петак, 7. август 2015.

THE OTHERWORLD / L'AUTRE MONDE (2013)


**(*)
2+

Na Grosmanu sam reprizirao dokumentarac THE SECRET GLORY (2003) Ričarda Stenlija, o nacisti i tragaocu za Gralom, Otu Ranu, koji se dotiče i srednjovekovnih jeresi i još koječega ezoteričnog. To je svakako njegov najbolji i najintrigantniji dokumentarni, ali i najkonzistentniji do sada; ostali su, manje-više, free-form home movies na istina zabavne, ali nedovoljno iscrpno istražene već samo skicirane teme.
THE OTHERWORLD (takođe overen na Grosmanu) je neka vrsta neformalnog nastavka filma THE SECRET GLORY, i nastavlja se na njegova srodna priključenija i interesovanija, a naročito recentna, vezana za tajne katara, paralelne svetove i ukazanja duhova ili tako nekih vanvremenih entiteta u "Zoni", kako on naziva taj deo Francuske oko Montsegura (tvrđave poprišta finalnog genocida nad katarskim "jereticima"), Ren l'Šatoa, Bugaraša itd.
Filmu, nažalost, nedostaje koherencija, tema, tok, ritam, struktura... sve ono što THE SECRET GLORY itekako ima. Takođe mu nedostaje dobar muzički skor: iako je Bosvel uradio jednu, glavnu temu – ona je samo nekakvo drndanje na električnoj gitari, okej po sebi ali slabo povezano sa mističnom atmosferom koju bi film trebalo da nosi.
Bolje bi bilo da je i ovde Stenli pozajmio neki odličan postojeći skor (kao što je u THE SECRET GLORY malkice čak i prećerao sa ponavljanjem uistinu genijalne Goldsmitove teme iz trećeg dela THE OMENa) nego što je ovo pustio ovako. S druge pak strane, sadržaj priče većine sagovornika nije ni izbliza toliko intrigantan i zlokoban, pa bi neka creepy muzika slabo legla na ovu home movie prozaičnost.
Umesto da makar nagovesti, ako ne i istraži, koliko je to moguće, jedan zaista tajanstven deo Francuske – o kojem zna MNOGO, što možete videti na njegovom odličnom blogu i u postovima na Fejsbuku, a iz čijih je misterija Den Braun izmuzao stotine miliona dolara – Stenli je ovde potpisao jedan zbrkani, nekoherentni filmić čija bi se tema najpreciznije mogla definisati ovako: blesave teorije i verovanja nekih ćaknutih ljudi koji žive relativno blizu jedni drugih.
Pri tom mu je film praktično pojeo izvesni lokalni pacijent, Uranie, koji zauzima najviše vremena/prostora ovde sa svojim pričama. One marginalno jesu interesantne, ali na način na koji tirade kliničkih slučajeva ponekad umeju da budu, ako su oni nadahnuti a vi u pravom mentalnom stanju.
Ipak, evidentno je da ovaj lik nije čitav i naprosto on totalno srozava svaku pretenziju na bilo kakav kredibilitet ili "dokumentarnost" ovog dokumentarca – osim ako se njegova tema definiše kako sam ja to učinio ("blesava verovanja tamo nekih blesana") a ne kao "istraživanje tajni prošlosti i sadašnjosti u jednom neobičnom regionu Francuske", ili tako nekako, što nam se veli u promo materijalima i površnim rivjuima.
Molim se nebesima da THE OTHERWORLD ne dobije nikakvu distribuciju u Americi i bilo gde izvan Francuske, jer ovo je (ne)delo koje potpisanom reditelju ne služi na čast. I ovo važi barem dvojako: kao prvo, nije mu za ponos kao reditelju (iz gorenavedenih razloga: nema strukture, nego samo nabacanih talking heads intervjua),
...a ni kao akteru, budući da se ovde Stenli javlja i sam kao jedan od svedoka ukazanja tajanstvene Gospe iz doba katara, kojom prilikom i izgleda i zvuči vanredno cheesy. Kažem, nadam se da će što manje ljudi u belom svetu videti ovo, jer posle ovoga još teže će Stenliju biti da nekoga natera da ga ozbiljno shvati (i da mu pare za novi film).
Inače, više od polovine učesnika govori na maternjem, francuskom, što znači da ćete morati da sačekate verziju sa eng. titlovima kako biste pohvatali govornike koji nisu Stenli ili Skarlet Amaris (osim ako razumete francuski). 
Negde u tajnim dubinama Jutjuba video sam svojevremeno ceo film ali bez eng. titlova. Ne znam da li je još tamo ili je sklonjen. Na Grosmanu je, naravno, bila verzija sa eng. titlovima tamo gde treba. 
PS: Još jedan Stanley-related dokumentarac koji vam najvrelije preporučujem, jeste LOST SOUL: THE DOOMED JOURNEY OF RICHARD STANLEY'S ISLAND OF DR. MOREAU (2014).
Ovo nije toliko o horor filmu koliko je, zapravo, ilustracija najvećeg zamislivog horora svakog reditelja – pakao u koji čovek sa integritetom i vizijom može da upadne u žrvnju holivudskih debila i nabeđenih egomanijačkih zvezda (Val Kilmer!!!) koji mu, kao u ovom slučaju, doslovno upropaste karijeru u usponu.
Kako i zašto jedan genije poput Stenlija nije snimio nijedan film već pune dve decenije, iako ima scenarija i projekata da napuni grdne antologije, saznaćete u ovom tužnom ali i prosvetljujućem dokumentarcu koji, da ne bude zabune, NIJE Stenli pravio, niti kontrolisao, ali se javlja kao jedan od sagovornika.

Ovo je procurilo na net tik pred početak Grosmana, pa sam ga pogledao unapred, a ako do sad niste, sad glatko možete i vi.