****
4+
Teško da nama, ovde, danas, u vanrednom stanju
i karantinu izazvanom opasnom zaraznom bolešću, ima aktuelnijeg filma od
VARIOLE VERE.
Zato sam odlučio da sa vama podelim početak mog poglavlja
posvećenog tom filmu iz knjige U BRDIMA, HORORI: Srpski film strave (2007). Ta
knjiga je odavno rasprodata, a u pripremi je novo, supstancijalno prerađeno i
dopunjeno izdanje. Ko preživi, čitaće (ako ja preživim da napišem). Do tada, da
se podsetimo strave Variole…
ali i strave naših današnjih "experata" |
VARIOLA VERA
ZAPLET: Baziran na istinitom događaju, film govori o epidemiji velikih boginja
(lat. variola vera) koja se zaista
desila u Srbiji u martu 1972. godine, ali je u filmu ona vrlo slobodno
faktografski kondenzovana i prerađena. U filmu, Halil Redžepi, Albanac sa
Kosova, na hadžiluku u neimenovanoj arapskoj zemlji, kupuje na pijaci frulu od,
kako se ispostavlja, zaraženog čoveka. Po povratku u Srbiju on oboljeva, ali
simptomi nisu adekvatno prepoznati; umesto od velikih boginja, leče ga od „alergije
na penicilin“. To omogućava bolesti da uzme maha i proširi se na još nekoliko
pacijenata i doktora koji su, bez zaštite, došli u dodir sa Redžepijem.
On je smešten u Bolnicu
Beograd, koja vrije od nezdravih međuljudskih odnosa i stanja na ivici haosa
čak i pre pojave bolesti. Kada odgovorni drugovi iz Štaba proglase karantin,
već je kasno. Bolnica biva blokirana jakim policijskim snagama i okružena
ljudima u sablasnim zaštitnim mantilima i gas maskama, a vakcina nema dovoljno.
Prvi umire dečak „Kalimero“ koji je bio u istoj sobi sa Redžepijem, a ubrzo se
simptomi javljaju i kod drugih pacijenata i osoblja. Kroz ponašanje čitavog
niza različitih likova u bolničkom mikrokosmosu na površinu isplivavaju
kukavičluk, sebičnost, neprofesionalnost, karijerizam... ali i poneki tračak
humanosti, hrabrosti i požrtvovanosti.
Među glavnim likovima su:
doktor Grujić, ženskaroš koji će,
pošto i sam bude zaražen, najotvorenije ismejati kukavičluk i sebičnost
upravnika bolnice, Coleta; doktorka Ćirić, preživela iz logora na Banjici, koja
još od tada svedoči o bezočnosti samoljubivog Coleta; Slavica, medicinska
sestra koja tek što je počela da radi, na iskušenju da bude spašena iz
karantina preko veze; doktorka Marković, požrtvovana uprkos slabom srcu; sestra
Zaga, neljubazna narkomanka koja bolesnicima krade morfijum; Duško, Slavičin
udvarač koji će se probiti u karantin da bi bio s njom; Mile ložač koji
pokušava da održi pristojnu temperaturu u bolnici sa dotrajalom instalacijom; i
još sijaset epizodnih likova.
Na kraju, posle nekoliko
desetina žrtava, bolest jenjava – ili možda samo menja pojavni oblik? Mutira u - OVO?
AVAV sa svog tvitera danas šalje jasnu poruku: maske i rukavice su za metiljave štrebere iz Norveške, ali ne i za Srpskog Supermena (SS) koji je prethodno popio čašu ili dve rakije! |
KRITIKA: Za razliku od fantastike, s
kojom su se srpski režiseri po pravilu osećali nelagodno i retko su joj
pribegavali, psihoza se činila znatno bližom srpskom poimanju realnog, pa prema
tome i zastrašujućeg. Frustracija, perverzija, ludilo, paranoja, shizofrenija…
sve su to užasi s kojima se ovdašnji gledalac lakše mogao sroditi, pa ih tako
nalazimo kao česte elemente nežanrovskih, „mejnstrim“ filmova. Reklo bi se da
prosečnog srpskog gledaoca (a i režisera) slabo muče metafizičke slutnje i
egzistencijalistički strahovi, a mnogo više svakodnevna teskoba represivnih
političkih sistema i atmosfere klaustrofobičnog beznađa. Otud su ovde čak i
filmska strava i psihoza politički motivisani. To je najočiglednije u filmovima
Gorana Markovića.
Marković
je potekao iz češke filmske škole, kao diplomac praške FAMU (studirao 1965-1970
u klasi prof. Zemana), koja je podržavala trend neorealističkog filmopisa. Uprkos
tome, Marković se dokazao kao žanrovski svestan autor sposoban da socijalnu
tematiku uspešno ujedini sa postupcima koji se obično nalaze u komercijalnom
filmu, što su mu mnogi domaći kritičari čak i zamerali. U njegovim filmovima
koji koriste horor elemente on uspeva da spoji realizam za iracionalnim i
fantastičnim, satiru sa stravom, ozbiljnu dramu sa krvlju i efektima maske,
idejni angažman sa komercijalnom atraktivnošću. Opšta tema celokupnog
Markovićevog opusa mogla bi se odrediti kao pogubni uticaj koji totalitarni
režim ima na svest običnih ljudi. Njegovi filmovi predstavljaju snažnu osudu
prethodnih režima (Titovog, a kasnije i Miloševićevog). On je i sam priznavao: „Tema
– jedinka protiv mračne sile je ono što me sve više opseda i što mislim da
isplivava iz te početne analize društva u kome nema mnogo nade za individualnu
sreću i harmoniju.“ (Goran Marković, iz intervjua u časopisu Sineast, br. 57, Sarajevo, 1982, str.35.)
Ovaj režiser je prepoznao srodnost svojih tematskih preokupacija sa određenim
temama i motivima horora, i njegova dva glavna doprinosa tom žanru spadaju u
vrhunce dosadašnjeg srpskog horor filma.
Variola
vera se u izvesnoj meri „nastavlja“ na Kičmu,
u smislu da koristi bolest kao metaforu. Razlika je u tome što je pošast u
Gilićevom filmu apstraktnija, i služi mnogo više za denunciranje opšte-ljudske
situacije, bez previše aluzija u smislu kritike konkretnog društva. Moglo bi se
reći da je Gilić bliži Sartrovoj Mučnini,
dok je Marković idejno-tematski bliskiji Kamijevoj Kugi (na koju se i direktno referiše u filmu). Umesto
egzistencijalističkog pristupa, Marković se koncentriše na satirički, tako što
bolest koristi kao iskrivljeno ogledalo u kome posmatra jasno profilisano,
socijalističko društvo i reperkusije nakaradnog sistema kako se odražavaju na
običnom, malom čoveku, izolovanom unutar određenog kolektiva (škola, bolnica,
radnički univerzitet...). To je tematika kojom se Marković bavio u većem delu
svoje karijere, i pre i posle ovog filma, ali čini se da je upravo u Varioli pronašao najadekvatniji diskurs
za prezentovanje i razradu svojih preokupacija. Sasvim je razumljivo da kod
ovog „češkog đaka“ nalazimo naglasak na socijalnoj dimenziji i „običnom, malom
čoveku“ u vrtlogu viših sila socijalizma, kao i kritički odnos prema tom
društvenom sistemu, ali je netipično da, u slučaju Variole vere, te motive on obrađuje na način umnogome blizak
žanrovskom filmu.
Marković rekonstruiše
događaje vezane za karantin uzrokovan zaraznom bolešću, inače pomno skrivane do
tada, ali se ne zadovoljava pukim dokumentarističkim svedočanstvom, već ide
korak dalje i koristi bolest kao metaforu jednog nezdravog sistema. U kraćem
razgovoru za ovu knjigu, Marković je kazao:
Ono što sam ja uradio bilo
je da prikupim materijal koji je bio prikriven o jednom stvarnom događaju, o
epidemiji velikih boginja u Beogradu 1972. godine. Ja sam 1982. snimao taj
film, i sve to vreme, tih deset godina, je istina o tome bila prikrivana. I ja
sam ne instinktivno nego svesno smatrao da se u tom prikrivanju skriva nešto.
Kada sam rekonstruisao događaje ja sam utvrdio da se tu radilo o bolesti koja nije
imala samo svoj biološki već i društveni aspekt. I priča o toj epidemiji mi je
poslužila da postavim sumnju u ispravnost društva u kome smo živeli. Ja sam taj
film nosio sa sobom kada sam predavao u Njujorku, amerikanci su to gledali i u
tome su videli samo priču o epidemiji. U suštini to je priča o društvu, o
bolesnom društvu. Ali tako to biva kada to pokušate da uvijate u metafore,
simbole itsl. Ali takva su vremena tada bila.
U proizvođenju „koraka
dalje“ u odnosu na golu rekonstrukciju ključni su upravo žanrovski elementi
filma katastrofe i horora, koji omogućavaju koherentnost dramaturgije i
usredsređenost tona. Posebno je važna uloga horora, čije prisustvo omogućava da
ono što bi u drugim rukama bilo puka reportaža poprimi mistične, metaforične,
arhetipske dimenzije.
Odmah se mora reći da Variola vera nije čist žanrovski film, jer u sebi sadrži elemente
nekoliko žanrova zajedno sa pomenutim „češkim“ pristupom, koji je u suštini
antižanrovski. Ako bismo ovo delo morali pobliže odrediti, ono je najbliže
filmu katastrofe, odnosno takvim filmskim alegorijama kakve se kreću u rasponu
od Godine kuge (El ano de la peste, 1978) Felipea Kazalsa do ekranizacije Kamijeve Kuge (La Peste, 1992) Luisa Puenza. Marković vešto koristi dramske
potencijale mnoštva svojih junaka, jer su likovi i njihovi međuodnosi ključni
za srž ovog filma. Opšta struktura potiče od filma katastrofe i građena je na
realističnom prikazu grupe likova iz različitih slojeva čiji su humanost i
zajedništvo stavljeni na probu kada se nađu pred istom, ovozemaljskom pretnjom.
Da bi preživeli, oni moraju da se ujedine i delaju zajedno, što je jedna od
osnovnih poruka filma katastrofe. Pri tome se ispoljavaju najrazličitiji
ljudski kvaliteti, od onih nižih (sebičnost, kukavičluk, nehumanost…) pa do
najviših (hrabrost, zajedništvo, čak i žrtvovanje zarad drugih).
U toj galeriji nalaze se
brojni tipski likovi prepoznatljivi kao obavezni u filmovima katastrofe: 1)
osoba kojoj je to prvi dan na poslu (dr Uskoković); 2) osoba koja se slučajno
zatekla na mestu katastrofe, bez ikakve veze s njom (prodavac knjiga); 3)
kukavica i sebičnjak (upravnik
Cole); 4) karijerista koji pokušava da tragediju iskoristi za ličnu korist
(magistar Jovanović); 5) velikodušna žrtva (dr Marković); 6) komični sporedni
lik (eng. comic relief) u vidu
triperaša, 6) osoba koja je već ranije preživela sličnu katastrofu i sada ima
ulogu savetnika i/ili proroka. Ovaj tipski lik često se nalazi i u horor
filmovima: to je često jedina preživela žrtva manijakoa/monstruma/sablasti,
odnosno doktor, policajac, sveštenik, okultista itsl. koji je ranije došao u
dodir sa Zlom, ili barem poseduje znanja vezana za njegove moći; najzad, u
nekim slučajevima, to je prosjak, pijanac, čudak koji zna pred-istoriju Zla i
čija upozorenja likovi ne shvataju ozbiljno dok ne bude prekasno. U okvirima
domaćeg horora najupečatljiviji predstavnici ove vrste lika su prosjak u filmu T.T. Sindrom i Zulfikar u Šejtanovom ratniku. U Varioli veri, lik akademika prikazan je
u skladu funkcijom ovakvih likova iz horor filmova, uključujući tu i zlokobna
upozorenja koja se okončavaju sa: „Bog neka vam je u pomoći!“ Čovek u belom ima
sličnu ulogu: mistifikovan svojim odelom i maskom (strogo iz psiholoških
razloga, kako na kraju saznajemo), on je takođe preležao variolu, bio u bliskom
dodiru s njom u Africi, i zna o njoj iz prve ruke više od bilo koga u filmu,
što ga čini ambivalentnim: istovremeno zazornim i autoritativnim. Ipak, Markovićev tretman
likova izdignut je nad onim iz američkih filmova katastrofe, gde je upoznavanje
sa heterogenom grupom nesavršenih likova iz svih slojeva društva najčešće puki
kliše, odnosno datost žanra bez dubljih dimenzija, sa jedinom svrhom da podari
humani alibi za jedan u suštini senzacionalistički žanr.
Ako
su struktura i likovi pozajmljeni od filmova katastrofe, tretman situacija
često je zasnovan na uzusima horor žanra. Pre svega, priroda zapleta, kroz
bavljenje bolešću izrazito odbojnih vizuelnih simptoma (krupne boginje i
kraste, krvarenje, gnoj, bljuvanje krvi...) nužno pruža priliku i za efekte groze
srodne horor žanru. Na svu sreću, Marković ne koristi samo očigledne i površne
postupke, bazirane na vizuelnom šoku i gađenju prizorima obolelih, već
profilisanom režijom koja ukazuje na poznavanje žanrovskog (američkog) filma,
uspeva da proizvede neke od najnapetijih i najjezivijih scena u istoriji
domaćeg filma. Pogledajmo pobliže elemente horora u Varioli veri.
Još i pre no što sam film krene, krajnje
jednostavnu najavnu špicu (crna slova na klinički beloj pozadini) prati jeziva atonalna
muzika Zorana Simjanovića. Ovim majstorskim radom on se pokazao na visini
zadatka, te skorom koji se slobodno može nositi sa temama iz svetskih horor
filmova još jednom potvrdio poziciju verovatno najboljeg filmskog kompozitora
sa nekadašnjeg jugoslovenskog prostora. Variola
počinje prizorom bliskoistočne pijace (kadrovi snimani na scenografski
doteranoj Kalemegdanskoj tvrđavi): noć je, mrak, i buka prodavaca i kupaca
pomešana je sa zavijanjem egzotičnih instrumenata. Kroz taj žamor probija se
Redžepi (Džemail Maksut) dok mu pažnju ne privuče melodija na fruli. Pomenuta
frula izranja iz mraka i otkriva prste koji na njoj sviraju. Bradatog
crnomanjastog čoveka privlači melodija te prilazi sviraču i kupuje instrument.
Širenje bolesti ingeniozno je nagovešteno time što kupac ponavlja istovetnu
prodavčevu melodiju. Čitava scena dešava se u sumračnom okruženju bazara gotovo
nadrealnog po svom opštem učinku. Kada se kupac udalji, iz senki iskrsne deo
lica prodavca: na njegovom obrazu su boginje.
Velika je šteta što iz
političkih i budžetskih razloga nije bilo moguće ostvariti Markovićevu
prvobitnu ideju, koja bi prolog učinila još hororskijim, sličnim onom koji
otvara Isterivača đavola (The Exorcist, 1973). U ekskluzivnom
razgovoru sa potpisnikom ovih redova, Marković je kazao: „A što se tiče uvodne
sekvence, ja sam tu takođe imao jednu ideju koja bi se svidela ljubiteljima
horora. Ona je trebalo da se dešava na jednom kultnom mestu za Islam, a to je
toranj u Samari. On je apsolutno remek delo arhitekture i ritma. On nalikuje
pomalo na Vavilonsku kulu, to je kao neka piramida, sastavljena od kružnog puta
kojim se penje do vrha. Taj put je najširi dole, u bazi, a gore je vrlo uzak.
Znači, hadžije koji idu tamo, oni se penju tom spiralom, i što se više
približavaju vrhu... Ja sam hteo da na
tom vrhu bude ovaj sa frulom (začetnik zaraze –prim. D.O.).“
Sledeći kadar bio bi generički
u nekom drugom filmu: puki snimak aviona koji sleće u Beograd. Međutim, u
jukstapoziciji sa prethodnom scenom, ovaj naizgled banalan prizor postaje
pregnantan značenjem koje počinje da izaziva stravu. Tome dodatno doprinosi
upotreba muzike: dok je u prologu muzički lajtmotiv bio upotrebljen dijegetski
(kao deo opisane scene, odnosno tema koju izvode likovi), u narednoj sceni on
već postaje ekstra-dijegetski i poprima smisao komentara. Njegova konotacija je
jasna: zaraza se približava.
Ekonomičnost
uvodnih prizora filma ne može se dovoljno nahvaliti: istočno-evropski filmovi
notorni su po svojoj razuzdanoj dramaturgiji i po lagodnom, pomalo proizvoljnom
korišćenju filmskog vremena. Marković je, međutim, kompetentan pripovedač, i
njegova dva žanrovska filma prikazuju ga u najboljem svetlu. U slučaju Variole upravo žanrovska pravila
podaruju strukturu delu koje bi inače bilo u opasnosti da postane haotično baš
kao i događaji koje opisuje. Potonji svoj zamajac dobijaju onda kada bude
uspostavljen karantin u bolnici.
Iz filma se, pored jezivog prologa,
izdvajaju bar dve upečatljive horor scene: prva je na početku, i tiče se
potrage za donosiocem bolesti, Redžepijem, koji je poslednjim ostacima snage,
izmučen bolovima, napustio svoj bolnički krevet i sobu. Doktor Grujić
(Šerbedžija), sestra Slavica, triperaš i „Kalimero“ trče kroz polumračne
hodnike bolnice u noći i prate tragove krvi, izbljuvane po zidu i stepeništu ka
narednom spratu, kroz novi hodnik na čijem kraju nalaze i krvave otiske šake.
Furiozni tempo kamere iz ruke i samo nekoliko rezova doprinose tome da i
gledalac zajedno sa likovima juri tim hodnicima i vođen tragovima krvi biva
bačen pravo u naručje boginjavog i krvavog bolesnika čiji bi detalji
fizionomije (gusta crna brada, raščupana kosa i smrknuti pogled) bili dovoljno
zastrašujući i bez rečenih promena na okrvavljenom licu. Upravo ova upečatljiva fizionomija, u spoju s
nezaboravno stravičnim likom kojeg je igrao, biće dovoljni za svojevrsni omaž
odnosno angažovanje Džemaila Maksuta za jednako upečatljivu epizodu u hororu T.T. sindrom Dejana Zečevića gotovo
punih dvadeset godina kasnije. Pratioci dolaze do stepeništa ka potkrovlju čiji vrh je utonuo u
mrak. Odozgo čuju jezivi urlik, a onda iz polutame iskrsne Redžepi u delirijumu
i tetura se niz stepenište pravo u naručje doktora Grujića: na belom mantilu
ostaje krvavi trag sa njegovih usta, što simbolično ali i doslovno označava
prenošenje bolesti.
Ova kratka scena mudro je
osmišljena i majstorski režirana, tako da, uz prizore boginjavih lica i uz
zlokobnu priliku Čoveka u belom („iz Štaba“), sigurno spada u one momente filma
na koje svaki gledalac prvo pomisli pri pomenu Variole vere. Vredi
napomenuti da su specijalni efekti maske izvedeni zadivljujuće ubedljivo i
realistično, uprkos činjenici da su nastali u zemlji u kojoj potreba za takvim
efektima nikada nije bila dovoljno izražena da bi ovi bili razvijeni na visokom
nivou. Garant njihovog kvaliteta je sigurno u činjenici da su u njihovoj
kreaciji i izradi učestvovali stručnjaci sa Medicinskog fakulteta u Beogradu
(što će se, u manjoj meri, ponoviti i kada efekti za raskomadane delove tela
budu bili potrebni T.T. sindromu).
Druga scena čistog horora dešava se u drugoj polovini filma: jedna od
higijeničarki bolnice traži Mileta ložača i silazi u kotlarnicu. Tamo je mrak,
i ona pali sijalicu. Kako to u hororima obično biva, sijalica istog časa
pregori i suverena tmina se vraća. Ona nastavlja da silazi i doziva ga, vođena
jedino slabašnom svetlošću šibica koje pali. Scena donekle slična onoj iz filma
Tajna crne rukavice (L’uccello dalle piumo di cristallo,
1969) Darija Arđenta, prikazivanog u našim bioskopima, gde se junakinja penje
potpuno mračnim stepeništem zgrade vođena jedino svetlom šibice dok se ubica,
kako ona veruje, nalazi negde u mraku... Istina, rečenu scenu je, kao i čitav
Arđentov film, snimao legendarni majstor Vitorio Storaro, u daleko boljim
tehničkim uslovima od onih koje je Marković imao na raspolaganju, ali scena iz Variole vere zahvaljujući veštoj režiji
uspeva da bude sasvim dovoljno efektna i napeta. (Efektan omaž Arđentovoj
sceni, sa likovima okruženim ubilačkom pretnjom u totalnom mraku razgrnutom
jednom jedinom šibicom, može se naći i u najboljoj sceni inače osrednje
adaptacije Lavkrafta, filmu Vaskrsli (The
Resurrected, 1991) Dena O'Benona, kao i u odličnom horor trileru Teza (Tesis, 1994) Alehandra Amenabara.)
Prateći jedva čujno mrmljanje ona ga najzad nalazi i prinosi šibicu
njegovom licu: sledi šok-efekat izazvan otkrićem nakaznih boginja na licu (u
krupnom planu) i pojačan Miletovim krikom. Mile se potom otetura vani, i dok
njegova kolegenica vrišti, on baulja i mumla poput zombija... I u ovom slučaju
Marković manipuliše gledaočevim emocijama veštim korišćenjem filmskog jezika:
ne samo što i ovde „subjektivna kamera“ efikasnije stavlja gledaoca u poziciju
žrtve već je i primena „načela frustriranja posmatrača“ dovedena do krajnosti
time što se čitav prizor dešava u potpunom mraku iz kojeg krhko svetlo šibice
jedva otrže minimum vizuelnih informacija. Saspens je pojačan gledaočevom
svešću o kontekstu, t.j. o realnoj, verovatnoj pretnji, odnosno opasnosti u
kojoj se nalazi lik s kojim se identifikuje.
„Načelo frustriranja posmatrača“ je termin Hrvoja Turkovića, eminentnog
hrvatskog filmskog kritičara i teoretičara, i odnosi se na stilske postupke
karakteristične za horor žanr, čija je funkcija da se gledalac „učini
interpretativno nesigurnim, i utoliko podložnijim da cijelu situaciju ocrtavanu
u filmu tumači kao nestabilnu, nepredvidivu – a utoliko više ugrožavajućom,
zastrašujućom (sic).“ (Hrvoje Turković, 'Modeliranje ugroženosti: Film strave',
Pitanja, br. 4-5-6, Zagreb, 1989, str. 102.) Potenciranje saspensa u opisanoj sceni, uz
pomoć osobene upotrebe svetlosti i tame, kadriranja i montaže, kao i zvuka,
izvedeno je sasvim u skladu sa zahtevima horor žanra. Turković ističe da
pothranjivanju tajnovitosti i strave doprinose mizanscenske tehnike:
Naprimjer (sic), težit će se prizore u kojima se pojavljuje ili se može
pojaviti monstrum napučiti tamom, sjenkama, zasjenjenim područjima, zapletenom
geografijom ambijenta i tako komponirati sliku i tako birati promatrački
položaj da se opažajna nenadzirivost prizora naglašava. Otuda se kao „ikonografski“
znak horora drži fotografija dubokog ključa i kompozicija u kojoj dominira mrak
odnosno sjenke. (Hrvoje Turković, ibid,
str. 101.)
Ovakvim scenama režiser apeluje na
arhetipske strahove od mraka, bolesti i smrti a umeće kojim su režirane ukazuje
na to da one nisu plod proste logike situacije, već su potpomognute autorovom svešću
o žanrovskim datostima, koje on dosledno poštuje. Štaviše, može se dokazati da
Marković u Varioli primenjuje sva tri
osnovna načela koja Turković u svom eseju ističe kao ključne formalne odrednice filma strave. Pored primene „načela
frustriranja posmatrača“ u goreopisanim scenama, u filmu je primetno i „načelo
pothranjivanja tajnovitosti“: „Kad god imamo posla s ugrožavajućim bićem, birat
će se takve točke promatranja i takvo njeno usmjerenje da što više od kreature,
njenog izgleda, postupaka, položaja i kretanja ostane neopaženo i nerazaberivo.“
(Hrvoje Turković, ibid, str. 100.)
Primena ove tehnike horora očigledna je u već opisanoj sceni prologa, u kojoj
se tajnovitost pothranjuje sumračnim ambijentom i smeštanjem prodavca u senku,
sa sakrivenim licem, sa koga se samo otkriveni detalj (boginja) koristi u svrhu
nagoveštaja konkretne strave.
Umesto dokumentarističkog,
realističkog prikaza bliskoistočnog bazara, Marković svesno stilizuje svoj
prolog, nagoveštavajući mistično poreklo bolesti. To je postupak istovetan
onome u prologu našeg najboljeg horor romana, Pekićevog Besnila, gde bliskoistočni ambijent nosi auru drevnosti i
misticizma kroz starozavetne citate, paralele i skoro profetsku biblijsku
dikciju. I u jednom i u drugom slučaju koriste se formalne odlike horora radi
proizvođenja konotacije da se bolest u datom delu (besnilo kod Pekića, variola vera kod Markovića) ima
posmatrati kao nešto praiskonsko, kao otelovljenje gotovo metafizičkog mraka,
dakle kao metafora a ne kao sušta realistički tretirana zaraza (kao, npr. u
medicinskim trilerima Robina Kuka).
Najzad, treća tehnika
karakteristična za horor žanr jeste „uznemiravanje posmatrača tamo gde je sam
prizor miran“. Ona se vidi, na primer, kroz upotrebu zlokobne muzike u sceni
sletanja aviona, koja po sebi nije jeziva, već preteće konotacije dobija tek u
jukstapoziciji sa prethodnom scenom i sa muzikom povezanom s njom. Muzika „svojom
dramatičnošću, uzbuđivačkim stilom, upozorava da gledalački odnos prema
prizorima ne može biti odnos lagodnog praćenja već potencijalno iznimno značajan,
napet, ugroženošću protkan odnos, jer riječ je o muzici koja je i prije pratila
i najavljivala pogubne događaje.“ (Hrvoje Turković, ibid, str. 102.) Ovaj zahtev u potpunosti je ispoštovan tokom celog
filma gde, pored lajtmotiva na fruli, Simjanović pruža i preteće sumorno
brujanje za podvlačenje brojnih ključnih dramskih scena pretnje i saspensa, kao
i predivno elegičnu temu za potresne prizore (npr. za sahranu dečaka „Kalimera“,
ili kada sinčić jedne od sestara dolazi do ivice karantina i neumorno doziva: „Mama!
Mama! Mama!“).
Ova tehnika uznemiravanja
nije vezana samo za upotrebu muzike, već može imati veze i sa osobenom
upotrebom ikonografije: jedna od najupečatljivijih slika čitavog filma vezana
je za jezivog čoveka u belom zaštitnom skafandru koji dolazi u bolnicu.
Konkretni lik nije ni po čemu preteći, naprotiv, on dolazi da pomogne; ipak,
iako značenje te pojave nije povezano sa direktnom pretnjom, sama pojavnost te
figure izaziva jezu, i to dvostruko. Ona to čini pre svega samom vizuelnošću
zaštitnog skafandra i sablasnim osvetljenjem lica koje je iza njega. Pored
toga, ona zastrašuje i svojom značenjskom dimenzijom, jer podseća na stravičnu
zaraznost bolesti, odnosno na izloženost i ogoljenost pred pretnjom za sve one
koji su unutra, u karantinu zajedno sa obolelima, a bez skafandra. Najzad,
jezive dimenzije njegove pojave imaju veze i sa tipom lika koji se nalazi u
skafandru (vidi fusnotu vezanu za tipski lik „savetnika i/ili proroka“), zbog njegove bliskosti sa
„zazornim“.
(Kraj odlomka iz knjige; poglavlje
o ovom filmu mnogo je duže...)
Pošto
je ova tema danas aktuelnija no ikad, ako vas je moj tekst zainteresovao,
možete baciti pogled na još najmanje tri vredna mesta.
1)
Film Variola vera je veoma slobodna
adaptacija događa, koja umnogome odstupa od nekih istorijskih fakata. U stvarnosti
je bilo mnogo toga što se u filmu ne vidi (npr. epidemija na Kosovu i u par
gradova u Srbiji van Beograda; karantin u četiri BG bolnice a ne samo u
jednoj), neke stvari su se drugačije odvijale (npr. donosilac zaraze u
stvarnosti nije uopšte umro od variole; imao je blaži oblik, zbog čega nije smesta
ni bio prepoznat kao opasan, pa je zarazio neke, koji jesu umrli). O ovome
Marković kaže:
„Ali ustanovio sam,
jedno je imati uvid u obilje stvarnih događaja, a drugo je kad masa
podataka o epidemiji variole vere postane dramski materijal. Tad na scenu
stupaju drugačija pravila od onih koje važe u stvarnosti. Dramska stvarnost je
u mnogo čemu drugačija od faktičke, ima svoja pravila i logiku koji ne važe u
životu. Na snazi je takozvana Licentia poetica, koja daje autoru umetničkog
dela slobodu da faktičku istinu menja i prilagođava dramskoj strukturi dela.
Iako to sve pomalo liči na laganje ili falsifikovanje, istina je, međutim, to
da autor dramskog dela mora pratiti isključivo dramsku logiku i verovati njoj
više nego sopstvenim očima i ušima, to jest – stvarnosti.“
Ako hoćete dobar, sažet,
jasan pregled o tome kako je 1972. u Srbij istvarno bilo, šta se tačno, kako i
zašto desilo, pogledajte OVAJ ODLIČAN ČLANAK.
2) Zatim, valja pročitati
treću i najdužu priču u Markovićevoj zbirci Tri priče o samoubicama (Arhipelag),
priču „Druga smrt doktora Grujića“ (tako se u filmu zvao Šerbedžijin lik), proisteklu
iz istog materijala kao i film Variola
vera.
3) Na kraju, širi pregled o
epidemijama uopšte, o varioli konkretno, i detaljniji presek dešavanja iz 1972.
(kao i previše kratki, previše šturi pogovorčić Gorana Markovića), imate u ovoj
pažnje vrednoj knjizi našeg velikog stručnjaka za tu oblast kojeg ovih dana često možete videti na TV-u: