Ovih
dana iz štampe je izašao najnoviji dvobroj slovenačkog filmskog časopisa EKRAN
(novembar/decembar 2014), najboljeg od svoje sorte na celom ex-Yu prostoru, a
što je najtužnije, u najvećoj zemlji u regionu, Srbiji, čak i ne postoji ništa
što bi makar zaličilo na konkurenciju. Novi broj donosi tekstove o Jodorovskom
(koji krasi i koricu), Finčeru, Gondriju, Novom slovenačkom filmu (odgovor na
tzv. "Novi srpski film"?!) – a tu je i moj prilog, esej povodom
100-godišnjice rođenja Marija Bave,
u "Maloj rubrici groze", pod naslovom Mario Bava, romantični cinik.
Na
blogu sam već odao počast ovom velikanu – jednom od najuticajnijih reditelja
horora svih vremena; taj tekst imate OVDE.
Ipak, procenio sam da on zaslužuje i nešto više i ozbiljnije, a na svu sreću
urednik se složio sa mnom, pa je tako Bava to ozbiljnije i dobio u ovom tekstu
specijalno pisanom za EKRAN. Zato, pohitajte do svog najbližeg prodavca
slovenačkih novina i potražite ovaj tekst. A na srpskom? Pa, jednog dana
svakako ću objaviti zbirku tekstova koji nikada nisu izašli na srpskom nego
direktno na engleskom (RUE MORGUE) i slovenačkom (EKRAN), ali za sada... to vam
je to.
Evo,
kao tizer, kako esej počinje, osvrtom na to šta su neki drugi velikani kazivali
o Bavi.
"To me,
shooting a film means tricks, inventions, magic. When I think about Neorealism,
I can’t help but laugh: that wasn’t much of an effort, was it? You just have to
walk along a street and shoot!"
- Mario Bava
–
Ove godine navršen je vek od rođenja Marija Bave
(1914-1980), jednog od najznačajnijih reditelja horora svih vremena, čiji se
složeni uticaji prostiru na daleko šire filmsko polje: njemu su se divili i
inspiraciju od njega crpeli autori u rasponu od Federica Fellinija i Rogera
Cormana pa do Quentina Tarantina, Tima Burtona i Martina Scorsesea.
Fellini je njega preporučio
za reditelja segmenta u omnibusu prema E. A. Poeu, L'Histories Extraordinaires (1967),
a kada je tu epizodu ("Tobby Dammit") ipak sam režirao, ikonografiju
demonske inkarnacije (plavokosa devojčica u haljinici, sa loptom u rukama)
pozajmio je direktno iz Bavinog filma Operazione paura (1966). Corman je
priznavao: "Mario Bava, to me, was one of the greatest practitioners of
Gothic horror films… I was particularly impressed, and probably influenced, by
his work in chiaroscuro, his use of deep focus, hard light, and hard dark. He
also had a unique personal style and I learned a great deal from that."
Tarantino je, u znak omaža, jednu vrstu heroina u Pulp Fiction (1995) nazvao "Bava" a Tim Burton je jedno
vreme najavljivao remake klasičnog
Bavinog masterpiecea, La Maschera del demonio (1960):
"The films I like —and Bava is probably Number One this way— tell a story
through images and give [the viewer] a feeling. . . a mixture of eroticism, of
sex, of horror and starkness of image, which, to me, is more real than what
most people would consider 'realistic' films..."
Najprecizniji u lociranju
Bavinog značaja ipak je bio Martin Scorcese, koji ga stavlja u središte svoje
neoficijelne istorije filma, kao uticajnog autsajdera: "(Bava) demonstrates
the liberating side of working without prestige or significance hovering over
your head. The more disreputable the genre and the lower the budget, the less
there is at stake and the freer you are to experiment and explore new
territories. Especially when you're as talented and resourceful as Bava
was."
Ovakva priznanja, nažalost,
došla su sa ogromnim zakašnjenjem: za života je Bava imao marginalan status
(uprkos nadimku "Hitchcock iz Cinecittà" tamo je smatran tek
efikasnim zanatlijom), dok su premontirane, skraćene i traljavo dubbovane
verzije njegovih filmova u Americi ignorisane ili dočekivane (npr. u Varietyju) s podsmehom. Ovome je donekle
kumovala Bavina preterana skromnost i auto-ironija: bio je antipod Fellinijevoj
ideji reditelja kao superstara i umišljenog genija. Odbijao je da se bavi
samopromocijom, izbegavao intervjue i govorio krajnje sarkastično o svom delu
onda kada bi se oglasio. Pa opet, njegov značaj je toliko fundamentalan da se
to ne može dovoljno naglasiti.
...
Posle ovoga sledi moj lični
osvrt na značaj njegovog opusa i na najvrednije stvari u njemu – ali tu opširniju deonicu,
na cele četiri strane, naći ćete samo u EKRANU.