недеља, 4. октобар 2009.

LOVE EXPOSURE (2008)



***
3

nije lako opisati ovu tvorevinu, a još je manje lako oceniti je.
ovo se izdaje kao film, ali po (labavoj) strukturi više podseća na nekoliko epizoda neke TV serije izmontiranih u 4 sata neprekidnog materijala. mada to u ovom slučaju nije bio slučaj, i ovo je snimano za bioskope (4 sata? gde? kako? wtf?) krajnji produkt je 'film' onoliko koliko je, recimo, 4-časovna verzija fon trirovog RIGETA – 'film'.
dobro, ovde ima manje paralelnih radnji, sve se vrti oko 3 glavna lika, ali je 'dramaturgija' poprilično ustrojena principom 'anything goes'.
sad, taj princip nije tako loš ako u sebi sadrži elemente kao što su: fetišizam devojačkih gaćica, katolicizam u japanu, namerno okretanje 'grešničkom' životu, bizarne sekte, crossdressing 'superjunake', incest, kastraciju i kurolomstvo (bukvalno), nevoljne giga-erekcije u javnosti, masakr i krvopljus… drugim rečima: kvintesencija japanskih sicko-weirdo filmova. sve ono što su vam pričali da su novi japanski filmovi, a vi im niste verovali – ima ovde. možda u zalogajima previše krupnim za nepripremljene – a vala i za pripremljene! – ali kad je bal nek je bal!
glavni junak je momak kome se nikada nije digao đoka; mama mu je na samrti zaveštala kipić deve marije i rekla da nju traži; čekajući na onu pravu, dečko mora da se nosi sa činjenicom da mu je otac nakon majčine smrti postao katolički pop. pošto je otac na tipičan japanski način suzdržan u odnosu sa sinom, jedini način da ovaj komunicira s njim jeste – da ide kod njega na ispovest. kad ovaj prozre da sinak izmišlja grehove, sin mudro odluči da počne stvarno da greši. upadne u loše društvo, gde mu kažu da su popovima najzabavniji grehovi vezani za genitalije (ko zna zašto?), i da je zato idealno rešenje da klinac postane član sekte posvećene slikanju (kradomice) ispod suknjica japanskih prolaznica. u jednom od najsmešnijih delova filma, on odlazi kod 'učitelja' čija se jedina knjiga mudrosti zove - ALL MY SORROW! ovaj mu pokazuje ikonu ženskog međunožja (s gaćicama) i kaže: ovde se nalaze svi odgovori za tvoje probleme.
usledi kratka obuka u raznim metodama prikradanja i snepovanja tih fotki gaćica, tokom koje se mladunac pokaže vanredno talentovanim. međutim, jednom prilikom nesmotreno se izlane svom društvu da je napravio najbolju fotku gaćica te nedelje: usledi opklada, ali ispadne da je njegov kolega usnimio još bolje gaćice. da bi ispaštalo ovu opkladu, naše momče mora da u javnosti prošeta u ženskoj odeći. on se odene kao 'miss scorpion' iz poznatog serijala iz ranih 1970-ih , i baš u tom dregu zatekne kako banda nikogovića spopada djevušku koja njega smesta podseti na djevu mariju!
on uleće u tuču, a ni curica nije baš naivna, i ukratko – u jednoj od boljih novijih scena makljaže izvan thai filma – curica se 'zaljubi' u mis škorpiju, verujući da je u pitanju žensko. (ona, inače, mrzi muškarce zbog svoje istorije zlostavljanja.) stvari se komplikuju kad se otkrije da je ona ćerka ludače koja spopada ćaleta, popa, da je oženi, što ovaj – hteo-nehteo – na kraju i učini, prethodno napustivši službu. time djeva marija postane buduća sestra našeg junaka, koji ne sme da joj prizna da se on krije iza drega mis škorpije… a ovo je tek početak priče, i nisam još ni pomenuo treću glavnu junakinju koja ubrzo upada u ovu sapunicu da dodatno iskomplikuje stvari. šta se sve izdešava do kraja nemam ni vremena ni volje da prepričavam, a ne znam ni dal biste mi verovali.
sion sono je već dosadašnjim radovima (SUICIDE CLUB, EXTE, NORIKO'S DINNER TABLE…) pokazao da ima posebnu naklonost i razumevanje za sjebani svet sjebanih tinejdžera i mlađarije u sjebanom japanu sjebanih porodičnih i društvenih vrednosti i sjebanog identiteta. otud se može reći da je ovaj film jedna od snažnijih oda teen angstu – istovremeno komična, trapava, nefokusirana, razbrbljana, erotična, mračna, bolna, uspaljena, čedna, saosećajna, melodramatska, patetična i snažna.
iz melodrame u slepstik samo je jedan korak, kao i iz akcije u splatter, iz komedije u tragediju, iz realizma u nadrealizam: nikad niste sigurni šta će sledeće, i sa koje strane, da vas strefi, i u koji deo tela.
pre nego što pomislite da ovo zvuči kao recept za najbolji film svih vremena, ipak moram da se ogradim:
LOVE EXPOSURE je mestimično naporan baš kao što to tinejdžeri umeju kad krenu o svojim mukama i neshvaćenosti;
LOVE EXPOSURE je zaista maratonsko iskustvo sa deonicama koje traju duže nego što je pristojno i gledljivo;
LOVE EXPOSURE-u treba neko vreme dok se ne razvije u zaista zanimljivu priču i zato traži strpljenja i popustljivosti na početku, dok vas ne uvuče u svoj svet i njegova pravila;
LOVE EXPOSURE pred kraj zapada u kreveljenje, kliberenje, melodramatiku i patetiku tako besramne da tako nešto možete videti još samo na nekoj razularenoj probi školske priredbe.
iako je attitude ovde tongue in cheek, teme koje film pokreće su ozbiljne, mada ostaje nejasno koliko ih ozbiljno shvata i sam autor, budući da se sprda i tinejdžerskom uspaljenošću (a la 'erection day' epizode saut parka) i slepim tinejdžerskim 'ljubavima do groba' i temama porodičnog zlostavljanja i incesta i religioznim manijama i još brojnim drugim temama. o njima teško da pruža neki dublji uvid ili da iznosi neku ozbiljniju poentu – intelektualni dometi mu se svode na stating the obvious & already seen – nestabilna porodica, klimav autoritet oca, skrajnuta majka, nesigurni sin, strah od ženskog i istovremena atrakcija, sjebani eros koji se okreće krvopljusnom tanatosu itd. itd.
u smislu exploatacije, LOVE EXPOSURE nudi skoro sve što od bizaro-japanaca očekujete: sisa, istina, nema, ali zato ima krupnih planova ženskih gaćica da vam potraju mesecima; sexa, takođe, skoro da i nema, sem u flešbekovima na silovanja od strane oca; makljaža ima i to vrlo dobrih, a pred kraj radi i katana, uz obavezne gejzire crvene farbe na sve strane. tu su i za japance netipični, a zaista mnogobrojni prizori nabreklog muškog međunožja – u humorističke svrhe (pošto se našem momčetu diže samo kad vidi svoju 'mariju') ali, naravno, bez ikakve prave golotinje.
LOVE EXPOSURE je jedna ozbiljna sprdačina za koju će vam trebati nešto vremena i strpljenja, ali ako ste već navučeni na J-film, onda dalje preporuke nisu potrebne. ovo je zaista ludilo vredno poštovanja, makar za moj ukus bilo suviše nefokusirano i prerazvučeno i, često, previše infantilno. no, moglo bi se reći da je ovo film jednog matorog 'tinejdžera' namenjen gledaocima baš tog uzrasta, i da u tom smislu savršeno pogađa interesovanja svoje ciljne grupe a da im niti povlađuje niti ih ismeva.
ovo je jedan iskreno mladalački otkačen film i vredi 4 sata truda.