U
proleće ove godine posetio sam Ljubljanu po prvi put – i smesta rešio da to ne
bude poslednji. Dopao mi se taj grad i čvrsto sam odlučio da se tamo vratim
prvom prilikom.
Povod mog
prolećnog boravka tamo bio je festival Kurja
Polt (srpski rečeno: Žmarci!)
– a pre svega činjenica da im je gost bio belgijski reditelj Fabris di Velz čije filmove veoma
volim, naročito CALVARY
i VINYAN,
ali i ALLELUIA.
Smatram ga jednim
od najtalentovanijih mlađih reditelja danas, i čovekom osobenog, bliskog mi
senzibiliteta – prava proporcija između artizma i žanra, ličnog i
komercijalnog, mračno-hororičnog i ironično-duhovitog, sa osobenom oštricom i
etitjudom.
Zbog toga sam,
rekoh, potegao čak do Ljubljane kako bih ga sreo, upoznao i intervjuisao.
Uprkos upozorenjima nekih, da navodno ume da bude nadobudan, umišljen, pozer,
ovakav i onakav, ja to nisam primetio.
Dapače, Fabris
kojeg sam ja upoznao bio je srdačan, dobroćudan, opušten, vedar, otvoren,
skroman. Povrh toga, nesumnjivo je iskreno strastven u svojoj totalnoj posvećenosti
filmu – i kao gledalac-filmofil, i kao stvaralac.
Nažalost,
Fabris je u Ljubljani proveo jedva dva puna dana, jer je u to vreme bio usred
priprema za snimanje svog najnovijeg filma, mračne i nasilne ljubavne priče ADORATION
(vidi niže); u međuvremenu snimljenog tokom leta.
Zbog toga nije
bilo vremena za onoliko druženja koliko bih voleo, ali prilike za neobavezno ćaskanje
uz vince jeste bilo (njemu se skoro nimalo nije svideo Ložijeov GHOSTLAND)
– a imao sam i privilegiju za mega-intervju, tete a tete, od oko sat vremena, u
kojem sam ga provozao kroz celu karijeru, s posebnim zadržavanjem na hororima.
Razgovarali
smo u bivšem porno-bioskopu, svem u crvenom, što je sasvim prikladno jer Fabris
veoma voli tu boju u svojim filmovima – a i ja, kad me već pitate!
Njegovi
odgovori, iskren da budem, nisu bili onoliko duboki, stručni, filozofski, niti
razrađeni koliko sam se nadao – više je on intuitivac i vizuelac nego što je
verbalni razglabalac, iako mu je engleski vrlo solidan (hell, pa snimio je
jedan film u Americi!), i on nikako nije glup ili išta slično: samo nije toliko
verbalno artikulisan koliko bih voleo.
Fotke je tom
prilikom, dok smo mi razgovarali, načinio moj dragi, gostoljubivi i kulinarski
obdareni ljubljanski domaćin i vodič, Prhky,
iliti Ervin, kojem i ovde
zahvaljujem na svemu, pa tako i na ovim slikama.
Ghoul, Marko, Tina, Ervin i 3-D Kreatura |
Što se tiče
festivala, bio je vanredno zabavan, pun prijatnih trenutaka, kako vezanih za 35mm
projekcije kultnih naslova (ZOMBI!)
tako i za neočekivana otkrovenja i za drage reprize – a još više za druženje sa
finim filmofilima pre, tokom i posle projekcija.
Slabo posećeni master-klas |
U tom smislu
zahvaljujem i Maši, idejnom tvorcu, sine qua non ovog festivala i ljubaznoj
domaćici, kao i Marku Mehtsunu, Tini i još ponekima sa Grosmana koji su
došli do glavnog grada kako bi pozdravili mlađi ali centralniji žanrovski
festival u Sloveniji, i sa kojima sam se takođe lepo družio.
Moj intervju
sa di Velzom je upravo izašao u najnovijem broju slovenačke filmske revije EKRAN
(sept-okt-nov. '18), gde zauzima punih šest
strana (a to je skraćena verzija!),
pa ga tamo možete čitati – dakako, na slovenačkom. Evo prve strane:
Na srpskom
ćete ga verovatno čitati u FILAŽU, i
to uncut, jednog dana, ne zna se kojeg. Biće najavljeno na vreme.
Do tada, evo
ekskluzivnog odlomka o najnovijem di Velzovom filmu, pošto se o njemu nije
moglo baš mnogo saznati u medijima na engleskom, tokom snimanja. Evo šta mi je di
Velz rekao:
- Will Adoration be closer to horror?
--- It will be
a crossover – you tell me, when you see the movie. I want to reach an emotion
there, I want a really rich emotion with Adoration.
That's my limitation, perhaps, but that's also my signature. I don't want to be
put in a box. I want to be free.
- What can you
tell me about Adoration?
--- With it
I’m closing my little Ardennes trilogy, started with Calvaire and continued with Alleluia.
It’s a love story between a young boy, teenager, very innocent and pure, and he
has a passion for a girl of his age, but the girl has all kinds of problems,
she’s schizophrenic, very mentally sick. And he’s going to do everything to
save her. I hope it’s gonna be very emotional.
The idea with
that movie is to keep everything that I’ve learned so far, but to be a little
bit more emotional. It will be like a documentary, like a portrait of that
young boy, who doesn’t have distance, he doesn’t understand why love is so sick
and difficult. He’s gonna embrace everything and he’s gonna give everything for
her. So, it’s about a mad love, just like the other films of my Ardennes
trilogy. Love, for my characters, is both a burden and a pleasure.