U prethodnim danima i nedeljama održano je nekoliko
promocija moje knjige POETIKA HORORA, studije koja definiše horor kao književni
žanr i objašnjava nastanak i razvoj njegove poetike od gotskih romana 18. veka
pa do bestselera s kraja 20. i početka 21. veka. Evo kratkih izveštaja, više u slici nego u reči + ekskluzivni audio snimak jedne od njih.
Prvo
je u Vršcu, 22. maja, održano moje
autorsko veče. Vodio ga je pisac Dejan
Mak, a učestvovao je i jedan od najboljih domaćih pisaca fantastike, Ilija Bakić.
Organizatori
iz "Tačke susretanja" su svoj deo posla odradili vrhunski: i u smislu
srdačnosti i prijema, i u smislu stručne pripreme za veče, i u pogledu
dekoracije i tehničke podrške (svetlo, ozvučenje, video bim...), pa čak i u
pogledu lične zainteresovanosti za minuli i kurentni rad gosta.
Kao
što i fotke svedoče, kompletan ambijent je bio prilagođen jezovitom sadržaju
kao nikad ranije na bilo kojem mom predavanju ili promociji: dekoracija, sveće
i lobanjem svetlo, horor fotke sa bima i horor muzika sa laptopa u pozadini,
sve je bilo baš kako treba.
Razgovor
je trajao oko 90 minuta, pred prepunom salom – bilo je, otprilike, nekih 40-ak
posetilaca koji su s pažnjom ispratili razgovor nas trojice kao i čitanje
odabranih odlomaka iz ZAVODNIKA i iz jednog mog eseja o horor žanru (za potonje
je zadužena bila jedna od Marija iz organizacije).
Bilo
je, kod mene, izvesne strepnje da bi nam (ne)vreme moglo pokvariti račune, jer
popodne je nagoveštavalo mogućnost ne samo padavina nego i grmljavine i oluje,
ali na sreću – ništa slično nije se desilo: nebo je bilo blago sivo, prikladno
gotski narogušeno, ali bez kapi kiše, pa je i posećenost bila na nivou (i čak i
premašila moja očekivanja).
Nažalost,
audio snimak sa ove večeri je izostao zato što je telefon jedne od
organizatorki, koji je ovom prilikom bio namenjen za snimanje, zazvonio već
nakon 3 minuta od početka razgovora, i tako prekinuo snimanje. Glupa
tehnologija...
Inače,
bilo je ovo premijerno predstavljanje javnosti nove edicije "Poetika
strave" i njene prve knjige, VRBE Aldžernona Blekvuda, izašle iz
štamparije samo par dana ranije. Mislio sam da će za nju vladati veće
interesovanje, ali začudo, publika je radije pohrlila na veću (i skuplju) POETIKU!
Veče
smo krunisali u jednoj dobroj piceriji i zasladili domaćim sladoledom, a onda
sam otišao na noćenje kod prijatelja s kojim sam se narednih dana upustio u skeniranje
lokalnih hororičnih i alternativnih znamenitosti, u čemu su Mak i Bakić takođe
saučestvovali. O tome sledi zaseban slikoviti izveštaj.
Sledeća
promocija POETIKE HORORA održana je u Beogradu,
u subotu 6. juna, u Domu Omladine. Učestvovali su, pored autora, još i
izdavač, Milenko Bodirogić ("Orfelin izdavaštvo") i David
Tankosić, glavni krivac za naslovnu stranu knjige i njen dizajn, kao i za
dizajn knjiga edicije 'Poetika strave'...
Pred
30-ak okupljenih u prijatno rashlađenom Klubu DOB-a održan je sadržajan i
vanredno prijatan razgovor u trajanju od oko sat vremena, a za njim su usledila
i pitanja iz publike, na koja sam odgovarao još nekih 15-20 minuta. Bilo je tu
i obavezno kupovanje i potpisivanje knjiga.
Evo
kako je o ovoj promociji izvestio "Nevidljivi čovek" za radio Beograd
202 i za svoj
blog:
Sam Ognjanović je na sebe
preuzeo ulogu moderatora, te je postavljao pitanja dr Ognjanoviću stvarajući
tako "dr Džekil i mr Hajd" situaciju! Sasvim logično je bilo da prvo
pitanje bude "kako je došlo do objavljivanja Poetike strave"
(zasnovane na Ognjanovićevom doktorskom radu).
Pošto je, pre svega,
posvećenik koji prati ovaj žanr, vrlo brzo je otkrio da u teorijskom radu nema
adekvatnu potporu u vidu zadovoljavajućih definicija, da je osetio potrebu da
doktoratom definiše šta je to horor u književnosti – uz napomenu da je reč o
anglo-američkoj književnosti. Pojašnjenje je potrebno jer dr Ognjanović ističe
da je raznovrsnost i bogatstvo horor upravo stekao u anglo-američkoj
književnosti kao i svoju "žanrifikaciju".
Knjiga prikazuje ključne
faze u razvoju horora – od ranog gotika, preko poznog, Edgara Alana Poa, priče o
duhovima, viktorijanskog neogotika, čudnih priča, pa do Stivena Kinga besteler
pisca horora i savremenih stvaralaca.Potom je usledilo pitanje izdavaču, koji
se prethodno nije baš bavio hororom, te šta ga je navelo da se upusti u vode
objavljivanja pozamašne knjige?
"Ja sam 1984. godine
počeo da studiram, a tada su u najužem izboru za NIN-ovu nagradu godine bili
‘Besnilo’ i "Čizmaši’. Pekić je bio bolji, ali su članovi žirija glasali
za delo Dragoslava Mihailovića jer ih je sputavao žanr", započeo je svoje
objašnjenje jednim poređenjem Milenko Bodirogić. Naime, trideset godina kasnije
"Poetika horora" je bila u užem izboru za nagradu "Nikola
Milošević" i izgubila je, a desila se ista stvar – poslužila je kao
pokriće da se nagrada dodeli drugome a da žiri ispadne širokih pogleda (iako, u
ovom slučaju, dve trećine članova nisu ni pročitali knjigu). "Poražavajuće
je da se za 30 godina skoro ništa nije promenilo", zaključio je Bodirogić,
i rekao da je on "u hororu" od kada je dobio rukopis "Poetike
horora" u kojem je uživao te je zbog tog dela "promenio odnos prema
žanrovskoj literaturi". No, i drugi prepoznaju vrednosti knjige – Novi Sad
je dao određene pare za njeno štampanje, sama knjiga se nalazi u 50 knjižara
(veliki knjižarski lanci uzimaju samo ono što oni procene da je interesantno
publici, tako da je i to pokazatelj), a u predstojećem otkupu knjiga od
nadležnih je dobila zvezdicu, što znači da je svim biblioteka preporučeno da je
kupe!
David Tankosić je pričao o
dizajnu knjige kojim se želi napraviti dodatni otklon od običnih izdanja koja
sve više gube trku sa elektronskim knjigama. Dakle – napraviti unikatan objekat
gde je važna i ilustracija i dizajn i tekst. Dizajn "Poetike horora"
je radio Dragan Bibin, a ideja je bila u "poetici odsutnosti", dakle
umesto da na koricama bude prikazan eksplicitan horor, išlo se na "buđenje
želje" kod čitaoca da otkrije horor u sadržaju između korica.
Kada je reč o novoj ediciji
Orfelina – Poetici strave, ideja je
da se u njoj publici predstave najvrednija izdanja iz oblasti horora, koja
ranije nisu predstavljena domaćoj publici. Stoga su već objavljene "Vrbe" Aldžernona Blekvuda, a
pošto je ideja da svake godine budu štampana tri naslova, do kraja ove se mogu
očekivati novi Lavkraft (sa nekoliko značajnih a još neobjavljenih priča na
srpskom) i Robert Ajkman, najbolji horor pisac 20. veka, po mišljenju dr
Ognjanovića.
Audio snimak ove promocije
napravio je i sa mnom podelio Vlada "Nevidljivi", i pošto drugih
promocija neće biti tokom dugog toplog leta, evo – ko želi, može da to sada
posluša. Mislim da su ovde rečene neke vredne i zanimljive stvari na zabavan i
pitak način, pa možete skinuti mp3
zapis i poslušati u trenucima dokolice, ako kliknete OVDE.
Najzad, promocija knjige Poetika
horora održana je u AMERIČKOM KUTKU u Nišu, u utorak 09.06.2015. Na
njoj su učestvovali autor, a uz njega i izdavač, Milenko
Bodirogić ("Orfelin izdavaštvo", Novi Sad). David Tankosić je
bio sprečen, zbog ispita na fakultetu.
Ovoj večeri je
prisustvovalo tek nekih 15-ak posetilaca: neki potencijalno zainteresovani bili
su sprečeni, neki nisu mogli ili hteli (kako to u Nišu obično biva – uvek ima
nešto preče, neodložno, baš tada), ali oni koji su došli, mogli su da saslušaju
dobar i sadržajan razgovor g. Bodirogića i dr Ognjanovića o POETICI HORORA i o
"Poetici strave", a nekolicina je čak i kupila 3-4 knjige.
Najava promocije bila je u
vodećim niškim medijima: dnevnim novinama NARODNE NOVINE (na pola strane), na
portalu JUŽNE VESTI, na sajtu AMERIČKOG KUTKA, a čak i lokalna TV Belami došla
je i snimila prilog i uzela izjave učesnika.
Evo kratkog osvrta sa FB
stranice JU ES EJ KORNERA:
Sinoćna promocija Dejanove
najnovije knjige održana je u potpuno opuštenoj atmosferi prikladnoj za
malobrojnu ali istinski zainteresovanu publiku. Autor je govorio o tome kako je
nastalo njegovo interesovanje za ovaj žanr, koje su najčešće predrasude i
zablude koje ljudi imaju prema delima i piscima horor žanra, i sl.
Pored
"Poetike horora", izdavač Milenko Bodirogić najavio je i serijal
zbirki kratkih priča i novela najpoznatijih pisaca horora poput Blekvuda i
Lavkrafta koji će nositi naziv "Poetika strave". Prva knjiga tog
serijala, Blekvudove "Vrbe" već se može naći u prodaji a do kraja
godine se očekuju još dve.
Možda ovde valja napomenuti da je u najnovijem broju ZAREZA, kultnog hrvatskog časopisa za književnost i kulturu, izašao opširan prikaz POETIKE HORORA iz pera Ivana Velisavljevića. Evo kako to, djelomično, izgleda:
Eto,
toliko o tome, za sada. Ko još nije nabavio ovu kapitalnu studiju, može to
učiniti i direktno od mene (po ceni od 1800 din), ili od izdavača – a ako
volite da plaćate više, ima je i u svim bolje snabdevenim knjižarama širom
Srbije.