**(*)
3-
Udarna storija u najnovijem broju
(jan-feb. 2020) najboljeg svetskog horor magazina, RUE MORGUE, posvećena je
povratku Ričarda Stenlija u
rediteljsku stolicu posle pauze od četvrt veka – i to sa adaptacijom
Lavkraftove možda i najbolje priče, „Boja izvan ovog svemira“ (koju možete
čitati u Ghoul-edited NEKRONOMIKONU).
Osim iscrpnog intervjua sa
Stenlijem, koji je radio jedan drugi kolega iz RM-a, kao prilog tome možete u
ovom broju čitati i moj osvrt na
dosadašnje filmske adaptacije ove priče – konkretno, na Die, Monster, Die! (Daniel
Haller, 1965), The Curse (David Keith, 1987), Colour from the Dark
(Ivan Zuccon, 2008), Die Farbe (The Colour out of Space, Huan Vu, 2010) i Annihilation (Alex
Garland, 2018).
I dok smo kod RUE MORGUE i kod
povrataka horor velikana posle ogromne pauze, u istom ovom lavkraftovskom broju
možete čitati i moj članak koji je na korici najavljen naslovom „The return
of T.E.D. KLEIN“ – dok se unutra zove „In the Footsteps of Lovecraft“.
U ovom članku govorim o najnovijoj Klajnovoj
knjizi, Providence After Dark and Other Writings (izašla u novembru) – pri čemu i sam Klajn ima par reči da mi eksluzivno
prijavi. Da, to je isti onaj Klajn čiju smo superiornu zbirku MRAČNI
BOGOVI objavili u Orfelinu pre par meseci – ko je još nije nabavio, ima
još 3-4 primerka i kod mene.
E, pa, zahvaljujući vezi sa Ru
Morgom i pomenutim člankom, bio sam u prilici da pogledam skriner
Stenlijevog novog filma (koji u svetske, ali ne i naše, bioskope kreće krajem
januara) i – ukratko: ehhh, jedva
polovično je to. Ne tako grozomorno sramotno užasno kao njegov kratki „The
Mother of Toads“ iz omnubisa THEATRE BIZARRE, ali isto tako nigde blizu
genijalnosti njegovih HARDWARE i DUST
DEVIL s početka 1990-ih...
Đe zapelo, ba? – pitate se vi.
Ukratko, radi se o spoju unutrašnjih
(Stenlijevih) i spoljašnjih (produkcionih) faktora.
U teoriji – recimo, u intervjuu za
novi Ru Morg, Stenli iskazuje
izvanredno razumevanje Lavkrafta. Njegove reči su vrlo pametne tim povodom.
Avaj, na delu, on ponavlja skoro sve greške svojih tupavijih kolega koji su se
do sada poduhvatali Lavkrafta, i konkretno ove priče.
a) Umesto studije iz atmosfere, on
pravi pokušaj montaže atrakcija i senzacija (šokovi! monstrumi! efekti!).
b) Umesto drame o raspadu jedne
familije (što ovde postoji samo u naznakama, okrnjenim nedorađenim scenarijem,
likovima i glumcima) on nam daje B-movie kliše likove, loše glumce (naročito
keva, ali ni teen sinko ne zaostaje mnogo po neupečatljivosti lika i dela) i
grimase (Nik Kejdž).
c) Umesto boje koja ne liči ni na
jednu drugu, on nam nudi LJUBIČASTU – isto kao i svi drugi HPL filmmejkeri
ikada, od FROM BEYOND preko DIE FARBE do danas.
d) Umesto BOJE, on nam nudi šarenu
lažu svetlucanja, bleštanja, treperenja, pa čak i električnih pražnjenja i
laserskih zraka itsl. vašarskih šarenila.
e) Umesto sumorne intonacije katastrofe
u slow motionu i ugođaja ukletosti, neizbežnosti, neumitnog raspadanja, on nam
pruža preterano razdraganu, veselu, razigranu, živahnu, suviše normalnu i običnu
pričicu, sa previše namigivanja i humora (uglavnom namernog, ali ipak...).
f) Umesto da boja, kao u priči, bude
isključivo faktor korozije i
unutarnjeg podrivanja i truljenja, ovde je ona naglašena kao faktor kvazi-integracije – tela se, pod njenim
uticajem, ne samo rastaču, nego i međusobno spajaju. Nije problem što to nije
tako kod Lavkrafta, slobodan je on da doda nešto svoje, da reinterpretira
predložak, dogradi ga ako ima čime – problem je u tome što se radi o plitkom
dodatku, senzacionalistički motivisanom, koji je konotativno prazan.
SPOJLER:
Tako se, recimo, alpake (4 komada – nije bilo para za više) koje ovi gaje na
toj povučenoj farmi, međusobno spoje u jedno monster-čudo, s kojim imam
najmanje 3 problema:
1) Ta groteska ima jaču komičnu nego
stravičnu dimenziju (uostalom, kroz ceo film su te alpake, čak i u dijalozima,
tretirane kao comic relief).
2) Taj prizor je previše
derivativan, jer preexplicitno podseća na čuvenu scenu u Karpenterovom THE
THING, kad se oni kučići međusobno spajaju i deformišu. Pritom, sličnost je i
po onome ŠTA (mutirane životinje spojene u jednu skoro-amorfnu masu) i po onome
KAKO (slikano u mraku i kadrirano skoro isto kao kod Karpa).
3) Da je sve to barem poslužilo kao
povod za uvek dobrodošli eye-candy, u smislu neviđenih, lepih efekata body
horora i metamorfoza, pa da kažeš: OK, ovo je glupo i nepotrebno ali barem lepo
izgleda, raduju mi se okice na prizor ovako nečega. Ali NE, pošto je Nik Kejdž
pojeo sve pare, za efekte ostali samo dugmići, pa su od tih dugmića napravili
ukupno 3-4 kadra u kojima možete, ako baš tad ne trepnete, ugledati, u
polumraku, neki kao creature efekat. Robe Botine, u penziji, mirno spavaj; ovo
nije došlo ni na puškomet onome što si nam pokazao pre skoro 40 (!) godina!
Još gore i gluplje je ono što zadesi
kevu i najmlađeg sina: njih prvo iz bunara spopadnu nekakvi nabudženi zraci i
„munje“ (!), pod čijim uticajem se detence zalepi kevi za leđa i tako nastane nova,
mamadete kreatura. Opa, već trljaju ruke Frojdovci i Lakanovci i slična bagra
među vama: već vam cure bale, priznajte, dok sanjate o svojoj novoj disertaciji
o Edipu, o povratku u majku i svim ostalim psihoanalitičkim sranjima.
Pa, patka: ovaj događaj niti je konotativno i
dramaturški dotad bio pripremljen (npr. da se vidi da je taj sinak nešto mnogo
vezan za kevu) niti je ikako pametno exploatisan jednom kad se desi, bilo to
značenjski, bilo vizuelno (o, ne! opet nije bilo para za složene efekte i
prizore, nego sve ko Srpska Nova Godina: skromno i u krugu porodice)...
Režija je poprilično obezličena, lišena Stenlijevog
trejd mark fetišizma: ne očekujte ovde tragove njegovog opičenog „Arđento sreće
Tarkovskog“ pečata – ovo je sve slikano i režirano na neupadljiv, ravan način (i
svaka druga scena se lepi na sledeću dosadnim pretapanjem!) kakav ste mogli
dobiti od svakog iole kompetentnog holivudskog made-for-cable odradeka. Ovo
nije dovoljno cinematic, sasvim normalno i obično leži i na malom ekranu: nije
bogzna kako pompezno za veliko platno (a to je itekako bio čak i njegov
klaustrofobični, ceo-u-jednom-stanu debi, HARDWARE).
Ritam i pripovedanje su takođe problematični:
gradacija je pogrešna – gnjilo voće se zbrzano odradi u jednoj Kejdž-Rejdž
sceni, ostatak vegetacije je tu samo uzgred, a prebrzo se skoči na mutirane
životinje (mutirane, a ne gnjilo-raspale!). Plus, hipi-čiča u šumi je imao
toliki potencijal a od njega se ništa ne napravi. Najgore, to što se dešava
ljudima je proizvoljno (čas ih izjeda postepeno i neprimetno, čas ih šiba
zracima i munjama), i nedovoljno je vizuelno zanimljivo.
Ukratko, pre nego što krenete da pucate iz oba
pištolja i da bacate petarde uz „Yeee-haaaa, Stenli nam se vratio!!!“ – moram
vam reći da vrlo malo Stenlija kojeg volimo i pamtimo iz ONIH DANA imamo za
videti ovde. A i to što imamo, nisu krupni autorski zahvati nego su sitni
migovi: kompas uz pojavu njegovog imena na špici; idolatrija marihuane koju duvaju
teen sinko i šumski mudrac; treperenje ekrana i sklonost strobovima i psihodeličim
slikama; klinačko auto-omažiranje – isti taj debilni teen na zidu svoje sobe
ima natpis NO FLESH SHALL BE SPARED, moto filma HARDWARE.
Bez DP-a kakav je bio (sad tek vidimo koliko
genijalni) Stiven Čivers, Stenli je kao reditelj ovde zapanjujuće neambiciozan
i neinventivan – kao da je bio zbrzan produkcijom, da što više toga snimi po
rasporedu, da se slučajno ne kasni i ne troše pare uludo, tako da se najveći
broj kadrova ovde sastoji iz običnog polivanja ili tako nekog neupečatljivog
slikanja kakvo je SVAKO mogao da odradi. Čitav mi film miriše na „No time
Tolouse – kupljeno! – sledeći kadar, molim! idemo!“
Kao da je Stenli, zato što se grdno opekao (i
pitanje koliko oporavio) na OSTRVU DOKTORA MOROA, i dodatno sagoreo na posledičnoj
višedecenijskoj pauzi na Birou za Nezaposlene, ovaj film režirao pod strahom,
pod traumom, pod presijom, na prstima, ne mešajući se previše u svoj posao, u smislu: bez baktanja sa pružanjem nečeg
Većeg Od Života; bez preteranog Fetišizma; bez onog Extra Ludila, onog Viška
koji je njegova prva dva filma činio velikim i drugačijim. Zaokupljen pre svega
i iznad svega ne ni vizijom, ni autorstvom, ni Lavkraftom, ni kosmičkom
stravom, nego ponajviše da se ovim i svim drugim producentima dokaže kao ZAPOŠLJIV
(EMPLOYABLE) – kao neko ko može da pruži elementarno pismen zanatski pošten
gledljiv produkt, NA VREME, i bez suvišnog trošenja para i umetničarenja i
fensi šmensi autorovanja. Ima potonjega, ali u tragovima, na kašičicu, a ne na
lopate kako smo navikli i voleli nekada.
Naravno, odavno Stenli nije spring chicken, ali slutim da je ovde radio pomalo ukočeno ne zato
što su presahli izvori njegovog ludila i talenta koliko zato što je bio pod
presijom MOROA („Šta ako Kejdž odlepi pa se pretvori u novog Sado-Kilmera?!“) i
pod presijom producenata („Manje duvanja na setu a više kadrova po danu
snimanja, OR ELSE!“) i pod presijom vaskrsenja karijere („Evo, čika Parajlijo:
mogu ja da ispoštujem rokove i deliverujem profesionalni produkt, čak i sa
Zvezdom u glavnoj ulozi; I'm a big boy now! Gimme that next job!“).
Na kraju, ali nikako najmanje bitno: tužno je što
je Lavkraftovo ime i dan-danas, i posle svega što se desilo u književnosti i
izdavaštvu i na polju stripova i video-igara, još uvek suviše MALO za filmske
producente, pa zato da bi se snimilo bilo šta što ima više od dve žute banke
budžeta, nije dovoljan HPL nego mora da se doziva neko VELIKO IME – kao što je
Nik Kejdž. A onda to ime POJEDE film, koji više nije FILM PO LAVKRAFTU nego
FILM NIKA KEJDŽA. (Da, naravno da je Stenli udovoljio rulji koja to voli –
možda mu je to čak bila i potcrtana stavka u ugovoru?! – i pružio priliku za
najmanje DVE trejd-mark „Kejdž se ludira, urla i pravi grimase“ scene. To nema
mnogo veze s Lavkraftom ali ima crowdpleasing učinak za ljubitelje B-movie
trasha.)
Uzgred, ovaj MALI primer (jer ovo je ipak B film, s
budžetom od oko 6 miliona, od čega je Kejdž uzeo oko 4) pokazuje zašto je bila
LOŠA IDEJA onomad kad je Del Toro hteo da radi U PLANINAMA LUDILA sa Tomom
Kruzom. Tek u tom slučaju bi „zvezda“ pojela film, a svi vi koji i dan-danas
kukate i cvilite za Del Torovim PLANINAMA (uprkos mom
rivjuu tog promašenog scenarija!) – shvatite da ni 100 miliona
dolara ne bi pomoglo da to bude film veran Lavkraftu. To ne bi bio FILM PO
LAVKRAFTU nego FILM TOMA KRUZA. Uostalom, ime je nebitno, Kruz ili Nekruz:
princip je isti, i vidi se i na ovom malom primeru. Veliko Ime + Velike Pare =
kilavi, njanjavi Ne-Lavkraft.
Lavkraft nikad nije ljude stavljao u prvi plan – za
film po HPL-u trebaju ti dobri, ali nezvezdični glumci, oni koji će da pošteno
odrade svoj posao ali da ne zaklanjaju previše platna, da se ne bore za
close-up i naročito – da ne grizu scenografiju! Jer, kod HPL-a je scenografija
bitnija od ljudi!
Imao bih još svašta nešto reći ovim povodom (npr.
šteta što nema Sajmona Bosvela da svojom muzikom ukrasi ovo; mislim da su producenti
njega sklonili – Stetson je uradio par OK tema, nije to loše, ali nekako, nije
to to, a ponegde u filmu čak nije ni najpametnije upotrebljeno, preglasno je,
ili neprikladno sceni...), ali nekako nemam srca da seciram svako sitno crevce
ovog filma. To bih činio da ga je potpisao neki drugi reditelj, nego u koga se
nisam toliko zaklinjao i neko u koga, čak i posle ovoga, želim da verujem. Mada,
sumnjam da će Stenli ikada više imati toliko odrešene ruke da se zajebava i
pušta ludilu na volju kao što je na svojim počecima mogao – jer ta su vremena
nepovratno prošla.
No, nada umire poslednja. Najavili su već da će
Stenli sledeće raditi „Danički užas“. To je već malo više bazirano na akciji,
kreaturama, efektima, ludilima, manje je suptilno... ali bi tražilo i više para
da se uradi kako valja. Samo da ga opet ne opterete „zvezdom“, i da mu daju
malo slobodnije ruke da se razmaše, i to bi moralo biti bolje od ove šarene,
poludupaste BOJE.
P.S. Da nacrtam ako nisam bio dovoljno jasan. Ovo
nije loš film. Nije čak ni slab – samo ako uspete da smetnete s uma da je rađen
po jednoj od najboljih horor priča ikada napisanih, i da ga je režirao
nekad-davno-izuzetno-obećavajući horor reditelj. Ako te činjenice nekako uspete
da zaboravite, dobićete jedan solidan, dinamičan, šaren, umereno zabavan B-movie
koji svakako vredi pogledati. Ali, za mene je ova čaša poluprazna; mnogima će biti polupuna.
Ne znam kako je doslo do toga da Kejdz bude glavna uloga. Covek je dobar glumac, ali od Viker-mena postao je sprdnja po internetu. Sto kazes - zvezda pojede film (i budzet), a ako je ta zvezda Kejdz, ostanu samo dugmici.
ОдговориИзбришиMislim da je nekad ranije izjavio da je bankrotirao i da prihvata sve uloge, jer mu treba lova. Zato mu se nakupilo toliko smeća u filmografija. Iako i poslije Wicker Mana ima bar tri maestralne role (Joe, Mandy i Herzogov Zli poručnik)
Избришиf) Umesto da boja, kao u priči, bude isključivo faktor korozije i unutarnjeg podrivanja i truljenja, ovde je ona naglašena kao faktor kvazi-integracije – tela se, pod njenim uticajem, ne samo rastaču, nego i međusobno spajaju. -- Ideja uopste nije losa: TRANSDZENDER horror-invazija u roze
ОдговориИзбришиMoze li knjiga POETIKA HORORA, da se naruci iz Niksica?
ОдговориИзбришиknjiga POETIKA HORORA je rasprodata pre 3 godine. ako budemo radili II izdanje, OVDE ćete to prvo saznati.
ОдговориИзбришиColor out of space procurela na torente
ОдговориИзбриши- Sve si lepo opisao pod onim greškama pod a), b) itd.
ОдговориИзбриши- Nikolas Kejdž izeo ionako premali budžet filma za adapraciju najboljeg Lavkraftovog dela (po meni) za građenje atmosfere (po meni), a Kejdž nije njuška za ovakve žanrove, pre bi onako buljav bio dobar za neku adapraciju (nadam se ne toliko promašenu) o Insmutu (Innsmouth - pivska usta; ribolike, ispupčene oči) da riboliko gega sa ostalim ribljim nakazama u poteri za gostom trulog hotela
- fantastična naracija scenografije čini srž Lavkraftovih dela a ne nedruštveni ljudi koji mumlaju o nekoj tradiciji i zajednici, a muž i žena se nisu pojebali eonima
- 0+ je moja maksimalna ocena samo zbog turanja filma u današnje, apokaliptično okruženje interneta, još samo Covid19 je falio u filmu
- promašeno sve za sve pare, a kamo li da umetnički generišu nepostojeću boju sa nekim grej varijacijama, nijansama, senkama, hromatskim ispadanjima iz kolornog spektra prirode kako sam oduvek zamišljao nakon čitanja dela
- nema truljenja tkiva, osnova dela je da taj meteor upije svu energiju, pa i životnu, kako bi se napunio i uzleteo, što je vizuelno samo na kraju prikazano onim sivim kraterom iz snimka drona; tim spajanjima tkiva su mi uzeli jednu od ideja u mojoj neobjaveljnoj priči "Radio drama" koja se događa u brdima Juga 50-ih godina minulog stoleća.
Toliko o Stenlijevom povratku, opet je usro motku https://deadline.com/2021/03/color-out-of-space-producers-spectrevision-cut-ties-with-director-richard-stanley-domestic-violence-allegations-1234717029/
ОдговориИзбриши