izabrana dela

izabrana dela

уторак, 14. фебруар 2017.

TOP-50 NAJBOLJIH FILMOVA 21. VEKA


Ovo je, što se mene lično tiče, top-lista 50 najboljih filmova nastalih u 21. veku, odnosno od 2001. godine do danas. Izbor i redosled su, naravno, subjektivni i relativni i podložni sitnijim promenama, ali otprilike, manje-više – to mu je to!
Uskoro ću ovde objaviti i daleko opširniju listu, sa 150-ak najboljih filmova iz 21. veka, ali ona će biti hronološka, po godinama, a ne top (tj. od najboljih ka manje odličnima).
Ovo ovde su filmovi sa ocenama između 5 i 4-, dakle svi imaju Gulov Pečat Preporuke (TM).
O mnogima od ovih pisao sam na blogu, ali mrzelo me je da linkujem svaki naslov – koga zanima, neka potraži moje kritike i rivjue ovde.


1. CHILDREN OF MEN
A. Cuaron
UK, 2006
*****
5-


2. LA PIANISTE
M. Haneke
FRA, 2001
****(*)
5-


3. OLDBOY
C-W. Park
KOR, 2003
****(*)
5-


4. SYMPATHY FOR MR VENGEANCE
C-W. Park
KOR, 2002
****(*)
5-


5. HAUTE TENSION
A. Aja
FRA, 2003
****(*)
5-


6. 3-IRON
K-K. Duk
KOR, 2004
****(*)
5-


7. CALIFORNIA DREAMIN'
C. Nemescu
ROM, 2007
*****
5-


8. KILL BILL
Q. Tarantino
USA, 2004
****(*)
5-


9. Valhalla Rising
N.W. Refn
DEN-UK, 2009
****(*)
5-


10. MEMORIES OF A MURDER
Y-H. Bong
KOR, 2003
****(*)
4+


11. VINYAN
F. du Welz
UK-FRA-THAI, 2008
****
4+


12. MARTYRS
P. Laugier
FRA, 2008
****
4+


13. OSTROV
P. Lungin
RUS, 2006
****(*)
4+


14. THE CHASER (Chugyeogja)
H-J. Na
KOR, 2008
****(*)
4+


15. APOCALYPTO
M. Gibson
USA, 2006
****
4+


16. SRPSKI FILM
S. Spasojević
SRB, 2010
**** 
4+


17. BEFORE THE DEVIL KNOWS YOU'RE DEAD
S. Lumet
USA, 2007
****(*)
4+


18. THE RAID
G. Evans
INDO, 2011
****    
4+


19. A TOUCH OF SIN
Z. Jia
CHI, 2013
****       
4+


20. BIG BANG LOVE, JUVENILE A
T. Miike
JAP, 2006
****
4+


21. Mulholland Drive
D. Lynch
USA, 2001
****
4



22. INCENDIES
D. Villeneuve
CAN, 2010
****      
4


23. ICHI THE KILLER
T. Miike
JAP, 2001
****
4


24. VISITOR Q
T. Miike
JAP, 2001
****
4


25. IRREVERSIBLE
G. Noe
FRA, 2002
****
4


26. PERFUME
T. Tykwer
USA, 2006
****
4


27. CONFESSIONS
T. Nakashima
JAP, 2010
****    
4


28. ŽIVOT I SMRT PORNO BANDE
M. Đorđević
SRB, 2009
****    
4


29. THE RETURN
A. Zvyagintsev
RUS, 2003
****
4


30. SAVE THE GREEN PLANET
J-H. Jang
KOR, 2003
****
4


31. SPRING, SUMMER, FALL, WINTER… SPRING
K. Ki-Duk
KOR, 2003
****
4


32. LET THE RIGHT ONE IN
T. Alfredson
SWE, 2008
****
4


33. THREE: EXTREMES
T. Miike, F. Chan, C-W. Park
JAP-KOR, 2004
****
4


34. THE CONSTANT GARDENER
F. Meirelles
USA, 2005
****
4


35. Mad Max: FURY ROAD
G. Miller
USA, 2015
****         
4


36. BRONSON
N.W. Refn
UK, 2009
****      
4


37. PUSHER III
N.W. Refn
DEN, 2005
***(*)
4-


38. ANTICHRIST
L. von Trier
DEN, 2009
***(*)
4-


39. 4
I. Kržanski
RUS, 2006
***(*)
4-


40. Cargo 200
A. Balabanov
RUS, 2007
***(*)
4-


41. SYMBOL
H. Matsumoto
JAP, 2009
***(*)
4-


42. THE DUKE OF BURGUNDY
P. Strickland
UK, 2014
***(*)       
4-


43. GRAVITY
A. Cuaron
USA, 2013
***(*)    
4-


44. KUŠANJE SVETOG TONIJA
(Püha Tõnu kiusamine)
Veiko Ounpu
EST, 2009
***(*)
4-


45. I SAW THE DEVIL
J-W. Kim
KOR, 2010
***(*)
4-


46. ADAM'S APPLES
A.T. Jensen
DEN, 2005
****     
4-


47. 13 BELOVED
M. C. Sakveerakul
THAI, 2006
***(*)
4-


48. ELLE
P. Verhoeven
FRA, 16
***(*)       4-


49. OTTO, or Up With the Dead People
B. la Bruce
GER/CAN, 2008
***(*)
4-


50. TOY STORY 3
L. Unkrich
USA, 2010
****  
4-





15 коментара:

matoji је рекао...

Ko bi reko da se nakupilo ovoliko izuzetnih filmova u poslednjih 15-ak godina. A jesu izuzetni i jako je teško rangirati ih, jer su nijanse u pitanju. Ipak, evo mojih prvih 10 (za danas, sutra će možda biti nekih drugih 10):
-Mulholland Drive
-ANTICHRIST
-SYMPATHY FOR MR VENGEANCE
-OLDBOY
-3-IRON
-APOCALYPTO
-BIG BANG LOVE, JUVENILE A
-SPRING, SUMMER, FALL, WINTER… SPRING
-THREE: EXTREMES
-BRONSON

Spavanjac је рекао...

Da li je neko uspeo da nadje film pod brojem 39, "4"? Titlove?
Ja sam nasao malo losiju verziju na Youtube-u ali bez titlova.

Dejan Ognjanovic је рекао...

ne znam u čemu je problem da odeš na najbolji sajt za titlove - https://www.opensubtitles.org - i da tamo ukucaš CHETYRE? ako to uradiš, dobićeš nekoliko engleskih + 1 hrvatski titl, pa biraj šta ti je duši draže.

DajPareDaj је рекао...

Trebao si napisati da se film zove chetyre a ne ovako.

Dejan Ognjanovic је рекао...

to reci reditelju kako je trebalo da nazove film, pošto sam ja sledio njega i šta na špici filma piše.

Marko Pajic је рекао...

Odlicna lista.
Jedino mozda subjektivna zamerka za TS3. The Incredibles mi je drazi kada je u pitanju americka animacija. I nekako fali anime. Recimo Satoshi Kon ili pak Miyazaki.
Kakvi su ti utisci generalno o kineskom i HK filmu? Naveo si Jia i TOS. Njegov Still Life je takodje solidan. Mozda Infernal Affairs? Ili neki film J.To-a, recimo Election, Running on Karma.

Dejan Ognjanovic је рекао...

pa eto, ni ova lista nije savršena - nekako mi je promakao The Incredibles, kojeg imam u ovom širem izboru sa ocenom 'slaba 4', i on je mogo da dođe PRE toy story 3 na listu jer i meni je draži. nego, upravo shvatam da je SPIRITED AWAY iz 2001. i da je ogroman propust što njega nisma stavio na listu! :( inače slabo pratim anime, popraviću to, nadam se, uskoro... HK film po meni nije na vrhunskom nivou, ne doseže najbolje korejske a kamoli japanske nivoe, ali ima tu lepih trojaka. džoni to me nije mnogo zanimao ali Infernal Affairs bih morao da repriziram kako bih išta mogao da potpišem - ocena mu je bila negde oko jake trojke ali ne znam, ti azijati, konfuzija, ko tu koga šta ovo ono, treba to da overim opet...

banjolajarboe је рекао...

Koliko godina visim ovde na blogu i nisam znao da si uopšte pisao o Before The Devil Knows Youre Dead. Vrhunski film i vrhunska lista, samo imam neki osećaj da je tu možda preskočen neki biser... Ne sumnjam u tebe da si pohvatao sve do jednog, ali opet kao da mi nešto fali.

Dejan Ognjanovic је рекао...

priznao sam već - fali SPIRITED AWAY negde u vrhu, i fale THE INCREDIBLES negde pri dnu...

banjolajarboe је рекао...

E, i taj Three Extremes. Meni taj film ne da nije seo, nego niti sam ga skontao niti sam imao živaca da ga dekriptujem. Nisam ga ni gledao iz cuga nego ono, počeo pa posle par dana nastavio, milsim se, šta mi je ovo trebalo?

Octopustrash је рекао...

Možda za ufur:
- WHITE LIGHTNIN'
- AVALON
- NO COUNTRY FOR OLD MAN
- IN BRUGES
- IN BETTER WORLD
- ZOMBIELAND
- FRAILTY
- THE OTHERS
- THE SADDEST MUSIC IN THE WORLD

Dejan Ognjanovic је рекао...

AVALON bih svakako stavio među 50 - ali ne znam zašto sam bio ubeđen da mu je godina premijere 2000! :( od ovih drugih, skoro svi su ODMAH ispod crte, dakle - nijanse su u pitanju, ocene su im iste 4-/3+

matoji је рекао...

Da li se THREE: EXTREMES i velika većina filmova sa top 50 liste može smatrati, ako ne remek-delima, onda barem umetničkim delima? Evo šta je po pitanju umetničkog kvaliteta dela rekao Đorđe Kadijević, inače istoričar umetnosti po vokaciji.

„Frojd razlikuje tri modaliteta ljudske individualnosti (id, ego i superego). Prvi je id. Šta je id? Id je onaj iracionalni deo moga bića na koji ja nemam nikakav uticaj. Naprotiv, id ima uticaj na mene…” „…On sâm je, po tome šta jeste, potpuno iracionalan, ali on jako bitno utiče na naše racionalno biće…” „…Ja sam se te podele pridržavao i kao istoričar umetnosti: tako sam gledao izložbe. Ja uđem i prvo što hoću da vidim jeste kakav je id kod slikara. Zašto? Zato što znam da, ako idem na ego, naići ću na jednu osobinu ega: znate, ego se da emancipovati i može doći do neverovatno vešte i gotovo zavodljive simulacije umetnosti. Ima mnogo ljudi koji iz ne znam kog poriva ili želje hoće da se bave umetnošću a u stvari nisu umetnici jer nemaju takav id. I to je jedan od najvećih i najdubljih problema koji uopšte postoje u istoriji umetnosti: to je simulacija umetnosti…” „…Id je taj koji stvara svetove. E, mene je to kao kritičara najviše zanimalo, i zato ja kada dođem na izložbu, odmah vidim da li je neko folirant ili nije…”

Šta hoću da kažem. Pa to da kod procene, u ovom slučaju filmova, ne možemo samo da se oslonimo na ego ili ne daj bože superego, odnosno na racionalno opšteprihvaćeno rezonovanje. To je suviše površno posmatranje. Ono što je suštinski vredno, istinsko, unikatno (kako Kadijević kaže) proističe iz ida, iz nesvesnog, iracionalnog dela našeg ja. Kod velikih dela umetnik uspeva da otelotvori id i to često zbunjuje posmatrača koji je navikao da procenjuje svet oko sebe kroz ego i superego, krajnje racionalno, a ovde mu se nudi nešto iracionalno. Iracionalno je naša najdublja suština, jer mi smo u biti iracionalna bića, iako nismo svesni toga jer je id, kao naše potisnuto ja, pretvoren u podsvest. Zbog toga umetničkom delu treba pristupiti intuitivno, osetiti ga a ne po svaku cenu shvatiti ga. Ako pogledate većina filmova sa liste, posmatrano iz ugla ega, može se smatrati suviše lucidnim, mističnim, šokantnim, perverznim, okultnim. To samo znači da je upliv ida, kao tvorca umetničke vrednosti, veliki. Ali to je jedini iskreni pristup umetnosti, bilo kroz ulogu stvaraoca, bilo kroz ulogu gledaoca.

Na kraju film THREE: EXTREMES i po svom naslovu nagoveštava probijanje granica (ega): racionalno u polje iracionalnog, svesno u podsvesno, trezveno u lucidno ili čak u ludilo, što je ekstremni oblik ispoljavanja ida.

banjolajarboe је рекао...

Pozdravljam sve napisano. To je rekla škola kako od Frojda, Kadijevića, tako i od tebe. Ja sam ugnežden u sredini svog ega ali naklonjen i ovoj prvoj istanci. Naravno da nisam od onih koji posle dnevnika u pola osam i doze "Srećnih ljudi" navrate do Gula na blog da vide šta se tu radi. Ne bežim od ovakvih filmova, naprotiv. Mada, umetničke filmove ne volim, niti me zanimaju. Boleština upapirčena u umetnost je već nešto drugo. Ne očekujem od filma da mi pruži sve na tacnu, ali zašto na kraju ne dobiti bar trunku nečeg racionalnog. Tipa radio je šta je radio ali zbog toga i toga. I onda da kažemo, aha, to je znači pisac hteo da kaže, pa se bacimo na još jedno gledanje, da još bolje pokupimo neke cake. Koja je smisao filma ako tri čoveka različito "vide" film , pritom ne znajući da li je to tako ili ne. To me malo podseća na priču kad je lik zaboravio naočare na nekoj izložbi gde se okupila gomila ljudi gledajući te iste naočare i lomeći mozak, misleći da je u pitanju postavka izložbe. Mislim da ova psihološka teorija nema neku povezanost sa vizuelnim, ako pričamo o filmu, koliko sa slušnim doživljajem. Tri osobe mogu različito doživeti određenu pesmu (bez teksta) u pozitivnom smislu, ono da ih radi (Sunn O))), na primer), pa makar bila sastavljena iz dva tona i da se pritom ne osećaju prevarenim, kao što se može desiti u slučaju nekog filma, gde se možda reditelj hteo malo izdrkavati sa nama, što na kraju filma i ne otkrijemo, jer je toliko zamumuljen, može biti ovako, a ne mora i slično. Three Extremes ću definitivno morati još jednom pogledati bez ikakvog dodatnog istraživanja oko samog filma. Ovde je verovatno pre problem u lošem danu za takav film.

matoji је рекао...

U stvari najbolje objašnjenje veze između ida i umetnosti i njihove konfronatacije prema egu dao je lično Ghoul negde na ovom blogu kada je citirao naslov iz novina: „Čovek ubio ženu pa sebe“, pa ga zatim varirao u konstrukciju „Čovek ubio sebe pa ženu“. Ova prva konstrukcija je plod rezonovanja naše svesti (ega) i kao takva banalna izjava-fakt ima svoje mesto samo u novinskim crnim hronikama. Međutim, ova druga konstrukcija može da dođe samo iz našeg nesvesnog (iz ida) i ona kao takva ne predstavlja sama po sebi umetničku vrednost, ali ima kreativni potencijal da se razvije u fantastičnu književnost, egzistencijalistički roman, priču strave i užasa, horor film, fantazmogoriju, alegoriju, parodiju, farsu itd. Ipak, svedoci smo da „Čovek ubio ženu pa sebe“ pristup u književnosti ima svoje poklonike (recimo najnovija Ninova nagrada, ako je verovati Velisavljeviću). Ali takav pristup umetnosti, gde se kopira banalna svakodnevica, u stvari nije umetnost upravo jer se ne zalazi u sferu ida, odnosno ne bavi našim istinskim bićem, strahovima, nadama, suštinskim uzrocima bolesnih manifestacija tipa „Čovek ubio ženu pa sebe“. Bez prihvatanja našeg stvarnog ja (sa svim svojim manama) zakopanog u idu, nećemo moći da shvatimo ove patološke pojave, a samim tim ni da menjamo ovo bolesno društo.