субота, 27. мај 2023.

HOROR PLANOVI ZA 2023. GODINU

 Fraza „HOROR PLANOVI“ odnedavno ima zlokobnije konotacije nego što smo bili navikli, ali čitaocima ovog bloga jasno je (valjda?) da se iza spiskova i planova koje vam iznosim ne tiču nikakvi planirani zločini, nego samo – aktivnosti na stvaranju, plasiranju i promovisanju horor žanra u umetničkim medijima, a pre svega književnosti i filmu.

            Da, živimo u brutalno nesigurnim i nepredvidivim vremenima; daleko je veća šansa danas nego pre 5-6 godina da čovek ispadne glup u javnosti govoreći o tome šta planira da radi za tri ili šest meseci, jer tzv. stvarnost se menja iz dana u dan sve brže i sve nagore, i stalno iskaču neke nepredvidive, loše stvari – ratovi, masakri, inflacija, protesti, vanredni izbori, mitinzi, nemiri, čuda. 

U tom kontekstu, kažem, vrlo je nezahvalno iznositi planove. Ali, s druge strane, nemam stvarno vremena ni živaca da odgovaram ponaosob svakome ko me pita za ovu ili onu knjigu, za ovaj ili onaj festival ili već koju aktivnost (da li će? kad će? pošto će? dokle će?), pa zato, da ne bih odgovarao svakome posebno, evo, ovde, na jednom mestu, na čemu sam donedavno radio, šta sada radim,  i šta ću raditi, ako je tako volja Azatotova, i ako ne iskrsne neki novi JeboTeBog KoZnaŠta.

 

            ORFELIN

            U ediciji „Poetika strave“ Orfelin je, pod mojim uredništvom, ove godine već objavio dve knjige, i to: KRADLJIVAC TELA – R. L. Stivenson i TAJNI SAPUTNIK– Džozef Konrad. Jeste li ih već nabavili? Pročitali? Ocenili/prikazali na Gudridsu? Preporučili nekome? Barem slikali za Fejsbuk ili Instagram? Širite Reč, ili bar Sliku, jer to je najbolja reklama, i najbolji garant da ova edicija raste i traje.

            Naredne dve knjige u ovoj ediciji su:

KRSTARENJE SENKI – Žan Re, zbirka priča izuzetnog belgijskog majstora čiji smo roman MALPERTUI već objavili u ovoj ediciji; sada je red da ga upoznate i kroz kratke priče, koje spadaju u neke od najboljih u horor žanru.

DUHOVI – M. R. Džejms, moj izbor priča prvorazrednog majstora priča o duhovima, demonima i crnoj magiji, koje nisu uvrštene u zbirku ZAZVIŽDI I JA ĆU TI DOĆI (2015), takođe u ovoj ediciji, a odlične su. Sa ovih 11 priča završavamo sa Džejmsom: u ove dve zbirke (ZAZVIŽDI + DUHOVI) imaćete sve njegove zaista vredne horor priče.

Ovo je radna verzija ilustracije za naslovnu stranu Džejmsa u izvedbi naše pouzdane Aleksandre Dević.


Koricu za Rea uradio je Nikola Uzelac (TEATRO GROTTESCO).

Više detalja o ove dve knjige vrlo uskoro, prilikom raspisivanja pretplate, početkom juna. Iz štampe bi trebalo da izađu početkom jula.

 

Već sam ranije na blogu najavio da će Orfelin, u ediciji „Crna mačka“, objaviti ultimativno, spektakularno izdanje KNJIGA KRVI Klajva Barkera, u dva velika nekronomičasta krvava toma. Detalje o tome pogledajte OVDE.

Barker bi trebalo da izađe za Sajam knjiga krajem oktobra – s pretplatom krećemo oko mesec dana pre toga. Čuvajte novce, štedite, nemojte sve da ih spiskate na more i sladoled ovog leta – trebaće vam najesen! 

Orfelin će, takođe za Sajam, u oktobru objaviti i novu knjigu u ediciji „Gluvo doba“ (koju neki, s pravom, zovu i „Gulovo doba“) – dakle, horor roman domaćeg autora, Marka Piševa, TAJNI SVAT. Piševa manjina vas (do 300-ak ljudi) zna po zbirci FOTOFOBIJA, odavno rasprodatoj (ali bez brige, izaći će i novo, dopunjeno izdanje kod Orfelina, nadam se dogodine). A sad je kucnuo čas da ga upoznate i u dužoj proznoj formi. Više o toj knjizi kad se primakne izlazak. Recimo, najnestrpljivijima, da se radi o hororu smeštenom u našu prepoznatljivu sadašnjost, Beograd danas, gde je aktivna jedna naročita sekta: elementi mistike, okultnog i natprirodnog vešto su utkani u priču koja će vas opčiniti.

 

Za Orfelin sam načinio i izbor preostalih, odličnih priča Aldžernona Blekvuda koje do sada nismo objavljivali. Da li će to izaći ove godine ili iduće, za sada ne mogu da tvrdim.

Takođe, moj novi prevod romana SLUČAJ ČARLSA DEKSTERA VORDA H.F. Lavkrafta (kojim zaokružujemo sve vredno od HPL proze u Orfelinu) očekujte početkom iduće godine. Ne mogu fizički da stignem ranije, jer – vidi dole.

 

 

VASTARIEN

U prestižnom magazinu za umetnost najmračnijeg horora, koji izlazi do kraja juna, ili najkasnije u julu, biće objavljen moj esej pod naslovom „Horror’s Bitter Pill: Pessimism in Lovecraft and Ligotti”. U pitanju je moj najduži esej do sada (ima 14.500 reči, iliti 51 karticu), a ako moj subjektivni sud o tome nešto znači, mislim da mi je i (za sada) najbolji.

To je rad koji sam prošlog septembra usmeno izložio u Transilvaniji, na konferenciji o pesimizmu, a sada će u svojoj punoj gloriji moći da se pročita (naravno, na engleskom).

 

 

RUE MORGUE

U prvom ovogodišnjem broju već sam imao jedan veliki temat, posvećen stogodišnjici od izlaska prvog broja magazina WEIRD TALES, a u broju za jul-avgust čitaćete moj temat o Ričardu Korbenu, povodom izlaska restaurisanog DENA. 

Moji sagovornici u tom tematu su Hoze Viljarubija, Korbenov iskusni, dugogodišnji kolorista, i Majk Minjola, koji je s Korbenom sarađivao (kao scenarista) na nekim od najboljih epizoda HELLBOYA, uključujući epizodu CROOKED MAN, koja je poslužila kao okosnica scenarija za najnoviji film o Helboju, upravo snimljen u našem komšiluku (Bugarska).

 

 

HOLIVUD OD VIJETNAMA DO REGANA – Robin Vud

Najzad sam okončao prevod ove titanske knjige, koja će imati preko 500 strana, jednom kad je NKC (Niški kulturni centar) bude objavio. Godinu dana sam radio na tom prevodu (paralelno s radom na Orfelinkama i svemu drugome), i poslednje poglavlje sam poslao izdavaču krajem aprila.

Ako budu ažurni i sposobni, nema razloga da ta knjiga ne izađe iz štampe za ovogodišnji sajam u oktobru. Mada, da li će tako i biti – ne znam, i nije do mene. Nadam se da hoće, jer ovo je zaista jedna od najpametnijih i najvrednijih filmskih knjiga koje sam u životu pročitao i jedva čekam da je podelim sa domaćom publikom.

 

 

GRADINA i FILAŽ

Nominalno sam u redakciji oba ova časopisa koja izdaje NKC. Avaj, oba su u stanju kliničke smrti. Tekstove za novi FILAŽ dao sam prošle, ako ne i pretprošle godine, ne sećam se više. Taj broj još nije izašao, a kad će – ne znam. GRADINA takođe prolazi kroz turbulencije nakon prerane smrti njenog urednika, Z. P. Sigme, a da li će da stane na svoje noge i povrati izgubljeni ritam – videćemo.

 

 

VESELI ČETVRTAK

I dalje intenzivno sarađujem s ovim strip izdavačem.

U luksuznom kolekcionarskom izdanju o Zagoru, BUBNJEVI DARKVUDA nalazi se moj esej o epizodi „Indijanski cirkus“. Neki čitaoci su ga pohvalili kao iznenađujuće dobar zato što u njemu izlazim iz svoje „zone komfora“ i pišem o epizodi koja nema ni najmanjeg traga horora. (U istom izdanju, o horor epizodi „Prokleto blago“, sa zombi gusarima, esej je pisao Aca Radivojević.)

U upravo izašlom luksuznom kolekcionarskom izdanju o Dilanu Dogu, PRIČA O NEDOKUČIVOJ GOSPI, možete čitati moj veoma iscrpan esej o Smrti kao liku u Dilanu uopšte, u hororu uopšte, ali naročito o svim Sklavijevim referencama, manje-više skrivenim, u kultnoj epizodi „Iza ogledala“.

 

 

MOJA PROZNA NEDELA

Imam dve knjige koje su, otprilike, 4/5 gotove.

Roman ZADUŠNICE je većim delom napisan, ali treba ga završiti (prišao sam vrlo blizu kraju) i dopisati neke stvari ranije u tekstu. Pa da to odleži. Pa se ispolira. Pa pošalje nekolicini beta čitalaca. Pa…

Zbirka RASTAKANJE je takođe skoro gotova, s tim što treba da prođem kroz neke priče i ispoliram ih (što je relativno lak i brz posao), i što treba da intenzivno preradim noveletinu „Nekronomikon, treće, dopunjeno izdanje“ (koja je izvorno imala 55 strana) u još žešću, luđu i dužu noveletinu-na-granici-kratkog-romana „Nekronomikon: četvrto, ultimativno izdanje“. I to sam započeo, i uradio oko pola, ali treba to i dovršiti…

Da li ću uspeti da završim bar jednu od ovih knjiga ovog leta – ne znam i ne smem da obećavam. Zavisi od toga koliko mi vremena pojedu KNJIGE KRVI (gde moram da detaljno prođem kroz sve prevode i da napišem opširan pogovor i još neke prateće tekstove).

Potrudiću se da završim bar jednu – i ako uspem, to bi moralo biti gotovo do Sajma. Videćemo. Ali ne radi se samo na tome…

 

 

ZAVODNIK NA FILMU?

Poslao sam sinopsis i scenosled filmske adaptacije mog romana ZAVODNIK na konkurs FCS-a za razvoj scenarija. Prethodna komisija (prošle godine) za to nije imala sluha; videćemo šta će reći nova. Ako ovaj projekat nekim slučajem prođe, i dobije sredstva, napisaću scenario – a onda, idemo dalje. Rezultati bi trebalo da su poznati negde najesen, valjda do septembra.

 

 

SLAUGHTER FEST

I ove godine sam umetnički direktor ovog festivala horor filma (i hevi metala, ali taj muzički deo uređuje neko drugi), koji se dešava u Doljevcu kod Niša. Budite spremni za vikend od 30. juna do 2. jula. Trebalo bi da u ponedeljak 29. maja u medijima izađe jedno zvanično saopštenje tim povodom, ali ne očekujte ni tamo ni ovde, sada, detaljnije najave o programu, jer na tome se još uvek uveliko radi, pregovara i dogovara… Ali biće lepih, vrednih stvari, zbog kojih valja da potegnete u Gulovu Klanicu...

 

 

ART-ANIMA FESTIVAL

I ove godine učestvujem na Draža-festu, koji se dešava u KC Gradu 5. i 6. jula (sreda/četvrtak). Pričaću o Žanu Reu i belgijskoj fantastici. Tom prilikom biće i svetska premijera ovog friškog izdanja, naživo, najzainteresovanijim čitaocima-kupcima koji ga žele iz mojih ruku.

 

 

GROSSMANN FILM & WINE FESTIVAL

I ove godine učestvujem na najboljem regionalnom festivalu horora i fantastike. Predstaviću im nove Orfelinke i intervjuisati spec. gosta, Džona MekTirnena. Ovaj reditelj mi je promakao u Bg, kad je bio na FEST-u, pre par godina; ovog puta će dolijati.

 

 

ZBORNIK: SAVREMENE TENDENCIJE U AMERIČKOM HOROR FILMU

Ako učesnici prošlogodišnje konferencije pošalju svoje radove, i ako Dom Omladine ostane pri ranijem planu, trebalo bi najesen da iz štampe izađe dvojezični zbornik sa osam usmeno izloženih radova, sada prerađenih u ozbiljnije eseje. Ja sam urednik toga, tj. tu imam predgovor i svoj rad (o „elevated“ hororu). To bi trebalo da bude promovisano u novembru, na novom izdanju Festivala američkog filma u DOB-u.

 

 

DRUGE PROMOCIJE I AKTIVNOSTI

Niti me ko zove, niti se ja cimam da se pozivam i organizujem: iskren da budem, pomalo me smaraju te akcije, svesno sam ih proredio, nemam više taj entuzijazam i tu energiju i volju (a ni vreme) da putujem uzduž i popreko Srbije u razne biblioteke i domove kulture… Uostalom, biće vam sve jasno kad pročitate u RASTAKANJU moju najnoviju, ovogodišnju priču, „Promocija“ (da! eto, uspeo sam, ne znam ni sam kako i kad i u kojoj pauzi između čega, da u ovoj godini već napišem jednu novu priču!).  

 

Vrlo je moguće da sam nešto zaboravio da napomenem, ali eto, to je to, uglavnom, šta se može očekivati (uz božju pomoć).

 


4 коментара:

  1. Koliko planova! Svaka cast, i roman i knjiga pripovedaka o.g. Aplauz za to!
    Odlicna ilustracija Devicke!
    Imam 3 pitanja - 1) Hocemo li moci da procitamo taj temat o Korbenu/Denu ovde ili samo u R.Morgue?
    2) Pisanje o "Indijanskom cirkusu" je stvarno iznenadjenje, iz kog ugla pises o toj epizodi, sta je tema tog eseja?
    3) Hocemo li moci da procitamo/cujemo taj eventualni intervju sa MekTirnenom ovde? To bi bio bingo!
    4) Ko je autor ilustracije na pocetku na kojoj av jede gradjane Srbije?

    ОдговориИзбриши
  2. 1. u nekom trenutku budućnosti, možda, ali svakako ne tako brzo. možda tek kad/ako bude nominivan za ronda ;) inače nemam pravo da prenosim članke iz magazina.
    2. iz ugla stvarnosti - takvi cirkusi su stvarno postojali, pa se zato ostrvljujem malo na usa istoriju, a malo hvalim ozbiljan pristup tome u stripu.
    3. ček prvo da odem i napravim ga! plus, da vidim da li će ga neki veći medij hteti (mada, mct je već bio u srbiji, pa možda i neće da se zalete)
    4. tip & trick: ako pokušaš SAVE (ne samo sad i ovde, nego i inače), već piše u imenu ilustr. "Ghoul by Nick Runge"

    ОдговориИзбриши