**(*)
2+
Na Grosmanu sam reprizirao
dokumentarac THE SECRET GLORY (2003) Ričarda Stenlija, o nacisti i tragaocu za
Gralom, Otu Ranu, koji se dotiče i srednjovekovnih jeresi i još koječega
ezoteričnog. To je svakako njegov najbolji i najintrigantniji dokumentarni, ali
i najkonzistentniji do sada; ostali su, manje-više, free-form home movies na
istina zabavne, ali nedovoljno iscrpno istražene već samo skicirane teme.
THE OTHERWORLD (takođe
overen na Grosmanu) je neka vrsta neformalnog nastavka filma THE SECRET GLORY,
i nastavlja se na njegova srodna priključenija i interesovanija, a naročito
recentna, vezana za tajne katara, paralelne svetove i ukazanja duhova ili tako
nekih vanvremenih entiteta u "Zoni", kako on naziva taj deo Francuske
oko Montsegura (tvrđave poprišta finalnog genocida nad katarskim
"jereticima"), Ren l'Šatoa, Bugaraša itd.
Filmu, nažalost, nedostaje
koherencija, tema, tok, ritam, struktura... sve ono što THE SECRET GLORY
itekako ima. Takođe mu nedostaje dobar muzički skor: iako je Bosvel uradio
jednu, glavnu temu – ona je samo nekakvo drndanje na električnoj gitari, okej
po sebi ali slabo povezano sa mističnom atmosferom koju bi film trebalo da
nosi.
Bolje bi bilo da je i ovde
Stenli pozajmio neki odličan postojeći skor (kao što je u THE SECRET GLORY
malkice čak i prećerao sa ponavljanjem uistinu genijalne Goldsmitove teme iz
trećeg dela THE OMENa) nego što je ovo pustio ovako. S druge pak strane,
sadržaj priče većine sagovornika nije ni izbliza toliko intrigantan i zlokoban,
pa bi neka creepy muzika slabo legla na ovu home
movie prozaičnost.
Umesto da makar nagovesti,
ako ne i istraži, koliko je to moguće, jedan zaista tajanstven deo Francuske –
o kojem zna MNOGO, što možete videti na njegovom odličnom blogu i u postovima
na Fejsbuku, a iz čijih je misterija Den Braun izmuzao stotine miliona dolara –
Stenli je ovde potpisao jedan zbrkani, nekoherentni filmić čija bi se tema
najpreciznije mogla definisati ovako: blesave
teorije i verovanja nekih ćaknutih ljudi koji žive relativno blizu jedni drugih.
Pri tom mu je film
praktično pojeo izvesni lokalni pacijent, Uranie, koji zauzima najviše
vremena/prostora ovde sa svojim pričama. One marginalno jesu interesantne, ali
na način na koji tirade kliničkih slučajeva ponekad umeju da budu, ako su oni nadahnuti
a vi u pravom mentalnom stanju.
Ipak, evidentno je da ovaj lik
nije čitav i naprosto on totalno srozava svaku pretenziju na bilo kakav
kredibilitet ili "dokumentarnost" ovog dokumentarca – osim ako se
njegova tema definiše kako sam ja to učinio ("blesava verovanja tamo nekih
blesana") a ne kao "istraživanje tajni prošlosti i sadašnjosti u
jednom neobičnom regionu Francuske", ili tako nekako, što nam se veli u
promo materijalima i površnim rivjuima.
Molim se nebesima da THE
OTHERWORLD ne dobije nikakvu distribuciju u Americi i bilo gde izvan Francuske,
jer ovo je (ne)delo koje potpisanom reditelju ne služi na čast. I ovo važi
barem dvojako: kao prvo, nije mu za ponos kao reditelju (iz gorenavedenih
razloga: nema strukture, nego samo nabacanih talking heads intervjua),
...a ni kao akteru, budući
da se ovde Stenli javlja i sam kao jedan od svedoka ukazanja tajanstvene Gospe
iz doba katara, kojom prilikom i izgleda i zvuči vanredno cheesy. Kažem, nadam se da će što manje ljudi u belom svetu videti
ovo, jer posle ovoga još teže će Stenliju biti da nekoga natera da ga ozbiljno
shvati (i da mu pare za novi film).
Inače, više od polovine učesnika
govori na maternjem, francuskom, što znači da ćete morati da sačekate verziju
sa eng. titlovima kako biste pohvatali govornike koji nisu Stenli ili Skarlet
Amaris (osim ako razumete francuski).
Negde u tajnim dubinama Jutjuba video sam
svojevremeno ceo film ali bez eng. titlova. Ne znam da li je još tamo ili je
sklonjen. Na Grosmanu je, naravno, bila verzija sa eng. titlovima tamo gde
treba.
Ovo nije toliko o horor
filmu koliko je, zapravo, ilustracija najvećeg zamislivog horora svakog
reditelja – pakao u koji čovek sa integritetom i vizijom može da upadne u
žrvnju holivudskih debila i nabeđenih egomanijačkih zvezda (Val Kilmer!!!) koji
mu, kao u ovom slučaju, doslovno upropaste karijeru u usponu.
Kako i zašto jedan genije
poput Stenlija nije snimio nijedan film već pune dve decenije, iako ima
scenarija i projekata da napuni grdne antologije, saznaćete u ovom tužnom ali i
prosvetljujućem dokumentarcu koji, da ne bude zabune, NIJE Stenli pravio, niti
kontrolisao, ali se javlja kao jedan od sagovornika.
Ovo je procurilo na net tik
pred početak Grosmana, pa sam ga pogledao unapred, a ako do sad niste, sad
glatko možete i vi.