'FILAŽ' U NOVOM SADU!
Promocija prvog broja niškog filmskog časopisa FILAŽ desiće se u NOVOM SADU u art-bioskopu VOJVODINA (Spens), u četvrtak 17.12.2009. sa početkom u 19h.
Učestvuju:
Glavni i odgovorni urednik: Srđan Savić
Zamenik glavnog i odgovornog urednika: Dejan Ognjanović
Član redakcije i pokretač projekta: Dejan Dabić
Ako ste u NS, svratite ako ikako možete, ne garantujem da će časopis uskoro moći da se kupi u ovom gradu.
Možda i hoće, videćemo sutra, ali možda i bude nekog odlaganja...
Inače, u Beogradu će FILAŽ moći da se kupi već od petka, i to u knjižarama BEOPOLIS i TARDIS, a nešto kasnije u još nekima. Prodajna cena je negde oko 308 din. Naravno, direktno od izdavača ili urednika je nešto niža.
A evo i mog nešto konkretnijeg osvrta na sadržaj:
I
Zumiranje
- Lični ugao: HRONIČNI PROBLEMI SRPSKE KINEMATOGRAFIJE - Miroslav-Bata Petrović
= Solidno sondiranje trenutnog (čemernog) stanja u srpskom filmu garnirano mestimičnim bizarnim tvrdnjama i čudnim izjavama.
- PIONIRI SRPSKOG FILMA - Aleksandar Saša Erdeljanović
= Dubinsko uranjanje u praistoriju srpskog filma, sa osvrtima na naslove koji su pretežno od istorijskog značaja. Čitljivo, jasno, prošarano zanimljivim anegdotama.
- 125 godina Železnice Srbije: "GVOZDENI KONJ" - VEČITA INSPIRACIJA FILMADŽIJA - Dušan Vukić
= Gola faktografija o svim igranim filmovima u Srbiji u kojima železnica i železničari imaju značajniju ulogu (bez mnogo analize ili tumačenja), kao i na obilje kratkih igranih te dokumentarnih na ovu temu. Odlična građa za nekog ambicioznijeg ko bi uzeo da se posveti analizi simbolike vozova u srpskom filmu (a ovaj tekst pokazuje da su vozovi i vozovođe bili prisutniji u našem filmu nego što bi neko slutio).
- Film u Nišu: GAŠENJE "ČAROBNE LAMPE" - Dejan Dabić
= Kratak tekst o gašenju poslednjeg niškog bioskopa i trenutnim problemima da Niš dobije bioskop kakav zaslužuje.
- HOROR KAO RADIKALAN ODNOS PREMA STVARNOSTI (Sa promocije knjige U brdima, horori Dejana Ognjanovića u Kinoteci, Beograd) - Dejan Ognjanović, Vuk Pavlović, Slobodan Aranđelović, Dejan Dabić, Aleksandar Radivojević
= Transkript sa ove promocije stavljen je ovde jer se tu najmanje pričalo o samoj knjizi, a najviše (i najozbiljnije) o kontekstu u kome se ona javlja, i problematici koju pokreće: dakle, tu ćete naći vrlo rečite i zabavne opservacije o 1) stanju u srpskom izdavaštvu (s naglaskom na knjige o filmu); 2) stanju u srpskoj filmskoj kritici i teoriji (uz mestimična prozivanja štetočina, poimence); 3) stanju u srpskom filmu danas, s posebnim osvrtom na probleme koje imaju mladi stvaraoci; 4) značaju i značenju žanrovskog filma u Srbiji (s naglaskom na hororu). Svi učesnici su bili mega-inspirisani i inspirativni, i zaista je grehota da mudrolije i duhovitosti izrečene pred šačicom sveta u Kinoteci tog dana ne ostanu zabeležene i masi predstavljene na ovaj način.
- SMRT, OPSTANAK I KONAČNO OFILMOTVORENJE PAZOLINIJEVE SEMIOLOGIJE STVARNOSTI - Aleksandar Radivojević
= Ko o čemu, Aca o snuffu. Pa tako i ovde, polazi od Pazolinijevog poimanja kadar sekvence da bi to povezao sa B-hororima i –neizbežnim- Gasparom Noeom! Ozbiljan i vrlo podsticajan teorijski tekst.
- PRIRODA JE ĐAVOLOVA CRKVA (O filmu Antihrist Larsa fon Trira) - Dejan Ognjanović
= Mini-esej u kome ćete najzad saznati: a) zašto se film tako zove; b) zašto je posvećen Tarkovskom; c) da li su sve žene – veštice; i, najvažnije, d) šta sve to znači.
II
Krupni plan
- POETIKA SUBVERZIJE: Intervju sa Mladenom Đorđevićem (Vodio: Dejan Ognjanović)
= Verujem da je ovo najopširniji i najozbiljniji intervju koji je Mladen dao povodom PORNO BANDE. Nemilosrdno ispitivanje otkriva i najveće tajne Mladenove poetike, uzora u domaćem i stranom filmu, a eksplicitno se pominju i određeni čimbenici srpske filmske scene (tačnije rečeno: štetočine) i njihov upliv na studente FDU i na mlade filmadžije. Posebna sočnost ovog intervjua jeste u tome što nije rađen e-mailom, nego naživo, tako da je dinamičan i živ sve vreme.
- ŽANROVSKA DRUŠTVENA KRITIKA: Intervju - Javor Gardev, reditelj filma ZIFT (Vodio i sa engleskog preveo: Dejan Ognjanović)
= Javor Gardev govori o žanru u jednoj takvoj zemlji kao što je Bugarska, o tome zašto se opredelio za noar, šta misli o podeli na žanr i art film, a ovde nam i ekskluzivno otkriva detalej o svom narednom, vrlo intrigantno zvučećem filmu.
III
Rakursi
- ORDINARY PEOPLE / OBIČNI LJUDI - Dejan Dabić
= pretežno negativna kritika.
- ČEKAJ ME, JA SIGURNO NEĆU DOĆI - Vladan Petković
= pretežno pozitivna kritika.
- ĐAVOLJA VAROŠ - Dejan Ognjanović
= pretežno negativna kritika, ali u pozitivnom ključu.
- ŽIVOT I SMRT PORNO BANDE - Ivan Velisavljević
= pretežno pozitivna kritika.
- METASTAZE - Dejan Dabić
= pretežno pozitivna kritika.
- BELA TRAKA - Dejan Ognjanović
= pretežno pozitivna kritika.
- ZIFT - Kristina Đuković
= pretežno pozitivna kritika.
- WHATEVER WORKS - Ratko Radunović
= pretežno pozitivna kritika.
- PUBLIC ENEMIES – Srđan Savić
= fetišistički pozitivna kritika.
- A PERFECT GETAWAY - Ratko Radunović
= umereno pozitivna kritika.
- TAMO I OVDE - Srđan Savić
= pretežno pozitivna kritika.