja se dogadja u sadasnjosti, ali je fotografija u fazonu osamdesete-grunge stil, i to prelepo uslikano, kad zamrznes kadrove svaki je mastrpis. efekat je jedna vrsta psihoticne halucinacije, lici na slike frensisa bejkona.

    ОдговориИзбриши
  4. Gledacu ovo kad izadje bolji snimak od HD i web rip,a ti stranče ne razumeš razum,znači ako ja kažem pod 1. da digitalna fotografija nema dubinu 2.tekstura uslovljena i ograničena 3.pokret slike drugačiji ... šta ti osamdesete,lateks,plavo-rozi neon...Neoj zeba'š!Nego kad smo kod klovnova ne znam da li bi Dejan mogao da nadje neki zabavni film i napiše još zabavniji rivju u njegovom stilu,jer meni iskreno ne leže te ozbiljne naučne analize..ali zato ona seciranja glupih horora su katarzično orgazmična(ponekad dok ih čitam vrištim od smeha sam u sobi čovek sa srane bi pomislio da nisam normalan) stoga bi mogao da nas počasti povremeno ,kao što se i dešavalo ranije,rivjuom neke komedije ili šta već..Idem da repriziram onu 'groznu' parodiju Nothing but trouble sa D.Akrojdom.

    ОдговориИзбриши
  5. Barone dandaro jedna koja bi bila svrha snimati film na celuloidu u istom stilu ko pre 30 godina kad smo to vec videli i kad no stalg ija uostalom nikad ne moze da rekreira stvasrnost koja nikad nije postojala

    ОдговориИзбриши
  6. Zaboravio sam spomenuti da u vise navrata klovn pantomimom prenosi da mu je dosadilo sto svaki put mora da odigrava iste klisee kao npr kad ga na kraju ufati panduracija pa on izvrsi melodramsko samoubistvo. Uloge su unapred napisane, scenario poznat, ali mi ga svej edno iznova i iznova ponavljamo.losa besk9nacnos

    ОдговориИзбриши
  7. Znaš šta je ubedljivo najgore?-Konvertovanje starih filmova u MP4,znači oči uopšte ne mogu da zahvate lepo sliku,gledaš i ne vidiš,a zašto?pa zato što je slika ravna,ko da je zalepljena za tv + u mnogo slucajeva mi ti snimci koče.Najgore što se dešava je što DVDripovi(avi,mkv) starih filmova polako isparuju pred onim BRR gde je jebote celom filmu sjebana tekstura...Možda nekome ovo izgleda ko traženje dlake na jajetu al jebi ga,ko hoće da gleda to neka gleda,samo daj nešto i na drugu stranu ovamo,bar 2-3 filma godišnje snimljena na traci.

    ОдговориИзбриши
  8. Barone s obzirom na to da blu ray reprodukuje zrnastost celuloida jos i bolje nego sam celuloid bice da si omatorio pa si u glavi umislio da celuloid izgleda organskiji nego sto jes bio

    Ali otvorio si zanimljivu temu. Art the clown se pre terrifiera pojavio u filmu all hallows eve gde iz video trake prelazi u stvarnost. Pogledaj insert ns jutjubu.dolazi do izvrtanja gde video zapis izgleda cisto kao digitalni dok je stvarnost zahvaljujuci izgrebanom dodatom lejeru kao celuloidni zapis.

    ОдговориИзбриши
  9. Tarantino je reko 'CINEMA JE CELULOID',a ti si progresivistički skorojevićki fašista TAČKA

    ОдговориИзбриши
  10. Tarantino je jedna prematora odrtavela TETKA ciji filmovi jos od palp fiksn nemaju o cemu nego da fetisticki prezvakuju nostalgiju

    ОдговориИзбриши
  11. Ta closet trandza bi jos mozda jedino mogla ds sakupi publiku na drag queen reading hour

    ОдговориИзбриши
  12. A tebi Gulj jedno vazno naravoucenije: dok se tetak bavi politicki koreknom valorizacijom i glorifikacijom IDENTITETKINSKE POLITIKE, sto na svoj nacin radi i Tarantino, transrodnost u TERRIFIERU je potpuno suprotno, apsolutna nulifikacija svakojeg identiteta. Kada final girl kroz rupicu u ormaru posmatra Klovna prerusenog u Majku, ona u stvari vidi SEBE, jer identitetkinske granice izmedju zrtvu i dzelata su izbrisane, nijedno ni drugo nije iskupljivo objasnjivo podlozno kvirizaciji.

    ОдговориИзбриши
  13. nemam pojma šta si sad nalupetao, ali pošto znam da te to čini srećnim, neka ti, dokle god nikoga ne vređaš i ne troluješ.

    ОдговориИзбриши
  14. Na ovom blogu ima zescih intelektualaca-to je jasno kao dan u Paklovima,ali je vrh vrhova ucitavanje intelektualizma u Tarant.filmove,bas duhovito...

    ОдговориИзбриши
  15. Tarantula ima to neko ulično znanje filma..zna tačno gde kad i kako se nešto dešavalo,kao neki istoričar filma bogatiji za anegdote sa dešavanjima iza kamere ,na pauzi po hotelskim sobama(4 SOBE)...Nema takvih likova mnogo,vidi mu se i po lobanji da je cerebralni tip..GENIJE..i zahvaljujući njemu je spasen KODAK.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hmm,mozda-ono sto ne sporim to je njegova nagledanost,tu nema sale.Ali te kradje-City on fire/Reservoir dogs,pozajmice svega i svacega (mislim mogao je Nevestu da obuce u nesto drugo,pobogu,ono nije ni simpa ni duhovito) stvarno iritiraju.Ono sto mi kod njega najvise fali je Originalnost i to je steta,posto on zaista zna da rezira,mislim da je Obracun u kuci plavog lotosa nesto najbolje sto je uradio i mozda najbolji kratki film u ovom veku,ali ipak,moze on i vise...

      Избриши
    2. On je prvi preneo na film taj način na koji se pišu knjige,priča traje pa se preseče drugom pričom sa drugim likovima...Tako da on jeste pionir stila,a naravno da je uzimao fore od svojih uzora Skorsezea,De Palme...čak i Karpentera,to svi rade samo ne možeš da ih uloviš

      Избриши
  16. nemam pojma šta si sad nalupetao,

    kada the Final Girl posmatra Arta kroz voajersku PSIHO rupicu, to je u izvesnom smislu travestija Laura Mulvine teze o 'male gaze, posto ovde 'female gaze' od final girl posmatra travestita; ali takodje vidi SAMU SEBE u ogledalu, jer ce docnije i ona sama postati monstruozni ubica. Ovde se na vrlo telegentan i uznemirujuce-duhovit nacin podrivaju marksisticke-feministicke teze: ne samo da prisvajanje of the male gaze ne dovodi do kakve emancipacije, nego se ispostavlja da iza mizoginije - automizoginija / prisetimo sa kakvom zenskom pakoscu TV voditeljka sa pocetka komentarise deformisano lice of the final girl.

    Tu nestaje granica izmedju zrtve i dzelata, muskog i zenskog pogleda, umetnosti i ubistva: ovo je pravi transgender horror, kakvi Jaganjci.

    ОдговориИзбриши
  17. sa TERRIFIJEROVOG vanrednog soundtracka

    https://thanksthanks.bandcamp.com/track/ill-try

    ОдговориИзбриши
  18. Ma u ovom filmu ginu i prodavci brze hrane,doktori,beli vitezovi,znači film prikazuje fatalne posledice feminizma npr.kad ga ona ludača uzme u krilo ko dete i priča mu nešto o tome kako mu fali majčin dodir(što implicite znači krivicu OCA)..ali ne,on i dalje nastavlja svoj krvopilni cirkus što zapravo govori o nemoći feminizma da izadje na kraj sa patologijom koju proizvodi,a i sama ta ludača kao da oličava deformisan materinski instinkt koji može da se vidi na zapadu...

    A propo ptice trkačice,glavni ironični cinizam u ovom filmu je možda to što klovn nosi one velike cipele sa kojima ne znam da li je moguće potrčati.
    PS Klovan me poseća malo na Grejs Dzons

    ОдговориИзбриши
  19. Potpisujem sve sto s napiso Barone, jos bih istakao da se Art ne pojavljuje slucajno kao travestitska figura /Ed Gejn/, jer Eda je besomucno zlostavljala njegova zadrta mater. Razmisljam jos o tome zasto Art nosi crno beli kostim u fazonu TAO. Kostimi su vrlo sugestivni i simbolicki.

    Sto se tice cipela, film svesno i namerno koketira sa poetikom ANIMACIJE, otuda moja referenca na Pticu Trkacicu. Horor i animacija dele mnoge stilske metode, ukljucujuci pre svega preterivanje i metamorfozu. Tobe Hooper je znao to dobro, pa u njemu sreces vrlo slicne 'animacijske' pristupe.

    ОдговориИзбриши
  20. prethodni komentar je bio greska; hteo sam ovaj

    https://www.youtube.com/watch?v=3LLO3Z0LzAo

    ОдговориИзбриши
  21. Film je za 4/5 , je l' neko gledao All Hallows' Eve iz 2013 isto od Damien Leone, da li je film slican sa Terrifier ?

    ОдговориИзбриши
  22. Ja bi mu dao i 4+, 5 je mnogo zbog prilicno vrljavog treceg cina u kome se dogadja previse bauljanja po hodnicima

    All Hallows Eve je postavio klovna, to je omnibus od tri kratka filma, gde je jedino poslednji interesantan

    ОдговориИзбриши
  23. odličan je trejler za 2. deo: jedva čekam! https://youtu.be/fRpxBiSTQz8

    ОдговориИзбриши
  24. Jedino ne znam zasto je slika odjednom tako kristalno video-cista, u fazonu 4K? Mozda je ideja da izazove osecaj kao da je stvarno snimljeno

    ОдговориИзбриши
  25. ...da se vratim na predjasnje o realizmu i fantaziji, virtuelnom i realnom; trik u All Hallow's Eve je iteracija Strave u ulici brestova ili RINGU-a, on prelazi sa video-trake u realnost. Medjutim, posto se u stvarnosti izgubio jaz izmedju ''realnog'' i ''sanjanog'', on stvarnost tretira i snima isto kao video-traku. Paradoks je u sledecem: to bi onda trebalo da UMANJI horor situacije, da izazove post-modernu ironiju i sarkazam i kemp. Jer, mi vec ''znamo taj trik''. Medjutim, ispostavlja se da je trik, nekako, protiv sebe, jos jeziviji - Terrifier je jedan od stvarno scary flmova koje sam ikad gledao - UPRAVO ZATO, sto mi vec znamo, da su snovi i stvarnost jedno isto, i da znanje o virtualnosti vascelog iskustva, njega ne cini nista manje traumaticnim, nego jos vise. Tu je Leone, ocigledno AUTOR, pronasao nesto novo i kljucno, mada jos ostaje da se vidi, tacno sta je to.

    ОдговориИзбриши
  26. https://youtu.be/RlPmv4wuNc0 - pogledaj ovde, slika na televizoru izgleda kao da je slika u ogledalu, produzetak stvarnosti dakle, a posle kad se pojave one celuloidne ''ogrebotine'' kao u tarantinovim filmovima, utisak nije reprodukcija ili nostalgicna referenca, jer slika ispod ogrebotine izgleda jednako cisto kao i slika u televizoru. poruka je otprilike, da na komgod nivou stvarnosti ili fantazije sedimo, trauma se neumitno dogadja, i to je uzasan osecaj, mesto da post-moderna igra sa nivoima realnosti, dovede do olaksanja, ona samo pojacava fatalnost usuda.

    ОдговориИзбриши
  27. Od 'svete jednostavnosti' do 'running time: 2h 28m' za nastavak. Izgleda da je Leone, umjesto tvoje recenzije, čitao komentare ispod. Šalim se. Nadam se najboljem.

    ОдговориИзбриши
  28. Одговори
    1. nešto malo... ipak mi je taj film odlično ostareo u pamćenju: na većinu stvari koje mi se, kao, dopadnu, vremenom se ohladim, a na terifajera se nisam, dapače.

      Избриши