Već
sam na ovom blogu pisao o kontroverznom intelektualcu desne nagnutosti, Dragošu Kalajiću (1943-2005): jednom su
povod bili njegovi napisi o Satanizmu
na pragu 1990-ih (evo ih OVDE),
a drugi put – osvrt na njegovu knjigu SMAK SVETA, koju čine tekstovi sa
kraja 1970-ih (taj moj napis stoji OVDE).
S obzirom na tematiku ovog bloga, Kalajićeve teze o horroru i naučnoj fantastici
iz te iste knjige zaslužuju poseban osvrt koji će sada i dobiti.
Sasvim
prirodno, on ove žanrove posmatra kao fenomene izrazito negativno obojene, dekadentne,
barem iz njegove vizure tradicionalizma i ženomrzačkog (a švalerskog) falocentrizma.
Kalajić, kao i svi tradicionalisti, zagovara fiksiranu "stvarnost" i "večite vrednosti" a oglašava se protiv bilo kakve promene,
ispitivanja, istraživanja, različitosti, drugosti, on je za ono što stoji (u
centru, u stožeru) a protiv onoga
što se kreće, za tvrdo naspram mekog, za skamenjeno
naspram fluidnog i protejskog, i naravno – protiv bilo čega što dovodi u
pitanje suverenost tzv. "zdravog razuma".
Nažalost, iz
njegovih napisa o hororu i SF-u bolno je očigledno da on o njima ne zna ama baš ništa osim sopstvenih
predrasuda, i da ih opisuje iz druge i
treće ruke, kao što i o mnogo toga drugog u svojoj knjizi piše na osnovu
nečega što je pročitao u sumnjivim novinama. On o ovim žanrovima piše površno,
iz ugla "malog Đokice", a da pritom nije ni pogledao ili pročitao bar
neka reprezentativna dela, ako ni
zbog čega drugog a ono barem da bi konkretnim primerima ilustrovao svoje – predrasude.
Stoga je
sasvim logično da će jedan tradicionalista posmatrati SF kao "obrnuti mit",
kao negativni odraz svojih okamenjenih ideala:
"Tako se
Homerov Odisej vraća svom zavičaju, kraljevstvu Itaci – za razliku od heroja
moderne naučne fantastike, koji beže ili odlaze sa planete. Stojeći uspravno na
uporištu svog ethnosa i ethosa, antički Odisej smelo i s
prezirom odbija sve ono čemu nepovratno teže i žude interplanetarna lutanja
iskorenjenih egzistencija modernih Odiseja: obećanja i pretnje, pretnje i
ucene, ucene i utopije, utopije i iluzije, iluzije i fantazme. Odisej zna svoj
put povratka središtu njegove realnosti, a heroji naučne fantastike osećaju se
najčešće izgubljenim u svemiru, bez orijentacije, bez cilja, lutajući od jedne
ka drugoj izdaji realnosti, ka 'fantastici'" (str. 253).
Ovo naklapanje
i napamet-pričanje, naravno, ima vrlo malo ili nimalo veze sa naučnom
fantastikom – čak i onom pisanom u vreme kada je kalajić ROĐEN (1940-ih), a
nema ama baš ni najblaže veze sa onom koja je nastajala u 1960-im i 1970-im, i
s kojom se Kalajić, da je samo hteo, itekako mogao dobro upoznati. Kalajić je
možda snobovski odbacio pomisao da čita Balarda, Dika ili Legvinovu (koja bi ga
zasigurno, da je uopšte znao za nju,
navela u paroksizme gnušanja, a naročito romanom LEVA RUKA TAME koji veliča sve
ono čega se desničari gade), pa mu je zato predstava (predrasuda) o SF-u čak na
pragu 1980-ih bila zasnovana na palp sveščicama i jevtinim stripovima. Ali za
njega apsolutno nema opravdanje što se, kad se već u ovom kontekstu dotiče Odiseja,
ni jednom rečju ne osvrće na Kjubrikovu ODISEJU (1968), čisto da bi ta
nagvaždanja o herojima "izgubljenim u svemiru, bez orijentacije, bez
cilja, lutajući od jedne ka drugoj izdaji realnosti" bila koliko-toliko
potkrepljena nečim konkretnim.
Ali, ako bi
posegao za nečim konkretnim, pa još reprezentativnim (a ne trećerazrednim),
Kalajić ne bi mogao da izvede svoje jeftine poente u sudaru sa stanjem na
terenu koji ne poznaje. Zato mu je lako da stvari pojednostavljuje i
iskrivljava kako njemu odgovara – a pošto desničarski um nije naklonjen
preispitivanju nego čvrstim vekovnim istinama koje mu uvaljuju
"autoriteti", onda može glatko da proguta i ono što mu Kalajić smućka,
kao suštu istinu:
"Dakle,
za razliku od drevnih mitova, koji svojim vrednostima bude, uspravljaju i
opominju čoveka da bude ono što najbolje jeste, da dosegne normu tih vrednosti,
mitovi naučne fantastike nadmeću se sa užasima stvarnosti, te predstavljaju
neku vrstu smirujuće utehe (sic! postoji li uznemirujuća uteha?) za modernog
čoveka, pokazujući mu da ima i gorih mogućnosti realnosti" (254).
I
tako se čitav SF dade otpisati s jednim "Hej, pa nama i nije tako
loše!" kao objašnjenjem žanra. Ali, nema li tu i jedna kontradikcija s
ranije rečenim? Ako SF pruža utehu (pa još smirujuću!) pred užasima stvarnosti,
ako nam u suštini kazuje "Sedi di si jer ni za di si nisi", čemu onda
to gorepominjano lutanje po svemiru, čemu žudnja za novim planetama, za
neistraženim prostorima (ne samo svemira!)?
Stvari su, kao
što možete naslutiti, još daleko zabavnije kad se mislilac Kalajićevog tipa
posveti – hororu!
Poglavlje SMAKA
SVETA, nominalno posvećeno "horroru", jedno je od najdužih u
knjizi (15 strana). Avaj, kad otvorite te stranice, videćete da se tu zapravo
vrlo malo govori o hororu u književnosti i na filmu. Umesto toga, Kalajić i
ovde (kao i u drugim svojim tekstovima) prolongira tlapnje pokupljene iz
senzacionalističkih trač-novina o snuff
filmovima, bez obzira na to što oni u vreme ispisivanja njegovih redova NISU
postojali: bili su samo urbana legenda
i trtljanje žute štampe koje je ovaj vrli "intelektualac" bez rezerve
prihvatio zdravo za gotovo:
"...trka
u zagađivanju ambijenta užasom nastavlja se, te u skoroj budućnosti u izlozima
mode možemo očekivati i prave leševe ljudi, kao što već danas, u 'snuff
movies', u 'filmovima smrti', pod pravim kuršumima, pod udarcima pravih noževa,
šiklja prava krv glumaca, koji tako umiru da bi zadovoljili potrebu za
spektaklom prave smrti" (str. 157). Aha, evo, tek što nije...
Kalajić
mašta o "verodostojnoj lepoti",
što mora da je nekakav prozaični, prizemni, banalni ideal što se graniči sa kičem, barem ako je suditi po
Kalajićevim slikama na kojima je taj ideal otelotvoravao. Da, Kalajić je bio i
slikar, a ceo ovaj tekst ilustrovao sam izborom karakterističnih primera
kalajićevskog desničarskog kiča, prilično sličnog "zdravoj" estetici
koju su nacisti propagirali, a nasuprot tzv. "degenerisanoj"
umetnosti (dadaizam, nadrealizam itd), na koje se i Kalajić ostrvljuje:
"Možemo
zaključiti da su biće, priroda i verodostojna lepota (sic) zabranjeni u
univerzumu moderne kulture; takva zabrana upravo onemogućuje njegovim
stanovnicima da spoznaju užas sadržaja tog univerzuma" (str. 159).
Čika
Dragoš žustro osuđuje "demonizaciju" čoveka i njegovu
"kretenizaciju", i kao dokaz tog procesa navodi izjavu dadaiste, Tristana Care: "Dada svim snagama
radi na instauraciji IDIOTA svuda" (160). Ovakvim vađenjem iz konteksta i
(ne?)svesnim falsifikovanjem značenja reči onih sa kojima se ne slaže, Kalajić
se pokazuje fantastično zadrtim, površnim i kratkovidim
"intelektualcem" – naročito za nekoga ko i sam pokušava da se bavi umetnošću
(pored ostalog).
"Industrijska
civilizacija sa svojom ideologijom pružila je neposredne uslove za trijumf
'htonskog' užasa i čudovišta stvaranih u Dedalusovoj laboratoriji. Ta mitska
'htonska' figura homo fabera jeste
prauzor i mnogih izumitelja čudovišta masovne kulture XX veka..." (161)
Kalajić u
navedenim redovima brka uzroke, simptome i vakcine, jer ne zna da je horor
rođen bukvalno kao odgovor (protivljenje!) "industrijskoj
civilizaciji" u usponu (gothic
18. veka). Takođe, prauzor mnogih izumitelja čudovišta nije nikakva HTONSKA,
nego upravo SOLARNA, APOLONSKA figura Prometeja
(setimo se podnaslova Frankenštajna), a ako su rezultati
njegovog dejstva u modernom dobu pervertirani i pretvoreni u čudovišta, to nije
zbog dekadentne naslade i afirmacije toga u hororu, nego upravo zbog KRITIKE
pervertiranja nekih temeljnih vrednosti u "industrijskoj
civilizaciji" – kritike koja je nadahnula skoro sve vodeće pisce horora
18. a naročito 19. veka! Totalno je neosnovano PROTIVNIKE onoga što se ovde
napada nazivati SAUČESNICIMA!
Tek
povremeno se autor seti da bi trebalo da piše i o hororu, pa tako nabaci poneku
površnu opservaciju, poput ove, iz koje je očito da mu je, možda iz štampe ili
literature, ili sa TV-a, poznat zaplet holivudskog FILMA, ali ne i romana Meri
Šeli: "Frankenstein ima telo leša u koje je presađen mozak ubice,
'oživljeno' energijom elektriciteta" (str. 161). Kao što i vrapci na granama
znaju, taj fazon sa mozgom poremećenog ubice dosetka je Holivuđana, i nema ni
najblažeg pandana sa romanom o kome ovaj govori.
"Takođe,
veoma je simptomatično da je u originalnom delu Mary Shelley čudovište
'drugorazredna' figura; kasnije, interes publike se koncentriše na čudovište
koje postaje glavni protagonista (sic) velike serije literarnih i filmskih
dela." (161)
Prvi deo
rečenice je dubiozna, a drugi deo definitivno netačna tvrdnja. Nije jasno na
osnovu čega je Kalajić zaključio da F-ov stvor u romanu "drugorazredna
figura": ne samo što se čitav zaplet vrti oko njega, što je prisutan kao
akter (i govornik!) u nizu ključnih scena, nego roman sadrži nekoliko
poglavalja u potpunosti datih iz vizure blagoglagoljivog "čudovišta"!
On, zatim, tvrdi da kasnije "čudovište postaje glavni protagonista – kao da
postoji sporedni protagonista (!);
ali Kalajić je sklon terminološkim omaškama ove vrste jer, na kraju krajeva, ni
književnost ni film nisu njegov teren i on tu stvarno jezivo baulja. Lepo bi
bilo da je autor naveo na koja to, konkretno, literarna i filmska dela misli; bilo
bi baš dražesno da je naveo primere
za svoje aksiomatske tvrdnje; ali, on to ne čini skoro nikad, pa tako ni ovde
(a i kad se prevari pa navede izvore, oni su često krajnje sumnjivi – vidi dole)!
Ipak, kao što
čak i površniji poznavaoci istorije horora znaju, kasnije – posle Univerzalovih
igrarija na temu Frankenštajna – dakle, u Hamerovim preradama, nije čudovište
nego je upravo DOKTOR pretvoren u "glavnog protagonistu" i nosioca
subverzivnosti tih filmova (o čemu je još Munitić
vrlo lepo pisao u Fantastici na ekranu, objavljenoj nekih 7 godina pre Kalajićeve
knjige, pa se ovaj barem tu, kod eksperta, mogao obavestiti o onome što mu,
očito, nije poznato).
Ajde
što se u horor ne razume (a piše o njemu!), još i nekako da razumemo; ali šta
ovaj vajni "slikar" trabunja o likovnoj umetnosti, to jezivo
lupetanje kao da potiče od nekog inkvizitora teleportovanog iz mrakova Srednjeg
veka – ili barem iz Hitlerove Nemačke:
"Širenje
užasnih sadržaja moderne kulture implikuje i gubitak svesti o njihovom
istinskom značenju. Kao jedan autohtoni sistem ili univerzum, moderna kultura
ili umetnost isključuje iz svoje sfere prirodu, čoveka i lepotu (sic): otuda
moderna kritika opisuje svoj predmet u terminima koje pruža ista sfera, dakle
lišena termina kao što su upravo "priroda", "čovek" ili
"lepota'. Posledica tih proskripcija su očigledne: umesto da o kreaturama jednog Picassoa, Ernsta ili
Moora govori terminima čudovišnosti u odnosu na model-referencu psihosomatske
norme čoveka, moderna kritika nekritički prihvata reference koje nude
reklamni prospekti tih kreatura, te govore terminima 'kubizma', 'nadrealizma'
ili 'organske dijalektike punih i praznih volumena', osnivajući svoje sudove na
pukim tautologijama. Nije primećen veliki značaj alarma koji sadrži ideja 'kubizma', svodeći sve stvari i pojave na
nekropolske kocke, ili ideja
'nadrealizma' koji zabranjuje razum i svest u ime slobode 'podsvesti'"
(163).
Znači, samo
realizam, samo kič, samo držanje za "model-referencu" kao pijan za
tarabu! "Psihosomatske norme čoveka" ne smeju biti narušavane nekim
fragmentacijama, defiguracijama i stilizacijama, nego samo kopirane sa
naci-postera, kao na Kalajićevim kič-slikama.
Pošto već ne
zna ništa o hororu u književnosti i na filmu, Kalajić je nešto malo pročitao o
horor stripovima, pa se na njih
ostrvljuje:
"Što se
tiče američkog stripa, dr Wertham je sredinom pedesetih godina objavio iscrpnu
studiju sa 'okulističke' tačke gledišta. Naveo je niz veoma simptomatičnih
primera slika i reči. Po Werthamu, 'početkom četrdesetih godina deca su se još
uvek užasavala kada bi u nekom stripu videla motiv očnog ozleđenja. Danas taj
motiv smatraju kao normalni postupak'" (str. 165).
Kalajić
se ovde poziva na zloglasnog Fredrika Vertama, fundamentola koji je početkom 1950-ih u SAD objavio
senzacionalistički falsifikat, knjigu Seduction of the Innocent (1954),
gde je udario na sva zvona o tome kako stripovi (a naročito horor tematike)
negativno utiču na mladež. Da ne prepričavam tuđe reči, evo šta se danas zna:
"While the findings of Wertham (who died in 1981) have long been
questioned by the comics industry and its advocates, a recent
study of the materials he used to write “Seduction of the Innocent”
suggests that Wertham misrepresented his
research and falsified his results." Evo detalja o tome OVDE,
pa vidite sami kakvog je lažova i
falsifikatora Kalajić uzeo za uzor i izvor svojih "fakata"!
"Sredinom
pedesetih godina dr Wertham je preduzeo i niz širih akcija buđenja javnog
mnenja. Uzalud" (str. 166). Uzalud, laže Kalajić. "Uzalud", nariče on, predstavljajući
sirotog docu kao nekakvog vapijućeg u pustinji koga niko, navodno, nije slušao,
i čije su akcije bile uzaman. Da, ako verujete Kalajiću. Međutim, u
konsenzus-stvarnosti koju većina nas deli, laži i prevare i moronizmi ovog
doktora ne da NISU bili uzalud, nego su direktno doveli do ZABRANE
(samoukidanja) praktično svih horor-strip magazina u SAD tog vremena.
Evo šta kaže
Vikipedija: "The committee's questioning of their next witness, EC
publisher William Gaines, focused on violent scenes of the
type Wertham had decried. Though the
committee's final report did not blame comics for crime, it recommended that the comics industry tone
down its content voluntarily; possibly taking this as a veiled threat of
potential censorship, publishers developed the Comics Code Authority to censor their own content. The Code banned not only violent images but also entire words and concepts (e.g.
"terror" and "zombies") and dictated that criminals
must always be punished— thus destroying
most EC-style titles, and leaving a sanitized subset of superhero comics as
the chief remaining genre."
Da vam dr Ghoul
pojasni: zabrana levičarskih kategorija /monstrumi = drugost, manjine/ dovela
je do hegemonije desničarskih kategorija /superheroji, ubermensch/!
Još su jasnije
decidirani OVI
iz Njujork Tajmsa:
"Wertham's
influence was indisputable. Comic
magazines that focused on horror, crime or shock and suspense stories were shut
down by the dozens. An industry trade group, the Comics Magazine Association
of America, and its regulatory body, the Comics Code Authority, were
established to enforce strict guidelines of morality, decency and good
prevailing over evil."
Uzalud, rekoste,
dr. Kalajiću? UZALUD? Reklo bi se da je ta svinja Vertam ustvarnosti ipak
postigla više nego dovoljno. Ali dr. Kalajić ne staje tu; ne, kad se već
zahuktao u svom pravedničkom gnevu, on nastavlja:
"Ideologija
svih tih čudovišta novog stripa, od 'Diabolik', 'Satanik', preko 'Tales from
the Crypt', 'The Vault of Horror', sve do 'Vampirelle', kao što i sami naslovi
svedoče, jesu u znaku satanizma, kanibalizma, nekrofilije, vampirizma, droge i
perverzija" (str. 167).
Ovo je takođe,
u najvećem delu, notorna budalaština koja ne odgovara stanju na terenu: većina
ovih stripova su krajnje benigni KRIMIĆI sa blagim uplivima fantastike i SF-a,
a ponajmanje horora. Bez obzira što Kalajiću njihovi NASLOVI zvuče
zastrašujuće, 'Diabolik', 'Satanik' i 'Vampirella' su sasvim nedužni, naivni,
detinjasti, čak prozaični stripčići za decu i nedorasle: 'Diabolik' je
akciono-špijunsko-krimi strip sa blagim uplivima fantastike, a 'Satanik' i
'Vampirella' su krajnje SOFT koketiranja sa onim što Kalajić, s pljuvačkom niz
bradu, izdašno nabraja!
"...sa
našeg stanovišta, u pitanju je sekularizovani odraz 'htonske' religioznosti
koja je kultovima i ritualima upućivala ka utrobi Majke Zemlje. Zato nije
slučajno da su sva drevna čudovišta eminentno 'htonske' figure koje dolaze iz
iste utrobe Majke Zemlje. U 'uranskim' prostorima nema čudovišta, jer je tu
dovoljan jedan solarni, 'apolonski' pogled da bi se raspršili svi fantazmi noći
i podzemlja" (168).
Zaista
dirljiva vera u zdrav razum, u svetlost Sunca, u to da su čudovišta, noć i
podzemlje samo "fantazme" koje će ubermuški falusni solarni princip
da istopi kao sunce jutarnju rosu. Još je dirljiviji antifeminizam, tj. demonizacija žene i ženskog principa,
materinstva i zemlje kao izvora svih zala i nakaza, a naročito kad dolazi od
jednog cheesy švalera koji se, pred
kraj života, ovako hvalisao:
"Kako
priznaje najslavnija feministkinja, a potvrđuje Erika Džong, 'žene obožavaju
fašiste'. Evo i sad, sedom i na pragu starosti, od mondenskog šetališta Gštada
do prijema u rimskim salonima prinčeva Ruspoli ili Kolona, nametljivo mi se
nude zgodne i mnogo mlađe, naočigled pomenute supruge, koja je takođe mlada,
carski otmena i prelepa, lepša i od tajanstvene Ave Gardner, a kamoli banalne
Monike Beluči. Naravno, dobro znam da to nije posledica neke moje fascinacije
već ogromne nestašice muškaraca, koji masovno dezertiraju među pedere. Što reče
jedan junak mog novog romana, osmatrajući visoko društvo Njujorka: 'Ako hoće da
imaju dobar seks, žene ovde moraju da spavaju s crncima, a ako hoće da vode
intelektualne razgovore, moraju da se druže s pederima. Kod Srba imaju i jedno
i drugo, samo je njihov problem što to još ne znaju, a srpski da imamo preče
brige.'"
Eh, da... Srbi, narod najkurčevitiji... Pravi
muškarci, intelektualne mužjačine, deficitarni barbarogenijalni jebači
ustreptalih Evropljanki neutaženih usred pošasti pederizma... Ehhhh...
Nego, vratimo
se hororima druge vrste:
"Zato po
kožama te lobanje savremeni naslednici hipika slikaju ornamente užasa i
halucinacija. Zovu se "Freaks", dakle "Monstrumi" (sic!).
Nose to ime samodopadljivo, kao znak opštih inverzija. Čitaju stripove 'strave
i užasa'. Ali, po statističkim podacima (KOJIM? GDE? – prim. Ghoul), ti
stripovi čine najveći deo biblioteka studenata elitnih univerziteta, kao što je
onaj u Berkliju. I ne samo za decu, studente, već i za 'elitu' odraslih,
stripovi 'strave i užasa' osnovna su lektira." (169)
Kalajić kuburi
s engleskim, a još više kuburi sa proizvoljnim "činjenicama" za koje
ne navodi nikakve izvore, nego mu je argumentacija zasnovana na praznim
floskulama "prema izvesnim saznanjima", "statistički podaci
govore", "istraživanja su pokazala", "dobro je
poznato" itsl. a da pritom nikad ne navodi ODAKLE ta saznanja, KOJA je to
statistika u pitanju (ko, kada i gde je, na kom uzorku, vršio ispitivanje),
KOJA su to istraživanja, KOME je to "poznato" i na osnovu čega.
Recimo, ja sam
imao privilegiju i zadovoljstvo da godinu dana boravim na "elitnom
univerzitetu Berkli", i vrlo sam temeljno i iscrpno prevrnuo i do temelja istražio
njegove biblioteke, te stoga mogu da potpišem da je čista budalaština i LAŽ da
tamo najveći deo biblioteka čine stripovi (horor, ili nekog drugog žanra)!
Međutim, čitav
Kalajićev diskurs utemeljen je na onom vezanom za "moralnu paniku"
(videti moj tekst o ZNAKU SATANE za elaboraciju), a proizvoljne tvrdnje
karakteristične su za njega, i to što preteranije, što više bombastične, to bolje.
Naročito je indikativno, pa na neki gorko-slatki, tužno-jezivi način i zabavno
to što su uvek ti neosnovani, neutemeljeni NAPADI praćeni istovremenim
plačipičkosanjem koje napadače opisuje kao ŽRTVE, čime se svesno pojačava osećaj
PARANOJE. Na delu je sličan mehanizam kao u famoznom naci filmu THE ETERNAL JEW
(1940) koji Jevreje prikazuje kao pacove: buduća žrtva se demonizuje i
prikazuje kao pretnja, a budući mučitelji – kao potencijalne žrtve (osim ako se nešto odmah ne preduzme)!
Onaj koji je
"otkrio" i javnosti predočio "fakte" (bez ikakvog osnova,
utemeljenja, argumenata...) prikazuje se kao vapijući u pustinji (kao siroti
dr. Vertam, koji se "uzalud" borio protiv pošasti horror stripova!). Potonji, iako plasira stav VEĆINE, glumi žrtvu, pretvara se da je MANJINA, i prorokuje
da će i njegova borba, možda, biti ako ne "uzalud" a ono vrlo vrlo
teška, jer protiv sebe ima legije i horde bezbrojnih nadmoćnih neprijatelja:
"Heroji,
koji će možda istupiti protiv čudovišta, imaće mnogo teže zadatke nego njihovi
mitski preci, jer će protiv sebe imati ne samo to mnoštvo čudovišta već i
mnoštvo njihovih ljudskih poklonika i pristalica. Danas, da bi se ta čudovišta
moderne kulture samo nazvala njihovim pravim imenom, treba imati izuzetnu
smelost, jer se time izaziva linč 'javnog mnenja'" (str. 170).
Sličan diskurs moralne panike nalazimo i danas, svuda, bukvalno na sve strane; gde god se dotakne neka "osetljiva" tema, uvek je slična pesma: "Mi, normalni, strašno smo ugroženi! Postali smo manjina! Uskoro ćemo biti istrebljeni! A ovi nenormalni, što se predstavljaju kao 'manjine' (pederi, cigani, ateisti, sektaši, satanisti...) postaju sve masovniji, zauzimaju sva mesta, kote se i množe, sve ih je više, ima ih svuda, sve su moćniji, njihovi lobiji haraju, oni upravljaju, oni vladaju svetom, oni su povlašćeni, oni imaju sva prava a mi nemamo nikakva, bićemo uskoro istrebljeni fašizmom manjinskih grupa..." itd. itsl. Nažalost, iako ima i ponekog bisera u Kalajićevim pisanjima, suština se svodi ipak na nešto uglađeniju i kvazi-finiju varijantu predrasuda i netrpeljivosti tipičnih za današnje desničare: jedina krupna razlika između Kalajića i fundamentola po nacionalističkim (ali i mejnstrim) forumima je u tome što je on nosio leptir mašnu, bio malo pismeniji i pročitao nešto više mudrijaških knjiga od tipičnog "normalnog" Srbina. UZALUD!
Sličan diskurs moralne panike nalazimo i danas, svuda, bukvalno na sve strane; gde god se dotakne neka "osetljiva" tema, uvek je slična pesma: "Mi, normalni, strašno smo ugroženi! Postali smo manjina! Uskoro ćemo biti istrebljeni! A ovi nenormalni, što se predstavljaju kao 'manjine' (pederi, cigani, ateisti, sektaši, satanisti...) postaju sve masovniji, zauzimaju sva mesta, kote se i množe, sve ih je više, ima ih svuda, sve su moćniji, njihovi lobiji haraju, oni upravljaju, oni vladaju svetom, oni su povlašćeni, oni imaju sva prava a mi nemamo nikakva, bićemo uskoro istrebljeni fašizmom manjinskih grupa..." itd. itsl. Nažalost, iako ima i ponekog bisera u Kalajićevim pisanjima, suština se svodi ipak na nešto uglađeniju i kvazi-finiju varijantu predrasuda i netrpeljivosti tipičnih za današnje desničare: jedina krupna razlika između Kalajića i fundamentola po nacionalističkim (ali i mejnstrim) forumima je u tome što je on nosio leptir mašnu, bio malo pismeniji i pročitao nešto više mudrijaških knjiga od tipičnog "normalnog" Srbina. UZALUD!
Ja sam, eto, nazvao
Kalajićeva lupetanja njihovim pravim imenom: uostalom, citati i argumenti koje sam
naveo (kao i SLIKE) dovoljno govre za sebe, a da li će rezultat toga biti linč
'javnog mnenja' u Srbiji, gde je desnica sve dominantnija, ostaje da se vidi.
No, ja kazah, i spasih dušu svoju!