четвртак, 18. јануар 2024.

ZADUŠNICE i poslednja NINOVA NAGRADA

 

Dragi moji, obznanjen je najuži krug romana za NIN-ovu nagradu (5 naslova), i naravno da u njemu nisu ni ZADUŠNICE, ni TAJNI SVAT.

Najdalje dokle su ovi romani dospeli je UŽI KRUG za NIN-ovu nagradu (12 najboljih romana iz 2023. godine), što je ogroman uspeh i za mene (sa četvrtim romanom), i za romanodebitanta, Marka Piševa, i za horor u Srbiji uopšte. Kako smo se nadali, dobro smo se udali.

Budući da je prethodni NIN-ov žiri potpuno ignorisao moje PROKLETIJE, pre dve godine, nisam imao baš nikakva očekivanja da ZADUŠNICE prođu mnogo bolje ni sa ovim sadašnjim. Činjenica da je moj horor roman dospeo u uži izbor, među 12 odabranih, najveći je moj lični uspeh u tom smislu, a i najveći za horor prozu kod nas, još od Pekićevog BESNILA (1983) pre 40 godina!

Moglo bi se reći da je žiri propustio savršenu priliku da poslednju dodelu NIN-ove nagrade učini istinski subverzivnom i eksplozivnom, i da uputi jedno veliko FUCK YOU i NIN-u i njegovim novim vlasnicima i Papetmasteru iza svega toga, Velikom Meštru Svih Hulja. Ali, za to treba biti malo više PUNK, a malo manje ŠTREBER… No, šta da se radi, tako mu je kako mu je…

Nastavak ZADUŠNICA sam se piše...

 

Inače, ako ste u prethodne dve nedelje svratili u neku knjižaru, možda ste, pored ostalog, potražili i moje ZADUŠNICE. Uostalom, to je knjiga koja je pre dve nedelje uvrštena u širi krug (38 naslova) najboljih romana na srpskom iz 2023, po izboru žirija za NIN-ovu nagradu, a zatim je pre nedelju dana uvrštena i u uži izbor (12 najboljih!).

Stoga bi logično bilo da se nađe na raspolaganju i širem krugu čitalaca, zar ne? Međutim, ako su neke knjižare na svojim policama i stolovima izdvajale knjige iz užeg izbora za NIN-a, ZADUŠNICE sasvim sigurno nisu među svim ostalim naslovima.

Zašto, pitate se?

Odgovor je jednostavan: nisam hteo da pristanem na ucenjivački i potcenjivački diskurs jednog trgovačkog lanca koji mi se obratio. Oni su mi nudili rabat od čak 50% od moje prodajne cene, a ja sam tražio onaj koji inače nude svima ostalima, odnosno 45%.

Očigledno ti preprodavci ne misle da je ispravno i na mestu da odobre čak i povoljniji rabat jednom izdanju 1) jer je SAMIZDAT, dakle iza njega ne stoji veliki izdavač, već pojedinac, i 2) jer je ušlo prvo u širi, a zatim i u uži izbor za najprestižniju književnu nagradu u Srbiji, pa je zbog toga verovatnije da bi se brže i lakše prodavalo.

Smatrao sam da je apsolutni minimum i crvena linija ispod koje ne idem isti onaj rabat koji traže svima ostalima. Iz principa, a ne zato što mi je zinulo dupe za tih 5% - kao što, očito, jeste njima. Iz principa sam se odrekao dubiozne "povlastice" da me po svaku cenu, čak na moju štetu, preprodaje izvikani lanac. Nisam hteo da me neko ponižava i tretira kao slepca koji ne zna njihova pravila i kome će se nametati „uzmi ili ostavi“ uslovi.

Iz tog razloga jednu od 12 knjiga koje je NIN-ov žiri odabrao u svoj najuži izbor NEĆETE naći u knjižarama.

Iz tog razloga je i dalje jedino možete naručiti direktno od mene, sa znanjem da nikakav % ne odlazi preprodavcima.

Podržite autora! Naručite direktno od autora/izdavača!

 

Za kraj, gostovao sam na TV Kopernikus i pričao o ZADUŠNICAMA, NIN-u, nagradama, srpskoj književnoj sceni, zemlji zombija, itd. Bio je ovo vanredno opušten i vickast razgovor (zahvaljujući delom i domaćinu, čuvenom Ganetu) i zapravo mislim da mi je ovo sasvim sigurno najbolji i najzabavniji TV nastup u novijoj istoriji.

Plus, imate u njemu ekskluzivne horor prizore iz Niške Banje i prizore sa banjskog groblja gde roman počinje. Ovaj post ilustrovan je mojim fotkama sa Banjskog groblja – poprišta dobrog dela dešavanja u ZADUŠNICAMA…

Link vam je OVDE, a isti taj, ali embedovan video odmah ispod.



4 коментара:

  1. Šta reći? Ako izbor za nagradu zavisi od nekog tamo kome je u fokusu novi upravitelj firme, kako je od jutros ustao, da li mu je burek bio potaman vruć a jogurt hladan, te odaberu nekog što su prolistali po principu "ajde nekog" onda...

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. "ako"? a ko je rekao da je tako? niđe veze u tvom "rezonu". dosadašnji žiri nije tako birao, a kako će sledeći - to znaju samo vidovnjaci među nama.

      Избриши
    2. Lepo sam rekao AKO. Hipoteza, pretpostavka. U Srbiji se svuda svodi na dil, pa je i ovde. Imao sam priliku da se ksenofobno tretiraju tekstovi ljudi koji nisu iz geografskog područja konkursa. Ovo je neki možda uljudan, stručan žiri (ne verujem toliko fokusiran na žanrove, jer svako će da gaji afinitete prema žanru koji subjektivno voli). Ne poznajem dotične persone. Podsećanja radi, da li je ikada dodeljena nagrada za žanr koji nas ovde okuplja? Zaista ne pratim, pa molim za info.

      Избриши
    3. AKO bi ljudi govorili/pisali samo o stvarima o kojima imaju nekog pojma, AKO ne bi nagađali i iznosili "hipoteze" o nečemu o čemu nemaju ni najblaže veze, ne bi bili srbi. jer srbin mora o svemu da ima "mišljenje", na sve mora da projektuje neke svoje tlapnje i niđe veze paralele, jer eto, može mu se. ninov konkurs nije žanrovski, ne bavi se žanrom, nije do sada nagradio nijedan žanrovski roman, pa čak ni besnilo. ali razlog tome nisu ni bureci ni ksenofobije ni ostale tlapnje koje si izneo iz svoje doline.

      Избриши