Ako
ste čitali moj roman NAŽIVO, koji se pored ostalog bavi i
snuff snimcima nastalim u Hrvatskoj i Bosni za vreme građanskih ratova 1990-ih,
setićete se citata jedne grozne reportaže koju je prenela Politika Ekspres (nedelja 9.VII 1995, str. 6). Njena
"zvezda" je izvesni Roberto dela
Fave, rodom iz Bordigere u Italiji, koji je otišao u Hrvatsku kao novinar, da
beleži njihove ratne uspehe. On je kameru brzo zamenio puškama i bombama,
učestvovao je u borbama i zverstvima protiv srpskih civila, od kojih je mnoge i
zabeležio na video snimcima (silovanja, mučenja, klanja itsl), a onda je te
snimke prodavao u Italiji osobama sa posebnim potrebama.
Evo
odlomka:
"Šta želite da vam
pokažem? Možda da pogledate kasetu na kojoj sam snimio nabijanje srpske bebe na
kolac? Ili onu na kojoj je zabeleženo kako smo masakrirali starce i starice da
bismo poručili onima koje nismo zatekli šta ih čeka kad se budu susreli s nama?
Znate, ti masakri su užasni, ali tako je moralo biti. Hteli smo, tako, da im
ubijemo svaku nadu. A beznađe je najteže, morate priznati.
Ipak, te kasete nisu imale neku veliku
prođu kao one na kojima sam snimao silovanje Srpkinja. Neke scene su po
sadržaju identične, samo su se akteri smenjivali – Talijani, Nemci, Francuzi,
mudžahedini..."
Kada je novinar 'Epohe' upitao Roberta
kako može da komentariše scene koje je snimio i koje upravo gledaju, Roberto je
mirno odgovorio:
"Ove užasne scene koje gledamo
snimio sam u logoru u Butmiru i u Hrasnici kod Sarajeva. Organizacija je bila
dobra. Kad je trebalo snimiti pornić o silovanju, odaberu se učesnici, i niko
drugi osim aktera i snimatelja ne može biti prisutan u toj prostoriji. A kad nema
snimanja...
Znate, ja sam plaćenik 109.
internacionalne brigade koja je stacionirana u Rijeci i koju plaća republika
Hrvatska. Moje kasete o zločinima koje smo počinili prodao sam od Trsta,
Milana, Firence, Udina, pa do Beča, Minhena, Berlina. Zaradio sam milijarde
lira. Ovde ću ostati dok ima posla. Ipak..."
U II izdanju NAŽIVOG, u mom pogovoru
na samom kraju knjige, ovim povodom kažem:
"Tekst iz Ekspres Politike, od 09. jula 1995. koji
navodim u romanu, autentičan je prepis članka, bez ikakvih mojih intervencija.
Ne ulazim u njegovu autentičnost. Nemam nikakvih konkretnih saznanja o tome da
li je taj Roberto dela Fave stvarno postojao, i zaista snimao snuff filmove u
Bosni i Hrvatskoj, u kojima se muče, siluju i masakriraju srpski zarobljenici.
Puno sličnih priča slušao sam i posle toga, od raznih ljudi, ali začudo, do
danas još nijedan takav snimak nije isplivao – a verujem da postoji mnogo
zainteresovanih strana (pritom ne mislim samo na bolesnike koji bi da onanišu
na njih, nego pre svega na svakojake istražitelje, tužioce, novinare, borce za
ljudska prava, grupe boraca rata, patriote). Možda je u pitanju urbana legenda,
a možda su samo suviše dobro sakriveni (ili uništeni). U krajnjoj instanci, za
moje potrebe je savršeno nebitna autentičnost te konkretne vesti i navoda u
njoj. Užasi poput tih sigurno su se dešavali, psihologija i mehanizmi iza tih
zločina nesumnjivo su istiniti, i to je za moje potrebe bilo dovoljno."
E, pa – posle mojih
dugotrajnih i neuspešnih pokušaja da saznam nešto o tom liku, Roberto dela Fave
je najzad dolijao! Kako ispade, mogući problem, ili deo problema, u guglanju
tog zlikovca bila je ne baš savršena transkripcija njegovog imena, koje je
pokojna Ekspres Politika navela kao Roberto
de la Feve, ali bilo kako bilo, sad najzad imam potvrdu da je to govno stvarno
postojalo i da je stvarno činilo ta zverstva. Zahvalnost dugujem mom drugaru iz
Italije, Đuliju (za prijatelje: Giulio
the Bastard),
inače frontmenu hardkor grupe Cripple Bastards, koji je
i ranije imao važnu ulogu u mom snabdevanju ezoteričnim filmskim materijalima,
donoseći brda VHS kaseta sa filmovima kojih u to vreme, 2000. godine, u Srbiji
nije bilo NIGDE, ni u kom formatu. I ovog puta je on bio taj koji je
deliverovao ekskluzivu: snimak dokumentarca Sono stato dio in Bosnia (I WAS A GOD IN BOSNIA) u kojem dela Feve naširoko
priča o svojim zločinima. Sve fotke u ovom tekstu potiču iz tog filma.
Šta ćete videti u njemu? Pre
svega, da se radi o patetičnom luzeru koji je u rat otišao ne znajući NIŠTA o
tome gde je otišao i zašto – presmešan je momenat kad kaže da je očekivao da
vidi CIGANE, MNOGO CIGANA (eee, Kusturice, jebo te ćaća!), a inače je
ideološki, kako kaže, mnogo desniji od Hitlera. Učestvovao je u svim ratovima
protiv Srba, prvo u Hrvatskoj a onda i u Bosni, pa na kraju i na Kosovu – gde je,
istina, "samo" obučavao šiptarske teroriste ali nije išao da se bori
sa srpskom policijom i vojskom (mudro).
Bio je notoran kao RED
DEVIL, to mu je bio ratnozlikovački nadimak kojim je, kako kaže, ulivao strah i
trepet Srbima: kaže, posle tristotog ubijenog je prestao da broji, a nije više
ni bilo mesta na kundaku puške za dalje recke... U Bosni je organizovao
formaciju CRNI LABUDOVI – formaciju ne ratnika i boraca nego koljača i
monstruma koji su tu radili šta su hteli (otud naslov filma, iz jedne slikovite
tirade o tome kako je ON odlučivao o tome ko živi a ko mre, i kako...). Govori Roberto
o brojnim slikovitim momentima svoje ratne karijere: o tome kako je ubio dečaka
od 8-9 godina, o trgovini organima pod okriljem UN (o, da: ispade da se pola
Evrope u to vreme snabdevalo iznutricama povađenim u Bosni!), o trgovini
oružjem (kako veli, TO je doakalo Arkanu, navodno se upleo u biznis prevelikih
razmera da bi mogao da kontroliše još veće igrače od sebe; inače o Arkanu
govori s najdubljim, skoro homoerotičnim poštovanjem i zaljubljenošću), o tome
kako su navodno i Hrvati upali u Srebrenicu i tamo pravili sranja (sumnjivo mi to
malo, al' ko zna...?) itd.
Pored svih tih ratnih
priča, meni je apsolutno prajsles njegovo priznanje o tome kako je ubio prvo
svog oca, a zatim i majku – to je već u prologu, u prvih 5-6 minuta; već tom
pričom me je kupio i znao sam da ovaj skot mrtvih očiju i mrtve duše ima šta da
kaže i pokaže! Inače, njegov psiho-profil je očit: jadnik bez ikakve
perspektive u svojoj zemlji, sjebana familija koju mrzi, problemi sa zakonom,
zatvor, nema posao, nema stan, nema ništa, i onda – budući da je, kao takav
izgubljen i neuklopljen u svoju zajednicu, fašista – ode da se bori protiv
jedinih pravih i predanih antifašista u ovom delu sveta: protiv Srba, a zajedno
sa svim okolnim fašistoljupcima, tj. njihovim saradnicima i naslednicima.
Ovaj film, koji je inače
režirao nekakav Šiptar, Erion Kadili,
u tehničkom i umetničkom smislu je poprilično smeće: ja, zapravo, u svom životu nisam video siroviji, neukije
napravljen, snimljen i montiran dokumentarac! To nema ritam, nema strukturu,
izjave se prekidaju usred rečenice, javljaju se nekakva zatamnjenja, bez ikakve
najave ili konteksta ubacuju se neki snimci, nigde natpisa, nigde imena, mesta,
konteksta – dakle, i slikano i montirano ubi bože, ali zato, s druge strane,
baš ova sirovost dodaje specijalnu draž svemu tome, i poštovaoci mog NAŽIVOG
voleće upravo tu VHS prljavost, sirovost, neizbrušenost, neupeglanost, taj
underground feel koji izbija iz svakog kadra ovog u svakom pojmljivom smislu
ružnog filma.
Istine radi, jedina dva
trenutka nečeg nalik rediteljskom postupku koji su mi se dopali tiču se
prelaska s paljenja Olimpijske vatre u Sarajevu 1984 na paljenje zgrada u
Sarajevu 1992, taj skok sa "uzvišene" vatre i svega što ona (treba
da) simbolizuje na ovu prizemnu, zlikovačku, uništiteljsku vatru – to je baš
onako, fin momenat. Drugi je na samom kraju filma (koji inače traje 80 minuta),
kad ova džukela pozira sa zmijurinama (boe i anakonde) koje čuva, a u pozadini
ide hrvatska domoljubiva pesma o Vukovaru... Predivna jukstapozicija!
Nažalost, dela Feve ovde ne
govori uopšte o onome što je meni, onih dana, bilo najzanimljivije: ni rečju ne
pominje bosanske i hrvatske snuff filmove (valjda se stidi, ili ne sme da javno
govori o njima?) – ali u kadrovima koji prikazuju novinske članke o njemu vidi
se kako drži VHS kasete, a najmanje jedan članak govori baš o tim snimcima:
dakle, ipak NIJE bila u pitanju izmišljotina Politike Ekspres, kako su mi to svojevremeno neki glupaci
spočitavali zato što sam naveo taj citat u romanu (čini mi se da je Rastislav
Dinić bio među njima – kao, "Lakoverni, naivni Dejane, trebalo bi da si
pametniji nego da nasedaš na propagandu jedne Politike Ekspres, eeej", itsl).
Uzgred, tokom filma ova
nakaza kaže da bi voleo da dobije rak i da tako, svojim mukama, otplati muke
koje je drugima naneo – a, kako ispade, dela Feve je zaista i umro od raka, pre
samo mesec dana (početkom avgusta)! Naravno, ja neću reći "Ima Boga" niti išta slično, jer da ga stvarno
ima, ovakve nakaze ne bi ni gmizale Zemljinom površinom niti bi im bilo dato da
se iživljavaju nad nejači, ali... eto, s njegovom nedavnom smrću kao povodom sve
kockice su se lepo skockale baš sada, kada je NAŽIVO sasvim rasprodat (zapravo,
poslednja tri primerka se sada nalaze u RIJECI, gde je ovaj skot jedno vreme
živeo i odakle je krenuo u svoje pohode!). Ko je čitao moju knjigu neka
obavezno pogleda i film I WAS A GOD IN BOSNIA koji sam okačio na Jutjub
pa ga sada, zahvaljujući kolaboraciji Ghoul + Giulio (ukratko: Ghoulio!) možete
i ovde pogledati!
PS: U filmu postoji samo
jedan momenat u kojem se vide leševi ubijenih hrvatskih vojnika, pri čemu je
jednome granata skoro sasvim otkinula ruku; to je jedini "ogrish"
momenat za oprez osobama osetljivih stomaka; sve ostalo se sastoji od talking heads snimaka – ali, naravno,
ako imate razvijenu maštu i empatiju, to što ovaj ološ GOVORI biće sasvim
dovoljno za gađenje i ružne snove, pa zato... oprez. Ovo što sledi nije za
svakoga.