субота, 1. март 2014.

FEST 2014: šta gledati?

             
U petak 28. februara počeo je FEST u Beogradu, a u naredni ponedeljak (1. marta) u Nišu kreće FEST-ovo pitino detence, odnosno izbor od desetak najnagrađivanijih i najizvikanijih naslova koji će, pretpostavlja se, uspeti da zaintrigiraju učmalu nišku publiku.
            Evo mog osvrta na pogledane filmove, kao i preporuka za one koje još nisam, a zvuče vredni pažnje.


1) VEĆ SU PRIKAZANI NA BLOGU

NIMFOMANKA 
(NYMPHOMANIAC)
Scenario i režija: Lars von Trier
Uloge: Charlotte Gainsbourgh, Stellan Skarsgård, Stacy Martin, Shia La Beouf...
 SINOPSIS: Nimfomanka je strasna, poetska priča o životnom putu jedne žene od njenog rođenja do pedesete godine - glavne junakinje Džo koja sebi postavlja dijagnozu nimfomanke.

Moja kritika je OVDE, pa kome je promaklo na vreme, neka čita sad. Ocena: 3-


PLAVO JE NAJTOPLIJA BOJA
BLUE IS THE WARMEST COLOUR / LA VIE D'ADELE CHAPITRES 1 ET 2
Režija: Abdellatif Kechiche
             Odlična ljubavna i postljubavna priča. Moja kritika je OVDE. Ocena: 4-

SAMO LJUBAVNICI OPSTAJU
ONLY LOVERS LEFT ALIVE
Režija: Jim Jarmusch
Uloge: Tom Hiddleston, Tilda Swinton, Mia Wasikowska, John Hurt, Anton Yelchin
 SINOPSIS: Adam je usamljena rok zvezda čija je jedina želja da se skloni od fanova i komponuje muziku. Eva je njegova voljena žena, koja napušta svog najbližeg prijatelja kako bi sa Adamom putovala po svetu i živela u trošnom studiju na periferiji Detroita.
 Super za hipstere. Moja kritika je OVDE. Ocena: 2+

MAJOR
THE MAJOR / МАЙОР
Režija: Yuri Bykov
            Solidan triler koji ispusti loptu pred kraj. Moja kritika je OVDE. Ocena: 3-


2) GLEDAO SAM ALI NISAM NA BLOGU PRIKAZAO: EVO, SAD ĆU


KANIBAL
CANNIBAL / CANÍBAL
Režija: Manuel Martín Cuenca
SINOPSIS: Karlos je najbolji krojač u Granadi, ali je takođe i serijski ubica iz senke. Ne oseća kajanje, niti krivicu, sve dok se u njegovom životu ne pojavi Nina. Ona će ga suočiti s pravim značenjem počinjenih dela i po prvi put u njemu probuditi ljubav. Karlos je inkarnacija zla, a da toga nije ni svestan. Film Kanibal demonska je ljubavna priča.

            Ocena: 2+
            Prećeralo se sa anderstejtmentom: film o kanibalu bez krvi još i nekako mogu da shvatim; ali film o kanibalu bez ikakve poente, ravan, neoriginalan, sa izlizanom formulom (nova stanarka –> prva ljubav –> hoće li cura da preobrati kanibala ili će kanibal ipak da pojede curu) i bezveznjačkim završetkom, ovo je pravi film za FEST-ovu publiku: film dosadnjikavo-artsy, ali ne baš ubi-bože, tematika dovoljno intrigantna za razgovor, stil neupečatljiv...


SLEPI DETEKTIV
BLIND DETECTIVE / MAN TAM
Režija: Johnnie To
            Ocena: oko 2+
            Ovo sam počeo da gledam, pa ugasio i obrisao posle pola sata (zato je ocena "oko", i shvatiti je uslovno). Ne zato što je užasno, niti je negledljivo; ali ja zaista imam veliki problem sa hongkonškom dramaturgijom (uključujući besramnu patetiku za retarde u spoju sa kretenskim slepstikom za retarde), i ma koliko pojedini set-pisovi bili zabavni na nivou cirkuske atrakcije (vidi ga šta radi s tom lopticom!), to je sve ipak previše infantilno i plitko, nesupstancijalno za moj groš, i previše me boljih filmova čeka da bih baš na ovaj trošio vreme.


HOĆU I JA
ME, TOO / Я ТОЖЕ ХОЧУ
            Režija: Aleksej Balabanov
            Ocena: 2+
            Poslednji film nedavno preminulog ruskog velikana ne spada u njegove bolje filmove, ali je zanimljiv iz više razloga: ne samo zato što je Balabanov svoju karijeru okončao baš tim i takvim filmom nego i zato što predstavlja vrlo bizarnu parodiju/kritiku filma STALKER. Mnogo je tu razvlačenja, mnogo ponavljanja, nepotrebnog prikazivanja mehaničkog putovanja od tačke A do tačke B (slično kao u prethodnom, LOŽAČU, ali ovde još dosadnije jer nema tako slikovite i zabavne likove), ali autentično nihilističko i mizantropsko crnilo koje izbija iz ove priče o (uzaludnoj) ljudskoj potrazi za srećom ima svoju draž i čini ovaj film vrednim pažnje.


3) NISAM GLEDAO, ALI HOĆU

 

LEPOTICA I ZVER
BEAUTY AND A BEAST / LA BELLE & LA BÊTE
Režija: Christophe Gans
Uloge: Vincent Cassel, Léa Seydoux, André Dussollier, Eduardo Noriega 
SINOPSIS: Gansov scenario baziran je na najranijoj poznatoj verziji tradicionalne bajke. Neobično je što se u njoj pojavljuje veoma surova zver. Reč je o višeslojnoj bajci za decu i odrasle koja govori o snazi snova i sukobu ljubavi i materijalnih vrednosti, zbog čega je izuzetno aktuelna i danas. Gans se potrudio da pruži novu verziju filmskog klasika.

            OČEKIVANJE: Od reditelja ispraznih ali mestimično vrlo zabavnih slikovnica (PAKT SA VUKOVIMA, SILENT HILL) očekujem jedno manje-više konvencionalno francusko visokobudžetsko šarenilo sa mnogo CGI efekata i extravagantnih kostima, sa mnogo buke i besa, a malo duše. Ipak, to je priča ozbiljnih potencijala, a s tim rediteljem i glumcima, i s tim parama, vredi je pogledati na velikom ekranu.
Ocena: u najgorem 2, u najboljem 3, najverovatnije: 3-


MAMULA / DARK SEA aka NYMPH
Srbija, 2014
Režija: Milan Todorović
Uloge: Kristina Klib, Franko Nero, Natali Burn, Dragan Mićanović, Miodrag Krstović,
SINOPSIS: Dve Amerikanke dolaze u Crnu Goru u posetu starom prijatelju. Nakon nekoliko dana odlučuju da odu do napuštene vojne tvrđave Mamula, koja se nalazi na nenaseljenom ostrvu. Tokom ovog izleta shvataju da nisu same. Još neko je na ostrvu i učiniće sve da zaštiti tajne koje čuva decenijama. Postoji mračna sila koja vreba duboko ispod Mamule. Užas tek počinje.

OČEKIVANJE: Od reditelja treš-hita ZONA OF THE MRTVIH, novi horor! Istina, postoje neki mikro-detalji o koje najoptimističkiji među nama mogu da okače nešto malo nade: 1) Scenario ovog puta NE potpisuje Milan Todorović Toki. 2) Direktor fotografije nije onaj epileptični idiot koji je razmrljao ZONU, i reklo bi se da se ovog puta neće preterati sa shaky-camom. 3) Sirene su ipak daleko manje ofucane od fucking zombija, o kojima se svake nedelje snimi barem jedan "film" (mada, isti "autori" već prete i nastavkom ZONE pod naslovom WRATH OF THE DEAD!). 4) Primorsko-ostrvske lokacije su oku ugodnije od fucking Pančeva i srodnih mu tužno-"urbanih" lokacija iz ZONE, a ni cure u kupaćim kostimima nisu za bacanje.
Ocena: Pošto je ZONA OF THE MRTVIH od mene svojevremeno dobila 2-, mislim da ova neautorizovana biografija NADE MAMULE može da dobaci do celih, okruglih dva (2) a možda, uz mnooogo sreće, čak i do 2+.


NULTA TEOREMA
THE ZERO THEOREM
Režija: Terry Gilliam
Uloge: Christoph Waltz, Matt Damon, Mélanie Thierry, Tilda Swinton
SINOPSIS: Ekscentrični usamljeni kompjuterski genije, koji oseća egzistencijalne teskobe, radi na tajnom zadatku čiji je cilj pronalaženje svrhe života ili utvrđivanje da svrha zapravo ne postoji. On je samo jednom osetio ljubav i strast, i to mu je bilo dovoljno da nastavi da živi.
            OČEKIVANJE: Gilijama više poštujem nego što volim, pa ću i ovo da ispoštujem (!) bez ikakvih velikih očekivanja. TIDELAND sam intenzivno mrzeo, DR. PARNASSUS me neopisivo smorio, a ni ovo ne deluje mnogo bolje.  
Ocena: 3- ako sam srećan.

OSLOBODITI SE
BREAK LOOSE / VOSЬMЁRKA
Režija: Alexey Uchitel
SINOPSIS: U filmu pratimo četvoricu prijatelja koji su deo Specijalnih jedinica ruske policije - OMON. Van posla oni žele jednostavne stvari u životu - ljubav, porodicu i dom. Mladi su i puni nade, jedan drugome su oslonac. Jedne noći u diskoteci njihov život pretvara se u pravi rat s lokalnom mafijom zbog trivijalne tuče na plesnoj bini. U međuvremenu Herman upoznaje neodoljivo privlačnu Aglaju, u koju je zaljubljen i šef mafije Buts. Dok Aglaja i Herman sanjaju o zajedničkom životu, on mora da donese odluku da li da napusti prijatelje. Ona se pita da li može da pobegne od posesivnog mafijaša.
            OČEKIVANJE: Zvuči zanimljivo, može biti bilo šta. Vredi pokušati...
            Ocena: 3-


POSLEDNJA BITKA
RAGNAROK / GÅTEN RAGNAROK
Režija: Mikkel B. Sandemose
SINOPSIS: Arheolog Sigurd Svensen godinama je opsednut vikinšim brodom Oseberg. Jedini natpis koji nalazi na brodu ispisan je starim nemačkim pismom. Arheolog je siguran da se na brodu krije rešenje za misteriju sudnjeg dana prema severnjačkoj mitologiji. Kada njegov kolega Alan nađe slične natpise na kamenu na krajnjem severu Norveške, Sigurdu postaje jasno da je u pitanju mapa koja vodi do blaga. Dvojica prijatelja kreću u avanturu ka ničijoj zemlji na granici Norveške i Rusije, napuštenoj već decenijama. Na tom putu otkrivaju stvarno značenje drevnih natpisa - mnogo strašnije nego što su mogli da pretpostave.
            OČEKIVANJE: Deluje kao simpatična spilbergovština iz vremena kad je ovaj, sa svojim poslušnicima, pravio interesantne fantavanture.
Ocena: Može biti simpatičan 3-

STALJINGRAD
STALINGRAD / СТАЛИНГРАД
Režija: Fedor Bondarchuk
SINOPSIS: Zaplet se zasniva na dramatičnoj ljubavnoj priči koja se razvija u toku velike Staljingradske bitke. Godina je 1942. i nemačke trupe okupirale su obale reke Volge. Zbog neuspešnog pokušaja protivofanzive, sovjetske snage su morale da se povuku. Ipak, deo vojske je uspeo da se prebaci na nemačku stranu. Sklonište nalaze u obalskoj kućice gde sreću nepoznatu devojku.
OČEKIVANJE: Ruski ratni spektakl.
Ocena: Možda dobaci do trojke.

TOP JE BIO VREO
SO HOT WAS THE CANNON
Režija: Slobodan Skerlić
Scenario: Slobodan Skerlić (po romanu Vladimira Kecmanovića)
Uloge: Stanislav Ručanov, Anita Mančić, Muhamed Dupovac, Mugdim Avgadić, Slavko Štimac, Nikola Đuričko, Milica Mihajlović, Gordana Gadžić, Ivica Vidović, Mira Banjac, Bojana Maljević
SINOPSIS: Tema filma je odrastanje, sazrevanje dečaka u opkoljenom, bombardovanom Sarajevu početkom devedesetih godina. Granata s brda ubija roditelje desetogodišnjaka tokom opsade Sarajeva 1994. Dečak prestaje da govori. Prihvata ga komšinica i neguje kao svog sina. Kada dečaka lokalni nasilnici izbace iz opustošenog stana, on počinje da lunja ulicama sa školskim drugom, gde prerano i prebrzo prolazi kroz proces odrastanja. Upoznaje sa značenjem reči sila, seks, smrt. Uči kako se napreduje. Uči o sistemu vrednosti. Uči o tome šta je važno u životu. Komšinica bezuspešno pokušava da ga zaštiti. Dečak srlja u propast. Smrt i patnja postaju deo njegove svakodnevice.
OČEKIVANJE: Smrt, patnja, Srbija. Nisam čitao roman, ali smrdi mi izdaleka, kao i njegov autor. Ima indicija da je film autošovinistički, možda čak i pogodan za CHETNIXPLOITATION. Videću.
Ocena: Između 1+ i 3-

VENERA U KRZNU
VENUS IN FUR / LA VENUS A LA FOURRURE
Režija: Roman Polanski
Uloge: Mathieu Amalric, Emmanuelle Seigner
            SINOPSIS: Posle niza bezuspešnih audicija za novu predstavu koju planira da režira, Tomas ostaje u pariskom teatru, žaleći se na loš kvalitet prijavljenih kandidatkinja. Nijedna nije dovoljno dobra za naslovnu ulogu. Baš kada krene kući pojavljuje se Vanda, neobuzdana i bestidna u svojoj energiji. Vanda je otelotvorenje svega što Tomas prezire. Ona je drska, bezobrazna i ne preza ni od čega da bi došla do uloge. Kada ubedi reditelja da je sasluša, on je fasciniran njenom transformacijom. Ne samo da je našla pravo uporište za ulogu, ona razume junakinju i zna tekst napamet. Audicija se produžava i postaje sve intenzivnija, a Tomasova pažnja pretvara se u opsesiju.
            OČEKIVANJE: Roman Polanski u ovom veku nije snimio ništa naročito, ali zbog stare slave i kredita gledaću ga do smrti.
Ocena: 2+ / 3-

4) POKUŠAĆU, ALI NE VERUJEM DA ĆU IZDRŽATI DO KRAJA


VELIKA LEPOTA
THE GREAT BEAUTY / LA GRANDE BELEZZA
Režija: Paolo Sorrentino
SINOPSIS: Aristokratkinje, ambiciozni pojedinci, političari, kriminalci, novinari, glumci, dekadentni plemići, umetnici i intelektualci - autentični ili umišljeni - pletu tkivo neuhvatljivih odnosa unutar beznadežnog Vavilona smeštenog u antičke palate, skupocene vile i na najlepše trgove grada. Đep Gambardela ima šezdeset pet godina, ravnodušan i razočaran, alkoholom zamućenog pogleda, posmatra ovu paradu ispražnjenog, na propast osuđenog, moćnog, depresivnog čovečanstva. Moralno mrtvilo od koga se vrti u glavi. A u pozadini, leto u Rimu. Veličanstven i nezainteresovan grad, kao diva na umoru.
OČEKIVANJE: Ovo je dobilo toliko dobre kritike i nagrade i preporuke da, eto, daću mu šansu, iako normalno ne bih bio uhvaćen s ovakvim filmom u istoj sobi!

AVGUST U OKRUGU OSEJDŽ
AUGUST: OSAGE COUNTY
SINOPSIS: Beverli Veston pesnik je iz Oklahome koji se bori protiv alkoholizma, dok njegova supruga Vajolet ima tumor i zavisna je od lekova. Neposredno pošto joj nađe negovateljicu, Beverli nestaje, naterujući porodicu da se ujedini kako bi ga pronašla i došla do neočekivanog rezultata. Majka i kćerke koje se nikada nisu međusobno suočile, konačno se hvataju u koštac sa posledicama.
            OČEKIVANJE: Smrdi po dosadnom pozorištu i glumatanju, a trajanje od preko dva sata ne obećava. Ipak, rađeno prema drami čoveka koji se zove Trejsi (!), autora KILLER JOE-a.

POSLOVNI KLUB DALAS
DALLAS BUYERS CLUB
Tokom 1986. sida je izazivala neshvatljivi strah, alarmirajući javnost i zbunjujući lekare u potrazi za lekom. U Teksasu, Ron Vudruf nije se plašio bolesti. Nije imao ni ideju o njoj. Zato, kada ovaj razmetljivi ženskaroš dobije HIV, njegova reakcija je instinktivna: nema šanse! Film prikazuje istinitu priču o čoveku kome je ostalo još samo trideset dana života i koji pregovara s doktorkom o upotrebi eksperimentalnog leka Retrovira.
            OČEKIVANJE: Nikad u životu ne bi mi palo na pamet da gledam film na ovu temu – da u njemu glavnu (za Oskara nominovanu) ulogu ne igra najbolji današnji američki glumac, Metju Mekonahi, dvostruki dobitnik Zlatnog Ghoula za mušku ulogu. Zbog njega, pokušaću.

U GLAVI LUINA DEJVISA
INSIDE LLEWYN DAVIS
Film prikazuje nedelju dana u životu mladog folk pevača koji se pokušava da se probije na sceni Grinvič Vilidža 1961. godine. 
OČEKIVANJE: Nikad u životu ne bi mi palo na pamet da gledam film na ovu temu – da ga ne režiraju braća Kojen, pa zato, stisnutih zuba i zapušenih ušiju – pokušaću (mada me živo zabole za folk muziku, pa još iz 1960-ih).

METRO
METRO / МЕТРО
Režija: Anton Megerdichev
SINOPSIS: Metro je prvi ruski film katastrofe u poslednjih dvadeset pet godina. Zbog izgradnje stambenih i poslovnih zgrada između dve metro stanice u Moskvi, pojavljuje se pukotina koja će ugroziti živote hiljade korisnika podzemne železnice. Voda iz reke Moskve počinje da kulja preteći da uništi podzemni saobraćaj, ali i ceo grad.
OČEKIVANJE: Ruska katastrofa. Verovatno repertoarska spektakl-žvaka bez duha, ali... ko zna?

SKRIVENO DETE
THE HIDDEN CHILD / TYSKUNGEN
Režija: Per Hanefjord
SINOPSIS: Roditelji uspešne spisateljice Erike Falk stradali su u saobraćajnoj nesreći. Nekoliko meseci kasnije na njenom pragu pojavljuje se nepoznati čovek tvrdeći da je Erikin polubrat. Ona mu ne veruje i traži od njega da ode. Kada ga nađu mrvog posle nekoliko dana, Erika počinje da pretura po majčinim stvarima. Tako dolazi do saznanja o porodičnim tajnama iz prošlosti i o dešavanjima koje neko želi da sakrije od nje. Erika iznenada biva uvučena u mrežu laži i ubistava.
            OČEKIVANJE: Potencijalno zanimljiv triler. Potencijalan smor. Could be anything.

            Što se tiče niškog Mini-Festa, on se dešava (sa istovetnim programom, ali u dva zasebna bioskopa) počev od ponedeljka. Evo šta igra u KUPINI.
 

2 коментара:

  1. Gule, nemoj da spiskaš pare od pretplate na karte :-p Samo da primetim, ovaj ruski "Metro" sam gledao, zaletevši se u verovanju da je snimljen po knjizi "Metro 2033" kad ono - prc, nije. Mlak i dosadan koliko se sećam.

    ОдговориИзбриши
  2. bez brige: imam akreditaciju za bg fest, mada u bg ipak neću dolaziti - pogledaću 3-4 naslova u nišu, na mini-festu, i to mi je dosta. ionako debili u bg nisu organizovali pres projekciju za nimfomanku!

    ОдговориИзбриши