izabrana dela

izabrana dela

понедељак, 18. јул 2016.

GHOUL'S LIBRARY (4): SF, domaća fantastika i horor



            U prethodnim nastavcima ove rubrike već sam vam predstavio određene delove moje biblioteke, i to:
            Pritom u prethodnom nastavku ostadoh dužan za deo police posvećen japanskom (i nešto malo kineskom) hororu, pa evo i toga:
 
            A sada, spektakl! Domaća fantastika u svim njenim pojavnim oblicima – SF, fantastique, horor, mračni triler, folklorna fantastika, fantazija, triler, ludilo, ovo-ono! Baš kao što smo svi na Balkanu pomešani u ovom balkanskom loncu, tako su ovde pomešane i nacije i žanrovi: i mada su učinjeni neki grubi pokušaji da se izdvoje malo hororičnije od malo SF-ičnijih knjiga, to niti je moguće niti bi imalo mnogo smisla, jer Balkancu ne priliči žanrovska disciplina i u većini ovih knjiga ima najmanje dva žanra, a negde i mnogo više.
Isto važi i za nacije: mada ovde ima ponajviše srpskih autora, naći ćete tu, manje-više odvojene (ali ne getoizirane) i Hrvate i Bosance i Crnogorce... Sve je to na par redova police naređano, pa ko voli da odvaja i razgraničava po ma kom ključu, neka sam to čini.
            Uzgred, kada su domaće knjige u pitanju, podrazumeva se da nisu baš sve tu zbog moje probirljivosti i pokušaja da mi biblioteku čine samo vrhunske knjige zahvalne za višestruka iščitavanja. Kao i uvek i svuda u Srbiji, tako i po pitanje domaćeg žanra čovek nužno mora da malo spusti kriterijume, da bude pomalo i patriota (!), da prati šta rade „kolege“ po žanru makar to ne bilo uvek vrhunsko, da bude „u toku“ jer smo tako u mogućnosti – i obavezi...
Najzad, mnoge od knjiga dobio sam na poklon, neke od kolega i prijatelja, a neke i od potpunih neznanaca koji su mi ih davali ili slali želeći da čuju moje mišljenje. Većina potonjih se verovatno pokajala, ali šta sad... Ako hoćete fantazije i iluzije, pitajte prijatelje i rodbinu kakve su vam knjige; Ghoul tells it like it is.
            Sve u svemu, siguran sam da će oni koji se bolje zagledaju u sadržaj ovih polica otkriti mnoge naslove za koje nikad nisu čuli, pa će možda poželeti da malo pročačkaju šta je to i kakvo je. O mnogima od ovih domaćih knjiga ja sam već pisao na blogu, ali i u periodici (od Letopisa Matice Srpske do Gradine) i u dnevnoj štampi (naročito u Politici); potražite, proguglajte i naći ćete. I tu ima svega, od hvalospeva (npr. Bakiću i Piševu...) do onoga što bi kratkovidi nazvali „pljuvanjem“ a što su zapravo samo surovo realne kritike kakvih bolno manjka na domaćem ortačko-pobratimskom terenu.
            Pored toga, videćete ovde i one SF knjige koje sam našao vrednim posedovanja i čitanja. Istina, SF sam mnogo više čitao u prošlom milenijumu (in my younger and more vulnerable years), a danas, sticajem okolnosti, ne čitam ga skoro nimalo (iako bih voleo – ali ne postižem!).

Iskreno, više me kopkaju pojedini klasici odavde koje još nisam overio, nego najnovija SF proza, jer do mene nije dopro glas da se u njoj javio neko ko bi mogao da stane rame uz rame sa klasicima (Balard, LeGuin, Dik, Strugacki, Lem...).







A tu su i SF-horor časopisi (ALEF, svih 26 brojeva) i ZNAK SAGITE (fali malo na samom početku i samom krahu)...

...i fanzini – EMITOR...
Mnogi brojevi ZNAKA SAGITE i EMITORA su zapravo autorski primerci pošto sam brojne svoje napise i prevode objavljivao u njima. Eh, slatka ptico mladosti...


---NASTAVIĆE SE---


5 коментара:

Marko Pajic је рекао...

Preporuka za SF novijeg datuma: Peter Watts - Blindsight, Echopraxia, kao i njegove kratke priče. Greg Egan je takodje vrlo dobar. Ted Chiang - Stories of Your Life and Other, The Merchant and the Alchemist's Gate.

mgw је рекао...

Kako ti se dopao Koushun Takami tj Battle Royale (druga slika)? Nisam to citao - a svi znamo da je film masterpis, pa bi pokusao, mozda.

Dejan Ognjanovic је рекао...

Battle Royale (roman) još čeka svoj trenutak. :( kao i većina tih japanaca tu, jedva zagrbanih.

Patrick Wilding је рекао...

Battle Royale preporučam da radije pročitate mangu koja je odlična, za razliku od solidnog romana.

Dejan Ognjanovic је рекао...

hvala na sugestiji; ali roman imam na papiru a mangu ne, tako da... ;)